Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

C-L det är bra att du skriver vad du ser,:idea: önskar att alla orkade titta på filmera och kommentera vad de faktiskt ser även av dem som hävdar att AR har samma utgångspunkter som klassisk dressyr..... Dina synpunkter är värdefulla!

Men detta är ju Jättespännande.

Jag har en Önskan..och det är att alla som ser likheterna, kan Ni inte snälla peka på dem?

Kan vi inte försöka SE likheterna?

Jag är Vidöppen och seriöst intresserad av att lära mig konstant.

För det första är det ju redan uttalat att det ÄR olika system, men visst borde vi kunna se och finna likheter?

Även riktigt löjligt basic utan att förlöjliga frågan, för jag ÄR seriös.

Båda sidor, Alla sidor vill skapa vackra hållbara rörelser.

Båda sidor vill utföra rörelser, skolor.

Båda sidor vill hästens bästa och bygga en stark och hållbar häst som kan utföra dessa rörelser

Båda sidor..Osv..

Utifrån Vad Jag jobbar med och "Dömer" utifrån är ett system som har Funktionalitet som grundsten. Det ska fungera, Och inte bara fungera men det ska vara en rörelsekedja som sitter ihop, ej vara ryckigt, övergångarna ger klass på själva rörelsen, samband, sammanhang samt alla kvaliteter från Tyska Utbildnings-skalan.

Funktionellt betyder också att rörelseplanen som används är få men starkka i sin formgivning. De visar på balans, styrka och koordination.

Skillnaden Just här, I just de filmer vi har besett, är Inte BB den som leder den ligan.

Just här, i denna diskussionen vinner den andre ryttaren med Hästlängder ( Jaja)

:)

Som jag sagt innan, Jag uippskattar Uppstickarsystem, då jag är NYFIKEN som en gris på vad de kan de, vad de kan tillföra åt det som redan finns, fungerar och är bra.

Det BB Gör inom ridningen kan ju aldrig, ge något, what so ever, till det Tyska systemet!

Men såklart ger det massor till de "Anspråkslösa Fritidsryttare" Som han Attraherar.

Jamen precis - att kunna sträcka på sig är inte att förkasta

fast jag är för kissnödig och stressad för att kunna skriva mer :p Snabbvisist som du :D

***Knapplån***

Nu har jag sett filmerna, och jag håller med angående Bents ridning. Jag har sett honom prestera helt annorlunda och nu är jag besviken över att han lägger ut så dåliga exempel på youtube.

Den ridning (hans elevers, alltså) jag såg under helgens kurs var betydligt bättre.

Jag är ledsen men jag fattar inte vad du vill ha sagt - det du skriver blri ologiskt för mig- jag utvecklar för att se vad som händer, dvs om vi kan närma oss varandra

Jag kan inte svara på frågan - för den är felställd

Om man använder svenska ord istället - så blir det glasklart att man måste prioritera balans, avspänning och en ömsesidig respetk för bettet

och det tror jag alla prioriterar??? Det vi är oense om är nog HUR DET SER UT

Ja, så är det nog. Och även om det självklart finns "bra" och "mindre bra" sätt att se saker och ting på så känns det naturligt att olika personer har olika upplevelser. Andrahandsinlärning är som bekant inte så effektivt, av att läsa en bok är det inte lätt att ta till sig hur det faktiskt fungerar och ser ut i praktiken. Lite off topic.

Det finns så många olika grader av saker och ting. Jag kan tänka mig att ju längre man själv har kommit inom ett område, desto mer självklart blir det att hoppa över en massa mellanlägen så att säga i utveckligen, för att dessa lägen snarare är till för att ryttaren behöver hänga med. (Eller sidospår kanske man också kan kalla det.)

Jag tänker också att ryggswing och "hålla ihop" går hand i hand. Samtidigt så utgår man ifrån ett läge där ryggen är riktigt låst, (ex. islänning som är inställd på tölt/grisepass, häst som gått på trav och lärt sig vrida hela bäckenet i varje steg osv) kommer det finnas många grader däremellan, och troligen krävas TID förutom att ryttaren ger så bra förutsättningar som denne kan.
Och jag tänker att ryggswinget blir först synnerligen osamlat, helt enkelt att komma igång mer genom kroppen. Men det kommer knappast bli särskilt rakriktat (mer än korta stunder i taget isf) eller riktigt sammanhängande (dito).
För att sen behöva träna just rakriktande och successivt hålla ihop-arbete (samlande).

Jag gissar att du ser det mer ur ryttarens perspektiv, att ryttaren ska trycka på rätt knappar. Vilket liksom inte borde säga emot det andra tankesättet utan är olika fokus. För jag antar ju att ryttaren som behärskar ovanstående bättre än jag t ex, ändå behöver lägga upp en plan för att underlätta för häst och ryttare, ge en schysst chans att få till det. Och ryttaren som lägger upp det mer som en plan utifrån övningar/rörelser lär inte få såvärst bra resultat utan att tänka på vikten av inverkan.

Förklara gärna närmare om du fortfarande tycker att jag är ute på annat håll! :D

Tillägg, angående rörelsemönstret:
Till en viss grad (ganska hög) upplever jag också att rörelsemönstret blir mer likt det normala man ser när hästarna kommit en bra bit i skolningen.
Fast där kommer ju ögat in. Hur brukar ett halvblod röra sig? Och vad är "bra" halvblodsrörelse och vad är bara "det man oftast ser"?

Jämför man t ex de fyra kallbloden som brukar vara med på kurser samtidigt som mig med 3 halvblod som brukar vara med så kommer de aldrig röra sig likadant, oavsett nivå. 2st halvblod har helt enkelt mycket lättare och mer sväv-aktigt steg (tänk -älva när det uttrycks på bra sätt) ett har ganska rakt steg bak vilket känns som en klassiker bland en del typer av halvblod.
Kallisarna är väldigt olika för att vara inom samma ras, och ändå kommer de förmodligen röra sig mer likt varandra när de kommer på högre nivå än vad de kommer likna halvbloden i rörelser. Mer "maffigt" än "älva" eller graciöst à la militärhäst.

Senast ändrad:

Din PRE hingst gick väl några clinics för BB eller var det ngn annan inom skolan? Vore intressant att få DINA reflektioner därifrån!

***Knapplån***

Nu har jag sett filmerna, och jag håller med angående Bents ridning. Jag har sett honom prestera helt annorlunda och nu är jag besviken över att han lägger ut så dåliga exempel på youtube.

Den ridning (hans elevers, alltså) jag såg under helgens kurs var betydligt bättre.

Jag vill också Minnas att jag, När jag sett honom IRL sett en helt annan klass, dock kan jag också ha varit färgad av stundens Rus och tagit in det med blåare ögon än vanligt.

Samt, har också sett elever utföra Ridning väldigt mkt bättre än vad som visas i filmerna.

Vill också gärna poängtera att några bilder i kandarboken, med den svarta hästen inte är någon höjdare..

Synd

För Jag gillar det han gör på många plan...

Jag kan tänka mig att ju längre man själv har kommit inom ett område, desto mer självklart blir det att hoppa över en massa mellanlägen så att säga i utveckligen, för att dessa lägen snarare är till för att ryttaren behöver hänga med. (Eller sidospår kanske man också kan kalla det.)

Jag gissar att du ser det mer ur ryttarens perspektiv, att ryttaren ska trycka på rätt knappar. Vilket liksom inte borde säga emot det andra tankesättet utan är olika fokus. För jag antar ju att ryttaren som behärskar ovanstående bättre än jag t ex, ändå behöver lägga upp en plan för att underlätta för häst och ryttare, ge en schysst chans att få till det. Och ryttaren som lägger upp det mer som en plan utifrån övningar/rörelser lär inte få såvärst bra resultat utan att tänka på vikten av inverkan.

Jag håller inte med alls. snarare är det för mig ett kännetecken på att ju mer rutinerad ryttare, desto mer basica är det för denne att man INTE tar genvägar, utan förstår just vikten av utbildningsskalan.

tycker du säger emot dig själv i den andra paragrafen? självklart behöver ryttaren som sagt ha en plan - ALLTID. så hur går det ihop med att man skulle skippa en massa steg helt plötsligt, ju mer rutinerad man är? :confused:

ang. det du skriver om hur kallblod jmf med halvblod tex rör sig, så tycker jag det är uppenbart att alla förstår att de inte rör sig likadant. Det tar för den skull inte bort hur en ergonomiskt arbetande kropp arbetar.

Din PRE hingst gick väl några clinics för BB eller var det ngn annan inom skolan? Vore intressant att få DINA reflektioner därifrån!

Nja, det var mer invecklat än så..:D

Min Fåle...(På Bilden)

desmond-obrian.jpg

Reds ett par gånger av en elev till BB och CB För Desmond O´Brien (Ryttaren på bilden )

:)

***Knapplån***

Men vad bra, då är vi överens om den filmen. Vad tyckte du om den andra, HS?

Men ang vad Bent lägger ut så är det nog i of s inte bara han själv skulle jag gissa utan andra som lägger ut, men det är ju ofta filmer där han illustrerar något och många hämtade ur hans egna videos, som bla fios filmer tex ur hans instruktionsvideo. Så han har själv lagt valt att publicera de flesta i alla fall.:confused:
Det finns ju dessutom inga andra att hitta nånstans, jag har verkligen sökt.:confused:

ska inte en tränare och domare se samma saker?

Jo man ser samma saker, men man bedömmer olika saker. Tränaren ska se häst och ryttares utveckling samt guida till fortsatt utveckling. Det blir ett mycket större perspektiv.
Domaren ser och bedömmer resultatet av träningen för stunden.
När man växlar mellan dessa får man bedömma på olika sätt.

Fast BB verkar ju ofta rida i vanliga dressyrsadlar (om jag tittar på bilderna i hans böcker i alla fall.)

Med all respekt, BigganL, för jag håller med dig i sak.

Men jag vill lära mig av dem som är duktigare än jag. Och det är ju här det fallerar inom vissa "grenar" av ridning. De duktigaste håller inte måttet helt enkelt, och som Flashlight skriver - det kallas bedrägeri inom andra branscher
.
Där är vi helt överens. En tränare/instruktör bör helt klart vara bättre än sin elev. Det finns så otroligt många dåliga tränare. Jag är satans kräsen, men mindre erfarna elever blir ofta lurade till nästan vad som helst. Tycker jag stöter på det hela tiden. Det tycker jag är bedrövligt. (Men de dåliga tränarna verkar vara lika vanliga inom alla inriktningar och discipliner.)

Det finns så många olika grader av saker och ting. Jag kan tänka mig att ju längre man själv har kommit inom ett område, desto mer självklart blir det att hoppa över en massa mellanlägen så att säga i utveckligen, för att dessa lägen snarare är till för att ryttaren behöver hänga med. (Eller sidospår kanske man också kan kalla det.)

NEJ! Ju längre man kommer ju mer inser man behovet av back to basics, det finns inga som talar om det så mycket som de riktigt duktiga. Det är vi hobbyryttare som tror att vi kan hoppa över saker...;)

KL

Ang ridutbildning så kan jag nog grovt räknat säga att jag har fått en bra ridutbildning under tre perioder av mitt långa ryttarliv, resten har inte varit tydligt grundat på utbildningsskalan och inte haft mycket till röd tråd.

1. När jag som barn/tonåring började rida stor häst mera och då fick rida för ett par militärer bla så var det mycket tal om takten, balansen, lösgjordheten. Men eftersom det var mera kommandon än förklaringar så tyckte jag det var tråkigt, fattade inte sammanhangen och valde trevligare, lättsammare instruktörer, jadå det fanns glada unga tjejer (mest) då också!

2. När jag köpt mitt första fullblod och råkade hitta en tränare som direkt började tjata om takten och lösgjordhet och gav oss övningar att jobba med även ute i naturen (var ju en unghäst) Men inte heller han gav helheten som information så att jag fattade sammanhangen utan tyckte bara det var otroligt bra träningar och fick bra verktyg och hästen utvecklades snabbt.
Han fick en helt ok trav att jobba ur bla. Men jag fick inte så att jag kunde förstå och föra över till andra hästar. För tränaren var det nog självklarheter men inte för mej.

3. ca 20 år senare, för snart två år sen, när jag bytte tränare, och även själv insåg en del. Äntligen blev allt ihopsatt och jag kunde inse värdet i de två andra perioderna och avnända de kunskaperna också,

Mellan dessa perioder har det varit glada (dressyr)tränare som inte haft någon tydlig röd tråd, sagt mycket braaaa, en hel del dålig ridning på olika sätt, för min del och några som inte passat hästarna. Mycket bortkastade pengar om man ser det så...Dessutom en lång period utan tränare av olika skäl.

Så jo, Immer man kan rida 33 år (som du skrev) utan att få några sammanhang och lära sig de verkliga grunderna. Det kan man utan vidare. Jag red nog absolut inte uselt, men hade inte fått lära mej från grunden på det sätt som jag nu tycker är så viktigt för att förstå helt vad man gör och varför och hur det hänger ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns så otroligt många dåliga tränare. Jag är satans kräsen, men mindre erfarna elever blir ofta lurade till nästan vad som helst.

Vad hade du att säga om filmerna, biggan?
Om du är kräsen, som du säger, och tittar enbart på filmerna (utan att ha annan information om ryttarna), vilken tränare skulle du då välja av de två? På vilka grunder?

Givetvis så skulle en annan disciplin använda ordet också :D

Jag tänker på - rörelseomfånget

Om du tänker en oengagerad häst är flack,
steg 1 är att göra rörelsen rund, inte upp ned pendel, inte fram bak pendel- utan runt

(jag har bara hört det ang räck i gymnastik och där handlar det väl om en rörelse runt en pivotpunkt = räcket eller barren eller vad det hetar :o)

jag översätter det att hästen är närmare sina ytterlägen i lederna

maximal amplitud = ökad trav

Enligt "ridläran" så ökar man hässtens rörelseomfång i lederna genom att växla mellan ökning - samling, och samling är att hästen håller sig runt ett ytterläge dvs böjning snarare än sträcklning

Men man kommer till att få hästen att orka genom att veva på i ett större rörelseomfång = högre amplitud.

Man måste vara i hela rörelseomfånget i början - för i ytterläget är det för jobbigt och hästen bärjar försvara sig låser ryggen

Unt keine durchlässigkeit ( dvs om hästens muskler inte får arbeta ddynamsikt = utan begränsat rörelseomfång) så spänns delar av ryggen och den arbetar inte genomsläppligt = med full blodgenomsträmning) utan musklerna blir sura och säger ajaj :cry:

Detta är det som kallas "arbeta över ryggen" Om hästen gör det så syns bakbensaktiviteten transporterad över ryggen i dess halsrörelser. FÅ ryttare kan tillåta/släppa fram det

Bra förklaring! Men vad är det för fel på ordet schwung :D
För mej är det du förklarar schwung.

Som jag sagt innan, Jag uippskattar Uppstickarsystem, då jag är NYFIKEN som en gris på vad de kan de, vad de kan tillföra åt det som redan finns, fungerar och är bra.

Jag har alltid gillat dressyr och inte haft problem med det. Brukar bli beskriven som en dressyrnörd.:D men bara för att något är bra behöver inte det betyda att det inte finns något ännu bättre. Jag har inte förkastat allt jag lärt mig genom åren. Jag har haft turen att fått rida för väldigt duktiga tränare. Den kunskapen ´jag fått är jätteviktig. Den är grunden i min ridning. När jag "hittade" till AR kompletterade det min ridning ytterligare. Jag fick fler verktyg att arbeta med. Fler vägar framåt helt enkelt. Med detta lite annorlunda sätt att träna fick jag tillgång till hästens huvud på ett helt annat sätt. Det blev mycket mera ett samarbete. Hästen fick större plats, bli mera delaktig och känslan som tidigare var jättebra blev ännu bättre. Jag vill utvecklas och drivs av det hela tiden.

Det verkar inte synas någon skillnad direkt på min ridning. Jag träffade en gammal kompis förra året, som jag tränat och tävlat ihop med tidigare. Red hennes dressyrhäst och hon blev förvånad när jag berättade att jag tränar lite annorlunda nu för tiden. Hon tyckte inte hon såg skillnad.
Tidigare när jag tävlade hade jag just tävling i fokus och det öppnade sig en större värld när den biten inte längre var intressant för mig. Men så är det för mig. Det behöver ju inte vara så för andra. För mig är den utbildning i ridning jag fått genom åren lika viktig som den jag får nu, som seriöst satsande fritidsryttare.

Senast ändrad:

dubbelt pga struligt bredband....

Senast ändrad av en moderator:

Jag har som sagt inte sett filmerna, men jag skulle inte välja tränare utifrån ett par filmer. En film säger inte mer än vad som händer just för stunden. Jag vill ha mycket mer på fötterna för att kunna vara intresserad av någon som tränare.
De som sett BB rida menar ju att de sett honom rida annorlunda än vad denna film visar tex.

Som tillägg för jämförelsen lägger jag ut lite teori:laugh:

AR - enligt en hemsida samt himself:

http://www.akademiskridkonst.se/ar_rorelser.html

http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/branderup/academic-art-of-riding/

Jag ser inte de prioriteringar och likheter som biggan tex ser, men tar gärna emot synpunkter på det:idea:

Den klassiska utbildningsskalan som kom upp vid sökning:
OBS! Innehållet under varje kvalitet finns som länkar på sidan.

http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Har även lagt in tidigare vad Hubertus säger om vikten av grunderna, finns i denna tråd eller den andra, tror jag.

Jag har som sagt inte sett filmerna, men jag skulle inte välja tränare utifrån ett par filmer. En film säger inte mer än vad som händer just för stunden. Jag vill ha mycket mer på fötterna för att kunna vara intresserad av någon som tränare.
De som sett BB rida menar ju att de sett honom rida annorlunda än vad denna film visar tex.

Du undviker envist konkreta diskussioner. Kan du inte se filmer på din dator eller vad är problemet?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Nyårstråden