Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

KL!!
TAKT: olika gångarter har olika takt, men takten i en gångart kan oxå va olika snabb. Takten är i regel snabb i samlingo långsam i längning. Generellt bör man i en gångart kunna uppnå samma takt i alla rörelser. Det är dock en fördel att rida de samlande rörelserna m en snabbare takt för att undvika atthästens rörelser dör ut.

det händer bara på en felaktigt tränad häst - en som aldrig hittat sin balans och arbetar korrekt över ryggen och därmed tränat sn förmåga att lyfta framdelen så den orkar fortsätta vara avspää-nd när den tar i

en häst blir snabbare när den är i spänning

det är så trist att det lärs ut som korrekt :cry:

Nej men varför ska hästen gå i så långsam takt som möjligt då hela tiden, det är ju jobbigare för den.

Styrketräning är jobbigt..:grin:

Om du inte tärnar styrka så kommer hästen inte orka samla sig under avspänning och det kommer ske det som Totti beskrev

Den häst som blir snabbare i samling rör sig inte längre genom ryggen - de musklerna får inte syre eller näringsämnen....

Muskelns ämnesomsättning är helt beroende av dynamiskt arbete, det uppstår bara när hästen kommer till en långsam regelbunden takt. Det är därför som det ägnas så mycket till till att befästa detta innan man ger sig till att börja samla

allsidig träning ja visst - men nedbrytande träning big NONO

Den långsamma takten är inte ett självändamål utan ett resultat av att hästen rör sig i hela kroppen

Nä, jag tolkar citatet som Solis, Fio, Susan och Flashlight.

Och precis som BigganL skriver: självklart måste man som ryttare kunna påverka takten och förändra den. Men för mig kommer bisatsen: tills den är rätt och hästen kommer till "balans".

Om jag inte påverkade takten skulle ju hästen aldrig bli stärkt heller, och inte vara dressyrriden. Så där håller jag absolut med Biggan - det stärker förstås hästen. Men när jag väl börjar hitta rätt då vill jag ju rida omkring på DET planet. Inte ändra?
För jag ser taktmässigheten som ett av målen, inte som ett litet delmål jag sedan svischar förbi för att börja ändra takten medvetet.

Väldigt bra skrivet, och jag vill inte vara otrevlig, men jag tror knappast någon här rider runt sådär taktmässigt att det är dags att tänja gränser, de flesta har fullt sjå att hålla hästen borta från bogarna vad det verkar.

Vissa är medvetna om det andra inte.

Som sagt jag vill inte vara otrevlig men för mig blir det konstigt att använda eliten som motivering på varför man själv gör som man gör - man är väl inte elit heller :confused: Varför jämföra sin egen ridning med dem ens på samma dag :confused:

det blir så konstigt perspektiv här ibland

Senast ändrad:

När hästen hittat sin takt då genom att man som ryttare kvickat upp en för långsam takt eller lugnat ner en för snabb takt så börjar det gymnastiska arbetet genom att man förändrar steglängd och höjd på steget,
Detta heter på gymnastikspråk att man förändrar ampituden.Schwung på hästspråk, man börjar med att stärka hästen i ett större rörelseomfång för att senare uppehålla sig i ena ytterläget av detta rörelseomfång = samling :idea: De kunffy förklarar det där väldigt bra.
Impulsion är därför en förutsättning för att träna för samling - kommer man inte dit blir "samlingen" som Totti skriver. Och ja de stilar som itne kan något annat sätt kommer säga att det är korrekt, för de förstår inte bättre - men har nåpon någonsin sett en överilad samling på SRS?????

Det gymnastiska i det hela är ju att man ligger kvar i samma takt och rytm men länger och kortar steget, gör steget högre och alla varianter du kan tänka dig, i det här arbetet tänjer man gränserna, stärker hästen och gör den mer ridbar och utvecklar traven.

Det här arbetet + vad Brink, Kyra mfl menar går ut på vad hela världen tränar på dvs att få upp benen mer och mer upp i luften så det är som jag säger, han vill ha ett kvickare upptag från marken så att benen spenderar mer tid i luften

.

JA man vill ta ut en större rörelse, men innan man kommit dit måste man börja med att få rörelsen tillräckligt luftig för att bakdelen skall kunna hinna ifatt framdelen, och det gäller hela bakdelen - inte bara hov in under - utan knä närmare mage

Det finns en massa stilar och lika många förklaringar som det finna tränare - men alla hästar har samma skelett:crazy: Antingen skapas förutsättningar för samling under bibehållen avspänning - eller inte......

Är hästen inte avspänd och i balans är det inte hälsosamt - oavsett stil elelr vem som påstår att det är rätt

Hästen kan inte prata med ord -men den kan visa med sin kropp om den är avspänd

Jag har skrivit om varför i inlägg: 290, 470, 474 (där jag svarade direkt på din fråga), 545 och 563.

Brink är bara ett exempel på det som var lätt att kopiera eftersom uttalandet fanns på nätet. Det är som sagt något jag hört från alla tränare. (både a, b, c och AR tränare) Inget unikt för honom alltså. Häng inte upp dig på det.

det går ju inte att hitta nu när tråden är delad

men beskriv hur du tränar på det - så kan vi kanske räta ut missförstånden

Senast ändrad:
Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

utveckling. Blir man kvar i sin komfortzon sker ingen utveckling. Tränar man aktivt på det förflyttas konfortzonen. Hästen blir starkare, mer gymnastiserad och det ger högre ridbarhet.

Men utvecklingen och flyttandet av gränser kan inte komma innan hästen arbetar i balans, o det är ju det som gör att takten är så viktig:confused:
Att få en trippigare trav i sanbbare takt varken stärker eller utvecklar, det kan i vissa fall handla om att gå tillbaka till hästens komfortszon, dvs gå ur arbetet att stärka och utveckla, tvärtemot det du vill:confused:

Att tänja gränser och få en smidigare, rörligare starkare häst görs ju på så många sätt men inte ger det något till det arbetet att bitvis ramla iväg i snabbare takt:confused: Menar du verkligen det? Eller blir det bara missförstånd? Vad skulle det ge? Så fort man tillåter den snabbare takten än den som just den hästen kan arbetagenom kroppen i händer ju något med balansen:confused:

De flesta har nog att försöka behålla taktmässigheten och därmed balansen och arbetet som går igenom kroppen, genom olika rörelser, tempon osv, varför i all världen skulle man då bara för sakens skull höja takten:confused:

Vad tänker du händer då som är en utveckling, som är stärkande osv?

Okey en gång till då... När du använder en snabbare takt i traven så blir den trippigare och kortare eftersom hästen tar mark fortare och i galoppen blir den ganska stressig när du höjer upp takten. Använder du en för långsam takt blir steget segare , den får då schwunget på marken istället för upp i luften = markbunden
Nej vi använder uppenbarligen inte samma språk. Hästen ska inte bli trippig och inte heller markbunden. Att hästen kan behålla sin balans i olika tempon och i olika takt är så självklart för mig. Variation stärker. Jag för och hästen följer. Variationen gör att träningen blir alltisidig och självklart stärker det att kunna göra olika saker i balans. Registret breddas. Jag skulle tro att det är bättre att fråga en skicklig tränare. En sådan kan garanterat förklara detta mycket bättre än jag.

När hästen hittat sin takt då genom att man som ryttare kvickat upp en för långsam takt eller lugnat ner en för snabb takt så börjar det gymnastiska arbetet genom att man förändrar steglängd och höjd på steget, tempoväxlingar. Det gymnastiska i det hela är ju att man ligger kvar i samma takt och rytm men länger och kortar steget, gör steget högre och alla varianter du kan tänka dig, i det här arbetet tänjer man gränserna, stärker hästen och gör den mer ridbar och utvecklar traven
.
Som sagt. Be en duktig tränare förklara istället så får du säkert ett mera heltäckande svar.

Min tränare delar stall med Minna Telde och sitter och rider hela dagarna i samma ridhus som henne , jag vet vad dom tränar på , i vilket syfte och varför och det har inget med att rida i snabbare takt att göra.
Återigen. Det är inte en snabbare takt vi pratar om. Det är att kunna variera takten vi pratar om.Nej nu är jag ju här igen. Jag skulle ju inte skriva mer. (Det är svårt att låta bli ibland.)
Ha en fortsatt trevlig diskussion!

Senast ändrad:

Återigen. Det är inte en snabbare takt vi pratar om. Det är att kunna variera takten vi pratar om.Nej nu är jag ju här igen. Jag skulle ju inte skriva mer. (Det är svårt att låta bli ibland.)

Varför skulle du sluta diskutera? :confused: Jag kan också tycka att det känns tjatigt och hopplöst men man får inte andra att förstå vad man menar genom att sticka från en diskussion:cool:

Ang citatet ovan. Menar du då att sakta upp takten bitvis för att tänja på gränserna och stärka på det sättet? Du menar inte att det skulle ge något att rida i en snabbare takt? Så jag har förstått vad vi nu pratar om bara.

Jag har uppfattat från andra tidigare i tråden att det skulle vara ett värde och t o m lämpligt att rida i en snabbare takt också:confused: Men där är du INTE överens med dem då?

Kanske kommer vi närmare vad vi menar snart:laugh:

Styrketräning är jobbigt..:grin:

Om du inte tärnar styrka så kommer hästen inte orka samla sig under avspänning och det kommer ske det som Totti beskrev

Den häst som blir snabbare i samling rör sig inte längre genom ryggen - de musklerna får inte syre eller näringsämnen....

Muskelns ämnesomsättning är helt beroende av dynamiskt arbete, det uppstår bara när hästen kommer till en långsam regelbunden takt. Det är därför som det ägnas så mycket till till att befästa detta innan man ger sig till att börja samla

allsidig träning ja visst - men nedbrytande träning big NONO

Den långsamma takten är inte ett självändamål utan ett resultat av att hästen rör sig i hela kroppen

Det är fint när man bara tar delar av ett citat och dessutom plockar det ur sitt sammanhang.... Om människor som tränar inte tränar på sin maxnivå hela tiden, varför ska hästen göra det?

Vad har du fått det ifrån att någon tycker hästen skall tränas på maxnivå. Vet du ens vad maxnivå är???

Jag tror att du har missat poängen med ergonomi. Att lyfta något ergonomiskt - känns mer ansträngande - men minskar skaderisken dramatiskt

Nu missar den stora poängen - om man inte kommer till balans ( vilket är mer ansträngande för vissa muskelgrupper) så kommer hästen att hamna i en statisk spänning i ryggen.

Den är dock inte så smart att den tänker - aha det där kommer jag få problem av - bättre jag gör på det här jobbigare sättet istället.

Den kan inte lista ut att den måste ändra hela sitt rörelsemönster för att det sitter en klump på ryggen - den kan ges den chansen om ryttaren är tillräckligt duktig och insatt, men den kommer aldrig göra rätt av sig själv

och den mesta orsaken till att hästen förblir kort i ryggen är ju att ryttaren stör den, det rä först när ryttaren slutar störa som den kan var så avspänd att den kan börja tränar kroppen för en hälsosam samling - det tillståndet som vissa kallar bärig/självbärig/ i balans känneteckans av en mer markerad takt

Avsaknad av balans/ självibärighet/ bärighet känneteckans av en överilad takt

i det sammanhanget så blri talet om att det är bra att variera takten befängt. Man har inte klart för sig sambanden

SEdan kan du och jag tjaffsa oss blå om saker som inte hör hit

Frågeställningen var ju är det hällsosamt om hästen tappar takten - NEJ det är ett tecken på spänning i hästen

Den bruna hästen var tokspänd - vilket många hästar är när de är arbetsredskap

Jag vill fortfarande se film på taktvariationer inducerade av ryttaren med bibehållen balans och avspänning

Seeing is believing

Slower in the tempo, faster in the rythm det är början till samling.

och om detta vore sant - då borde alla shettisar vara samlade nästan hela tiden

Nä korta snabba steg = spänning i hästen - allvarligt fel, eller extremt liten häst :D

Senast ändrad:

Den kan inte lista ut att den måste ändra hela sitt rörelsemönster för att det sitter en klump på ryggen - den kan ges den chansen om ryttaren är tillräckligt duktig och insatt, men den kommer aldrig göra rätt av sig själv

och den mesta orsaken till att hästen förblir kort i ryggen är ju att ryttaren stör den, det rä först när ryttaren slutar störa som den kan var så avspänd att den kan börja tränar kroppen för en hälsosam samling - det tillståndet som vissa kallar bärig/självbärig/ i balans känneteckans av en mer markerad takt

Avsaknad av balans/ självibärighet/ bärighet känneteckans av en överilad takt

Jag skulle vilja lägga till att förutom att ryttaren måste vara "lätt att bära", dvs ur vägen, måste ryttaren också förändra hästens form så till den milda grad att det inte bara handlar om att vara "ur vägen" - utan kanske t o m vara i vägen ibland (t ex om en bog bullar ut, om en mage rullar åt ena hållet, om ett av ryttarens sittben "trycks ur"). För att få till det korrekta dressyrmässiga arbetet hos hästen måste ryttaren förändra dess form, få den att höja ryggen genom rakriktning. Men självklart är grunden superviktig (och inte alls lätt, heller), som du säger: att ryttare och sadel inte FÖRSTÖR för hästen!

Antagligen var det här ett sånt där "Ja, men så är ju jorden rund, glöm inte det" uttalande! ;)

kl

Har jag missuppfattat diskussionen nu, eller är det så att ni (vilka nu "ni" är :o ) aldrig rider hästen i spänning på träning?

Det är ju inte eftersträvansvärt, men när jag introducerar ngt nytt är min häst alltid i spänning :eek: men det är lixom bara att förtränga och fokusera på vad som händer bak - det är ju ändå viktigast. Efter en gång, eller 10gg eller kanske 100 :p så har han fattat vad som förväntas av honom och han börjar så sakta slappna av.

Menar "ni" att det är fel att rida en häst som är spänd?

Jag har fått lära mig att vänta ut honom och inte få "panik" över att han är spänd, för hög i formen osv.. för avslappningen kommer med att han förstår övningen. Alla reagerar ju olika, eller hur?

Som Susan skriver så hamnade han alltid i spänning när jag rubbade balansen, men nu är det oftast inget problem i traven, och fram till nu kan jag öka och minska galoppen utan att han per automatik spänner till.

allt har sin tid och allt behöver ju inte vara perfekt från början...

Jag lyckas ofta få till spänd häst. :o

Det är därför jag har så svårt att förstå att man medvetet vill variera takten, när det jag strävar efter är "rätt" takt och hålla oss där. (jag vill förändra takten så att vi blir taktmässiga, men sen vill jag stanna i det hacket liksom)

Jag varierar nog takten.. eller vad ska jag säga, målet är att variera steglängden men bibehålla taken. Men den varierar nog också rätt ofta.. för om jag sitter och rider myrtrav och från det ökar så har jag per automatik inte samma takt, så duktig är jag inte.

Iom att min vill luffsa i samma takt hela tiden så jobbar jag rätt mycket på att rubba honom för att han ska ha min takt, istf hans.. och det börjar bli lite lättare. Fast jag har ju *host* långt kvar :angel:´

Jag varierar nog takten.. eller vad ska jag säga, målet är att variera steglängden men bibehålla takten. Men den varierar nog också rätt ofta.. för om jag sitter och rider myrtrav och från det ökar så har jag per automatik inte samma takt, så duktig är jag inte.

Iom att min vill luffsa i samma takt hela tiden så jobbar jag rätt mycket på att rubba honom för att han ska ha min takt, istf hans.. och det börjar bli lite lättare. Fast jag har ju *host* långt kvar :angel:´

Ja men då har du svarat själv:angel: :D

Om du läser hela så förstår du.:idea:

Målet är att från myrtraven och till längning ha samma och ja det är just det svåra så varför skulle du medvetet ändra den då mot att bli snabbare:o Det blir den ju ändå om man säger så, när det blir svårt, spänning, obalans, whatever och det är det man får påverka tillbaka till den takt där hästen verkligen arbetar i balans! Och där brukar även avspänningen komma, så småningom.

Visst är det så att om man gör ngt nytt, begär lite mer osv så kommer spänningen men då är det just den där balansgången att inte för sakens skull kräva en rörelse som hästen inte klarar av utan ta det i steg och öka kraven, och inte tappa målet att få till balansen för annars gör ju det man begär inte nån större nytta? Missförstå inte nu, menar inte att man inte ska begära mer, men det finns också tränare som låter elever rida svårare rörelser än de klarar av i vilken form som helst och det pågår månad efter månad och då är det inte positivt.:crazy: Då man borde backa istället. För att få till rätt kvaliteer i arbetet innan man går vidare. Balansgång!

Jag lyckas ofta få till spänd häst. :o

Det är därför jag har så svårt att förstå att man medvetet vill variera takten, när det jag strävar efter är "rätt" takt och hålla oss där. (jag vill förändra takten så att vi blir taktmässiga, men sen vill jag stanna i det hacket liksom)

Det här är nog en av anledningarna till att diskussionen blir svår - för att man tänker olika utifrån sin egen situation. Det är ju bra för ens egen del att inte blanda in parametrar i tänket som inte alls är applicerbart på ens egen ridning i vardagen! :p
Jag tänker som malinsky- man kan inte oja upp sig över spänning, då blir den bara värre. Även om fokuset alltid är avslappnad (= avspänt fysiskt och ffa mentalt) så måste jag ett tag till iaf leva med att hästen lätt spänner sig, särskilt som man ändå måste våga att kräva lite till på en sån häst som inte kan spänna av heller förrän ridningen går "lätt" (pusselbitarna är på plats till största del).
Även så måste jag ofta överdriva mitt eget fokus. Så om målet är att samla upp en del så kan jag själv behöva tänka att totalrikta om energin uppåt/framåt och verkligen sätta takten i hästen för att förtydliga hur jag vill att han ska använda sin kropp. Men sen måste jag variera takten emellanåt för att hålla jobbet "aktivt", att inte fastna. Takten i skritten är i viloläge t ex snabbare än jobbläget, men jag vill inte heller fastna i den sakta takten utan även där vill jag växla både i jobb och vila för att just vi behöver öva på att variera alla möjliga lägen (även hög resp. arbetsform resp. vila i skritt/trav) i det läge vi är nu.
Förmodligen kommer tänket bli annorlunda med tiden när fokuset också var annorlunda. I början så tänkte jag mer att jag ville ha en jämn takt öht där det var möjligt att hitta någon form av balans och sen ha kvar hästen i den för ändamålet "bra" takten. Också för att få bort ponnyspringet till mer vila i steget.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama