Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Om hästen skulle bli låst i ryggen undrar jag varför en så framgångsrik ryttare som Brink tycker att det är mycket viktigt att kunna variera takten.
Ingen av oss här är ju Jan Brink - jag har hört honom prata om det men jag har inte sett honom eller ngn annan utföra det. Jag tror han helt enketl menar att det inte är korrekt att rida i den takt hästen själv väljer

Nej om hästen låser ryggen blir takten inte ren. Men vi har skrivit väldigt tydligt att vi vill kunna förändra/variera takten med bibehållen balans och renhet. Då handlar det alltså inte om någon låst rygg.

jag vill se det - så fram med en film, sedan undrar jag om du anser att Brink aldrig rider med låst rygg?

Han säger påverka takten i det här citatet. Påverka takten kan ju inte innebära annat än att den ska påverkas till att öka eller minska och det är ju just det jag har sagt hela tiden.
Han uttryckte sig lite annorlunda i det andra citatet (där han pratade om sina 3 kontrollpunkter) att takten ska kunna varieras. Det ger knappast utrymme för misstolkning.

ja så säger du som är så bergfast i din tolkning att din upplevelse är den enda existerande och självklar och inte kan missförstås

och nej jag hittar inte vart du skrivit om varför takten skall varieras - du har bara hänvisat till ett citat av Brink som vi alla tolkar olika

För mig är det självklart att han uttrycker sig så då de flesta inte gör mer än åker häst, men eftersom han inte är här och kan förtydliga så kanske vi kan skippa vad han säger och tala utifrån vår egen riderfarenhet

Hur gör du när du ökar och minskar takten?

(Sedan försök sudda med försiktighet så man fattar vem som säger vad.
Råkar ni sudda en klammer för mycket kan man hämta nya i tex Quoteknappen - sedan är det bara att klippa ut och klistra in och sudda resten)

Senast ändrad:

Det han sa i det program jag såg var att det är grundläggande att man ska kunna variera både tempo och takten i alla gångarter och att detta var väldigt viktigt att checka av varje gång.
Han är ju inte ensam om detta. Jag har än idag inte hört en tränare säga något annorlunda.

Men om då takt i min värld handlar om det som kyra skriver om att hästen är rak även horisontalt - och att man får in bakdelen på plats...
Om nu brink tycker det är så viktigt att påverka - varför tappar han bakdelen då?

det är liksom inte intressant vad folk säger - utan vad de gör

Så jag vill nu se en film på en som ändrar takten med bibehållen outline och rytm

Then I will be a believer

Varför skulle det vara dåligt att variera takten? Kan hästen gå i 100 BPM med bibehållen balans så kan den alldeles säkert gå i 115 BPM utan att falla på framdelen, 115 är rätt låg takt det också. Ju lägre takt (BPM) desto starkere häst för att kunna bibehålla balansen osv.

Man måste ju kunna variera takten. Och ang styrketräning så är det ingen som lyfter sin maxvikt hela tiden.

Ingen lyfter sin maxvikt på träning - varför vi nu skall tjaffsa om det sidospåret

Jag tror att det registret du skriver möjligen finsn på en GP häst, inget som ngn här behöver bry sin lilla hjärna om.
Jag tror snarare att eftersom vi är vanliga dödliga mer behöver jobba på att behålla takten i övergångarna. och eftersom de flesta härpå denna del av forumet inte har kommit till takt alls eftersom deras hästar inte sitter ihop - så känns det som en kvasidiskussion. Varför diskutera vad eliten gör?

och använda dem som slagträn i en debatt som från början handlade om - huruvida det var hälsosamt att flänga runt som med den bruna

men ni kanske menar på fullt allvar att den tränar på att variera takten :confused:

KL!!
TAKT: olika gångarter har olika takt, men takten i en gångart kan oxå va olika snabb. Takten är i regel snabb i samlingo långsam i längning. Generellt bör man i en gångart kunna uppnå samma takt i alla rörelser. Det är dock en fördel att rida de samlande rörelserna m en snabbare takt för att undvika atthästens rörelser dör ut. Ökningar bör man rida i en långsammare takt för att inte rörelserna ska bli för snabba. Tex en piruett skulle man kunna rida i samma tempo i skritt,trav,galopp. Det har att göra med den högra graden av samling. Skritt, trav, galoppskiljer sig beroende på samlingsgraden inte nödvändigtsvis genom tempot utan endast genom takten

Jag känner mig också förvirrad, men det kanske är för att vi talar olika språk, har olika mkt riderfarenhet, tränar för olika typer av tränare osv? Jag har nog alltid hört att takten ska vara samma genom ett dressyrprogram (i samma gångart alltså).

Jag googlade lite, och hittade bl a en clinic där Kyra ville att ett ekipage skulle ändra takten: http://www.kyrak.com/Kyraartikel2.pdf (sist i artikeln). Hittar även på Agrias hemsida ett reportage m Brink där han säger just det BigganL skriver.

Fast det här blir ju svårt, tycker jag, eftersom man ska tolka en skriven text. Tycker denna text kan tydas på olika sätt. T.ex. att takten behöver ändras för att hitta balansen. Och det har väl redan sagts i tråden?
Tycker t.o.m att det finns ganska stora utrymmen för fria tolkningar även när man sitter som publik på en clinic. Bäst förståelse får man faktiskt när man rider. Tycker i alla fall jag.

Jag är fortfarande förvirrad, är det obalans vi diskuterar? Balans? Eller vad? Är vi egentligen oense i tråden alls?

Har fortfarande frågan i huvudet: varför skulle man ändra takten när hästen är i balans?

Påverka takten kan ju inte innebära annat än att den ska påverkas till att öka eller minska och det är ju just det jag har sagt hela tiden.
Han uttryckte sig lite annorlunda i det andra citatet (där han pratade om sina 3 kontrollpunkter) att takten ska kunna varieras. Det ger knappast utrymme för misstolkning.

Ja det citatet missade jag men det var väl det som fio citerade och kommenterade?

Bara så¨vi vet om vi pratar om samma?

Men återigen: Jag har också alltid fått höra att man ska kunna variera takten det är inte ett dugg konstigt med det, :confused:
Kan man inte variera takten så kan man inte påverka hästens arbete heller.

Därför måste man självklart kunna påverka takten. Man måste medvetet kunna ändra takten, absolut. Men det är syftet med att göra det som vi säger olika om, gör man det bara för att. eller med ett bestämt syfte?

Ser vi lika på att balansen och takten hänger ihop?

KL!!
TAKT: olika gångarter har olika takt, men takten i en gångart kan oxå va olika snabb. Takten är i regel snabb i samlingo långsam i längning. Generellt bör man i en gångart kunna uppnå samma takt i alla rörelser. Det är dock en fördel att rida de samlande rörelserna m en snabbare takt för att undvika atthästens rörelser dör ut. Ökningar bör man rida i en långsammare takt för att inte rörelserna ska bli för snabba. Tex en piruett skulle man kunna rida i samma tempo i skritt,trav,galopp. Det har att göra med den högra graden av samling. Skritt, trav, galoppskiljer sig beroende på samlingsgraden inte nödvändigtsvis genom tempot utan endast genom takten

Målet är samma takt. Se på vissa GPhästar så ser du att det går att ha samma i en piaff t o m som i en längning. Det handlar mycket om styrkan. Ger man sej på piaff innan hästen är stark nog så måste man kanske hitta förklaringar till varför det inte går:o

Jag tror han helt enketl menar att det inte är korrekt att rida i den takt hästen själv väljer

Ja det tror jag också. och det säger också andra GP-ryttare, (eftersom vi nu hänvisar till dem här i tråden) eftersom hästen inte alltid själv väljer den mest ändamålsenliga för arbetet. Utan kanske den lättaste för den att svassa fram i.... Eller den som den "hamnar i" pga obalans. Man måste alltså kunna variera, inget konstigt med det.

Intressant hur olika man kan tolka det som sägs eller skrivs, beroende på vad man vill se att det står.......Skulle vilja ha Jans förklaring till varför man skulle vilja jobba i en hög takt, om han nu sagt det som bigganl tolkar det som:cool:

Men kanske kan jag få de andras skäl som vill variera takten för sakens skull, varför skulle man vilja arbeta i en högre takt bara för att variera:confused:
En lägre takt handlar om styrka och dit kan man förhoppningsvis komma med stärkande arbete, men varför skulle det vara ett värde i att höja takten:confused:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag känner mig som en taktexpert!

Har kämpat med min rara lilla killes "ponnytrav" i åratal. Han är tillfreds och i balans i den traven. Men inte vad jag vill ha! (Elak matte :devil:)
Nu börjar det långt om länge hända saker. Trav genom hela kroppen, och en helt annan takt! Istället för 1212121212 1--2--1--2--1--2 . Och gung!
Samt att det går att reglera tempot med sitsen.
Nästan stilla med bibehållen takt - sen wow med bara en liten sits ändring. Hade det med min gamla, som var född med gångarterna. Den här killen har alltid haft bra galopp o skritt, men som sagt, usel trav.

Vi kommer nog aldrig till GP dock, men känns ändå som att vinna os när takten kommer! Msv känns inte alls omöjligt, men sen har vi ju börjat om vår hoppkarriär, tack vare nygammal underbar tränare. :love:
Dressyren känns lite mossig just nu. Men vi kommer att ha tid att träna i jul, så mycket kan hända.:rofl::rofl:

Nä, jag tolkar citatet som du, Fio, Susan och Flashlight.

Och precis som BigganL skriver: självklart måste man som ryttare kunna påverka takten och förändra den. Men för mig kommer bisatsen: tills den är rätt och hästen kommer till "balans".

Om jag inte påverkade takten skulle ju hästen aldrig bli stärkt heller, och inte vara dressyrriden. (Eller i mitt fall: försökt bli dressyrriden...) Så där håller jag absolut med Biggan - det stärker förstås hästen. Men när jag väl börjar hitta rätt (för mig är det svårt, jag är inte musikalisk, och har inte någon inre taktkänsla - så för mig är musikridning toppen) då vill jag ju rida omkring på DET planet. Inte ändra?

Biggan> jag tror inte att någon av oss "andra" någonsin menat att takten inte ska ändras/påverkas? Om jag talar för mig själv: jag tycker det är ganska svårt att rida så bra att jag rider in takt i hästen, så jag har fullt upp med det. Du och Zahlo och Moa kanske redan rider taktmässigt hela tiden och har hästarna i full balans, så ni kanske talar utifrån ett helt annat plan? För jag ser taktmässigheten som ett av målen, inte som ett litet delmål jag sedan svischar förbi för att börja ändra takten medvetet.

Ingen lyfter sin maxvikt på träning - varför vi nu skall tjaffsa om det sidospåret

Jag tror att det registret du skriver möjligen finsn på en GP häst, inget som ngn här behöver bry sin lilla hjärna om.
Jag tror snarare att eftersom vi är vanliga dödliga mer behöver jobba på att behålla takten i övergångarna. och eftersom de flesta härpå denna del av forumet inte har kommit till takt alls eftersom deras hästar inte sitter ihop - så känns det som en kvasidiskussion. Varför diskutera vad eliten gör?

och använda dem som slagträn i en debatt som från början handlade om - huruvida det var hälsosamt att flänga runt som med den bruna

men ni kanske menar på fullt allvar att den tränar på att variera takten :confused:

Nej men varför ska hästen gå i så långsam takt som möjligt då hela tiden, det är ju jobbigare för den. Varför ska hästen "lyfta max" hela tiden.

Och eftersom vi inte diskuterar GP-hästar enligt dig så handlar det ju om att få en så ridbar häst som möjligt, den ska lyssna ryttarens bäcken så att den anpassar sin takt efter vad ryttaren anger. Kan man inte styra takten så kan man ju inte styra hästen alls. Att sätta hästen i en enda takt 7 dagar i veckan ger ju en häst som inte behöver fundera så mkt över sin ryttare, det är ju likadant varje dag iallafall.

Takten ska vara den ryttaren bestämt och den ska förändras när ryttaren så kräver men den ska behållas i övergångar och tempoväxlingar - det är då hästen har lättast att tappa balansen (eftersom ryttaren gör det) och det är därför det som tränar balansen bäst.

Ju mer kadenz desto jobbigare för hästen, ingen idrottare tränar på sin maxgräns hela tiden utan man varierar med lugnare och mer avslappnande perioder.

Och angående musiken till kur. Om man inte kan variera takten så kommer man att hamna ur rytm när musiken böljar, om man inte vill håla sig till strikt marchmusik då. Man väljer ju ett tempo som passar hästen men musiken är inte statisk utan där sker förändringar fram och tillbaka, tex kommer de bitar som passar för ökad trav ofta att ha en viss riktning framåt och om man inte kan följa med i musikens takt så blir det ingen snygg uppvisning. Däremot ska det inte SE UT som att hästen ökar, men om den inte ökar kommer det att se ut som att den sackar.

Senast ändrad:

*KL*

Jag känner mig som en taktexpert!

Har kämpat med min rara lilla killes "ponnytrav" i åratal. Han är tillfreds och i balans i den traven. Men inte vad jag vill ha! (Elak matte :devil:)
Nu börjar det långt om länge hända saker. Trav genom hela kroppen, och en helt annan takt! Istället för 1212121212 1--2--1--2--1--2 . Och gung!
Samt att det går att reglera tempot med sitsen.
Nästan stilla med bibehållen takt - sen wow med bara en liten sits ändring. Hade det med min gamla, som var född med gångarterna. Den här killen har alltid haft bra galopp o skritt, men som sagt, usel trav.

Vi kommer nog aldrig till GP dock, men känns ändå som att vinna os när takten kommer! Msv känns inte alls omöjligt, men sen har vi ju börjat om vår hoppkarriär, tack vare nygammal underbar tränare. :love:
Dressyren känns lite mossig just nu. Men vi kommer att ha tid att träna i jul, så mycket kan hända.:rofl::rofl:

Jag skulle kunna skriva nästan samma sak :idea: Har upplevt det med en häst tidigare men den här var svårare, kanske pga sämre exteriör om man ska vara helt ärlig. Det har varit jättesvårt att inte själv acceptera en högre takt än den hon kommer till arbete i:crazy: Men då kommer det desto mer, svikt, rörelse i hela kroppen, men det är så svårt att hålla kvar, och så lätt att "glida med" i den lite för höga......:crazy:

ja så säger du som är så bergfast i din tolkning att din upplevelse är den enda existerande och självklar och inte kan missförstås
Nu överdriver du allt. Jag tycker det är så tydligt uttryckt att det inte finns rum för tolkningar, men vill man så går det säkert. Varför kan man undra? Jag såg programmet där han pratade om detta. Han använde såklart fler ord där än i en kort text. Han förklarade varför detta är så viktigt, i texten skriver han ju bara att det är mycket viktigt.

och nej jag hittar inte vart du skrivit om varför takten skall varieras - du har bara hänvisat till ett citat av Brink som vi alla tolkar olika
Har skrivit det 3 ggr tror jag, men ok.Jag kan kolla vilka inlägg det står i. Nu är ju inte detta något som enbart Brink pratar om. kan inte komma på någon tränare som inte gjort det. om jag går tillbaka till tidigt 80-tal. (Före det var min ridning på en så basic nivå att sådant här inte kom på tal alls.). Detta finns också i ett inlägg från igårkväll.

Har skrivit det 3 ggr tror jag, men ok.Jag kan kolla vilka inlägg det står i. Nu är ju inte detta något som enbart Brink pratar om. kan inte komma på någon tränare som inte gjort det. om jag går tillbaka till tidigt 80-tal. (Före det var min ridning på en så basic nivå att sådant här inte kom på tal alls.). Detta finns också i ett inlägg från igårkväll.

Ja men jag har inte sett var du beskriver värdet av att höja takten för sakens skull, och frågar igen: Är vi överens om att takt och balans hänger ihop?

Och ja de flesta bra tränare pratar om det, men syftet? Vad menar de är orsaken till att takten måste kunna varieras? Ingen har sagt emot att takten ska kunna varieras?

Jag har skrivit om varför i inlägg: 290, 470, 474 (där jag svarade direkt på din fråga), 545 och 563.

Brink är bara ett exempel på det som var lätt att kopiera eftersom uttalandet fanns på nätet. Det är som sagt något jag hört från alla tränare. (både a, b, c och AR tränare) Inget unikt för honom alltså. Häng inte upp dig på det.

Ja det citatet missade jag men det var väl det som fio citerade och kommenterade?

Bara så¨vi vet om vi pratar om samma?
de 3 kontrollpunkterna kopierade jag i ett inlägg. fio hade ett annat citat. Innebörden i dem var ungefär det samma, men lite olika uttryckt.
Men återigen: Jag har också alltid fått höra att man ska kunna variera takten det är inte ett dugg konstigt med det, :confused:
Kan man inte variera takten så kan man inte påverka hästens arbete heller.
:bow:

Därför måste man självklart kunna påverka takten. Man måste medvetet kunna ändra takten, absolut. Men det är syftet med att göra det som vi säger olika om, gör man det bara för att. eller med ett bestämt syfte?
För min det handlar det om att tänja gränserna, stärka hästen, göra den mera ridbar, gymnastisera den. Alltså utveckling.

Ja men jag har inte sett var du beskriver värdet av att höja takten för sakens skull, och frågar igen: Är vi överens om att takt och balans hänger ihop?
Ja vi är överens. När man kan ändra takten och bibehålla balansen har registret breddats och utveckling skett.
Och ja de flesta bra tränare pratar om det, men syftet? Vad menar de är
orsaken till att takten måste kunna varieras? Ingen har sagt emot att takten ska kunna varieras?
utveckling. Blir man kvar i sin komfortzon sker ingen utveckling. Tränar man aktivt på det förflyttas konfortzonen. Hästen blir starkare, mer gymnastiserad och det ger högre ridbarhet.

För min det handlar det om att tänja gränserna, stärka hästen, göra den mera ridbar, gymnastisera den. Alltså utveckling.

Okey en gång till då... När du använder en snabbare takt i traven så blir den trippigare och kortare eftersom hästen tar mark fortare och i galoppen blir den ganska stressig när du höjer upp takten. Använder du en för långsam takt blir steget segare , den får då schwunget på marken istället för upp i luften = markbunden

Så hur blir hästen starkare i det här? Hur blir den mer ridbar? Vad är det gymnastiska syftet och utvecklingen?

När hästen hittat sin takt då genom att man som ryttare kvickat upp en för långsam takt eller lugnat ner en för snabb takt så börjar det gymnastiska arbetet genom att man förändrar steglängd och höjd på steget, tempoväxlingar. Det gymnastiska i det hela är ju att man ligger kvar i samma takt och rytm men länger och kortar steget, gör steget högre och alla varianter du kan tänka dig, i det här arbetet tänjer man gränserna, stärker hästen och gör den mer ridbar och utvecklar traven.

Det här arbetet + vad Brink, Kyra mfl menar går ut på vad hela världen tränar på dvs att få upp benen mer och mer upp i luften så det är som jag säger, han vill ha ett kvickare upptag från marken så att benen spenderar mer tid i luften = Glödande kol scenario. = kvickare steg och sen tillbaka till långsammare steg,sen tillbaka till kvickare steg och så håller man på så.

Min tränare delar stall med Minna Telde och sitter och rider hela dagarna i samma ridhus som henne , jag vet vad dom tränar på , i vilket syfte och varför och det har inget med att rida i snabbare takt att göra.

Senast ändrad:

Ja det tror jag också. och det säger också andra GP-ryttare, (eftersom vi nu hänvisar till dem här i tråden) eftersom hästen inte alltid själv väljer den mest ändamålsenliga för arbetet. Utan kanske den lättaste för den att svassa fram i.... Eller den som den "hamnar i" pga obalans. Man måste alltså kunna variera, inget konstigt med det.

Nej det är klart att dom inte gör, jag har ju arbetat jättemkt med takten på Hille som i grunden har en snabb takt a´la ponnytrav typ PRE-häst. När jag fick ordning på den så att han äntligen kunde länga steget och bibehålla den långsammare takten så kunde man ju helt plötsligt få en 8 på den ökade traven och 8:or på diagonalslutorna. Jag vill inte någonsin ha tillbaka den där snabba takten, varför skulle jag vilja ta fram den? Jag kan kvicka upp steget och upptaget för att få upp benen mer men inte en snabbare takt.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur