Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Vad har du mätt? Musiken?

Jag har aldrig gjort kürmusik men om jag gjorde det skulle jag anpassa den efter hästen och därmed snabba upp takten i musiken där jag tror att hästen annars blev för långsam och tappade eller tvärtom, (som på min dam tex som vill bli för snabb) Hästar följer ju gärna som axel skrev musiken. Därav skillnaden i piaffrörelser tex. Bara min tanke om att mäta musiken.

Jag har bara haft tid att titta på första biten av den här totilasfilmen men utan ljud;) Vad jag SER är det samma takt i stort sett, ibland snabbas den upp lite men observera att han återgår till den ursprungliga, att den ändras är inte det önskvärda, det händer tex när han går in i ny rörelse men han balanserar upp och återgår, se tex i ökningen. Det är vad jag ser.

Nu reserverar jag mej för att jag har tittat snabbt och slarvigt men det är vad jag såg. De andra filmerna har jag inte hunnit titta på.

Sen är det två levande varelser så jag tror inte man kan räkna med att dom genomgående kan hålla takten som en liten apparat dvs metronom....

Frågan är vad man vill sträva efter, varför vill man ha det ena eller andra, vad är målet och syftet, innan diskussionen blir absurd:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Ja en vägvinnande häst är lite läskig att sitta på

Tänk på mig när jag gick från min Nordis till mitt förra halvblod - det kändes som att rida ett skepp i jämförelse. fem galopsprång så var långsidan slut eh - jag bad en kompis om hjälp :o Jag var rädd att överföra mina problem till hans höger galopp för att sitta rätt i fattningen okey - men att sitta kvar i den positionen var inte min starka grej i högervarvet då.
Och min nordis han bytte om jag inte satt still :angel: så vad du än har problem med så har jag garanterat varit sämst :rofl:

:o

Nej, hon är inte det minsta "läskig" att sitta på. Galoppen är helt underbar :love: Hennes mamma hade också en stor galopp, dock inte riktigt samma kvalitet som "den lilla".
När jag skriver att jag måste lita på henne som menar jag inte att jag tycker hennes galopp är otäck. Utan att jag måste våga släppa lite på min kontroll och lita på att hon så att säga rullar på. Då kommer jag mer till ridning också.
När jag lyckas med det så växer hon upp ännu mer med framdelen, det känns en tydlig skillnad i kvalitet.

Men jag är som sagt en mästare på fisridning :angel::D
I en annan tråd skulle man tala om vad man behöver träna på under vintern och jag skulle behöva lägga till att jag behöver bli mer "bestämd" i min ridning. Har haft ett långt uppehåll (ca 8 år sedan den sista egentliga träningen) pga skola, flytt, föl mm mm. Och nu har jag trillat tillbaka lite grann i gamla synder, jag har nämligen lätt att bli lite för "blyg" när jag rider. Behöver bli mer fokuserad helt enkelt o våga kräva lite mer av lilla hästen.
Inse att hon trots att hon är min "bebis" så är hon faktiskt inte gjord av porslin...:idea:

jag tycker detta är dödsintressant! :bump:

För det första - tack för att du tog dig tid att "mäta"!

Då finns det, som jag ser det, 3 tänkbara förklaringar:
1) man ändrar takten hos hästen "medvetet"
2) idealet är bibehållen takt, men inte ens hos världens just nu bästa ekipage är detta plättlätt att uppnå
3) Man säger att takten ska bibehållas, men ingen brukar mäta det - utan uttalandet byggs på "gamla sanningar"

Kan det finnas fler alternativ som jag missat?

(Jag håller mig själv utanför diskussionen i övrigt, känner att det är på en alldeles för avancerad nivå för mig, jag har liksom problem att få till en bra travtakt och hålla den ett varv på volten. :o Men på ett filosofiskt plan kan jag ju vara med! :laugh:)

Ja exakt så är det jag menar.
Det är väl inte så konstigt att man kan ändra "tempot i takten" så att säga.
Det vore ju helt galet om man INTE kunde det.
Ta tex. en ren fint tölt, den ändrar man tempot i takten i, beroende på om det är kort, eller tex. ökat tölt.
Samma med trav, elelr galopp.

Och japp den är ren om den är regelbunden="taktmässig" OCH är den takten (alltså tex. 4takt för tölt) som gångarten ska ha.

Fast det är ju "tempot" du ändrar på. I det inlägg jag ifrågasätter nämner du att takten är ren så länge det är den takt du själv bestämt. Men av det du skriver här så tolkar jag det som att du egentligen pratar om "tempot". För traven är en 2-taktig gångart. Men tempot kan varieras, dock inte på bekostnad av takten.

Det går snabbt här o säkert har någon annan redan svarat.
Men, om man tänker sig en vals, så kan valsens tempo vara långsamt eller snabbare. Men valsens takt är alltid 3/4.

Senast ändrad:

Men bara för att farten ökas så innebär inte det att takten blir snabbare, det är ju det som är grejen.
Nej det har jag inte skrivit heller. tempoökning är en fartökning. Taktökning är när takten blir högre och man ´kan ju höja takten utan att ändra tempot.
Läs gärna de kontrollpunkter Brink har. (han beskrivning är förmodligen tydligare än min)
Det är steglängden som ändras.
Att ändra steglängden är en sak, att ändra takten är en annan.
Ridning för mig är att ryttaren för och hästen följer. Ju högre ridbarhet en häst har desto fler variationer är möjliga utan att tappa balans och bärighet.
En häst som bara har bibehållen balans och bärighet i en och samma takt har inte speciellt hög ridbarhet. Jag skulle tro att den hästen i så fall är en häst som är i början av sin utbildning.

I hoppning i ett högre tempo använder du en större galopp för att täcka mer mark, inte en snabbare galopp, det är ju där tempoökningen ligger. Jag vet jag rider i 700 meters tempo i en jäkligt stor galopp, inte en snabbare galopp för då skulle hästen trötta ut sig totalt eftersom dom inte skulle orka stå distansen fullt ut.
Tror det föreligger lite tankefel här.
Om du rider i 350m tempo ska du komma 350 meter i galopp på en minut och i 450m tempo ska du komma 450 m på en minut, då är det givet att det går fortare. Du ska ju komma 100 m längre på exakt samma tid. Ökar du inte farten/tempot så kan du inte komma 100 meter längre. Rätt så enkel matematik tycker jag.

Ha ha ja vi får kalla in Edward o Jan o gänget istället i tråden och sitta tysta och läsa deras tankar om det hela:rofl:

Men jag tänker att man inte vill ändra utan bibehålla takten genom att påverka där just den hästen behöver det, åt det håll som behövs s a s.

Vi hade på ridskolan när jag var liten en raspig grammofon i ett hörn som ridläraren satte på i början av passet med nån lämplig musik för att vi skulle få till takten...

Min lilla häst är väldigt påverkbar av musik och är radion på i ridhuset så är det kört om dom spelar nån sån där med snabb takt som får henne att trippa :crazy: Stänger av den:cool:

Nja det är upptaget som skall bli kvickare och inte takten som skall bli snabbare egentligen. Blir takten snabbare blir steglängden kortare och det är inte det som menas utan han vill att hästen plockar upp benen kvickare alltså i upptaget tänk en häst som går på glödande kol. Det är för att man vill att hästen skall spendera mer tid i luften än på marken med benen. Om du kollar på holländarnas piaff så är det ungefär samma ide´ särskilt på Salinero är det tydligt.

Om du ifrågasätter Brinks kontrollpunkter så får du göra det till honom. Jag kan inte svara för dem.
Jag har hört honom prata om detta i ett TVprogram, tror jag det var, och han var lika tydlig där med att takt, tempo och kraft måste kunna varieras.

QUOTE=HannaZ;13030144]jag har en metronom.

Kollat på en film med Salinero.
http://www.youtube.com/watch?v=uIjeK74QRsA

Ökad trav - tempo 142
Passage ca 112
Piaffe 108

På slutet piaffe och passage i tempo ca 107.

Naturligtvis måste takten kunna ändras, blir ett väldigt tråkigt kyrprogram om man bara kan ha musik i ett enda tempo.[/QUOTE]

Bra! Där har vi något konkret.

QUOTE=flashlight;13030325]Vad har du mätt? Musiken? [/QUOTE]Musiken är väl inte intressant att mäta? Jag utgår från att hon mätt hästarnas takt. Det är ju det vi pratar om.
Men jag vill lägga till att det egentligen inte är rätt att mäta en uppvisning. Det är ju inte samma sak att träna och att tävla/visa upp. Brink pratar ju om träning. Jag är övertygad om att taktförändringarna inte är något han gör på en uppvisning. Det är träning det handlar om.
Vid träning rider man ju hästen annorlunda mot det uppvisade resultatet sas.
Frågan är vad man vill sträva efter, varför vill man ha det ena eller andra, vad är målet och syftet, innan diskussionen blir absurd:cool:
Varför jag vill kunna påverka både takt och tempo är helt enkelt för att jag vill ha en så hög ridbarhet på min häst som möjligt. En häst som kan vara i balans i olika tempon och i olika takt är stark, smidig samt väldigt följsam.

Senast ändrad:

Tack.

Jo för faktiskt. Min ena travar på o vill jag rida på lite snabbare kan den försvara sig med att bara länga- i synnerhet i skogen under lättridning.

sitter jag ner kan jag styra det på ett helt annat sätt.

Men om vi tar AR-sitsen som är så följsam så kan man inte påverka den- eller?

QUOTE=HannaZ;13030144]jag har en metronom.

Kollat på en film med Salinero.
http://www.youtube.com/watch?v=uIjeK74QRsA

Ökad trav - tempo 142
Passage ca 112
Piaffe 108

På slutet piaffe och passage i tempo ca 107.

Naturligtvis måste takten kunna ändras, blir ett väldigt tråkigt kyrprogram om man bara kan ha musik i ett enda tempo.

Bra! Där har vi något konkret.[/QUOTE]Fast där har vi ju mest taktändringar beroende av om det är 2, 3 eller 4takt- skritt. Galoppen är ju då snabbast.

du har rätt i hur det ska vara på uppvisning- ngt helt annat än träning- som ska ge ett gott resultat i längden.

Har också fått rida till musik för tränare, men då har tränaren plockat ut låtar som hon anser passa min häst och så ska jag anpassa oss efter den. En låt av Darin var helt suverän, jag tror aldrig jag ridit så bra. :love: Så rider jag inte varje gång... :o

Fast där har vi ju mest taktändringar beroende av om det är 2, 3 eller 4takt- skritt. Galoppen är ju då snabbast.
?? galopp är inte med alls. Inte heller skritt. Förstår inte?? Jag vet inte heller vad en 3-taktig skritt skulle vara. 2-taktig är ju inte skritt det heller. Det är passgång. I citatet jag svarade på handlade det om passage, piaff och ökad trav.
du har rätt i hur det ska vara på uppvisning- ngt helt annat än träning- som ska ge ett gott
resultat i längden.[/QUOTE]

Ja jag blev lite fundersamt här nu när jag läste tråden. Jag trodde vi pratade om träning, men nu verkar det som tävling/uppvisning är mer i fokus och för mig är det trots allt inte samma sak.
Jag pratar i alla fall om träning så ingen missförstår det.

Senast ändrad:

?? galopp är inte med alls. Inte heller skritt. Förstår inte?? Jag vet inte heller vad en 3-taktig skritt skulle vara. 2-taktig är ju inte skritt det heller. Det är passgång. I citatet jag svarade på handlade det om passage, piaff och ökad trav.
resultat i längden.

Ja jag blev lite fundersamt här nu när jag läste tråden. Jag trodde vi pratade om träning, men nu verkar det som tävling/uppvisning är mer i fokus och för mig är det trots allt inte samma sak.
Jag pratar i alla fall om träning så ingen missförstår det.[/QUOTE]I Jag pratade om de tre gångarterna- skritt- 4 trav-2 galopp 3-taktig.:grin:

Tror det föreligger lite tankefel här.
Om du rider i 350m tempo ska du komma 350 meter i galopp på en minut och i 450m tempo ska du komma 450 m på en minut, då är det givet att det går fortare. Du ska ju komma 100 m längre på exakt samma tid. Ökar du inte farten/tempot så kan du inte komma 100 meter längre. Rätt så enkel matematik tycker jag.

Du ökar steglängden till kanske 5 meters galopp från 3.5 meters galopp självklart kommer du längre då på antal meter

Tack.

Jo för faktiskt. Min ena travar på o vill jag rida på lite snabbare kan den försvara sig med att bara länga- i synnerhet i skogen under lättridning.

sitter jag ner kan jag styra det på ett helt annat sätt.

Men om vi tar AR-sitsen som är så följsam så kan man inte påverka den- eller?

Men det där låter för mej mera som att den inte är igenom och följer utan smiter precis som min smiter på motsatt sätt genom att snabba upp takten när det blir jobbigare, och pinna iväg istället:confused:

Det är klart man kan variera takten på DET sättet, det är ju det man måste kunna göra, men det ändrar inte på att man ska kunna rida i samma takt genom olika rörelser och i olika tempon, den takt som hästen bär sig i och orkar arbeta i den samling man begär just då, och att klara att hjälpa hästen till det:confused: En fråga om balans, ja, det tycker jag.

Det där med var hästen av bekvämlighet eller andra skäl gärna lägger sej och ändra ur det är en annan sak, tänker jag.

KL

Ang vad Brink sagt och menar med det skulle jag vilja höra honom förklara det själv först, vad han faktiskt menar med det.

Om du ifrågasätter Brinks kontrollpunkter så får du göra det till honom. Jag kan inte svara för dem.
Jag har hört honom prata om detta i ett TVprogram, tror jag det var, och han var lika tydlig där med att takt, tempo och kraft måste kunna varieras.

Jag ifrågasätter inte Brinks kontrollpunkter jag talar om för dig vad han menar med ett kvickare steg.

Det är klart man kan variera takten på DET sättet, det är ju det man måste kunna göra, men det ändrar inte på att man ska kunna rida i samma takt genom olika rörelser och i olika tempon, den takt som hästen bär sig i och orkar arbeta i den samling man begär just då, och att klara att hjälpa hästen till det:confused: En fråga om balans, ja, det tycker jag.

Ja VAD pratar vi om egentligen, en häst som har "fel" takt i sitt arbete pga olika brister är väl självklart att man måste ändra på men jag trodde inte det var DET vi pratade om?

Varför jag vill kunna påverka både takt och tempo är helt enkelt för att jag vill ha en så hög ridbarhet på min häst som möjligt. En häst som kan vara i balans i olika tempon och i olika takt är stark, smidig samt väldigt följsam.

Så jag frågade: Och frågar igen

Blir takten snabbare tar hästen mark fortare och benen spenderar inte lika lång tid i luften som när takten är långsam det säger ju sig självt, så varför skall man ändra till en snabbare takt och vad vill du uppnå med det? En trippig kort trav? Eller en snabb trippig galopp??

Vad har du mätt? Musiken?

Jag har aldrig gjort kürmusik men om jag gjorde det skulle jag anpassa den efter hästen och därmed snabba upp takten i musiken där jag tror att hästen annars blev för långsam och tappade eller tvärtom, (som på min dam tex som vill bli för snabb) Hästar följer ju gärna som axel skrev musiken. Därav skillnaden i piaffrörelser tex. Bara min tanke om att mäta musiken.

Jag har bara haft tid att titta på första biten av den här totilasfilmen men utan ljud;) Vad jag SER är det samma takt i stort sett, ibland snabbas den upp lite men observera att han återgår till den ursprungliga, att den ändras är inte det önskvärda, det händer tex när han går in i ny rörelse men han balanserar upp och återgår, se tex i ökningen. Det är vad jag ser.

Nu reserverar jag mej för att jag har tittat snabbt och slarvigt men det är vad jag såg. De andra filmerna har jag inte hunnit titta på.

Sen är det två levande varelser så jag tror inte man kan räkna med att dom genomgående kan hålla takten som en liten apparat dvs metronom....

Jag har tittat på ökad trav tex och ställt in metronomen efter hur snabbt hästens ben rör sig (i tvåtakt) sen när den går över i ex passage, viket tempo är det då på benen. Jag reserverar mig för att det inte är helt exakta värden men det är betydligt mer exakt än om man tittar och tycker utan metronom.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur