Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Förmodligen kommer tänket bli annorlunda med tiden

Ja det får vi hoppas!

:D

Spänning har ju inte alls med den här diskussionen att göra egentligen, mer än att en spänd häst gärna lättare vill gå i en för hög takt och det är sannerligen viktigt då att börja med takten och att hitta den, det är ju precis det som jag fått och får göra tex. Jag har skrivit det tidigare, på en sån lite het häst dessutom kan det lätt bli att man får svårt att hitta en takt att arbeta i, den är ofta mycket lägre än man tror innan hästen kan komma till arbete i balans - och innan den gör det, vad är då vitsen egentligen att pyssla med annat:confused: Självklart återigen måste man kunna påverka takten, det finns ju en anledning till att takten kommer som första kvalitet på utbildningsskalan.

Att då tänka att man skulle sitta och variera tillbaka till den snabbare takten vad skulle vara vunnet med det:confused:

Takten är balansen återigen, för hundrade gången i tråden:cool: har man svårt att ens hitta den grundbalansen som krävs för att kunna få hästen i arbete så är det bara fånigt att ens diskutera taktändring fram och tillbaka, jag håller med Susan här att ingen av oss är nog så skickliga att vi ens kan bibehålla grundbalansen igenom arbetet om man nu menar samma sak med det, vilket jag börjar undra:confused:

När t o m de skickligaste får oavsiktliga taktändringar emellanåt så.....:cool:

Jag tror inte att vi ens pratar om samma mål vad vill uppnå om jag ska vara helt ärlig eller varför man vill ha taktmässighet öht, och det var väl där denna diskussion startade...

och ang spänning.....den påverkas av balansen, när hästen arbetar i en lugnare takt slappanr den lättare av och blir mer fokuserad, det hänger ihop. inte för att det blir plättlätt men det påverkar åt rätt håll, så spänning är absolut inget skäl för att strunta i om hästen arbetar i balans dvs taktmässigt. Tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sits inom AR

och om detta vore sant - då borde alla shettisar vara samlade nästan hela tiden

Nä korta snabba steg = spänning i hästen - allvarligt fel, eller extremt liten häst :D

Ja jag litar faktiskt ganska mkt på nån som varit på SRS i nästan 30 år...

Vad har du fått det ifrån att någon tycker hästen skall tränas på maxnivå. Vet du ens vad maxnivå är???

Jag tror att du har missat poängen med ergonomi. Att lyfta något ergonomiskt - känns mer ansträngande - men minskar skaderisken dramatiskt

Nu missar den stora poängen - om man inte kommer till balans ( vilket är mer ansträngande för vissa muskelgrupper) så kommer hästen att hamna i en statisk spänning i ryggen.

Den är dock inte så smart att den tänker - aha det där kommer jag få problem av - bättre jag gör på det här jobbigare sättet istället.

Den kan inte lista ut att den måste ändra hela sitt rörelsemönster för att det sitter en klump på ryggen - den kan ges den chansen om ryttaren är tillräckligt duktig och insatt, men den kommer aldrig göra rätt av sig själv

och den mesta orsaken till att hästen förblir kort i ryggen är ju att ryttaren stör den, det rä först när ryttaren slutar störa som den kan var så avspänd att den kan börja tränar kroppen för en hälsosam samling - det tillståndet som vissa kallar bärig/självbärig/ i balans känneteckans av en mer markerad takt

Avsaknad av balans/ självibärighet/ bärighet känneteckans av en överilad takt

i det sammanhanget så blri talet om att det är bra att variera takten befängt. Man har inte klart för sig sambanden

SEdan kan du och jag tjaffsa oss blå om saker som inte hör hit

Frågeställningen var ju är det hällsosamt om hästen tappar takten - NEJ det är ett tecken på spänning i hästen

Den bruna hästen var tokspänd - vilket många hästar är när de är arbetsredskap

Att tappa takten och att variera takten är väl ändå två helt skilda saker, det ena är ett misstag, det andra ngt ryttaren ska bestämma.

Du menar alltså att det finns en takt (ex 115 BPM) där hästen bör gå alla veckans 7 dagar?

Jag pratar inte om att gå i ett överilat tempo, vilket verkar vara det enda alternativet för vissa här.

mer än den som avancerat hela vägen till chef där :confused: :o :confused:

Har du någonsin sett en överilad samling på SRS?

Jag kollade upp din snubbe -han hade varit elva år som ryttare - men det stod inte hur långt han avancerat - resten av tiden har han varit på sadelmakeriet

Att tappa takten och att variera takten är väl ändå två helt skilda saker, det ena är ett misstag, det andra ngt ryttaren ska bestämma.

Du menar alltså att det finns en takt (ex 115 BPM) där hästen bör gå alla veckans 7 dagar?

Jag pratar inte om att gå i ett överilat tempo, vilket verkar vara det enda alternativet för vissa här.

Lugn och fin nu. Diskussionen kommer ur den bruna hästen

Ni säger att man skall variera takten - visa när någon gör det som en övning eller beskriv hur ni gör - istället för att sladda in på hårklyverier

Hålla på och dänga varandra i skallen ger ju inget

det skall väl inte vara så svårt att förklara hur ni gör?

Ja jag litar faktiskt ganska mkt på nån som varit på SRS i nästan 30 år...

En häst i början av sin skolning kan inte arbeta med lika mkt kadenz som en skolad, ett kortare steg tar kortare tid än ett lång men är början till att hästen inte ska få älga iväg hur som helst, inte bara försöka springa ikapp sin tyngdpunkt.

Har jag någonstans skrivit att den skolade hästen ska ta snabbare steg ju mer samlad den är?

Senast ändrad:

mer än den som avancerat hela vägen till chef där :confused: :o :confused:

Har du någonsin sett en överilad samling på SRS?

Jag kollade upp din snubbe -han hade varit elva år som ryttare - men det stod inte hur långt han avancerat - resten av tiden har han varit på sadelmakeriet

Till beridarnivå.
Kan ju säg att dom två haft sina kontroverser... Jag har träffat dem båda och jag vet ju vem jag skulle välja som tränare, de är helt olika personlighetstyper.

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

kl

Har jag missuppfattat diskussionen nu, eller är det så att ni (vilka nu "ni" är :o ) aldrig rider hästen i spänning på träning?

Det är ju inte eftersträvansvärt, men när jag introducerar ngt nytt är min häst alltid i spänning :eek: men det är lixom bara att förtränga och fokusera på vad som händer bak - det är ju ändå viktigast. Efter en gång, eller 10gg eller kanske 100 :p så har han fattat vad som förväntas av honom och han börjar så sakta slappna av.

Menar "ni" att det är fel att rida en häst som är spänd?

Jag har fått lära mig att vänta ut honom och inte få "panik" över att han är spänd, för hög i formen osv.. för avslappningen kommer med att han förstår övningen. Alla reagerar ju olika, eller hur?

Som Susan skriver så hamnade han alltid i spänning när jag rubbade balansen, men nu är det oftast inget problem i traven, och fram till nu kan jag öka och minska galoppen utan att han per automatik spänner till.

allt har sin tid och allt behöver ju inte vara perfekt från början...

Jag anser att det är fel att rida i en sådan hållning och balans att hästen inte kan komma till asvpänning

den bruna hästen som hade uppvisning med stång tex fick inte en chans att räya ut sin hals - om hästen går i en så konstlad hållning att den måste hålla i sig med sina rörelsemuskler så kommer dessa krampa för eller senare och hästen kommer då att försöka slå sig fri.

det är ju skillnad på spännig och spänning och hur avancerad ryttaren är - och det handlar givietvis inte om att man inte får göra fel - alla mina hästar har haft lätt för att spänna sig, men om de gör det så lättar jag ur och försöker igen- jag tycker ingen häst är ball och flashig och insisterar eller tror att ojsann nu började han göra terre a terre och fan vad avancerad jag är, snart på skolorna över marken:cool: eller om det skulle ske i trav - kolla in min piaff :cool:

Nej jag tar det för vad det är - ryttarfel

SEdan är vissa hästar spända som din - men du gör ju som man ska och rider på och tills slut så kommer ju hästen med dig

Det är när avarterna (undanmanövrarna) kallas samling som jag reagerar - när man inte komemr till ridning utan tror att fel är rätt. När man inte märker att alla tecken på avslappning saknas - och samtidigt berömmer hästen för att den är så (mentalt) avspänd

Då måste jag få protestera

Till beridarnivå.
Kan ju säg att dom två haft sina kontroverser... Jag har träffat dem båda och jag vet ju vem jag skulle välja som tränare, de är helt olika personlighetstyper.

Men vad har deras personlighetstyp med samling att göra?

Ja i princip och jag har citerat dig

Ursprungligen postat av HannaZ

"början till samling" - den skolade hästen är förhoppningsvis inte i början av sin träning mot att kunna samla sig...

Och det ska vara "quicker in the rythm"

Senast ändrad:

Jag skulle vilja lägga till att förutom att ryttaren måste vara "lätt att bära", dvs ur vägen, måste ryttaren också förändra hästens form så till den milda grad att det inte bara handlar om att vara "ur vägen" - utan kanske t o m vara i vägen ibland (t ex om en bog bullar ut, om en mage rullar åt ena hållet, om ett av ryttarens sittben "trycks ur"). För att få till det korrekta dressyrmässiga arbetet hos hästen måste ryttaren förändra dess form, få den att höja ryggen genom rakriktning. Men självklart är grunden superviktig (och inte alls lätt, heller), som du säger: att ryttare och sadel inte FÖRSTÖR för hästen!

Antagligen var det här ett sånt där "Ja, men så är ju jorden rund, glöm inte det" uttalande! ;)

nej men precis när man kan välja själv dvs kontroller vad man vill släppa igenom och vad man inte tillåter - då börjar man rida och inte åka häst

jag ser det lite som det de säger om all träning - stäng alla "dörrar" utom den du vill att hästen skall gå igenom

det är så himla lätt att råka stänga dörren uppåt och då får man reaktioner från hästen, men visst - kan man inte stänga dörren för bogarna då blri det ingen takt alls värd namnet

Senast ändrad:

En häst i början av sin skolning kan inte arbeta med lika mkt kadenz som en skolad, ett kortare steg tar kortare tid än ett lång men är början till att hästen inte ska få älga iväg hur som helst, inte bara försöka springa ikapp sin tyngdpunkt.

Har jag någonstans skrivit att den skolade hästen ska ta snabbare steg ju mer samlad den är?

Nej, du har fel när det gäller kortare steg/tid, det beror på hur högt hästen lyfter sina fötter....

Vare sig hästen är grön eller välutbildad ska den arbeta i balans, och där hästen är i balans har den en takt som den kan arbeta ändamålsenligt i och det är inte en kort snabb takt ens på en grön häst.
Det viktigaste är inte att stoppa den från att älga iväg (tja så man kan kanske kalla det, men det är inte vad det handlar om) utan det är att få hästen att komma i sån balans att den kan vila på steget och bära upp sej själv och ryttaren, inte falla iväg eller stå emot, och i den takten kan hästen börja komma till arbete. Därefter kan styrkan ökas till att höja steget, länga steget i bibehållen balans osv osv.

Även om man rider i myrtrav för att stärka hästens trav ska den vara i en ren takt, med vila på steget. inte snabbare steg.

Ja och det är det fio har förklarat för sjuttonm sidor sedan att det är inte BPM som skal bli snabbare utan reaktionen uppåt

Jag hade inte härjat så med dig om du hade skrivit rätt från början :p

det betyder ju i prinicp samma sak som Slow but aktive :rofl:

samma andemening:idea:

Är du öht överens om att takt har med balans att göra? :confused:

Nu menar jag ur ridsynpukt, inte ur metronom/mät-synpunkt. Du verkar nämligen vara helt off när det gäller vad takten har för betydelse inom ridning, det är därför jag frågar, inte för att vara otrevlig.

En ödmjuk person är inte bara ödmjuk och trevlig mot andra människor utan också mot hästen.

men det är din uppfattning om honom som person - jag har en annan - och vore hans personlighet så att han itne skulle kunan sköta sitt jobb så inte hade han avancerat till Podhajskys efterträdare

Så att du inte gillar Kottas som person har ju inte med saken att göra - särskilt eftersom de säger samma sak men med olika ord - visade det sig :o

Vilket var något helt annat ja;)

Därför jag undrar igen (eftersom du blandar begrepp och verkar ha jättesvårt att förstå dem ur ridsynpunkt) Anser du att takt har något med balans att göra alls? Och i så fall hur? I din värld.

Nej, du har fel när det gäller kortare steg/tid, det beror på hur högt hästen lyfter sina fötter....

Vare sig hästen är grön eller välutbildad ska den arbeta i balans, och där hästen är i balans har den en takt som den kan arbeta ändamålsenligt i och det är inte en kort snabb takt ens på en grön häst.
Det viktigaste är inte att stoppa den från att älga iväg (tja så man kan kanske kalla det, men det är inte vad det handlar om) utan det är att få hästen att komma i sån balans att den kan vila på steget och bära upp sej själv och ryttaren, inte falla iväg eller stå emot, och i den takten kan hästen börja komma till arbete. Därefter kan styrkan ökas till att höja steget, länga steget i bibehållen balans osv osv.

Även om man rider i myrtrav för att stärka hästens trav ska den vara i en ren takt, med vila på steget. inte snabbare steg.

Det är intressant att det inte verkar finnas några nyanser när du läser inlägg. Det verkar som att du ser framför dig en häst som går som en symaskin. Snabbare behöver inte vara mycket snabbare, iallafall inte i min värld.

Ta en grön häst som galopperar på en volt. Den tar låånga språng - då måste den först börja ta kortare steg för att få med sig kroppen och dessa steg tar inte lika lång tid som de lååånga. Lite kvickare i takten helt enkelt, men hästen tuffar inte på framåt på samma sätt. När hästen börjar förså och lyssna på ryttarens rytm så kan man bara genom sitsen göra stegen långsammare och högre. Och ska du göra en lite mindre volt så kan inte hästen göra det med sjumilasteg utan steglängen måste anpassas till voltstorleken och då blir det lite snabbare steg eftesom hästen inte har styrka att göra det med tillräckligt mkt kadenz i början. Därmed inte sagt att det ska gå fort, tvärtom, men i den takt hästen klarar och ryttaren därför väljer.

Nu får ni diskutera själva, jag ska sova inför en natt på jobbet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama