Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Är målet då helt "enkelt" att hästen ska gå i en så långsam takt (PBM) som möjligt? Och borde detta i så fall bedömmas som en enskild komponent på tävling? Ju långsammare stegfrekvens desto högre poäng.

Ska hästen alltid gå med exakt samma takt (BPM) alla pass i veckan? Alltid samma musik spelande i högtalarna eller en metronom stående på sargen?

Hästen ska arbeta i balans. Takten handlar om balansen. Takten ska vara ren. Balansen påverkas väldigt lätt åt ena eller andra hållet. Det syns i takten bla som ändras. Även på GP-ekipage.
Du kan inte enbart säga att takten ska vara "långsam". Ju lägre takt desto större krav på hästens styrka OM den ska kunna behålla denna takt igenom rörelser och tempoväxlingar, annars kommer takten att öka tillfälligt eller permanent för att hästen hamnar i mer eller mindre obalans. Hästen ska också kunna arbeta igenom i kroppen och för det krävs bla (och först) ren takt, och därmed balans...

Det går inte att säga som du gör, helt enkelt, det är inte ett mål i sej att ändra just takten, annat än när det hänger ihop med obalans, det är mycket annat man varierar, steglängd, höjd, samlingsgrad osv osv. Det svåra är att igenom det klara att behålla takten och därmed balansen.

MEn takten är balansen, det är grunden för det andra fattar inte att det är så knepigt att förstå:confused::crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror mer på att man ska kunna välja BPM och utifrån det man valt lägga hästen i ex ett 108-temp, 120-tempo osv. Naturligtvis finns det gränser för vad som funkar men att häst A bara kan trava optimalt i ex 115-tempo tror jag inte är något att sträva efter.

Det går inte att diskutera ur tempo synpunkt på det här viset, vi pratar ju inte om musik utan om en häst. Tempot är ju steglängden och kan ändras hursomhelst , man ändrar ju tempot hela tiden så nej man ligger inte bara i ett 115 tempo.

Titta inte på hur fort hästens ben går som du gjorde när du mätte tempot utan titta istället på när hästen sätter i marken och när hästen sätter i marken nästa gång osv osv där har du din takt! och ja den takten där skall ju naturligtvis vara den samma det är ju det som menas med att vara taktmässig och som gör att det flyter och att övergångarna helst skall vara omärkbara. Skall du ändra takten så märks ju övergångarna i form av ett hack och det är ju inte särskilt mjukt.

Men det där låter för mej mera som att den inte är igenom och följer utan smiter precis som min smiter på motsatt sätt genom att snabba upp takten när det blir jobbigare, och pinna iväg istället:confused:

Det är klart man kan variera takten på DET sättet, det är ju det man måste kunna göra, men det ändrar inte på att man ska kunna rida i samma takt genom olika rörelser och i olika tempon, den takt som hästen bär sig i och orkar arbeta i den samling man begär just då, och att klara att hjälpa hästen till det:confused: En fråga om balans, ja, det tycker jag.

Det där med var hästen av bekvämlighet eller andra skäl gärna lägger sej och ändra ur det är en annan sak, tänker jag.

KL

Ang vad Brink sagt och menar med det skulle jag vilja höra honom förklara det själv först, vad han faktiskt menar med det.
Jo jag skrev- försvarar sig. Lättare för den. Det kräver egentligen inte mer, men den fastnar i gunget.

Jo jag pratar om att man ska KUNNA variera takten mot att så småningom kunna göra allt i samma takt. Problemet är väl ens egen kunskap, insikt om vad som försigår o kunna förekomma. Fast ute i skogen år vi bara ute på tur:angel:

Grejen är att många hästar blir långsamma för att det blir jobbigt- man tappar energin, medan andra kanske försvarar sig med att spänna sig o börja trampa järnet- utan ngn höjd:confused: eller hysteriskt. Här har vi nog mentaliteten hos varje häst. Eller snarare hur tydlig ryttaren är. Förstår hästen eller slår det slint:crazy:

Det går inte att diskutera ur tempo synpunkt på det här viset, vi pratar ju inte om musik utan om en häst. Tempot är ju steglängden och kan ändras hursomhelst , man ändrar ju tempot hela tiden så nej man ligger inte bara i ett 115 tempo.

Titta inte på hur fort hästens ben går som du gjorde när du mätte tempot utan titta istället på när hästen sätter i marken och när hästen sätter i marken nästa gång osv osv där har du din takt! och ja den takten där skall ju naturligtvis vara den samma det är ju det som menas med att vara taktmässig och som gör att det flyter och att övergångarna helst skall vara omärkbara. Skall du ändra takten så märks ju övergångarna i form av ett hack och det är ju inte särskilt mjukt.

Som du säker såg skrev jag att man skulle kunna välja BPM och jag förtydligade också med siffror, 108, 120 osv. Och då menar jag naturligtvis BPM, vilket inte har något med steglängden att göra.

Du får gärna förklara skillnaden på "hur fort hästens ben går" och "när hästen sätter i marken nästa gång". Det är för mig precis samma sak. Om hästen travar i takt till Radetzky march så "går hästens ben i motsvarande takt", varken snabbare eller långsammare oavsett om jag tittar på endast ett ben och när detta tar i marken eller om jag tittar på diagonalparen.

...

Det går inte att säga som du gör, helt enkelt, det är inte ett mål i sej att ändra just takten, annat än när det hänger ihop med obalans, det är mycket annat man varierar, steglängd, höjd, samlingsgrad osv osv. Det svåra är att igenom det klara att behålla takten och därmed balansen.

MEn takten är balansen, det är grunden för det andra fattar inte att det är så knepigt att förstå:confused::crazy:

Jag tror forfarande att det blandas ihop med tempo och takt helt enkelt. Eller är det helt krasst så att ändring av steglängd för dessa människor blir en taktändring för att det inte finns en ihopkoppling och pilbåge som är förutsättningen för en ändring av steglängden med bibehållen takt.

Jag vet faktiskt inte :confused:

Jo jag skrev- försvarar sig. Lättare för den. Det kräver egentligen inte mer, men den fastnar i gunget.

Jo jag pratar om att man ska KUNNA variera takten mot att så småningom kunna göra allt i samma takt. Problemet är väl ens egen kunskap, insikt om vad som försigår o kunna förekomma. Fast ute i skogen år vi bara ute på tur:angel:

Grejen är att många hästar blir långsamma för att det blir jobbigt- man tappar energin, medan andra kanske försvarar sig med att spänna sig o börja trampa järnet- utan ngn höjd:confused: eller hysteriskt. Här har vi nog mentaliteten hos varje häst. Eller snarare hur tydlig ryttaren är. Förstår hästen eller slår det slint:crazy:

Precis:idea:, men det som blir diskussionen här i tråden är ju något helt annat
som jag inte ens vet vad det är, längre :confused:

Men om vi tar en omhoppning är ju även takten högre.
Man kan inte hoppa höga hinder i 5- m språng.:eek:

jo amerikanerna kan det- Kamikaze.

Glömmer aldrig när jag såg stackars Casanova ridas så ganska kort efter export.:mad:

Hästen ska arbeta i balans. Takten handlar om balansen. Takten ska vara ren. Balansen påverkas väldigt lätt åt ena eller andra hållet. Det syns i takten bla som ändras. Även på GP-ekipage.
Du kan inte enbart säga att takten ska vara "långsam". Ju lägre takt desto större krav på hästens styrka OM den ska kunna behålla denna takt igenom rörelser och tempoväxlingar, annars kommer takten att öka tillfälligt eller permanent för att hästen hamnar i mer eller mindre obalans. Hästen ska också kunna arbeta igenom i kroppen och för det krävs bla (och först) ren takt, och därmed balans...

Jag förstår vitsen med att behålla takten mellan passage, piaffe, ökad trav, osv. Det jag inte förstår är varför det skulle vara fel att välja olika grundtempi (BPM). Ena stunden rider man passage och ökad trav i 104-BPM, sen rider man passage och ökad trav i 115-BPM, det viktiga måste vara att det inte blir någon taktskillnad (BPM) i övergångarna och att balans osv bibehålls rakt igenom, dvs inte påbörja ökningen i ett BPM och avsluta i ett annat.

Och så kan man fråga sig varför GP-ryttarna väljer musik med olika tempi (BPM), är det för att deras hästar inte klarar att gå i exakt samma BPM i passage och ökad trav eller är det för att göra uppvisningen mer omväxlande?
Jag undar också om man får avdrag poängmässigt för att man har valt att ha musik med olika tempin (BPM) för rörelser/gångarter som har samma takt (2-takt, 3-takt)

Men om vi tar en omhoppning är ju även takten högre.
Man kan inte hoppa höga hinder i 5- m språng.:eek:

jo amerikanerna kan det- Kamikaze.

Glömmer aldrig när jag såg stackars Casanova ridas så ganska kort efter export.:mad:

Du kan använda 5 meters galopp på transportsträckorna , här kommer ju oxå hästens förmåga att korta och länga sig in, därför väljer ju vissa 4 och andra 5 galoppsprång mellan hindren. Omhoppning ja där kan nog takten bli snabbare för så särskilt avslappnat är det ju inte men det är ju oftast inte dom som vinner, utan en omhoppning går faktiskt ut på att ta bort så många galoppsprång som det bara går och det brukar inte funka så bra för dom där heta hästarna som har en snabb galopptakt.

Men behöver det vara anledningen?
Eller kan det bero på att de vet att de ska utföra en viss rörelse där? En riktmått för att inte hamna fel? Även för att det konstnärliga betyget ska bli högt.
Publiken hör o ser att det ska bli annat.

Jag tror att varje häst har en takt som passar dem bäst. byter man så blir det svårt. På träning kan man nog testa o variera. Det borde förbättra balansen o även styrkan i att vara "mångsidig".

ska du byta i varje är väl avvägt tempo o takt ett måste.

Fast de heta hästarna kanske är kvickare i benen:D elektriska o tar sig över med hjälp av farten.

Jag förstår vitsen med att behålla takten mellan passage, piaffe, ökad trav, osv. Det jag inte förstår är varför det skulle vara fel att välja olika grundtempi (BPM). Ena stunden rider man passage och ökad trav i 104-BPM, sen rider man passage och ökad trav i 115-BPM, det viktiga måste vara att det inte blir någon taktskillnad (BPM) i övergångarna och att balans osv bibehålls rakt igenom, dvs inte påbörja ökningen i ett BPM och avsluta i ett annat.

Därför att svävningsmomentet går förlorat ju mer du höjer takten. En långsam takt ger ett större svävningsmoment och för att få det krävs styrka, bärighet och samling och balans och allt som man strävar efter.

Höjer du takten tar hästen mark fortare och varför skulle man vilja det :confused:

Därför att svävningsmomentet går förlorat ju mer du höjer takten. En långsam takt ger ett större svävningsmoment och för att få det krävs styrka, bärighet och samling och balans och allt som man strävar efter.

Höjer du takten tar hästen mark fortare och varför skulle man vilja det :confused:

För att det passar bättre till musiken som är så bra som du vill använda i din kur. Eller för att en kalv är på väg att sticka från flocken och du behöver accelrera fort. Eller bara för att hästen ska vara kunna fungera i olika tempi (BPM), variation är alltid bra för muskler. En person som styrketränar lyfler inte med samma hastighet hela tiden.

Man väljer musik eller ändrar ngt så att det passar hästen.

annars kan alla rida till Popcornlåten:angel:

Jag tror forfarande att det blandas ihop med tempo och takt helt enkelt. Eller är det helt krasst så att ändring av steglängd för dessa människor blir en taktändring för att det inte finns en ihopkoppling och pilbåge som är förutsättningen för en ändring av steglängden med bibehållen takt.

Jag vet faktiskt inte :confused:

jag vet inte om det är så - men det låter ju som om det är det man försvarar:confused:

För att det passar bättre till musiken som är så bra som du vill använda i din kur. Eller för att en kalv är på väg att sticka från flocken och du behöver accelrera fort. Eller bara för att hästen ska vara kunna fungera i olika tempi (BPM), variation är alltid bra för muskler. En person som styrketränar lyfler inte med samma hastighet hela tiden.

Men där har du helt fel - för vill man bli starkare så gör man det så långsamt man orkar

ocj grejjen är det du frågar varför inte variera takten - för att man rider i en så långsam takt man får till ur träningsyfte en häst har inte så stort register att den kan variera takten och ändå arbeta rätt ur ergonomisk perspektiv

din liknelse med kalven håller därför inte för det är arbete och inte uppbygglig träning. gasar efter en kalv görs framstupa - vad har det med Dressyr att göra :confused:

Ingen av er har svarat på vad ni vill åstadkomma med en snabbare takt?

jag säger att hästen klarar det inte utan att låsa ryggen så det är helt förkastligt ur träningssynpunkt

låser den ryggen blir den som fio säger flack och alltså inte ren :grin:
och när den inte är ren så är inte bakdelen på plats så den kan samla sig med bibehållen avspänning i ryggen - utan skall vikten bak så måste den stegra sig, och då är vi väldigt långt ifrån hälsosam Dressyr

Jag undrar har du tränat så att mjölksyra bränner som eld i muskeln ngn gång?

Senast ändrad:

]I
Jag pratade om de tre gångarterna- skritt- 4 trav-2 galopp 3-taktig.:grin:
[/QUOTE]
Ja men det kanske inte var svar på mitt inlägg eftersom det jag skrivit bara berörde traven. Det blev lite förvirrande där. (lätt hänt:))

Ingen av er har svarat på vad ni vill åstadkomma med en snabbare takt?
Jag har svarat på varför jag vill kunna variera takten. (om det var riktat även till mig)
jag säger att hästen klarar det inte utan att låsa ryggen så det är helt förkastligt ur träningssynpunkt
Om hästen skulle bli låst i ryggen undrar jag varför en så framgångsrik ryttare som Brink tycker att det är mycket viktigt att kunna variera takten.

låser den ryggen blir den som fio säger flack och alltså inte ren :grin:
Nej om hästen låser ryggen blir takten inte ren. Men vi har skrivit väldigt tydligt att vi vill kunna förändra/variera takten med bibehållen balans och renhet. Då handlar det alltså inte om någon låst rygg.

Så jag frågade: Och frågar igen

Blir takten snabbare tar hästen mark fortare och benen spenderar inte lika lång tid i luften som när takten är långsam det säger ju sig självt, så varför skall man ändra till en snabbare takt och vad vill du uppnå med det? En trippig kort trav? Eller en snabb trippig galopp??

jag svarar på samma fråga igen och du får samma svar. Att kunna variera takt och tempo hänger ihop med ridbarheten. En häst som kan variera är smidig, följsam och har bra balans och bärighet. En häst som bara har balans i ett tempo eller en enda takt är i början av sin utbildning och har inte kommit så långt. Då är alltså inte ridbarheten lika hög. Jag vill att ridningen ska vara som en dans. Jag för och hästen följer. Är hästen inte stark och gymnastiserad kan den inte följa. Är den stark och gymnastiserad kan den det. Jag vill ha en så hög ridbarhet på min häst som möjligt. Konstigare än så är det inte.
Ett tillägg kan vara på sin plats,.
Jag har ju enbart de senaste åren tränat för AR tränare och har ridit vanlig dressyr/tävlingsdressyr innan. Detta med att kunna ändra takt och tempo är ingenting sóm jag kom i kontakt med ihop med AR. Det har även alla a,b och c-tränare genom åren. Det förvånar mig faktiskt att den här diskussionen kom upp. Har aldrig mött någon som ifrågasatt detta innan. Intressant.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur