Sv: Takten och andra tankar.
Det blir ett jättejobb att plocka fram sådant material om det ens finns.
jag har inte haft tid att titta på Bentfilmen förrän nu
Men jag blir lite upprörd, den hästen är ju jättestressad av bettet, nu när jag är herre över mitt nick
så är det där orsaken till att jag är allergisk mot stång.
Ärligt så skulle jag inte vilja visa upp den ridningen alls OM JAG VAR INSATT I UTBILDNINGSSKALAN
Flash har rätt
det är ingen takt - den tar inte lika långa steg hela tiden, rytmen är helt oregelbunden
det är ingen losgelassenheit - den flapprar med läpparna den är helt låst i ryggen
och så han ryckte i den med stången
och då är vi framme vid den tredje kvaliteten - vare sig bent eller hästen förhåller sig rätt till bettet. Finns den kvalieten närvarande - behövs inte så grova korrigeringar
KL
När jag klättrar upp och rider så inte finns det takt, losgelassenheit och rätt kontatk med bettet från början, utan det är något man försöker locka fram under uppvärmningen /framridningen. Något som när man fått det måste vårda ömt - så man inte tappar det igen.
inte är det något som jag lärt hästen och som är som en uppdaterad egenskap
Ja den KAN gå i balans - men för att få den att gå i balans så krävs en massa av mig, och det kan ju gå mer eller mindre bra om man säger så
Men det kommer man att göra flera gånger varje pass - och då får man leta rätt på dem igen - inte rycka hästen i stången.
Anledningen att hästen inte svarar på ett lättare tygeltag är ju att den inte är i balans (=takt) - det där rycker får den inte i balans - bara att jobba mer i Co - traction - vilket den redan gör från början
das sind nicht losgelassen werden
HILFE