Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Jag har kollat på PRE filmen och jag har kollat på Totilas, båda har taktskillnad den första mer än den andra.

Ja men det är ju det jag sa till dej ett par sidor tillbaka, MÅLET är att takten inte ändras, det är det svåra, det man vill ha, men sen att det inte alltid går att uppnå helt har ju många förklaringar. Det är lätt att få förändringar, eftersom det är svårt och ställer höga krav på häst och ryttare.

Det du vill är alltså att ändra hipp som happ för att det ska gå så lätt som möjligt, eller? Fattar inte varför det skulle vara positivt att takten ändras:confused: Menar du att det är det du jobbar på, själv, eller hur menar du?:confused:

Nejdet är klart att man inte behöver, det är ju det jag säger, tex har jag passage och ska länga steget så vill jag ha ökad passage inte trav.
När jag ska rida trav och inte passage så vill jag ha en övergång till trav och det är en taktändring, det är också en tempoändring och steglängdsändring, men jag vill inte ha en kort och trippig trav, det tror jag ingen vill.

nu drar jag, bye:)

3.50 typ där rider han i "passage" för att några sekunder senare gå över till en trav.

ja det såg ju jätteknäppt ut

KL

Men det var ju balanstrav och inte "passage", det såg man ju att frambenen gick på samma linje
Balanstrav är ju ett försvar mot samling - men många applåderar det:o

och rider man balanstrav istället för passage JA DÅ blir det taktändring föståss :D

Nu skall jag leka med mina hästar

Senast ändrad:

Men om nu målet är att det ska vara samma takt så är det orimligt att en häst får 90% på en runda där han inte gör det. Om det ska kallas de bästa ryttarna i världen så ska man ställa höga krav.

Jag fattar inte varför det skulle vara negativt att takten ändras, när man rider olika takter i olika takter(gångarter) så är det ju rätt uppenbart att takten ska ändras.

Jag säger som innan nu lämnar jag diskussionen.

Nu rider jag inte passage men det tror jag inte du heller gör så jag svarar ändå;)

Det blir ju inte ökad passage utan ökad trav. För att få ökad trav måste hästen länga steget på längden, den kan inte lyfta som den (förhoppningsvis) gör i passage, då blir det svårt att få den mer framåtgripande och få en tempoökning.....

Rent fartmässigt går det ju fortare i ökad trav, den rör sig s a s snabbare fram över ytan, täcker mera mark och då måste den arbeta annorlunda med benen, skjuta på mer, men takten ska inte ändras.

Liten utvidgning: menade alltså inte något negativt om Axels häst! :o

Självklart har du rätt i att god grundbalans hos hästen bör resultera i en fin takt. :idea: (som man säkert kan förstöra som ryttare ändå... :o)

jag upplever just min häst (helt ointressant för alla andra!) som ganska "begåvad" vad gäller rörelse - inte på ett dressyrmässigt sätt dock, men lite att han kan ställa sina ben lite hur som haver och hitta balansen t ex. (Min förre häst avvek liksom inte från det normala grundmönstret på samma sätt, hans ben stod i varje hörn punkt slut). Däremot håller han inte balansen stilla inom sig själv, som jag har fått för mig att riktigt bra hästar gör. Så det här med god balans kan ju betyda lite olika saker också? (För att ytterligare villa in mig - nuvarande hästen kan t ex mkt väl stå med alla fyra ben på en rak linje i stort sett och inte dratta omkull, men jag tycker ändå inte det är god ridbalans det han uppvisar).

men det går ju inte att slits sig från oss - det vet du

Det är negativt att takten ändras - för det är ett tecken på obalans att inte kunna behålla takten

Så du jobbar på att få en taktändring när du ändrar tempo? Eller missförstår jag dej då?

Nejdet är klart att man inte behöver, det är ju det jag säger, tex har jag passage och ska länga steget så vill jag ha ökad passage inte trav.
När jag ska rida trav och inte passage så vill jag ha en övergång till trav och det är en taktändring, det är också en tempoändring och steglängdsändring, men jag vill inte ha en kort och trippig trav, det tror jag ingen vill.

nu drar jag, bye:)

Du vill ju ändra takten till snabbare och då får du precis det, ett kortare steg och trippigare trav eftersom när takten blir snabbare så spenderar hästen inte så mkt tid i luften med benen utan tar mark snabbare så någon steglängning blir det ju definitivt inte , tvärtom!

du får utveckla så jag hajjar vad du menar angående skillnader

balans är för mig en förmåga att hålla tyngdpunkten nära kraftcenttrum en häst som är skapt med sin tyngpunkt längre fram behöver mer styrka för den har sämre grudnförutsättningar

NU MÅSTE jag ta in dem

men det går ju inte att slits sig från oss - det vet du

:rofl::rofl:

Jag måste slita mig nu iallafall och ge mig ut och rida, jag kanske åker förbi Zahlos stall så hon verkligen inte blir av med mig :rofl:

Det var ett skämt nu bara så ingen missförstår :p

ja det såg ju jätteknäppt ut

KL

Men det var ju balanstrav och inte "passage", det såg man ju att frambenen gick på samma linje
Balanstrav är ju ett försvar mot samling - men många applåderar det:o

och rider man balanstrav istället för passage JA DÅ blir det taktändring föståss :D

Nu skall jag leka med mina hästar

Ja men det är ju det jag säger, hade passagen varit korrekt hade taktändringen inte skett.

Jag ska försöka förklara hur jag upplever det:

När jag fick hem min häst kändes det ungefär som att han tog sig framåt genom att kasta sin balans/tyngdpunkt dit han ville. Ex, framåt/bakåt för att gå/trava/ändra gångart. Som en pistong. (Heter det så?).

När jag säger "vräka sig framåt" låter det ju som att han slänger sig i värsta framvikten, vilket han kanske inte gör sett ur ett större perspektiv (han är ju inte byggd i framvikt exempelvis), men ur ett rent balansmässigt perspektiv (om man försöker vara noggrann) vill jag ändå kalla det "vräka sig framåt".

Å andra sidan har han ganska lätt för att göra konstiga rörelser utan att tappa allt för mkt balans - han har t ex fått intresserade kommentarer av hovslagaren för saker han lyckas göra under skoning utan att tappa balans eller vräka sig över hovisen.

Men ju mer jag lär mig rida honom och ju mer vi utvecklas tillsammans, desto mer känns det som att han lägger denna teknik åt sidan (för att givetvis kunna plocka upp den på en millisekund!) till förmån för en mer stilla balans/tyngpunkt och han kan "ändå" ta sig framåt så att säga.

Problem med takten leder inte till.... utan det är bristerna som leder till problem med takten. När hästen blir genomarbetat och lösgjord får du automatiskt en bättre och bibehållen takt

Jag är med på det. Det känns en väldig skillnad när hästen är lösgjord, steget blir mer "bestämt" (är hopplös på att förklara:o).
Min lilla häst är enormt taktfast, men denna skillnad känns även på henne. Hon har dessutom väldigt lätt att bli lösgjord vilket förmodligen hör ihop med hennes taktfasthet.

Hennes mor var betydligt knepigare, men där fick vi också jobba mycket med takten. Hon hade en stor tendens att bli spänd och "rinna iväg" med korta snabba steg. Hon krävde ett helt annat arbete än sina barn. Men kändes såå pampig att sitta på när allt så att säga hamnade på plats:love:.

den blir automatiskt långsammare om du kan hitta en gemensam balans i era bäcken. Ju bättre du kan placera dig över ytterbak - desto bättre hjälp får den och behöver inte springa ikapp sig själv med ökad steglängd

man vinner jättemycket på att hålla tillbaka inneraxeln i fattningen (= mindre vikt att springa ifatt)

Fattningarna har blivit riktigt bra nu iom att lilla hästen blir starkare o starkare. Förut var hon snabb första tre stegen för att sedan reglera sig själv. Men nu fattar hon lugnt o mjukt.

I övrigt så, ja, jag kämpar med sitsen i galoppen. Dock har jag en mental tröskel att ta mig över där eftersom jag ännu inte riktigt vågar lita på henne att hon galopperar på av sig själv. Jag måste sluta tänka på hur det ser ut o helt enkelt bara galoppera, strunta i om det blir avbrott o bara fatta om då. Överhuvudtaget behöver vi göra många många fattningar för att bygga vidare.

Tillägg för att undvika missförstånd: lilla hästens galopp är inte snabb. Men den är stoooor. Det känns som om det går i 200 blås, men galoppen är väldigt lugn. Däremot är hon stor- och långgalopperad, av typen ett varv på volten i 5 långa stora språng...

Nej det är inte emotsägesfullt utan visar nog bara på att du inte riktigt förstått eller kan se vad takt är skulle jag mer säga. Moorland Totilas som du hänvisar till har samma takt i passagen som piaffen som samlad som ökad trav. Som galopp som ökad galopp och piruetterna. Som dom flesta på den nivån...
men..... det har de ju inte... :confused:Jag tror verkligen inte alla här pratar om takt utan om olika saker. Det här blir helt förvirrande.
Vet att Brink har uttalat sig på ett smart och lättförståeligt sätt om takt och tempo. Ska se om jag hittar citatet någonstans. Det är ju lättare om vi pratar om samma sak.

jag måste tänka på hur du får ihop det med din förra och axels tänkta häst (om hon måste rubba balansen så är kulan inte där den ska)

Efetrsom din nya häst kan flytta kulan lättare än din gamla så känner du det mer på den dvs det blri en störrel förändring

Din gamla var en kulan i framvikt byggd häst - de måste utbildas ganska långt för att göra det raplph gör ( om han villdvs flytta kulan så långt bak) jag tror du känner så tydligt detta framåtvräk eftersom skillnaden är så stor när han gör rätt och när han gör fel. Och det finns väl risk för att han var befäst i kulan framåt, och det var/är hans sätt att lösa förändringar på - att ramla tillbaka i vant och tryggt rörelsemönster

Ja en vägvinnande häst är lite läskig att sitta på

Tänk på mig när jag gick från min Nordis till mitt förra halvblod - det kändes som att rida ett skepp i jämförelse. fem galopsprång så var långsidan slut eh - jag bad en kompis om hjälp :o Jag var rädd att överföra mina problem till hans höger galopp för att sitta rätt i fattningen okey - men att sitta kvar i den positionen var inte min starka grej i högervarvet då.
Och min nordis han bytte om jag inte satt still :angel: så vad du än har problem med så har jag garanterat varit sämst :rofl:

:o

ang diskussionen med fio - när balansen känsn okey för hästen så släpper de ju till i ryggen och korsett är ju också en del av ryggen så när de törs slappna av där så blir ju galoppen rundare och mindre framåt - de börjar ju hålla emot med bäckenet då - och som sagt man kan durka genom att sitta på ytterbak (? eller heter det burka - lär mig aldrig durkslav tror jag den är som använder sin vikt) och hjälpa till

en förutsättning för att det inte skall bli sken ( hög frekvens) på en nordis

Senast ändrad:

KL

Kolla hur denna häst använder sitt bäcken

jag skulle nog nästan kunna ge bort något för att kunan rida som denna person. Här ser jag en helt annan mjukhet i kroppen på hästen, kolla hur den håller sin svans. Inte spänd. jag kan leva med detta säger hästen

Kolla övergången från byten till halt vid 48 - det är ju nästan erotiskt

Jag skulle kunna kyssa marken där människan går - detta är gest pga av att den använder sitt bäcken.

http://www.youtube.com/watch?v=LHQn5tkS2mE&feature=player_embedded#

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur