karamelldrottningen
Trådstartare
Sv: Takten och andra tankar.
tiotecken.
Tränare är olika!
Jag har t ex ridit för en som krävde alldeles för mycket tekniskt utan att varken jag eller pålle hängde med.
Jag har ridit för de som velat för mycket och därför skyndat på även om jag som ryttare tyckt att det har varit överkurs.
Men - minst två av de jag ridit för (2½ skulle man kunna säga! och en till som jag aldrig ridit för personligen) är mycket mer metodiska i sin träning och att bygga upp grunderna. Sen lägger man visserligen ändå in böjning och skolor förhållandevis tidigt jämfört med VD, men på en kravnivå som ekipaget kan hantera.
Gäller helt enkelt att hitta en tränare man trivs med, oavsett disciplin! Håller med. Grejjen var att jag trivdes med henne som person och även som lärare ibland. Men vissa saker kändes så ologiska.
Angående att man sitter och skrittar krumelurer och böjt dag ut och dag in så absolut - grundjobb kan ta tid. Jag tror många blir besvikna efter ett halvår- ett år när man tycker att man fortfarande sitter med samma övningar. Då är det dels upp till ryttaren att kunna ta till sig övningarna och hämta inspiration och teori utifrån för att kunna komma vidare, och dels får man acceptera att det är det här vi behöver träna på, och det tar TID. Håller med.
Men - det är egentligen inget som säger att det behöver vara tråkigt för det. Det finns MASSOR med olika övningar man kan variera mellan. Tokbra också för att undvika att fastna, att själv kunna upptäcka nya infallsvinklar.
Dessutom så förespråkar de flesta tränare att använda så många gångarter man kan i vardagen.Det gjorde inte min tränare, som tyckte att jag skulle fokusera på skritten och traven först, i det fallet var jag beredd att hålla med henne och bara träna de andra gångarterna enstaka steg, tex. bara ordentliga galoppfattningar och en halv långsida med tölt (fast det var det mest jag som föreslog iofs.) Med vissa undantag om man upplever att det är för tidigt eller hindrar den övriga ridningen.
tiotecken.