Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Traven är ju 2 taktig. Men om man vill öka takten i traven och hästen gör det med bibehållen balans och renhet i takten, jag då är hästen taktmässig.
I passage är ju takten långsammare än i vanlig trav, men hästen ska ju vara i balans och ren i takten, alltså taktmässig även där. (även om takten förändrats)

Ja exakt så är det jag menar.
Det är väl inte så konstigt att man kan ändra "tempot i takten" så att säga.
Det vore ju helt galet om man INTE kunde det.
Ta tex. en ren fint tölt, den ändrar man tempot i takten i, beroende på om det är kort, eller tex. ökat tölt.
Samma med trav, elelr galopp.

Och japp den är ren om den är regelbunden="taktmässig" OCH är den takten (alltså tex. 4takt för tölt) som gångarten ska ha.

Fast vem har sagt nåt om bekostnad på avslappning, inte jag iallafall.

Men som sagt nu har ju jag en lång bakgrund i islandshästar så jag har fått jobba på just takt som en standard, och då kanske man tänker lite annorlunda banor (men å andra sidan förstår ju Zahlo precis vad jag menar, och fler, och vet inte om dom har nåt med isisar att göra haha)

Då vill jag fråga, har du personligen sett Alain rida? Har du disskuterat form med honom? Eller dressyr? En av sakerna han lägger allra störst vikt på, trots att han är bruksryttare, är att hästarna ska bära sig själva i form helt, innan man ens sätter in ett bett i munnen på dom.
Det kankse du har vad vet jag men om det inte är fallet så kanske man itne ska döma allt för mycket.

Sen dömer ju alla, även jag, men kan vara värt att komma ihåg att det bara är "från det jag sett så ser det ut som....." snarare än fakta.

Men som sagt, alla dömer, jag med. så är det.

ang. calm, straight och forward så är det det på träningar, ja, hos Alain. (med variation för olika hästar, dagsform, utbildning etc.)
Sen hur det ser ut på uppvinsingar för barock är ju en annan sak, men då visas ju bruks ridningen också och då är det ju det som är poängen.

kl

Tänkta bara säga att jag inte orkar ödsla tid på en diskussion som aldrig kommer leda nån vart. Det är ju liksom rätt uppenbart att man ändrar takten och man ser det ju klart och tydligt på toppryttarna i engelskt också.

Ha det så trevligt allihopa;)

Jag lägger nog också ner nu, har inte ens kommit igenom alla sidor än sen sist jag kollade (hann svara på några innan jag insåg hur många det var kvar haha)

Ska läsa men har nog sagt och förklarat allt flera gånger så vet inte vad mer jag kan säga.

Och det är en intressant diskussion men jag hinner kanppt hinna med i den och nu känns det lite som att det är samma frågor som man redan skrivit om.

Läser görna vidare dock om andra diskuterar man orkar nog inte skriva så mycekt mer.

Hej och hopp!

Det kan du göra, men så är ändå inte fallet ;)

Som sagt, takt har jag levt med hela mitt hästliv då jag alltid måste hålla koll och jobba på det, för det får man nästan alltid när man har isis, annars blir det en blandning mellan gångarter!
Så jag skulel säga att jag har hyfsat mycekt erfarenhet med både takt, takt korrektion, gångarter ihop med takt, och tempo, allt på samma gång ;)

Men aja nu ska jag kolla tv lite :)

TIll dej o andra!

Jag tror också att ni blandar ihop takt och tempo, och lurar er själva, så att ni TROR att takten måste ändras när det är tempot man ändrar i själva verket,:confused:

Men jag vill vända på det, och fråga er vad skulle skälet vara att ändra takten när man ändrar tempo? Vad skulle man vinna/uppnå? Varför vilja ha en snabbare takt tex? När vill ni ha vad och varför? :confused:

I tölten tex. kan det hända att man vill ändra takten till snabbare, utan att förlora jämnheten i den, för att hästen helt enkelt har en för långsam takt (men man vill bibehålla samma tempo="fart"). för vad som är lämpligt (dvs. vad man vill uppnå och strävar och tränar emot) för den gångarten och situationen.

Samma i trav, hästen kanske av naturen har en jävligt seg (läs sakta) takt, även om den är jämn och fin, och man behöver lära den gradvis (genom både takt ändring och mycekt styrke övingar etc.) att speeda upp takten lite, till en mer lämplig takt. Om man däremot vill att hästen tex. ska trampa uppåt, då vill man ju INTE ändra takten, utan bara tempot. (det är ju en mer vanlig användning kanske, men det beror ju på vad för hsätar man håller på med också)

Det kanske är att ni inte nånsin haft med hästar att göra som man behöver ändra takten på, och det är därför ni inte har erfarenhet att förstå varför man skulle behöva det...
Men nu drar jag ;)

I tölten tex. kan det hända att man vill ändra takten till snabbare, utan att förlora jämnheten i den, för att hästen helt enkelt har en för långsam takt (men man vill bibehålla samma tempo="fart"). för vad som är lämpligt (dvs. vad man vill uppnå och strävar och tränar emot) för den gångarten och situationen.

Samma i trav, hästen kanske av naturen har en jävligt seg (läs sakta) takt, även om den är jämn och fin, och man behöver lära den gradvis (genom både takt ändring och mycekt styrke övingar etc.) att speeda upp takten lite, till en mer lämplig takt. Om man däremot vill att hästen tex. ska trampa uppåt, då vill man ju INTE ändra takten, utan bara tempot. (det är ju en mer vanlig användning kanske, men det beror ju på vad för hsätar man håller på med också)

Det kanske är att ni inte nånsin haft med hästar att göra som man behöver ändra takten på, och det är därför ni inte har erfarenhet att förstå varför man skulle behöva det...
Men nu drar jag ;)

Men alla dessa problem du räknar upp härrör ju ifrån brister i hästens utbildning, lösgjordhet, energi och balans och det är ju det vi har sagt hela tiden.

Hm. tölt kan jag inget om så där uttalar jag mej inte om takten, eller något annat.

Men ang trav så en isis med för långsam takt:confused:

När du säger seg så låter det mera som en häst som blir lååång och just seeg den ramlar på men den är ju inte i balans så det är inte en ren takt du utgår ifrån utan du måste hitta den rena takten så det du benämner att ändra takten kallar jag att hitta en balanserad takt.

PS: dock har ju olika gångarter olika ideal takter, en del är 2takt, en del är 4takt (tölt, skritt som exempel) och så vidare, så man vill ju självfallet att takten ska vara rätt för gångarten, men man kan ändå variera tempot inom takten (det är väl rätt benämnning tror jag, på det vi menar?)

typ i tölt, som är 4taktig : kort tölt)1234 mellantempo tölt) 1-2-3-4 (inte att det är nån standard benämning men bara för att illustrera att man kan variera tempot och steget, och få en "annan" takt, utan att det egentlgien är en annan takt.

Allt beror ju på benämningar och jag tror nog inte att ni pratar om olika saker egentligen, bara att det är svårt att förklara vad man menar med att "ändra takt" liskom.
För en del betyder det att det blir "icke taktmässigt" och för en del kan det ocskå betyda att man ändrar själva tempot på takten, utan att det egentliegn blir en annan takt så att säga.

Aja, det var mindre pedagogiskt haha men hoppas nån annan än Zahlo fattar vad jag menar också.
(jag är ingen hejjare på takt, tyvärr, men jag har ju hållt på med isisar i mågna år och då blir man ännu mer takt känslig än på vanliga hästar....)

Fast inom musik är takten endast helt jämn i undantagasfall, typ marchmusik och korta sekvenser, så det går inte att jämföra rakt av. Utan rubato blir musiken väldigt tråkig, det är dragningarna som gör den levande och intressant.

jag måste tänka på hur du får ihop det med din förra och axels tänkta häst (om hon måste rubba balansen så är kulan inte där den ska)

Efetrsom din nya häst kan flytta kulan lättare än din gamla så känner du det mer på den dvs det blri en störrel förändring

Din gamla var en kulan i framvikt byggd häst - de måste utbildas ganska långt för att göra det raplph gör ( om han villdvs flytta kulan så långt bak) jag tror du känner så tydligt detta framåtvräk eftersom skillnaden är så stor när han gör rätt och när han gör fel. Och det finns väl risk för att han var befäst i kulan framåt, och det var/är hans sätt att lösa förändringar på - att ramla tillbaka i vant och tryggt rörelsemönster
Nej att man vill rubba en för taktfast häst har inget med balans eller jämnvikt att göra.

Kan ta att annat ex. Min första häst var mkt musikalisk o gick i den takt som låten var i på framridningen. Inte kul kan jag säga.
Man vill ha en rappare takt- inte för långsam medn givetvis heller inte för fort- mellanmjölken....

Jag håller nog med fio att ni blandar ihop takt och tempo.....

Nej temop och takt blandar vi inte ihop. Jag tycker både jag och moa och Zahlo har beskrivit väldigt tydligt vad vi menar med takt.
Takt = med vilken frekvens stegen kommer. (hur tätt eller långsamt) Högre takt-snabbare takt, lägre takt- vilar mera på steget.
temop= hastigheten/farten. (tex en hoppbana som ska ridas i galopptempot 350 m/minut. Om nästa bana ska ridas i 450m tempo måste farten öka)
Blir det tydligt nu??

Brink hade som sagt ett bra och enkelt sätt att förklara det hela, men jag minns inte vart jag läste det. Han menade i alla fall på att det han alltid checkar av är att han kan ändra takt och tempo när han vill.

Senast ändrad:

Nu har jag hittat Brinks 3 kontrollpunkter.

Detta är kopierat från en artikel i Hippson. Jan Brink hade hållit en clinic.
Jag kan säkert länka till artikeln om någon vill.

………………………………………………………………………………………………………………

Brinks 3 kontrollpunkter
1. Spåret: Man ska kunna kontrollera hur hästen spårar och man ska kunna rakrikta den.
2. Takten: Ryttaren ska kunna rida både kvickare och långsammare steg utan att förändra steglängden. Det är otroligt viktigt!
3. Storleken: Man ska också kunna korta eller länga stegen, men behålla takten.

Nej temop och takt blandar vi inte ihop. Jag tycker både jag och moa och Zahlo har beskrivit väldigt tydligt vad vi menar med takt.
Takt = med vilken frekvens stegen kommer. (hur tätt eller långsamt) Högre takt-snabbare takt, lägre takt- vilar mera på steget.
temop= hastigheten/farten. (tex en hoppbana som ska ridas i galopptempot 350 m/minut. Om nästa bana ska ridas i 450m tempo måste farten öka)
Blir det tydligt nu??

Men bara för att farten ökas så innebär inte det att takten blir snabbare, det är ju det som är grejen. Det är steglängden som ändras. Antingen blir steget högre = samling eller längre = ökning i samma takt. Blir takten snabbare tar hästen mark fortare och benen spenderar inte lika lång tid i luften som när takten är långsam det säger ju sig självt, så varför skall man ändra till en snabbare takt och vad vill du uppnå med det? En trippig kort trav?

I hoppning i ett högre tempo använder du en större galopp för att täcka mer mark, inte en snabbare galopp, det är ju där tempoökningen ligger. Jag vet jag rider i 700 meters tempo i en jäkligt stor galopp, inte en snabbare galopp för då skulle hästen trötta ut sig totalt eftersom dom inte skulle orka stå distansen fullt ut.

Flashligt skrev en bra fråga, du kan ju svara på den oxå.

Jag tror också att ni blandar ihop takt och tempo, och lurar er själva, så att ni TROR att takten måste ändras när det är tempot man ändrar i själva verket,

Men jag vill vända på det, och fråga er vad skulle skälet vara att ändra takten när man ändrar tempo? Vad skulle man vinna/uppnå? Varför vilja ha en snabbare takt tex? När vill ni ha vad och varför?

Senast ändrad:

Nu har jag hittat Brinks 3 kontrollpunkter.

Detta är kopierat från en artikel i Hippson. Jan Brink hade hållit en clinic.
Jag kan säkert länka till artikeln om någon vill.

………………………………………………………………………………………………………………

Brinks 3 kontrollpunkter
1. Spåret: Man ska kunna kontrollera hur hästen spårar och man ska kunna rakrikta den.
2. Takten: Ryttaren ska kunna rida både kvickare och långsammare steg utan att förändra steglängden. Det är otroligt viktigt!
3. Storleken: Man ska också kunna korta eller länga stegen, men behålla takten.

Nja det är upptaget som skall bli kvickare och inte takten som skall bli snabbare egentligen. Blir takten snabbare blir steglängden kortare och det är inte det som menas utan han vill att hästen plockar upp benen kvickare alltså i upptaget tänk en häst som går på glödande kol. Det är för att man vill att hästen skall spendera mer tid i luften än på marken med benen. Om du kollar på holländarnas piaff så är det ungefär samma ide´ särskilt på Salinero är det tydligt.

Nja det är upptaget som skall bli kvickare och inte takten som skall bli snabbare egentligen. Blir takten snabbare blir steglängden kortare och det är inte det som menas utan han vill att hästen plockar upp benen kvickare alltså i upptaget tänk en häst som går på glödande kol. Det är för att man vill att hästen skall spendera mer tid i luften än på marken med benen. Om du kollar på holländarnas piaff så är det ungefär samma ide´ särskilt på Salinero är det tydligt.

jag har en metronom.

Kollat på en film med Salinero.
http://www.youtube.com/watch?v=uIjeK74QRsA

Ökad trav - tempo 142
Passage ca 112
Piaffe 108

På slutet piaffe och passage i tempo ca 107.

Naturligtvis måste takten kunna ändras, blir ett väldigt tråkigt kyrprogram om man bara kan ha musik i ett enda tempo.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama