Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag funderar även på om Axels variant av häst är vanligare än min? Axel brukar nämna att hon har en häst som är väldigt taktmässig och att hon därför brukar försöka ändra på den, av den anledningen - för att rucka den ur sin "komfortzon" så att säga.
Jag upplever omvända problemet, att när jag får till takten blir det en underbar komfortzon där hästen kan "släppa halsen", komma till ro, "tuffa på" osv, men tyvärr kommer det inte automatiskt.
Jag förstår givetvis att man får den häst man betalar för, och jag inte köpt mig någon SM-häst, men är det vanligare med taktmässiga hästar än med hästar som min - som det räcker att man (som du säger) råkar landa en millimeter för långt ut t ex, fisa (gud förbjude) eller man tittar ner; så blir det taktstörning (och då behöver jag givetvis inte vara på "katharsisnivå" när jag råkade förstöra det)?
(Självklart förstår jag att det ligger mkt i ryttarens förmåga också, så jag försöker på inga vis skylla ifrån mig).
hahahaha! Men allvarligt jag satt och tittade på den senast idag och och det är definitivt skillnad i takten, kolla själv.
Som jag sa i förra inlägget, lär dig hur du ser takten istället för att spekulera, det är ju uppenbart att man ändrar takten när man rider, kolla på 90,7 rundan och det är utan tvivel.
Att ändra takten har inget med spänning att göra, det är lika medvetet som att ändra tempot och man vill ha avspänning och schwung och jämn rytm lika mycket när man ändrar takt som när man ändrar tempot.
Och på din video, det var inte en direkt mjuk övergång, så vill inte jag att det ska se ut heller. Men ska jag ändra steglängde från passage så vill jag ha ökad passage inte trav fö vill jag ha trav så ändrar jag takten.
hahahaha! Men allvarligt jag satt och tittade på den senast idag och och det är definitivt skillnad i takten, kolla själv.
nej men jag är ju jag....
den hästen skall inte ha en kilsadel - den får inte upp ryggen i piaffen
den hästen är ju inte rytmisk någonstans
dessutom slår den i den ena diagonalen hårdare än den andra så nej den är inte rak och således inte i sin rätta grundtakt
Denna sadel släpper inte upp ryggen på hästen - därför blri den stressad av detta piafferande. den är helt feltränad - den går i fulkrok och det händer inget i bäckenet (beroende på sadeln) den trampar bara vatten - förstår att den går i försvar
snacka om brinnande mjölksyra i den ryggen
Tyvärr får jag erkänna att jag inte alls kan ge något bra svar. Det enda jag nu rent praktiskt tänker på är min lilla hästs stoora stooora galopp som jag skulle vilja "bromsa" upp (utan att "handbromsen" läggs i), alltså få galoppen lite mer reglerbar. Den borde alltså bli lugnare och ännu mer uppåt (pust!) än vad den redan är. Men utan att tappa takten. Fast då pratar jag ju egentligen om "tempo". Så nej, det blir inte bra hur jag än vrider o vänder på det. Takt är takt och ska inte ändras. Tempo är däremot en annan femma. OK, jag byter ut frekvens mot tempo.
Slutfunderat och slutflummat!
Ja men nu var det ju taktändringen mellan passage till trav som jag ville visa PGA den är så tydlig. Sen vilken sadel han har det skiter jag faktiskt i
Som jag sa i förra inlägget, lär dig hur du ser takten istället för att spekulera, det är ju uppenbart att man ändrar takten när man rider, kolla på 90,7 rundan och det är utan tvivel.
Att ändra takten har inget med spänning att göra, det är lika medvetet som att ändra tempot och man vill ha avspänning och schwung och jämn rytm lika mycket när man ändrar takt som när man ändrar tempot.
Och på din video, det var inte en direkt mjuk övergång, så vill inte jag att det ska se ut heller. Men ska jag ändra steglängde från passage så vill jag ha ökad passage inte trav för vill jag ha trav så ändrar jag takten. för jag antar att du ville länga steget?
men inte jag för jag är ju NÖRD
jag tyckte filmen var jobbig att titta på - var är övergången - jag såg mest klipp
Skulle man rentav kunna säga att försäljningsargumentet "taktfast/taktmässig" skulle kunna innebära "svårpåverkbar"?