Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Fio pratade om 450 m-tempo kontra 300-m-tempo.

Här måste vi skilja på:

Meter per minut = det man mäter inom fälttävlan, hur "snabbt" ska man rida för att hinna 1 km på x antal minuter.

Slag per minut = takten hästen sätter ner benen (eller inom musiken, antal slag man hinner spela/dirigenten hinner slå på en minut)

Jag är helt klar över skillnaden men som jag skrev hade jag nog då missat en del av diskussionen, det blir så när man kikar in medan man jobbar:angel:

Men jag anser fortfarande att du i ridning blandar ihop takt och tempo på ett sätt som gör det svårt att förstå vad vi disktuerar till slut. :confused:

Men det där låter för mej mera som att den inte är igenom och följer utan smiter precis som min smiter på motsatt sätt genom att snabba upp takten när det blir jobbigare, och pinna iväg istället:confused:

Det är klart man kan variera takten på DET sättet, det är ju det man måste kunna göra, men det ändrar inte på att man ska kunna rida i samma takt genom olika rörelser och i olika tempon, den takt som hästen bär sig i och orkar arbeta i den samling man begär just då, och att klara att hjälpa hästen till det:confused: En fråga om balans, ja, det tycker jag.

Det där med var hästen av bekvämlighet eller andra skäl gärna lägger sej och ändra ur det är en annan sak, tänker jag.

jamen precis två olika sätt att undandra sig arbete

men det konstiga är att man tycker att man skal variera takten innan man ens kommit till arbete :confused:

Nu är min lunch slut :D

Om du nu ska märka ord...

"Du ökar steglängden till kanske 5 meters galopp från 3.5 meters galopp självklart kommer du längre då på antal meter"

längre på antal meter?

Rider du fem 5-meterssprång kommer du längre än på fem 3,5-meterssprång.
Då kommer du längre på samma antal språng. Du har ökat tempot men inte takten (om vi pratar ridtermer).

Men JAAAA precis du har ökat tempot men inte takten det var ju det jag ville ha fram alltså tempoökningen beror på ett större steg och inte en snabbare galopp. Jag hade diskussionen med biggan som inte riktigt fattade vad jag skrev och sen kom du in.

Biggan skrev Ursprungligen postat av bigganl
Nej temop och takt blandar vi inte ihop. Jag tycker både jag och moa och Zahlo har beskrivit väldigt tydligt vad vi menar med takt.
Takt = med vilken frekvens stegen kommer. (hur tätt eller långsamt) Högre takt-snabbare takt, lägre takt- vilar mera på steget.
temop= hastigheten/farten. (tex en hoppbana som ska ridas i galopptempot 350 m/minut. Om nästa bana ska ridas i 450m tempo måste farten öka)
Blir det tydligt nu??

Jag skrev Citat:
I hoppning i ett högre tempo använder du en större galopp för att täcka mer mark, inte en snabbare galopp, det är ju där tempoökningen ligger. Jag vet jag rider i 700 meters tempo i en jäkligt stor galopp, inte en snabbare galopp för då skulle hästen trötta ut sig totalt eftersom dom inte skulle orka stå distansen fullt ut.

Biggan svarade:
Tror det föreligger lite tankefel här.
Om du rider i 350m tempo ska du komma 350 meter i galopp på en minut och i 450m tempo ska du komma 450 m på en minut, då är det givet att det går fortare. Du ska ju komma 100 m längre på exakt samma tid. Ökar du inte farten/tempot så kan du inte komma 100 meter längre. Rätt så enkel matematik tycker jag.

Senast ändrad:

Fio pratade om 450 m-tempo kontra 300-m-tempo.

Här måste vi skilja på:

Meter per minut = det man mäter inom fälttävlan, hur "snabbt" ska man rida för att hinna rida x antal meter på 1 minuter.

Slag per minut = takten hästen sätter ner benen (eller inom musiken, antal slag man hinner spela/dirigenten hinner slå på en minut)

Nej det har jag inte pratat om överhuvudtaget, Det var biggan som drog in 350 och 450 meters tempo.

Jag skrev att man använder inte en snabbare galopp utan man använder en större galopp som täcker mer mark och därför kommer man längre på antalet meter.

Det kanske är så att det inte finns ett rätt tempo för en specifik häst utan man ska kunna välja tempo och lägga hästen i detta oavsett om det är passage eller piaffe eller ökad trav, och detta inte behöver betya att man får en trippig häst.

Ang Totilas så kunde jag iallafall notera att där behölls tempot lika i både samlad och ökad galopp, dock var piruetterna långsammare. Om det var ett medvetet val bara för att det passade att fortsätta med samma musik eller om det var för att visa upp att man kunde öka steglängden med bibehållet tempo vet jag inte.

men jag förstår inte denna helt abstrakta diskussion

om nu världseliten itne klarar saker på tävling - varför skulle inte vårat (såsom varande blåbär) motto inte vara att i alla lägen behålla den takt där hästen hinner få sina ben på plats

En vältränad elit häst kanske kan behålla sin renhet trots en variation - våra fritidshästar gör det inte

jag sällar mig till frågeskara Vad är syftetmed att medvetet ändra takten

jag tror ingen av er klarar av det med bibehållen renhet, men detta är ju internet och det kan ju finnas elitryttare på mästarnivå här utan att jag vet om det

Nej det har jag inte pratat om överhuvudtaget, Det var biggan som drog in 350 och 450 meters tempo.

Jag skrev att man använder inte en snabbare galopp utan man använder en större galopp som täcker mer mark och därför kommer man längre på antalet meter.

Jag tror nog att vi pratar om samma sak men jag förstår inte varför du envisas med att skriva "på antalet meter".

Du kommer ju längre på antalet minuter.

KL

Dessutom är det lika viktigt i fälttävlan eller hoppegalopp att man kommer in i en bra rytm som rullar på lite av sig själv - dvs en balans där hästen kan slappna av - annars går det åt för mycket energi

det är samma kriterier där lagom snurr bakifrån så hästen kan använda sin pendeleffekt i backkärran - när man hamnar där blir det en rundare galopp som underlättar skuttandet över hinder

rätta mig om jag har fel

Jag tror nog att vi pratar om samma sak men jag förstår inte varför du envisas med att skriva "på antalet meter".

Du kommer ju längre på antalet minuter.

men hästen sparar en väldans massa energi ( och skadepotential) om den kan ta längre rundare galoppsprång än korta hastiga)

därför fokus på meter

men jag förstår inte denna helt abstrakta diskussion

om nu världseliten itne klarar saker på tävling - varför skulle inte vårat (såsom varande blåbär) motto inte vara att i alla lägen behålla den takt där hästen hinner få sina ben på plats

En vältränad elit häst kanske kan behålla sin renhet trots en variation - våra fritidshästar gör det inte

jag sällar mig till frågeskara Vad är syftetmed att medvetet ändra takten

jag tror ingen av er klarar av det med bibehållen renhet, men detta är ju internet och det kan ju finnas elitryttare på mästarnivå här utan att jag vet om det

Men detta är väl ändå en högst abstrakt diskussion vi för. Vad är idealet. Vi måste ju utgå ifrån "idén" om man ska jämföra det med Platons idé-värld där allt som finns avbildat på jorden bara är skuggfigurer/halvbra kopior av ursprunget/idén.

Alla här är ju på olika nivåer, att prata utifrån sitt eget perspektiv hela tiden gör ju bara diskussionen ännu mer förvirrad.

Att kunna rida en bra trav i olika BPM (för nu har jag gått över till att prata om Beats per minute för att undvika ytterligare missförstånd) måste väl ändå handla om att få hästen mer och mer lyhörd för ryttaren och kunna bära sig inte bara i det för dennes perfekta BPM. Träning handlar ju hela tiden om att utmana lite lite grann, flytta gränserna, förbättra balansen, öka styrkan.

Ja det där låter ju bra - problemet är ju att det är stor risk att man inte märker vad man tappar när man tror sig öva på ovanstående

För det är ju en sak att komma till en bra arbetsrytm och en helt annan att vara kapabel att både behålla den och variera den

jag tror helt enkelt de som tror sig vara kapabla till ovanstående inte märker vad som saknas när de tror sig syssla med ovanstående

det bygger jag på att det är så sällsynt att se en ryttare ens i en ren grundgångart att man hajjar till om någon gör det. varför skulle folk då vara kapabla att variera rytmen inom den

inte logiskt

men hästen sparar en väldans massa energi ( och skadepotential) om den kan ta längre rundare galoppsprång än korta hastiga)

därför fokus på meter

Men "meter" är fel uttryck i sammanhanget, om du läser våra inlägg.

Du kommer inte längre "på antal meter" för att hästen tar större språng, ett visst antal meter är ett fixt avstånd, det kan varken bli längre eller kortare. Däremot kan du avverka det på kortare eller längre tid.

men om man sysslar med hårklyverier - då missar man ju väldigt snabbt huvudfrågan

och framförallt perspektivet - och jag tror nog denna diskussion började med det hälsosamma eller inte i att rida som på den bruna hästen

Gick den i en bra balans?

Går det att ändra takten från hästens gruntakt och behålla balansen?

det är ju den stora frågan

och det vi alla undrar vad är syftet med att sitta och laborera med takten medvetet????

jag pratar då inte om att komma till arbete, jag förutsätter att vi alla är där

men om man sysslar med hårklyverier - då missar man ju väldigt snabbt huvudfrågan

och framförallt perspektivet - och jag tror nog denna diskussion började med det hälsosamma eller inte i att rida som på den bruna hästen

Gick den i en bra balans?

Går det att ändra takten från hästens gruntakt och behålla balansen?

det är ju den stora frågan

och det vi alla undrar vad är syftet med att sitta och laborera med takten medvetet????

jag pratar då inte om att komma till arbete, jag förutsätter att vi alla är där

Och just mitt svar på det har jag skrivit i 515. Sen kanske jag tycker annorlunda om 3 livstider när jag rider Grand Prix.

Men detta är väl ändå en högst abstrakt diskussion vi för. Vad är idealet. Vi måste ju utgå ifrån "idén" om man ska jämföra det med Platons idé-värld där allt som finns avbildat på jorden bara är skuggfigurer/halvbra kopior av ursprunget/idén.

Alla här är ju på olika nivåer, att prata utifrån sitt eget perspektiv hela tiden gör ju bara diskussionen ännu mer förvirrad.

Att kunna rida en bra trav i olika BPM (för nu har jag gått över till att prata om Beats per minute för att undvika ytterligare missförstånd) måste väl ändå handla om att få hästen mer och mer lyhörd för ryttaren och kunna bära sig inte bara i det för dennes perfekta BPM. Träning handlar ju hela tiden om att utmana lite lite grann, flytta gränserna, förbättra balansen, öka styrkan.

Ja det blir förvirrat men mest för att man blandar begrepp och talar om tempo och fart i samband med att ändra takt, och sen inte kan förklara vad man ska använda den ändrade takten till. :confused:

Mer än då detta du nu skriver att hästen ska vara lyhörd, öka styrkan osv, det handlar ju om något helt annat, om grundridningen, och inte vad som är målet när hästen faktiskt är stark och lyhörd, genomarbetad och samspelt nog (med ryttaren) att kunna ändra tempo, och gå mellan rörelser utan att takten ändras pga mer eller mindre och kanske högst tillfällig obalans, som beror på just avsaknaden av det du säger att du vill uppnå:confused: Om det så är högst tillfälligt i ett GP-program eller genomgående hos många av oss andra.......

Natruligtvis måste man kunna påverka takten, men det är inte det vi disktuerar, eller i alla fall inte det jag diskuterar:confused::cool:

Senast ändrad av en moderator:

Tänker vidare... Även om vi alla rider oliak ridstilar så är ju en gemensam gruntanke att hästen skall flytta vikten bakåt för att avlasta framdelen för hållbarhets skull

Vi vill alltså att hästen skall röra sig annorlunda än i flykt på stäppen, där den kastar sin tyngdpunkt framåt och springer efter, och håller halsen högt som kontra balans (syntes på filmen med den bruna hästen - den kom dock inte ås högt då den satt fast)

en dressyrhäst vill man ju skall göra tvärtom flytta vikten bakåt - och som ett resultat av det kan den slappna av i ryggen; och då längs halsen framåt, i det läget kan det få stöd av sitt ligamnetsystem och får stor rörelsefrihet i hela kroppen, stegen blir rundare och mindre flacka, och därmed blir takten långsammare och mer markerad :idea:

Ovanstående i exakt lika många sekunder som hästen är i tillräckligt bra balans utifrån bäckenet; så den kan slappna av i ryggen

så fort den tappar denna balans så åker huvudet upp - och det lyfts med muskler i ryggen så så länge hästen inte har släppt halsen framåt nedåt är det för mycket spänning i ryggen - denna spänning kommer hindra bakdelen från att komma på plats under hästkroppen så den kan flytta kulan/tyngdpunkten bakåt.

så fort det är minsta spänning i hästryggen så kommer hästen att ramla flackt till marken och benen får veva på för att hålla balansen om man rör sig fortare framåt än luffs

Jag är med på att om man rider i luffs så måste man snabba på takten - men det är inte takten som är för långsam utan aktiviteten som är för låg

det är därför som Kottas säger Slow but active

Så varför snabba på varför gå ur en bra kadens :confused:

det är det jag inte får till

Senast ändrad:

Natruligtvis måste man kunna påverka takten, men det är inte det vi disktuerar, eller i alla fall inte det jag diskuterar:confused::cool:

kanske är det så enkelt:angel:

Men diskussionen började ju med den bruna som låg på som en rem i BMP och det ansågs vara klassisk Dressur :( Och nej målet är ju att skapa regelbundenhet och behålla kadens (dvs balans) i och ur alla övningar

kvittot liksom på att hästen är avspänd och i balans:crazy:

Men "meter" är fel uttryck i sammanhanget, om du läser våra inlägg.

Du kommer inte längre "på antal meter" för att hästen tar större språng, ett visst antal meter är ett fixt avstånd, det kan varken bli längre eller kortare. Däremot kan du avverka det på kortare eller längre tid.

Hanna du och jag har inte haft några diskussioner om sammanhanget överhuvudtaget, Jag och Biggan hade diskussionen om tempo/minut på hoppbanan och hur man täcker upp dessa 100 meter som det skiljer och det har inte ett dugg med musik att göra. Självklart kommer du längre på antalet meter med ett större språng för här skall vi komma 100 meter längre på exakt samma tid!! Skall man blanda sig in i diskussioner så är det ju bra att läsa HELA diskussionen innan man börjar blanda in sina egna begrepp i det hela ;)

så en gång till då:

BIGGAN skrev

Nej temop och takt blandar vi inte ihop. Jag tycker både jag och moa och Zahlo har beskrivit väldigt tydligt vad vi menar med takt.
Takt = med vilken frekvens stegen kommer. (hur tätt eller långsamt) Högre takt-snabbare takt, lägre takt- vilar mera på steget.
temop= hastigheten/farten.
(tex en hoppbana som ska ridas i galopptempot 350 m/minut. Om nästa bana ska ridas i 450m tempo måste farten öka)
Blir det tydligt nu??

Jag skrev Citat:
I hoppning i ett högre tempo använder du en större galopp för att täcka mer mark, inte en snabbare galopp, det är ju där tempoökningen ligger. Jag vet jag rider i 700 meters tempo i en jäkligt stor galopp, inte en snabbare galopp för då skulle hästen trötta ut sig totalt eftersom dom inte skulle orka stå distansen fullt ut.

Biggan svarade:
Tror det föreligger lite tankefel här.
Om du rider i 350m tempo ska du komma 350 meter i galopp på en minut och i 450m tempo ska du komma 450 m på en minut, då är det givet att det går fortare. Du ska ju komma 100 m längre på exakt samma tid. Ökar du inte farten/tempot så kan du inte komma 100 meter längre. Rätt så enkel matematik tycker jag.

Jag svarar igen då för vad som ökar är STEGLÄNGDEN du använder en större galopp för att täcka upp det här extra 100 meterna på denna minut. Galoppen är inte snabbare utan större dvs täcker mer mark och här kom vi då in på att man använder en 5 meters galopp istället för en 3.5 meters galopp för att få en tempoökning och takten är densamma!

PUH! Jag tror oxå att Biggan och jag talar om samma sak men att hon missförstod lite mitt inlägg som hon svarade på.

Ja det blir förvirrat men mest för att man blandar begrepp och talar om tempo och fart i samband med att ändra takt, och sen inte kan förklara vad man ska använda den ändrade takten till. :confused:

Mer än då detta du nu skriver att hästen ska vara lyhörd, öka styrkan osv, det handlar ju om något helt annat, om grundridningen, och inte vad som är målet när hästen faktiskt är stark och lyhörd, genomarbetad och samspelt nog (med ryttaren) att kunna ändra tempo, och gå mellan rörelser utan att takten ändras pga mer eller mindre tillfällig obalans, som beror på just avsaknaden av det du säger att du vill uppnå:confused:

Är målet då helt "enkelt" att hästen ska gå i en så långsam takt (PBM) som möjligt? Och borde detta i så fall bedömmas som en enskild komponent på tävling? Ju långsammare stegfrekvens desto högre poäng.

Ska hästen alltid gå med exakt samma takt (BPM) alla pass i veckan? Alltid samma musik spelande i högtalarna eller en metronom stående på sargen?

Jag tänkte på det på globen tex, i piafferna, vilken enorm skillnad det är mellan olika hästar där premier och parzival var exempel på en kvickhet som kräver väldig styrka och energi, medan andra i stort sett inte lyfter bakhovens tå från marken ens. :o

Jag tror det var premier som banne mej inte ändrade takten ett uns ens, det var nästan otroligt.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur