Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Jag tror inte man kan se sådant man inte upplevt och känner igen

Har man inte kännt klicket när hästen kommer i balans och takten blir markerad så vet man inte

You simply do not know - what you do not know :crazy:

Har man inte upplevt takt så vet man inte heller hur det känns när man tappar den :idea:

Om man tex pratar takt som ni gör här nu så menar jag precis som Immer att takt är takt. Det betyder inte något annat eller annorlunda för att man ändrar sitt sätt att träna. Jag förstår inte att man ska kunna tolka begreppet takt på olika sätt.

Att du inte förstår vad begreppet takt i utbildningsskalan innebär avslöjades ju rätt brutalt i taktråden på dressyr där du var ute på världsomsegling....

Den hästen tog, innan den blev skadad, en tredjeplacering i GP i Tyskland :angel:

Man kan inte bara starta Grand Prix hux flux utan man måste kvala dit.. vilket innebär X-antal starter före själva Grand Prix. Möjligtvis på en lantlig klubbtävling där kan man starta utan att ha kvalat och där får man ha vilka klasser man vill som typ en Clearroundtävling utan krav på kval osv.

märkligt eftersom han tidigare sagt att han inte tävlat för att han inte har det behovet.. men det hade han tydligen då..

Läste att han kom med det påståendet i samma veva som han fått så jäkla mkt kritik från Danske Rideförbundet som kallade hans "dressyr" för en skam.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur det är med din tränare, men de flesta jag stött på som ordinerat enstaka steg/språng i trav och galopp på ridbanan tycker ändå att man ska trava/galoppera som vanligt ute. För att hästen mår bra av att använda alla sina gångarter :) (och rida tölt och pass såklart om hästen kan de gångarterna, men vissa rekommenderar att undvika det på ridbanan i en inlärningsfas).

Jag brukar hålla mig utanför sådana här tjaffsdiskussioner,
:eek:
men jag tycker det blir lite trist när man tar för givet att man förstår och begriper saker som man inte har lagt två strån i kors för att sätta sig in i och förstå vad som menas med
Jag vet inte vad du far efter nu alls. Jag har inga som helst problem att förstå vad du menar. Jag försöker förklara för dig att det finns flera sätt att se på ridningen och flera aspekter av kvalitet. Om man ser med olika ögon på det så blir det olika resultat. (träning vs tävling) Som jag skrev innan så är båda lika rätt, men diskussionen blir svår när man pratar om olika saker. Bara pratar förbi varandra. Jag ville förtydliga detta, även om du uppenbarligen trodde något annat. Hoppas jag varit tydlig nu.
Det borde vara glasklart att jag (tex) lägger helt annan innebörd i de ord som vi nu använder
Jag tror inte innebörden behöver vara annorlunda alls. Ofta pratar vi om olika saker bara.

Ditt sätt att resonera visar att du inte är insatt i tänket ang utbildningsskalans kvaliteter,
Jag har inga problem med utbildningsskalan och dess kvaliteter. Du får tolka hur du vill. Men skriv inte att jag tror eller tycker si eller så för det är enbart din tolkning. Inte sanningen.
thats fine by me, du behöver inte rida som jag
Jag har inte en aning om hur du rider så jag tänker inte kommentera det.

Men uttala dig inte om "mina" begrepp utan att sätta dig in i dem
Jag är insatt i dressyrens begrepp.
Igen; jag menar ngt annat med takt än vad ni gör[/QUOTE
Takt är takt och kan inte vara olika saker. OM du menar något annat än vad tränare, elitryttare, utbildare och dressyrdomare menar med takt så förstår jag inte varför du i så fall hittat på en egen variant. Jag menar det samma som dem.

Har man inte kännt klicket när hästen kommer i balans och takten blir markerad så vet man inte

You simply do not know - what you do not know :crazy:

Har man inte upplevt takt så vet man inte heller hur det känns när man tappar den :idea:

Så sant. Ridning är ju ett exempel på att man lär sig när man gör rätt. Har man en gång upplevt känslan så vet man vad man strävar efter. Det går aldrig att beskriva en känsla ordentligt. Det måste upplevas.
Det är ju en av anledningarna att diskussionerna om ridning kan bli svåra. Det handlar ju så mycket om känsla. Givetvis kombinerat med teknik, men inte bara teknik. (Vissa tränare är duktiga tekniskt, men missar känslan.)

Även svar till ponnytant:

NEJ det handlar inte om tävla eller inte. Nej det är inte därför jag tex ser olika saker.:crazy:

Nu snor jag filmer från andra tråden, ber om ursäkt moderator, men jag tycker det passar även i denna diskussion:

Jämför den här:

AR-film

och den här:

klassisk dressyr

Hör ser jag totalt och från grunden olika ridning. Jag ser i ena filmen en häst utan krav på grundkvalitéer på plats alls och där har vi då resultatet.

I den andra ser jag en ryttare som först vill ha grundkvalitéer på plats (det handlar om förberedelse för piruetter) och hur resultatet är då ett annat. För mej säger en sån jämförelse allt om varför man har en utbildningsskala som är uppbyggd som den är, och ridning som följer den. :bow:

Vilka skillnader ser du? Vilka likheter ser du? Gärna väldigt konkreta svar vad du ser i hästarnas arbete och ryttarnas inverkan.

I andra tråden finns många fler filmer att jämföra f ö.

Kan vi inte en gång för alla konstatera att oavsett vad man väljer så är det inte samma mål och det är inte samma väg och det är inte alls några större likheter, varför envisas:confused:

Hoppar rakt in i tråden, kanske dumt men här är mitt svar:

I första filmen ser jag Show. Cirkus.

I andra tråden ser jag Ridning. Även om jag önskar att han släppt fram näsan ett par cm. så är det mkt, mkt mer angenämt att se andra filmen om man ser det ur ett RID-Perspektiv.

Jag jämför då vinkling i bäcken (Ngt jag saknade i första filmen över lag) Hästens uttryck, Övergångarnas placering och kvalitet.

Men min tanke är, Är detta jämförbart alls?

Men detta var kanske redan slutdiskuterat..

Gjorde jag bort mig nu :o

Ska sluta hoppa in i trådarna, fortsätta packa istället :D

Fast den definition av takt jag hade under 33 år är helt densamma som jag har nu när jag rider akademiskt.
Det är ni icke-AR-folk som tror att vi har en annan tolkning. Ni har fel.

Jag kan bara konstatera att om du hade sett kvaltén takt enligt utbildningsskalan, så hade du förstått vad jag menade och inte lagt in kommenteraren om GP. För den är helt utan relevans i sammanhanget. :confused: Ingen som talar om utbildningsskalans kvalitet taktmässighet kan ens med dom mest rosa AR-färgade glasögon påstå att den hästen på den filmen i de minuterna hade ens taktmässighet.

Jag blir lite matt för vissa delar av diskssionerna sista dagarna har varit väldigt givande, men ibland pratar man sannerlingen totalt förbi varandra:crazy:

Men alltså..

Det borde ju inte ens utgöra ett Diskussionsunderlag för jämförelse, tvärtom..skulle man kunna diskutera Olikheterna..Fast det lär man sig ju inget på..

BB:s Film innehåller ingen taktmässighet alls, alls, på det viset man önskar se för att kalla det Ridning utefter en sedan länge beprövad utbildningsskala som knappast kan tolkas på olika vis, endast enkelt för vad det är.

Eller :o:crazy:

Takt är ju takt annars är det taktfel.

Rytm, känsla, tajming.

Sammanhang.

Samband.

BB:s Film Är resultat av en önskan om uppvisning av rörelser ur högre skolan men inte ens de är lyckade då hästarna krumbuktar sig, ej utför skolorna på raka linjer etc.

SER man inte det tydligt?

:confused:

Jo men kvalitet i bemörkelsen hur hästen rids, utvecklas och stärks är mera än vad man ser för sekunden. Om en häst har en dålig dag, vilken inträffar för alla ibland, så betyder inte det att hästen utbildas fel utan helt enkelt att den har en sämre dag. (eller ryttaren, ekipaget) Man kan ju prata om kvalitet i hästens utbildning/ekipagets utbildning och utveckling istället för just för stunden. Kvaliteten i det stora hela säger mera tycker jag.
Pratar man däremot om tävling så bedömmer man just vad som visas för stunden. Det är två olika sätt att se på kvalitetsbegreppet. (man ser med olika ögon, precis som träning vs tävling)
Om man tex pratar takt som ni gör här nu så menar jag precis som Immer att takt är takt. Det betyder inte något annat eller annorlunda för att man ändrar sitt sätt att träna. Jag förstår inte att man ska kunna tolka begreppet takt på olika sätt.

Som sagt, jag blir helt matt. Men jag är inte förvånad efter taktdiskussionen tidigare där du också var förvirrad ang vad takt är. Jag kan lugnt säga att du inte har koll på utbildningsskalan och det är inte något påhopp alls biggan utan enbart grundat på vad du har skrivit.

Kvaliteten takt i det här sammanhanget är att HA taktmässighet, regelbundenhet, balans. Det är något som finns där eller inte finns där och har inget med tävling eller ekipagets dagsform att göra:confused: Det är något som BB:S häst inte har. Han väljer mao att inte prioritera det. Och har därmed inte de andra kvalitéerna heller. Det går inte. Helt logiskt om man prioriterar bort grunden.

Kvalitén takt kan man nog m a o tolka olika, för att säga att man har kvalitén takt räcker det inte att hästen inte rör sina ben orent, det innehåller också balans, och för det krävs rätt takt för hästen, Utan det kommer hästen inte att kunna lösgöras, osv. Man kan inte strunta i det och jobba med annat för att ekipaget har en "dålig dag":confused:

De här avsedda "kvalitéerna" är inte vilka som helst, som vacker stolt, duktig ambitiös, trevlig, whatever (eller ens "fd tvälingshäst i GP";)), trodde inte man behövde skriva det... Det är framförallt inget omdöme om hästen som häst:confused:

C_L: Nej de är inte ens jämförbara, det håller jag med om. Men man kan visa den stora skillnaden i att gå efter de här omdiskuterade kvalitéerna eller att strunta i dem och ha andra egna kriterier.

edit ang dit senaste inlägg:

SER man inte det tydligt?

Jo, jag trodde det:crazy:

delvis KL
Jag förstår varför diskussionerna spårar ur:crazy: Man kan läsa om de här kvalitéerna i länkar som jag vet att jag har lagt in, för att förstå varandra i diskussionerna, men det hjälper visst inte:( Man kan titta på alla filmer i andra tråden och se om man ser samma sak på alla, -eller skiljer det? VAD skiljer? Jag är väl naiv som tror att det går att få vettigare diskussioner genom att tala om vad man konkret faktiskt ser och vad man grundar det på.......

Senast ändrad av en moderator:

Takt är takt och kan inte vara olika saker. OM du menar något annat än vad tränare, elitryttare, utbildare och dressyrdomare menar med takt så förstår jag inte varför du i så fall hittat på en egen variant. Jag menar det samma som dem.

OK säger du på fullt allvar att BB:s definition är densamma som dessa du räknar upp?

Kan du då visa en enda film där han uppvisar själv att han menar samma sak? Det vore jätteintressant för jag har trots letande i andra tråden inte hittat en enda.

MEn visa gärna att han på en enda film visar upp det själv.

Jag tror att diskussionerna inte kommer någon vart eftersom folk (på båda "sidor"?) redan bestämt sig mer eller mindre?

Även i de fall då vetenskap dras in i diskussionerna, blir det ju pannkaka. Och hur ska det då fungera? När vår hobby så mycket grundar sig på personligt tyckande och inte i relation till vetenskap/beprövade kunskaper (då tänker jag att man kanske jämför ridningen vid SRS som beprövats i hundratals år och AR som blommat upp de senaste 15 åren t ex). Då blir det svårt att diskutera.

Och om jag tycker att jag har rätt (vilket jag ofta gör :o), då spelar det ju ingen roll om du visar upp film efter film med ridning som du och ett antal andra är bättre än den ridning jag håller som ideal. Jag har redan bestämt mig. ;) Du kan visa upp Ahlerichs galoppombyten runt hela fyrkanten (på en hand), det enda jag ser är att näsan borde fram en halv centimeter eller att hästen ser för LYDIG och KUVAD ut. Eller att ryttaren sitter för "snyggt".

Allt beror på vilka glasögon man har. :laugh:

Jag tror nog som du att de flesta har sin egen upplevelse av vad takt är, så diskussioner blir meningslösa

At the end of the day så är det hästen som har svaret

Och man kan bara testa sig själv genom att göra svårare övergångar bla böja om
- och inte bara ligga kvar i samma böjning och fisa runt

Immer - om man har takt så är hästen regelbunden själv - ingen bog kommer flyta ut, och det finns därmed inget behov av att peta in den med ett spö

Min definition av takt.

Såhär tror jag.

de flesta iberiska hästarna o även andra brukshästar rör sig markbundet- har fler ben i marken samtidigt eller kanske landar exakt jämnt på diagonalerna.

EN SDN HÄST KAN INTE LÄNGA SIG- FÅ ETT ÖVERtramp iom att den har avsaknad av sväv- kommer ej upp alls "ovan mark". Det syns då oxå på ryggen- ryttaren som är i jämn nivå- bekvämt o har sällan pilbåge fram till bettet.
Det kanske mer handlar om takten i komb. med arbetet över ryggen.
Jobbar benen oberoende av kroppen- är den inte ihop/ i takt med hela kroppen- otakt på mitten-ryttaren är därmed i otakt.

Jag tror även att det är därför som de som tävlat inte tycker domaren kan sitt jobb när den uttrycker problemet i just traven.

Ang. bent o takt. de enda gångerna han RIDER takten är i piaff o passage- sen slutar han o hästen tappar det igen.

Takten i galopp ska oxå vara densamma- 3-takt. Då får det inte blir 2 eller 5-takt- han tappar galoppen helt när han minskar. Visst kanske man kan tycka att det är galopp, men takten o bärigheten går förlorad när den måste börja trava, häva sig runt på bägge bak, får omslag bak osv.

*måndagssvammel*

Vi bor ju på olika planeter och kommer aldrig att mötas.

Du tycker att jag inte förstår - och jag tycker du inte förstår. Och jag tror inte vi kan reda ut detta

Men en sak skulle jag vilja fråga. Jag skrev att Jag brukar försöka hålla mig utanför sådan här tjaffsdiskussioner och du svarade; :eek:

Hur tänkte du där? Jag har svårt att förstå hur man kan reagera negativit på att jag väljer att inte delta i ngt som i alla fall inte leder till något positivt, utan bara brukar sluta på ett tråkigt sätt och någon blir ledsen. Så tänkte jag - så jag förstår inte vad du ville med din :eek: ?

Man kan inte bara starta Grand Prix hux flux utan man måste kvala dit.. vilket innebär X-antal starter före själva Grand Prix. Möjligtvis på en lantlig klubbtävling där kan man starta utan att ha kvalat och där får man ha vilka klasser man vill som typ en Clearroundtävling utan krav på kval osv.

märkligt eftersom han tidigare sagt att han inte tävlat för att han inte har det behovet.. men det hade han tydligen då..

Läste att han kom med det påståendet i samma veva som han fått så jäkla mkt kritik från Danske Rideförbundet som kallade hans "dressyr" för en skam.

Bent bodde i Tyskland under många år, och tävlade en hel del. Att han skulle ha ljugit om sitt tävlande efter att fått kritik låter lite väl magstarkt - som en offentlig person riskerar man att bli avslöjad och få schavottera för det. Knappast Bents stil.

Jag blir lite matt för vissa delar av diskssionerna sista dagarna har varit väldigt givande, men ibland pratar man sannerlingen totalt förbi varandra:crazy:

Ja, verkligen. I synnerhet som jag öht inte kommenterat någonting om den filmen. Som jag skrev tidigare så trodde jag du menade att det var hästen som saknade grundkvaliteér, inget annat.

Det är sant. Jag är glad att min häst har bra balans och takt.

jag håller med om det mest du skriver, och det skulle ju kunna gälla PK också i passage och piaff så hålls hästen ihop - men släpps sedan.

Jag tycker du sätter fingret på spiken - när du skriver att benen jobbar oberoende av ryggen - för det är precis det som händer, det sätts i än här och än där inte rakt under som en pistong upp och ned - utan de "räddar" den bristande balansen - för det vinglar. Benen "räddar" och arbetar oberoende av resten av kroppen

Både isisar och Nordisar är avlade för detta - de har diffspärr då de skall röra sig över stock och sten - de låser ryggen och låter varje ben arbeta självständgt

Även på bana är det väldigt lätt att de hamnar där - de är överrörliga och kräver mer styrka och bättre balans att hålla ihop sig, och som försvar låser de ryggen och benen får jobba själva - viss finns det då fortfarande takt i meningen man kan dansa till - men inte i meningen kadens, exakt regelbundenhet, och en som är i hela kroppen. Så jag håller med dig.

Minsta spänning och det skiter sig

KL
Igen - de galopp problem ni har på nordisar handlar om det här. Särskilt högergaloppen - en häst utan balans (= vår takt) rusar (eller busar) - det går fortare än ni vill.... Även om det inte går fort a la fullbod - så är det ändå ett :devil: tryck i en nordis

Kommer den i balans så kan den också vara rund - och "utan att ha bråttom" dvs mer bärkraft

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
262
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
15 918
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar