Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Vilket var något helt annat ja;)

Därför jag undrar igen (eftersom du blandar begrepp och verkar ha jättesvårt att förstå dem ur ridsynpunkt) Anser du att takt har något med balans att göra alls? Och i så fall hur? I din värld.

Du är riktigt besk du.

Kvickare och snabbare är inte "något helt annat", många skulle säga att de är synoymer. Men du kanske tycker att det är lättare att relatera till ordet "kvick", det kanske har en klarare betydelse för dig.

Takten kan inte vara helt ren om hästen inte är i balans och rakriktad, så få hästar går följaktligen helt "rent". Men det är ju i min konstiga lilla ufo-värld.

Tom enl Wiktionary är kvick synonym med snabb, tänka sig... http://sv.wiktionary.org/wiki/snabb

Senast ändrad:

En häst i obalans tar långa snabba språng - när den kommer till balans tar den kortare och långsammare språng

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Angående att målet är att ha samma takt - jag håller inte riktigt med. Fast sen får man såklart ta det med en nypa salt eftersom vi alla vet att målbilder kan ändras under utvecklingens gång och att man säkert tänker väldigt olika beroende på "vart man är"! ;)
Men t ex så är en viktig sak för mig att kunna ändra takten. I skritten t ex för att behålla lyhördheten och känna att man kan rida varje kroppsdel i varje steg, i princip känna att man själv styr vilket ben hästen ska plocka upp när och vart/när den ska sätta ner det! ;) Sånt tror jag inte kommer försvinna ju längre man kommer utan snarare utvecklas till att användas i andra situationer. Ska man börja lära in spansk skritt eller terre à terre och levad, ja då lär ju den biten komma väl till pass! :angel:
Man bestämmer ju också genom takten hur man vill att hästen ska gå, t o m vilken rörelse/gångart i det här fallet. Nu utgår jag iofs från att man aldrig blir så färdig så att man inte kommer ha nytta av det här även när man kommit "långt" och att man även om man själv som ryttare har kommit väldigt långt även förmodligen vill utnyttja taktvariationer under utbildningen av hästarna. T ex om man rider skolskritt och ur det vill omvandla till trav- embryo till piaff (eller t o m piaffövergång om man nu kommit dit) då ska du dels först se till att hålla kvalitén dvs diagonalisera skritten, fast det går i regel per automatik när det blir bra (men på isisar t ex kan det kräva mycket jobb just för att hjälpa hästen hålla rätt takt) och sen kommer man behöva påverka till ännu mer tvåtakt och att hålla den takt som är avsedd för ändamålet = hästen jobbar bra. Det kommer knappast gå per automatik om man säger så! :p

Men som sagt så tror jag att kunna hålla takten också blir väldigt viktigt, mycket för att det är ett kvitto på att man inte varit där och stört utan får en bra helhet.

Det är lite intressant det där tycker jag, hur man kan ha fokus på EN sak för att det är viktigt just nu, men samtidigt måste ha en massa annat i bakhuvudet eller lägga om fokuset till det så småningom. Även i så här motsägelsefulla sammanhang.
Det känns lite som att man har ett ton med information "tänk på..." eller "såhär ska det se ut!" och "såhär ska du göra!" som man har tryckandes över sig, medans hjärnan bara klarar av att fokusera på några gram av det och under ridningen i sig tror jag inte det skulle bli bättre av att tänka på mer. Men man behöver ändå den där stora sjön att ösa ur för att kunna se samband - ta sig vidare och ha en plan B om hästen inte reagerar som vanligt/som man trott. :)

Senast ändrad:

ja lite slarvigt är det kanske synonymt för många, men tittar man på betydelsen utifrån vad det syftar på så har snabbhet med rörelse framåt att göra vilket ordet kvickhet inte självklart har. Och där har du skillnaden. En etymologisk ordbok kan nog förklara det där.

Ang ditt svar om takt. Varför då ens tänka på att variera en takt som är så svår att få ren?? När man då närmar sej renhet och balans, (genom att påverka den) varför i all världen ändra igen? Ännu mer svårbegripligt. Eller hur menar du? Nöjer du dej med att det är så svårt att det inte är något att sträva efter? Jag förstår inte ditt svar.

Och jag tycker fortfarande du verkar mer insatt i musik metronomer osv än ridning, men det kan ju vara fel och bara vara så att dina svar just här råkar ge det intrycket bara.

Senast ändrad av en moderator:

Det är intressant att det inte verkar finnas några nyanser när du läser inlägg. Det verkar som att du ser framför dig en häst som går som en symaskin. Snabbare behöver inte vara mycket snabbare, iallafall inte i min värld.

Ta en grön häst som galopperar på en volt. Den tar låånga språng - då måste den först börja ta kortare steg för att få med sig kroppen och dessa steg tar inte lika lång tid som de lååånga. Lite kvickare i takten helt enkelt, men hästen tuffar inte på framåt på samma sätt. När hästen börjar förså och lyssna på ryttarens rytm så kan man bara genom sitsen göra stegen långsammare och högre. Och ska du göra en lite mindre volt så kan inte hästen göra det med sjumilasteg utan steglängen måste anpassas till voltstorleken och då blir det lite snabbare steg eftesom hästen inte har styrka att göra det med tillräckligt mkt kadenz i början. Därmed inte sagt att det ska gå fort, tvärtom, men i den takt hästen klarar och ryttaren därför väljer.

Nu får ni diskutera själva, jag ska sova inför en natt på jobbet.

Här visar du igen att du är ute och cyklar. Du blandar fortfarande takt och tempo. De kortare sprången innebär inte högre takt. Varför skulle det göra det? Tvärtom. De långa snabba sprången har en högre takt som Susan svarade dej och som du skrev "whatever" som svar på.......:cool:

Samma i traven. När du samlar/balanserar och hästen inte älgar (som du kallade det innan) så sänks takten trots att hästen kortar sina steg. Det är där du inte har koll precis som jag skrev (och jag menar igen inte att vara elak, det är faktiskt så att du inte HAR koll på vad du skriver nu)

Du är helt fel ute, det stämmer inte som du antar. Det ska inte ens bli lite lite lite lite snabbare takt i dina exempel - det ska bli mycket långsammare takt trots att hästen kortar sina språng tex.

Vet inte vad man ska svara dej, helt ärligt, mer än att du är totalt fel ute och då blir argumentationen helt omöjlig. Det finns ingen vits med att bara trycka ihop en häst i tex galoppen för att få kortare språng men med lika hög takt som i de långa snabba:crazy:
det handlar om att få hästen i balans och därifrån korta och då sänks takten så är det bara-

Senast ändrad av en moderator:

Fast sen finns det ju en anledning också till att AR-ryttare t ex inte prioriterar den riktigt lika tidigt. Jag säger inte att något skulle vara "mer" rätt, men däremot om man hela tiden vill vara lite på gränsen till hästens max-styrka så ligger man förmodligen risigare till också med att ligga på gränsen till att tappa takten. Men de steg man får till det kan mycket väl vara värt det (sen kan man ju diskutera det från fall till fall såklart, men det är ju iaf det som är tanken enligt min tolkning).
T ex så är ju inte piaffen till för att visa upp en fin taktmässig piaff, grundtanken är att den ska stärka hästen. Om det ska stärka hästen, då måste det också vara jobbigt, (och svårt tills man behärskar det) och man pysslar ju i regel med halva steg/tramp läänge innan man "av misstag" fick ett par riktiga piaffsteg av hästen eller till slut testar om hästen är stark nog, även där vill man ju tänja lite på gränserna för att se vad man orkar med/klarar av, just då.
Självklart måste det finnas en gräns för vad man begär av hästen också, men det blir också mer en bedömning av fall till fall isf.

Du har flera kvitton att gå efter - huvud och takt är två saker. Takten ser jag som antingen något man försöker påverka till det bättre för ändamålet men oftast inte genom takten i sig bara utan helheten. Eller så ser man det helt enkelt som ett kvitto/symptom. Eller så vill du t o m ändra takten för att genom taktförändringar kunna få till övergångar/hjälpa hästar med "dålig" takt att få till bättre i gångarten. Har du en häst med pass- eller tölttendenser t ex så kan det vara högst aktuellt.

Taktförändringar måste inte vara något negativt, det är det jag förundras av i tråden! ;)
Ett av de viktigaste stegen i utbildningen ser jag som att få en mer jämnvikt i takten mellan fram- och bakdel där bakbenen i regel till en början har en snabb takt och framdelen lite långsammare (på travare t ex som är under omskolning eller t o m de som utbildats en del kan man tydligt se/känna att framdelen nästan inte hinner med bakbenens skyfflande! :crazy: går i olika takt) för att så småningom få bakbenen att vila i marken en längre tid och framdelen lättare = längre tid i luften. Fast det är såklart små marginaler för blotta ögat. Är det såpass extremt att man t o m kan se det eller tydligt känna under ridning så kan man utnyttja att man med flit ändrar takten, fast mest ta bort det extrema för man kommer knappast få till vilandet bak under ett ynka pass med så stora brister i grunden! :p
Som sagt - målet är att kunna hålla takten. Men så väldigt mycket jobb dit är att istället kunna ändra takten till något bättre. Det kanske man inte kan sitta och göra ett helt pass utan hästen kanske måste få "flyta tillbaka" till det lite mindre bra för att det inte ska bli för fysiskt och mentalt pressande eller måste få "flyta iväg" något steg för att jobbet i sig ändå är tänkt att gynna i längden.
Även om det här är något som ryttare såklart kan lära sig med tiden, slippa hamna i många fällor, så tror jag ändå hästarna behöver ha kommit långt i styrka och skolning innan man inte längre behöver känna att man har nytta av att inverka på takten på ett eller annat sätt. Och själv tror jag som sagt aldrig att jag kommer komma dit, för ju högre upp desto större nytta känns det som att man har av att kunna inverka på takten. För att öht få till en levad t ex misstänker jag att takten har ett finger med i spelet! ;)

Angående att målet är att ha samma takt - jag håller inte riktigt med. Fast sen får man såklart ta det med en nypa salt eftersom vi alla vet att målbilder kan ändras under utvecklingens gång och att man säkert tänker väldigt olika beroende på "vart man är"! ;)
Men t ex så är en viktig sak för mig att kunna ändra takten. I skritten t ex för att behålla lyhördheten och känna att man kan rida varje kroppsdel i varje steg, i princip känna att man själv styr vilket ben hästen ska plocka upp när och vart/när den ska sätta ner det! ;) Sånt tror jag inte kommer försvinna ju längre man kommer utan snarare utvecklas till att användas i andra situationer. Ska man börja lära in spansk skritt eller terre à terre och levad, ja då lär ju den biten komma väl till pass! :angel:
Man bestämmer ju också genom takten hur man vill att hästen ska gå, t o m vilken rörelse/gångart i det här fallet. Nu utgår jag iofs från att man aldrig blir så färdig så att man inte kommer ha nytta av det här även när man kommit "långt" och att man även om man själv som ryttare har kommit väldigt långt även förmodligen vill utnyttja taktvariationer under utbildningen av hästarna. T ex om man rider skolskritt och ur det vill omvandla till trav- embryo till piaff (eller t o m piaffövergång om man nu kommit dit) då ska du dels först se till att hålla kvalitén dvs diagonalisera skritten, fast det går i regel per automatik när det blir bra (men på isisar t ex kan det kräva mycket jobb just för att hjälpa hästen hålla rätt takt) och sen kommer man behöva påverka till ännu mer tvåtakt och att hålla den takt som är avsedd för ändamålet = hästen jobbar bra. Det kommer knappast gå per automatik om man säger så! :p

Men som sagt så tror jag att kunna hålla takten också blir väldigt viktigt, mycket för att det är ett kvitto på att man inte varit där och stört utan får en bra helhet.

Det är lite intressant det där tycker jag, hur man kan ha fokus på EN sak för att det är viktigt just nu, men samtidigt måste ha en massa annat i bakhuvudet eller lägga om fokuset till det så småningom. Även i så här motsägelsefulla sammanhang.
Det känns lite som att man har ett ton med information "tänk på..." eller "såhär ska det se ut!" och "såhär ska du göra!" som man har tryckandes över sig, medans hjärnan bara klarar av att fokusera på några gram av det och under ridningen i sig tror jag inte det skulle bli bättre av att tänka på mer. Men man behöver ändå den där stora sjön att ösa ur för att kunna se samband - ta sig vidare och ha en plan B om hästen inte reagerar som vanligt/som man trott. :)

Men nu får du nog läsa igen:o för jag har också skrivit att man måste kunna påverka takten det är klart. Men det är för att komma till balans och ett läge där hästen kan arbeta, och inte bara för att....

Och jo det är massor att hålla reda på jag vet, men takten är grundförutsättningen för att få hästen att arbeta på ett hälsosamt sätt, så det är det allra viktigaste. Det andra spelar inte så stor roll annars.:o

Oh God.. This is not helping :cool:

*kl*
Vi får nog nöja oss med att vara oense och att vissa blandar ihop takt och tempo som andra blandar kort, vissa använder ordet variera fast menar bara åt ett håll, andra vill ha snabbare-vissa vill ha kvickare. Långsam är fort och fort är långsamt....

Jag vet iallafall vad jag vill och det känns som huvudsaken för mig iallafall :)

Varför skulle du sluta diskutera? :confused: Jag kan också tycka att det känns tjatigt och hopplöst men man får inte andra att förstå vad man menar genom att sticka från en diskussion:cool:
:D Nu är jag här igen, ändå. Nej att sticka ifrån diskussionen hjälper mig inte att få någon att förstå. Det inser jag. Jag inser också att de som förstår gjorde det första gången jag förklarade. Nu har jag skrivit så många inlägg och förklarat samma sak i 5-6 inlägg och jag får inse att det hjälper inte hur mycket jag än förklarar.
Därför skrev jag tidigare idag att jag tycker ni kan fråga en duktig tränare. En sådan kan säkert förklara detta på ett mycket bättre sätt än jag. Kanske också visa?
Ang citatet ovan. Menar du då att sakta upp takten bitvis för att tänja på gränserna och stärka på det sättet? Du menar inte att det skulle ge något att rida i en snabbare takt? Så jag har förstått vad vi nu pratar om bara.
Jag menar att jag på en häst med hög ridbarhet vill både kunna öka takten och kunna minska takten. Jag för och hästen följer.
Jag har uppfattat från andra tidigare i tråden att det skulle vara ett värde och t o m lämpligt att rida i en snabbare takt också:confused: Men där är du INTE överens med dem då?
Det beror på vilket utgångsläge hästen är i. Men jag vill kunna göra bådadera.

det händer bara på en felaktigt tränad häst - en som aldrig hittat sin balans och arbetar korrekt över ryggen och därmed tränat sn förmåga att lyfta framdelen så den orkar fortsätta vara avspää-nd när den tar i

en häst blir snabbare när den är i spänning

det är så trist att det lärs ut som korrekt :cry:

OK!

men då kanske vi ska ta o skriva ett brev till BB då o tala om för han att han är helt ute o cyklar ang takt, vore ju synd om han ska forts lära ut sånna felaktigheter

OK!

men då kanske vi ska ta o skriva ett brev till BB då o tala om för han att han är helt ute o cyklar ang takt, vore ju synd om han ska forts lära ut sånna felaktigheter

Vaddå BB är bara en vanlig ryttare som vem som helst av oss andra i tråden....

Ok jag ser vad du skriver:laugh: Jag kan förstå tanken på ett rent teoretiskt plan - kanske Men i verkligheten -nej...... Jag kan inte se det annat än som sagt en rent teoretisk tanke, - möjligen.

Men nej, inte i verkligheten och jag tror inte att någon vettig tränare heller skulle säga att det är ett mål att sträva efter, att det skulle finnas något vettigt syfte:confused: Jag uppfattar ju inte heller varken Brink eller Kyras citat så, jag uppfattar inte heller att det var vad hon sa på nämnda clinic. Vad jan sa vet jag ju inte, men det hörde du. Så vi kommer nog att uppfatta det olika.....

:D

Och oavsett det så håller ja med Susan om att nog ingen av oss klarar att rida på den nivån att det ens vore värt att tänka på:rofl: Även OM det på GP-nivå skulle finnas ryttare som förespråkar att variera takten även mot snabbare takt:cool:

KL för att inte skriva för många inlägg;)

Om jag hade vetat att jag skulle hamna på gränsen till hjärnblödning av att lägga mej i tråden hade jag hållit mej utanför!

Men nu får jag acceptera att man faktiskt har full rätt att rida sin häst i vilken takt man vill, och det sitter jag och intalar mej just nu :cool:

Halvt knapplån

Jag rider själv långsamt ganska mycket för att stärka hästarna innan jag ökar på tempot. Och fortf då hästen kan röra sig mer framåt utan att tappa balansen så rider jag långsamt ganska mycket.

Dock så är den hastighet man rör sig framåt i.. tempot inte ekvivalent med energin. En häst kan gå nog så långsamt med vara full av energi.
Det är dock det jag inte sett hos en del AR-ekipage. Hästen går av på mitten. De är fint avspända, vilket är ett jättebra första steg. Men för att gå vidare måste man lägga in lagom mycket energi för att hästen ska kunna koppla ihop fram och bakdel genom ryggen och börja lyfta fram.
Nu pratar jag inte om att rida fortare, högre tempo.. eller takt för den delen. utan bara mer energiskt.

Vet ej vem som skrev det där om snabbare takt vid samling. Men jag håller inte med iaf. Blir takten snabbare så det inte rätt. Hästen ska våga vila och bära längre stunder i steget i samling.

du är klok som en bok som oftast.
det är ju energin som är nyckeln. och samma nyckel är den som fallerar ang. tempo och även takt. utan det ena - inget det andra. tyvärr missar många det - återigen - det är en nyckel.

HannaZ: nix. tyvärr
en häst på en volt tar inte långa språng för att bära sig, om ryggen är med. om ryggen är med samlas hästen upp och bär sig balanserat, då blir sprången inte långa- utan de blir bäriga.

Totola: nej tyvärr. principen gäller oavsett om man rider AR eller ej. det fysiologiska är sant oavsett. sen att man får nöja sig oavsett vilken skola eller nivå man rör sig i - för dagen och hästens utbildnings ståndpunkt: visst fine. men det innebär inte ett likhetstecken med att det är rätt eller funkar bra. se ovan till HannaZ.

Senast ändrad:

Tack! Snällt sagt!

Kl eller tillägg i debatten or whatever:

För mig är gångarterna förutbestämda att vara i en viss takt i form av 3-takt etc. Men sen kan som någon annan också sagt takten, fortf regelbunden och bibehållen/ren, vara snabbare eller långsammare. Det finns för mig ett ultimat läge i takt och tempo där hästen jobbar bäst.
Det läget försöker jag hitta. Blir det för långsamt så saknas oftast energi. Antingen pga att man lagt in för lite eller att man kräver mer än hästen orkar och den då inte kan lägga in mer energi. Blir det för snabbt så har man antingen lagt in för mycket energi eller så hetsar hästen för att slippa bära. Det gör den antingen för att den inte vill eller orkar.

Är det för långsamt sitter de sällan ihop genom kroppen och lyfter då inte optimalt fram. Om de är för snabba så låser de oftast ryggen, och sänker den ngt för att orka trampa så fort. Och då faller de isär i underlinjen.

Jag rider ju en del hästar som inte är halvblod eller andra ridhästraser i form av hopp/dressyr. Tex så har jag en ponny som är islandskorsning och har 4 gångarter och femtioelva orena mixar av dem i sig. Med honom har det varit ett väldigt jobb att ens hitta gångarternas rena grundtakter. Idag är han hyfsat välutbildad och har en ok takt av sig själv då han är avslappnad. Men om han spänner till sig så kan han röra sig som en krabba med benen helt oberoende av varann i total otakt. han är också väldigt markbunden och framtung av naturen. Så där har jag fått jobba med att länga stegen i samma tempo.. dvs sänka takten i samma tempo.

Att på en sån häst höja takten vore inte gynnsamt på något sätt. Röra benen fort kan han. Dock behöver han lära sig ta det lugnt och bära mer. Att dra på högre tempo där hade bara lett till spänningar. Iom att han vid årsskiftet fyller 27 år så är han väldigt känslig för korrekt ridning. Han har så dålig exteriör av naturen att om man rider honom i spänning nu vid hans ålder skulle han knacka ihop totalt. Skulle jag höja takten så är det vad som skulle ske. Och det här är ingen häst som går i övertempo eller övertakt. Han går nog lugnare än de flesta. Men det är ju just det som är hälsosam ridning och ger hållbara hästar. Långsamt i energi= frisk häst som blir genomarbetad utan onödigt slitage i form av spänningar eller häng i skelettet/lederna.

Precis som någon redan sagt handlar det inte om att hästarna ska bära i max hela ridpasset. För du rider ju inte piaffe eller levade konstant hela passen. Man värmer ju först, vilar, rider, vilar etc etc. Och hellre rida ett kortare pass med mkt muskeljobb på rätt sätt/ergonomiskt än sitta och harva runt, runt i en hälsovådlig form då hästen hänger i skelettet. För hänger i skelettet gör de om de inte bär med musklerna. Och då slits skelettet för att aldrig växa åter.

Alla tränare lär ut det de tror är rätt. Och de flesta har nog också lärt ut något som är fel. Ibland ändrar man tom åsikt själv som tränare under årens lopp. BB är nog lika felfri och icke felfri som alla vi andra. Vi är alla människor och gör fel.

Jag tror BB kommer lära ut som han vill. Och de som vill kommer följa. Du kanske vill följa och andra inte.

Det är ju rätt olika ideal Bent representerar jämfört med Julio Borba jämfört med Hubertus Schmidth jämfört med Anky etc. Det någon av dem tycker är riktigt tycker nästa är fel. Och så har de säkert en hel del gemensamt med. Men man väljer själv vad man vill tro på.

Sedan finns det ju dock biomekanik och medicinsk fakta som inte går att bestrida hur mkt man än vill.

Vaddå BB är bara en vanlig ryttare som vem som helst av oss andra i tråden....

Ja men har är också en flitigt anlitad tränare och flera av dessa är i sin tur också tränare med ett stort antal elever. Där skiljer han sig nog från de flesta av oss.

Ok jag ser vad du skriver:laugh: Jag kan förstå tanken på ett rent teoretiskt plan - kanske Men i verkligheten -nej...... Jag kan inte se det annat än som sagt en rent teoretisk tanke, - möjligen.

Men nej, inte i verkligheten och jag tror inte att någon vettig tränare heller skulle säga att det är ett mål att sträva efter, att det skulle finnas något vettigt syfte:confused: Jag uppfattar ju inte heller varken Brink eller Kyras citat så, jag uppfattar inte heller att det var vad hon sa på nämnda clinic. Vad jan sa vet jag ju inte, men det hörde du. Så vi kommer nog att uppfatta det olika.....
Tycker fortfarande att du ska prata med en duktig tränare så kan de förklara detta. förhoppningsvis på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt. Jag har säkert brister i mitt sätt att förklara. Kyra har jag inte lyssnat på så vad hon sagt vill jag inte kommentera (eller tolka), men som sagt, Brink hörde jag och har var väldigt tydligt. (eftersom han förklarade vad och varför)
Jag har svårt för att ta till mig ett kort uttalande direkt. Jag vill ha mera utförlig beskrivning och en förklaring så att man ser hur det hela hänger ihop.(Jag vill ha en helhetsbild) Det gäller inte bara ridning utan det mesta här i världen.
Det som förvånar mig mest är att såpass många här ändå inte verkar ha stött på detta med att kunna ändra/variera temop och takt. Jag har som sagt aldrig ens hört diskussionen komma upp förut och jag har ändå umgåtts i hästkretsar sedan 70 talet. (Det blir en hel del ryttare)
Just detta gör att jag tror det föreligger ett missförstånd någonstans. Det kanske är fler än jag som är taskiga på att förklara?
Och oavsett det så håller ja med Susan om att nog ingen av oss klarar att rida på den nivån att det ens vore värt att tänka på
Jag hoppas alla har så pass bra självinsikt att de tränar på en nivå som är rätt för dem. Förhoppningsvis har de flesta också en bra tränare som guide i sin ridning och träning av hästen.
Om jag hade vetat att jag skulle hamna på gränsen till hjärnblödning av att lägga mej i tråden hade jag hållit mej utanför!
Där är vi helt överens. Jag kunde inte drömma om detta. Det var ungefär som att skriva att "galoppen är en 3-taktig gångart". Lika självklart alltså, men så var det ju inte......:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama