Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

hahahaha! Men allvarligt jag satt och tittade på den senast idag och och det är definitivt skillnad i takten, kolla själv.

Skulle man rentav kunna säga att försäljningsargumentet "taktfast/taktmässig" skulle kunna innebära "svårpåverkbar"?

(För min häst, som jag aldrig skulle sätta ordet taktmässig på, är väldigt lätt att påverka balansmässigt - på gott och ont! Jag sliter mitt hår ofta...)

Jag funderar även på om Axels variant av häst är vanligare än min? Axel brukar nämna att hon har en häst som är väldigt taktmässig och att hon därför brukar försöka ändra på den, av den anledningen - för att rucka den ur sin "komfortzon" så att säga.

Jag upplever omvända problemet, att när jag får till takten blir det en underbar komfortzon där hästen kan "släppa halsen", komma till ro, "tuffa på" osv, men tyvärr kommer det inte automatiskt.

Jag förstår givetvis att man får den häst man betalar för, och jag inte köpt mig någon SM-häst, men är det vanligare med taktmässiga hästar än med hästar som min - som det räcker att man (som du säger) råkar landa en millimeter för långt ut t ex, fisa (gud förbjude) eller man tittar ner; så blir det taktstörning (och då behöver jag givetvis inte vara på "katharsisnivå" när jag råkade förstöra det)?

(Självklart förstår jag att det ligger mkt i ryttarens förmåga också, så jag försöker på inga vis skylla ifrån mig).

Jag har inte sett axels häst men vad jag har fattat det som så visar sig bristerna där genom att den blir långsammare, medans Hille då tex som är mer fullblod blir för snabb i takten när han spänner sig eller vad det nu kan vara. Han hade ju väldigt kort och trippig trav som en ponny när jag köpte honom nu swingar han ju mer för att takten blivit bättre pga att han är starkare osv Han hinner ju framförallt ta längre steg och spendera längre tid med benen uppe i luften.

Även i galoppen blir det ju samma sak, han blir ju aldrig för långsam i takten och bryter av utan han galopperar ju på med benen som trumpinnar när han blir spänd eller inte skulle orka. Men det hänger ju ihop med hans rörelsemönster oxå. Han är ju egentligen inte helt olik en PRE i just det, höga knälyft och snabba fötter så den där traven har man ju fått jobba på.

Som jag sa i förra inlägget, lär dig hur du ser takten istället för att spekulera, det är ju uppenbart att man ändrar takten när man rider, kolla på 90,7 rundan och det är utan tvivel.

Att ändra takten har inget med spänning att göra, det är lika medvetet som att ändra tempot och man vill ha avspänning och schwung och jämn rytm lika mycket när man ändrar takt som när man ändrar tempot.

Och på din video, det var inte en direkt mjuk övergång, så vill inte jag att det ska se ut heller. Men ska jag ändra steglängde från passage så vill jag ha ökad passage inte trav för vill jag ha trav så ändrar jag takten.:) för jag antar att du ville länga steget?

Senast ändrad:

kl

Tänkta bara säga att jag inte orkar ödsla tid på en diskussion som aldrig kommer leda nån vart. Det är ju liksom rätt uppenbart att man ändrar takten och man ser det ju klart och tydligt på toppryttarna i engelskt också.

Ha det så trevligt allihopa;)

nej men jag är ju jag.... :angel:

den hästen skall inte ha en kilsadel - den får inte upp ryggen i piaffen

den hästen är ju inte rytmisk någonstans

dessutom slår den i den ena diagonalen hårdare än den andra så nej den är inte rak och således inte i sin rätta grundtakt

Denna sadel släpper inte upp ryggen på hästen - därför blri den stressad av detta piafferande. den är helt feltränad - den går i fulkrok och det händer inget i bäckenet (beroende på sadeln) den trampar bara vatten - förstår att den går i försvar

snacka om brinnande mjölksyra i den ryggen

Som jag sa i förra inlägget, lär dig hur du ser takten istället för att spekulera, det är ju uppenbart att man ändrar takten när man rider, kolla på 90,7 rundan och det är utan tvivel.

Att ändra takten har inget med spänning att göra, det är lika medvetet som att ändra tempot och man vill ha avspänning och schwung och jämn rytm lika mycket när man ändrar takt som när man ändrar tempot.

Och på din video, det var inte en direkt mjuk övergång, så vill inte jag att det ska se ut heller. Men ska jag ändra steglängde från passage så vill jag ha ökad passage inte trav fö vill jag ha trav så ändrar jag takten.:)

Nej det blir ju ingen mjuk övergång för att takten ändras som du säger att du vill ha det :grin:

Jag har kollat på PRE filmen och jag har kollat på Totilas, båda har taktskillnad den första mer än den andra.

Nej för att hästen/ryttaren helt plötsligt la av, det var ingen mjuk övergång, det var bara tvärstopp.

nej men jag är ju jag.... :angel:

den hästen skall inte ha en kilsadel - den får inte upp ryggen i piaffen

den hästen är ju inte rytmisk någonstans

dessutom slår den i den ena diagonalen hårdare än den andra så nej den är inte rak och således inte i sin rätta grundtakt

Denna sadel släpper inte upp ryggen på hästen - därför blri den stressad av detta piafferande. den är helt feltränad - den går i fulkrok och det händer inget i bäckenet (beroende på sadeln) den trampar bara vatten - förstår att den går i försvar

snacka om brinnande mjölksyra i den ryggen

Ja men nu var det ju taktändringen mellan passage till trav som jag ville visa PGA den är så tydlig. Sen vilken sadel han har det skiter jag faktiskt i :p

Tyvärr får jag erkänna att jag inte alls kan ge något bra svar:o. Det enda jag nu rent praktiskt tänker på är min lilla hästs stoora stooora galopp som jag skulle vilja "bromsa" upp (utan att "handbromsen" läggs i), alltså få galoppen lite mer reglerbar. Den borde alltså bli lugnare och ännu mer uppåt (pust!) än vad den redan är. Men utan att tappa takten. Fast då pratar jag ju egentligen om "tempo". Så nej, det blir inte bra hur jag än vrider o vänder på det. Takt är takt och ska inte ändras. Tempo är däremot en annan femma. OK, jag byter ut frekvens mot tempo.
Slutfunderat och slutflummat!:idea:

den blir automatiskt långsammare om du kan hitta en gemensam balans i era bäcken. Ju bättre du kan placera dig över ytterbak - desto bättre hjälp får den och behöver inte springa ikapp sig själv med ökad steglängd

man vinner jättemycket på att hålla tillbaka inneraxeln i fattningen (= mindre vikt att springa ifatt)

Ja men nu var det ju taktändringen mellan passage till trav som jag ville visa PGA den är så tydlig. Sen vilken sadel han har det skiter jag faktiskt i :p

men inte jag för jag är ju NÖRD

jag tyckte filmen var jobbig att titta på - var är övergången - jag såg mest klipp

Och på din video, det var inte en direkt mjuk övergång, så vill inte jag att det ska se ut heller. Men ska jag ändra steglängde från passage så vill jag ha ökad passage inte trav för vill jag ha trav så ändrar jag takten.:) för jag antar att du ville länga steget?

Men du, du behöver inte ändra takten för att länga steget :confused:

Det är helt uppenbart att vi pratar om olika saker, du ändrar ju steglängden inte takten OM du skulle ändra takt till en snabbare som du säger att du vill ha det så blir ju steget kortare och trippigare.

Skulle man rentav kunna säga att försäljningsargumentet "taktfast/taktmässig" skulle kunna innebära "svårpåverkbar"?

beror på vem som läser annonsen, och sedan jag har inte heller sett axels häst

det är mer vad den gör eller inte gör med ryggen som intresserad mig för om den har en teknik och låser ryggen men ändå kan veva på med benen som vissa moderna topphästar gör då skulle det kännas som en nackdel och svårt att påverka.

Men om den hade bra gångarter genom hela kroppen är det en annan sak och då är den taktmässig för den hade så bra grundbalans

men en sådan skulle man inte behöva rubba takten på

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama