Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Hmm..

Hur vet du att det är sadeln?

Min gedigna erfarenhet säger åt mig att sätta en spänn på det :D

VET vet vi inte förrän vi sätter upp farbror i en passande sadel och hästen håller med :p

Men det brukar räcka långt att bara byta sadel.

Givetvis vet jag inte - jag kände att det kanske var förmildrande omsttändigheter till att det ser så :eek: ut :angel: :idea:

detta med amplitud och gymnastik. Ingen gymnast övar alltid i maximalt uttryck (något som visar sig som hög amplitud). Det är mycket teknisk träning därimellan, och stretching och spänst och styrka osv. Viss 'tonus' krävs alltid, men att maxa orkar man inte varje dag, 2-3 timmar om dagen.

eller är jag ute o cyklar?
tillägg:
nä jag är inte ute o cyklar. men vad jag menar är om någon annan fattar vad jag menar? :p

Senast ändrad:

En annan sak jag kom att tänka på...

Jag tror hubertus ser piruetten som en rörelse, medans bent ser det som flera. Varje steg är en rörelse för bent. Steg för steg. Det är detta som jag tror skapar den hackiga känslan. Det är inte rinnande vatten lixom.

och det är ju just det som är kännetecknande för takten - rinnande vatten

och Bruce Lee håller med :D Han hade en mental bild av sina rörelser som att vara "vatten" Smoth - det finns mycket styrka i det

Ja, det ska gudarna veta att rinnande vatten kräver styrka! Kolla in ballerinorna!

tillägg;
nu ska jag hämta tvätt o åka o käka så tjena alla!

Senast ändrad:

Hmm..

Hur vet du att det är sadeln?
Lägger till angånde magmuskler

magmuskerna drar ihop - då måste det kunna bukta ut åt motsatt håll - i sidled och uppåt, faktistk kan en väldigt medelmåttig ryttare få till det med rätt sadel och med rätt instrution

men hur bra ryttaren är så går det inte i en felaktig sadel - dör det finns ingenstans för ryggen att ta vägen/bukta ut.

Både sadel och för mycket engagemang i tygeln - skolar hästen att inte använda magmusklerna

jag tror det är ridningen jag. :)

Ska vi åka hem till Bent och fråga om vi får disgnosticera och laborera lite med hans ridning :p:o:D

Vi bukare vill ha svar:cool:

obs skojjar

( i mitt eget fall vet jag att det är min ridning som fallerar - och inte sadeln i alla fall)

Tack för länkarna. Nu börjar vi närma oss något. Lägger in länkarna här igen:

BENT PIRUETTE
BENT HALVPIRUETTE
HUBERTUS PIRUETTE

Det hade det ju givetvis varit intressant om Bent hade sagt nåt om piruetterna och sitt piruettarbete. Då skulle vi kanske få det förklarat för oss varför det såg ut som det gör. För det är ju annorlunda. Han måste ju ha någon tanke med det. Jag gissar att bent menar på att det är mer styrka i att göra en 'långsam' (eller hur jag ska uttrycka det) piruette än att göra den i mer svikt. Han kanske menar att svikten gör att det blir mer 'fart' som kan hjälpa piruetten, men att han har valt att ta bort all 'fart' och låta hästen vända på ren o skär styrka?

Alltså helt ärligt tror jag inte Bent överhuvudtaget har i åtanke med sitt arbete att det överhuvudtaget skall se liknande ut som en "tävlingshästs" arbete. Jag har bestämt för mig att han inte ens vill bli förknippad med det och att han vill ha det "annorlunda", jag tror inte ens att han överhuvudtaget har påstått att hans arbete följer utbildningskalan eller att det ens är en tanke på att hintas åt det hållet.. därför har han ju skapat sin egen trappa.

Det är ju bara folk "runtomkring" som vill ha det till att arbetet håller för utbildningsskalan.

Så här säger han iallafall på det där sammankomsten som var med div olika personer... kom över denna länk när jag letade efter något annat ;)

Bent Branderup:

"Der er en stor forskel på at ride et dressurprogram og træne hestene på min manér, hvor jeg leger øvelserne frem i hesten, og når hestene er med på at det jeg vil gøre. At udføre piaffe eller passage her og der når det passer rytteren er en ting. At ride et Grand Prix-program, hvor alt skal gøres fuldstændig nøjagtigt ved et bogstav er en anden", siger Bent Branderup.

Lite andra uttalanden bla PK som vill se högre halsar och nackar i GP :D

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/2520/

Delvis Kl

Jag tycker den vita pre:n (eller lusse?) inte riktigt ser ut att vara färdig att klara av den där halvpiruetten (fios länk) och att det ser allmänt "flängit" ut. Stången ser mera ut att vara för kontroll än för fin avstämning :confused:
Jag är uppriktigt förvånad, är det här hans instruktionsfilm :confused:

Yes box... det är det , från Dvd´n

Tjolahopp ang PK
han har också rykt ihop med veterinären GH på sin egen hemsida...

Undrar var Borba sa... Han var nog vettigast tror jag.

Han är Ball - jag läste nyligen en artikel om honom "Hästens mage är ingen trumma" :rofl: Appropå underskänklar

Här kommer hans egna variant på halvpiruett oxå med en lite snabbare häst... ser ungefär ut som när jag rider omhoppning

http://www.youtube.com/watch?v=0_dHs6vV5cY&feature=related

Men AJ..Den Vita :cry:

Ont ser det ut som, Ryggen verkar smärta.

Ja nu hoppade jag rakt in igen. Fy på Mig. Men måste roa mig med nåt mellan lådorna :o

Fatum är att jag GILLAR BB att han tog ridningen och gjorde något kul av det, något artistiskt, höjde statusen för många ryttare o hästar men nog tusan är det Cirkus, Show och kan aldrig, aldrig bli något annat än så.

Funktionellt är det Banne mig ej.

(Och med höjde statusen menade jag att fler hästar fick chansen att göra ngt kul, fler ryttare fick sträcka upp sig och känna sig duktiga)

Senast ändrad av en moderator:

Med all respekt, BigganL, för jag håller med dig i sak.

Men jag vill lära mig av dem som är duktigare än jag. Och det är ju här det fallerar inom vissa "grenar" av ridning. De duktigaste håller inte måttet helt enkelt, och som Flashlight skriver - det kallas bedrägeri inom andra branscher.

Därmed går ex BB bort. (Även om jag inte håller på med terre a terre och andra stridsövningar, så har jag andra grunder på plats som han inte har. Om det så bara är i teorin - så är de viktiga rent biomekaniskt).

Vad i hela friden skulle det vara som gör att ett kallblod/iberisk häst ska gå samlad 80% av tiden medans ett halvblod bara bör/ska göra det 25%? Och vice versa?

Men i övrigt kan jag inte säga att jag själv i nuläget skulle kunna göra bättre filmer av piruetter alls. Så, who am I to judge?

Fast nog kan man väl se ändå? Som du säger är det en himmelsvid skillnad och VAD är skillnaden?

Det kan man också se:idea: Bents häst galopperar inte ens runt, den häver sig, hästen sitter inte ihop och därmed bär den på sitt skelett, inte på samarbetande muskler, ryggen har inte stöd av muskelmasssan att bära, det ser ont ut precis som C-L sa:crazy: Inte det minsta hälsosamt för hästen, och inte det minsta bra träning heller. Det sliter istället.:crazy:

Skillnaden är att Hubertus häst sitter ihop och musklerna samarbetar vilket gör att den kan svikta, den kan bära och hästen kan gå kvar i galoppen, det stärker hästen som träning.

Vad jag ville visa är att Hubertus häst har allt detta för att han först har prioriterat att ha grundkvalitéerna, han ser till att ha hästen taktmässig, lösgjord, att den sitter ihop igenom kroppen osv innan han börjar arbetet med piruetterna. (Vilket ridningen innan syftar till) Och det grundarbetet handlar det om hela tiden, oavsett nivå och oavsett man rider piruetter eller inte.

Det är det som gör den enorma skillnaden, inte att det är olika typ av häst.

Bigganl: Har du tittat på filmerna än? Så lång stund tar det inte! VOre kul att höra dina kommentarer, du har ju tränat svårklasshästar på ridskolan och borde ju ha ridit piruetter själv?

Senast ändrad av en moderator:

C-L det är bra att du skriver vad du ser,:idea: önskar att alla orkade titta på filmera och kommentera vad de faktiskt ser även av dem som hävdar att AR har samma utgångspunkter som klassisk dressyr..... Dina synpunkter är värdefulla!

jag tror inte ens att han överhuvudtaget har påstått att hans arbete följer utbildningskalan eller att det ens är en tanke på att hintas åt det hållet.. därför har han ju skapat sin egen trappa.

Ja och jag är rätt säker på att jag har läst en intervju där han sa det med nästan samma ord som Sjef Janssen;)

Måste försöka hitta det men har inte hunnit söka än..ska ta tag i det:cool:

Vad i hela friden skulle det vara som gör att ett kallblod/iberisk häst ska gå samlad 80% av tiden medans ett halvblod bara bör/ska göra det 25%? Och vice versa?

Det undrar jag med!

Kan det vara en missuppfattning?

Att vissa hästraser på grund av sin Konstutition Helt enkelt ser UT att de går i form av sig själv, Tex. Iberiska Hästar.

Men nej. Jag får inte ihop det. Hilfe!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar