Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Men där har du helt fel - för vill man bli starkare så gör man det så långsamt man orkar

ocj grejjen är det du frågar varför inte variera takten - för att man rider i en så långsam takt man får till ur träningsyfte en häst har inte så stort register att den kan variera takten och ändå arbeta rätt ur ergonomisk perspektiv

din liknelse med kalven håller därför inte för det är arbete och inte uppbygglig träning. gasar efter en kalv görs framstupa - vad har det med Dressyr att göra :confused:

Ingen av er har svarat på vad ni vill åstadkomma med en snabbare takt?

jag säger att hästen klarar det inte utan att låsa ryggen så det är helt förkastligt ur träningssynpunkt

låser den ryggen blir den som fio säger flack och alltså inte ren :grin:
och när den inte är ren så är inte bakdelen på plats så den kan samla sig med bibehållen avspänning i ryggen - utan skall vikten bak så måste den stegra sig, och då är vi väldigt långt ifrån hälsosam Dressyr

Jag undrar har du tränat så att mjölksyra bränner som eld i muskeln ngn gång?

Varför skulle det vara dåligt att variera takten? Kan hästen gå i 100 BPM med bibehållen balans så kan den alldeles säkert gå i 115 BPM utan att falla på framdelen, 115 är rätt låg takt det också. Ju lägre takt (BPM) desto starkere häst för att kunna bibehålla balansen osv.

Man måste ju kunna variera takten. Och ang styrketräning så är det ingen som lyfter sin maxvikt hela tiden.

Jag har svarat ;)
Fast Bigganl sa det bättre än mig.

Men som sagt, har stressigt i resten av livet just nu så orkar inte ge mig in på mer djupa diskussioner (är inget perosnligt mot nån här såklart, bara har inte ork haha)

Men läser gärna :)

[
men det konstiga är att man tycker att man skal variera takten innan man ens kommit till arbete :confused:
Missuppfattning! Det är när hästen arbetar bra som man ska kunna variera. Om hästen inte kommit till bra arbete finns ingen anledning att försöka variera. "Grunden måste finnas innan man kan bygga på den."

[
QUOTE=fio;13030947]Men JAAAA precis du har ökat tempot men inte takten det var ju det jag ville ha fram alltså tempoökningen beror på ett större steg och inte en snabbare galopp. Jag hade diskussionen med biggan som inte riktigt fattade vad jag skrev och sen kom du in.
Du har missuppfattat mig igen. Klart man kan öka tempot utan att öka takten. Men det jag pratade om vad var en tempoökning var helt enkelt. Sen ska man kunna variera takten i samma tempo också. Det är ju det vi dividerar om nu.

Nej det har jag inte pratat om överhuvudtaget, Det var biggan som drog in 350 och 450 meters tempo.

Jag skrev att man använder inte en snabbare galopp utan man använder en större galopp som täcker mer mark och därför kommer man längre på antalet meter.

Men hallå!! Ja detta är vi helt överens om. Jag ville som sagt förtydliga vad som är tempoökning eftersom du trodde jag blandade ihop takt och tempo av någon anledning.

För att det passar bättre till musiken som är så bra som du vill använda i din kur. Eller för att en kalv är på väg att sticka från flocken och du behöver accelrera fort. Eller bara för att hästen ska vara kunna fungera i olika tempi (BPM), variation är alltid bra för muskler. En person som styrketränar lyfler inte med samma hastighet hela tiden.

Men snällla inte tror du man väljer musik för att den är "bra" men skulle göra att hästen måste fås att arbeta i en högre takt för att passa musiken:confused: Det sänker ju kvalitén eftersom du får kortare svävmoment och alltså faktiskt mer markbunden häst, inte tror du nån skulle göra det valet, det kan du inte mena:confused::confused::confused:

Accelerera fort gör du i ett par språng, sen har du farten och då måste även hästen som jagar kossan vara i balans hur ska du annars kunna få stopp på den ochfånga eller vända kossan:confused:
Även i sånt arbete krävs en balans och du måste som ryttare hjälpa hästen med det.

Ska du accelerera snabbt från stillastående så är det som sagt allra först och då trycker hästen kraftfullt ifrån med sina bakben, sen ökar hästen genom att länga sprången. Det vägvinnande är fortfarande att täcka mycket mark, det är ingen skillnad i den principen:confused:

Om hästen skulle bli låst i ryggen undrar jag varför en så framgångsrik ryttare som Brink tycker att det är mycket viktigt att kunna variera takten.

Men det är ju självklart viktigt, hur ska du annars kunna ändra en takt som inte är ändamålsenlig för att hästen ska kunna arbeta igenom kroppen och bära sig i samma takt igenom rörelser och tempon, självklart måste ryttaren kunna variera takten för att få hästen i den balans som krävs för att den ska kunna arbeta rätt. Jag är övertygad om att det är så han menar, och det är ingen som sagt annat heller:cool:

Men det är ju självklart viktigt, hur ska du annars kunna ändra en takt som inte är ändamålsenlig för att hästen ska kunna arbeta igenom kroppen och bära sig i samma takt igenom rörelser och tempon, självklart måste ryttaren kunna variera takten för att få hästen i den balans som krävs för att den ska kunna arbeta rätt. Jag är övertygad om att det är så han menar, och det är ingen som sagt annat heller:cool:

Håller med! Och är i övrigt totalförvirrad, vet inte vad som egentligen diskuteras. Men det första man gör är ju att hitta den takt som är rätt för just den häst man sitter på, den takt där hästen kan slappna av o komma till arbete, alltså balans som skrivits här tidigare. Utan den grunden kommer man inte vidare.
*KL*
MEN, varför skulle man vilja ändra takten hos en häst som redan är i balans? Frågan har nog ställts flera gånger men jag kan inte hitta något egentligt svar.
Den obalanserade hästen måste ändras, det är väl alla överens om. Men varför den balanserade?

Målet är ju att kunna behålla takten i övergångar, tempoväxlingar, voltminskningar, skolor, ja allt. Att steglängd o tempo ändras är en annan sak. Självklart behöver man kunna variera tempot, ett långsamt tempo bygger mer styrka. MEN, takten ska inte ändras om hästen är i balans.

Jag känner mig också förvirrad, men det kanske är för att vi talar olika språk, har olika mkt riderfarenhet, tränar för olika typer av tränare osv? Jag har nog alltid hört att takten ska vara samma genom ett dressyrprogram (i samma gångart alltså).

Jag googlade lite, och hittade bl a en clinic där Kyra ville att ett ekipage skulle ändra takten: http://www.kyrak.com/Kyraartikel2.pdf (sist i artikeln). Hittar även på Agrias hemsida ett reportage m Brink där han säger just det BigganL skriver.

Ang Kyra: jag var på den clinicen och känner inte igen exakt allt så som hon sa det, glöm inte att det är "filtrerat" genom en skribent... Menar du detta?

- Tränare säger ofta att man ska rida mera framåt.
Men vad menar de? Är det samma steglängd, men
snabbare takt? Eller längre steglängd, men samma
takt? Som ryttare måste man veta vad man vill,
annars bestämmer hästen och då blir det gärna
större steg, men lite oengagerat. Vi vill hela tiden
balansera hästen

För det hon säger här är ju precis det som både jag och andra i tråden sagt:confused:
Det är lite luddigt skrivet med utrymme för missförstånd, men hon säger egentligen att många inte vet vad som menas med mera framåt:idea:. De tror att det är att rida fortare bara. Även om det gör takten snabbare och hästen förlorar sin balans. Tränaren säger inte vad man vill med rida framåt- Man måste veta vad det innebär för att kunna göra det på rätt sätt.

Det är vad jag ser att hon säger och det är precis vad den här diskussionen har kommit att handla om också, att veta och förstå skillnaden.

Brinks citat:

Och den andra är ”takten”. Att kunna påverka den utan att steglängden ändras, berättar Jan.

Ja men det är väl inte heller så konstigt? Ingen har sagt att man inte ska kunna påverka takten:confused:, - när det behövs:idea: Hästen (i alla fall inte min) lägger sej inte alltid själv i en takt som gör att den kan arbeta i balans genom kroppen, då måste man som ryttare påverka takten, dvs med andra ord balansen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, visst är det filtrerat via skribent! :idea:

Såhär står det sist i artikeln:
Börja långsamt
Elinor jobbar med att korta travstegen, men behålla takten.
- Det gör inget om det blir skritt, då vet du vilket det kortaste steget var, säger Kyra.
Ekipaget får även göra samma arbete i galopp där Kyra lägger till att de ska ändra takten,
men behålla steglängden. Hon rekommenderar dock att man börjar i skritt.
- Det man inte kan göra långsamt, kan man heller inte göra fort, avslutar hon.

Klippt från text ur Brinkclinic på Agrias hemsidas:
http://www.stefandressage.se/pdf/brink_clinic.pdf

– Jag har ett par kontrollpunkter som jag använder mig mycket av. Den ena är ”spåret”.
Att kunna kontrollera det och rakrikta hästen. Och den andra är ”takten”. Att kunna
påverka den utan att steglängden ändras, berättar Jan.

(fast här pratar han om att påverka takten, och läst med mina glasögon betyder det att man ska "balansera" hästen och hitta "rätt takt", men man KAN ju läsa det som BigganL gör?)

Såg nu ditt svar som du skrev medan jag skrev tillägget:D

Ja, precis man kan tolka det Jan säger som bigganl gör om man vill men jag är helt hundra på att det inte är så han menar utan som du själv tolkade det!

Ang kyras sista känner jag inte igen det alls, jag uppfattade inte att hon sa så, hon talade om att variera steglängden helt enkelt, att lära sej hitta gränsen för kortaste steget och längsta, i en gångart, jag minns inte att hon sa detta om att ändra takten. Det handlade enbart om att lära sig hitta hästens olika steglängd. Jag fattar inte varför hon skulle ändrat takten i galopp och har inget minne av att det sas, heller.

Han skriver inte något om att han vill ha ett kvickare steg. Han skriver ju om att kunna variera takten.

Nästa kontrollpunkt är takten.
- Det ska gå att förändra takten med samma steglängd, förklarar Kyra.
Med det menas att du ska kunna rida med lite snabbare och lite långsammare steg, utan att hästen tar kortare eller längre kliv.

Brinks 3 kontrollpunkter
1. Spåret: Man ska kunna kontrollera hur hästen spårar och man ska kunna rakrikta den.
2. Takten: Ryttaren ska kunna rida både kvickare och långsammare steg utan att förändra steglängden. Det är otroligt viktigt!
3. Storleken: Man ska också kunna korta eller länga stegen, men behålla takten.

Senast ändrad:

Jag känner mig också förvirrad, men det kanske är för att vi talar olika språk, har olika mkt riderfarenhet, tränar för olika typer av tränare osv? Jag har nog alltid hört att takten ska vara samma genom ett dressyrprogram (i samma gångart alltså).

Det skall den oxå så du behöver inte vara förvirrad även om man lätt blir det i denna diskussionen :D

Riktlinjer för tävlingar för fem - och sex-åriga hästar 2009

Gångarter

Gångarternas kvaliteer bedöms genom att värdera helhetsintrycket, regelbundenheten och elasticiteten samt förmågan att bibehålla samma takt och naturliga balans även efter en övergång inom gångarten eller från en gångart till en annan

Länk

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_7725/ImageVaultHandler.aspx

Det han sa i det program jag såg var att det är grundläggande att man ska kunna variera både tempo och takten i alla gångarter och att detta var väldigt viktigt att checka av varje gång.
Han är ju inte ensam om detta. Jag har än idag inte hört en tränare säga något annorlunda.
Hans citat från cliniken var dock det citat jag hittade så här snabbt. Det går säkert att plocka fram hur många exempel som helst. Bara att leta på nätet, i böcker osv.

Ja men nu pratar du uppvisning/tävling. Vi, i alla fall jag, pratar om träning av hästen. Det är inte samma sak. Träningen syftar ju till att utveckla/stärka/gymnastisera. uppvisningen visar hur långt man kommit, förenklat uttryckt.

Klippt från text ur Brinkclinic på Agrias hemsidas:
http://www.stefandressage.se/pdf/brink_clinic.pdf

– Jag har ett par kontrollpunkter som jag använder mig mycket av. Den ena är ”spåret”.
Att kunna kontrollera det och rakrikta hästen. Och den andra är ”takten”. Att kunna
påverka den utan att steglängden ändras, berättar Jan.

(fast här pratar han om att påverka takten, och läst med mina glasögon betyder det att man ska "balansera" hästen och hitta "rätt takt", men man KAN ju läsa det som BigganL gör?)
[/QUOTE]
Han säger påverka takten i det här citatet. Påverka takten kan ju inte innebära annat än att den ska påverkas till att öka eller minska och det är ju just det jag har sagt hela tiden.
Han uttryckte sig lite annorlunda i det andra citatet (där han pratade om sina 3 kontrollpunkter) att takten ska kunna varieras. Det ger knappast utrymme för misstolkning.

Till alla
Jag funderar en hel del över den vändning den här tråden tagit. Det här diskussionsämnet är verkligen en överraskning för mig. Jag har visserligen inte ridit i evigheter och det finns mängder av ryttare som har längre och större erfarenhet än mig, men ändå. Sedan 70-talet har jag hunnit rida för en mängd olika tränare. Vissa bra, andra jättebra och några dåliga. De har varit utbildade, men olika långt. Vissa undervisar mera lokalt och andra nationellt och även utanför sverige. Jag har aldrig hört någon av dessa tränare säga annat än att både takt och tempo ska kunna varieras på en häst med hög ridbarhet. Diskussionen gör mig uppriktigt förvånad.
Nu vet vi ju inte mycket om varandras kunskaper och erfarenhet för det är nog få av oss som sett någon annan härinne rida. (förutom de modiga som lagt ut filmer förstås)
Vi kanske helt enkelt är på väldigt olika nivåer utbildningsmässigt? Jag vet inte, jag bara gissar, men det känns ändå konstigt för detta har aldrig kommit upp någonstans i mitt ryttarliv. Det har varit en självklarhet. Lika självklart för mig är att jag vill att både jag och min häst ska utvecklas. För att utvecklas måste både jag och hästen ur vår komfortzon. Stannar vi där utvecklas vi inte. Med variation i träningen, gällande även takt och tempo, kan komfortzonen förflyttas framåt. Efter ett tag är det som kändes svårt och konstigt plötsligt en komfortzon för oss och då är det dags att ta ett steg till. I takt med detta blir hästens ridbarhet större och större. (och hästen blir allt starkare och mera gymnastiserad) Det finns säkert ryttare som inte är så intresserade av utveckling och då kan man ju stanna i komfortzonen om man vill.
Någonstans så undrar jag ändå om det inte är vårt sätt att uttrycka oss i skrift som ställer till det. Gissning det också, men samtidigt har jag svårt att tro att ryttare som rider för duktiga tränare skulle ha så olika åsikter om en sån basic sak som takt och tempo.

Hoppas alla har roligt och utvecklas (om de vill) med sina hästar. Nu tror jag inte jag har mera att tillföra i den här tråden. Jag har upprepat mina svar flera gånger och det känns som diskussionen stampar på stället sas. (i vilken takt?)

för att återgå till trådens ursprung:
Jag använder samma sits som jag alltid gjort, trots att jag numera tränar enligt AR.

Jag googlade lite, och hittade bl a en clinic där Kyra ville att ett ekipage skulle ändra takten: http://www.kyrak.com/Kyraartikel2.pdf (sist i artikeln). Hittar även på Agrias hemsida ett reportage m Brink där han säger just det BigganL skriver.

Just det sista stycket handlar ju om att ändra steglängd och inte takt

Knappis

angående clinic och hur man tolkar det som sägs...

det Kyra visar i artikeln när hon hänger i tygeln har hon missförstått ur wanless böcker hon lär ut helt fel teknik där.

jag tror man skall lyssna på den som är bra på just det de lär ut - för annars får man bara deras begränsade upplevelse.

Vare sig Kyra eller Jan är ngn sitsguru - jag vet att du håller med där

Vad Jan Brink säger om takt är mindre intressant än vad testryttarna säger om takt faktistk. Ridning handlar om så många talanger ingen behärskar dem alla

Om takt vore Brinks grej så skulle han inte ha de problem han har i ökningarna

jag tycker Kyra får en djävla taktmässighet, men hon behärskar inte heller takt på det sättet då skulle inte Max ha öronen slickade bakåt, och ridhuset hållas stängt under viss träning av Amiral.

intressant att tävligsryttares uttalanden nu används som argument av icke tävlingsryttare. Jag tycker inte man kan var säker på att förstå vad folk menar om de inte demonstrerar - och problemet är att det sällan visas särskilt tydligt vad som avses på dessa clinics.

För som sgat Jan Brink pratade om att förändra takten - men såg jag någon förändring - Näe - och blind är jag ju inte än. och tydligen har jag taktsinne då min tränare plockade fram musik till allas hästar utom min

jag hittar inte heller var ni sagt om varför takten ändras - det tar flera timamr att leta igenom tråden som är så lång. Om ni har det klart för er så är det väl bara att upprepa - det kan ju vara ett gigantiskt missförstånd som då får sin lösning

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur