Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)
Tyvärr är nog inte alla med på din sista mening där, det är det som är problemet att några tror sej om att kunna bibehålla den takten så bra rakt igenom så att dom måste börja greja "bara för att" det ska gå
Eller "bara för att" det blir trist annars
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, har varit inloggad för sällan i förhållande till kvantiteten!
Men jag tror nog mycket är en definitionsfråga, eller på hur man vinklar det.
Att man t ex säger att "när hästen går i den optimala takten" - betyder ju inte att man menar att hästen kan hålla det ett helt pass eller ens mer än kortare sträckor? Eller att man kanske börjat snudda på det men ännu inte kan säga att den är "optimal".
Nu är det en ren spekulation från min sida för det är inget jag har funderat på i någon större skala innan diskussionen dök upp, men jag tänker att det optimala säkert kan variera också beroende på vad du gör. Oavsett vilken nivå man är på så kommer alltid vissa saker vara lättare och vissa saker svårare, och
det kommer alltid finnas kvar så länge man fortsätter sträva framåt och inte plötsligt nöjer sig med att mer flyta med i det man har, stannar av i utvecklingen.
På vissa hästar/ekipage blir det mycket mer tydligt för att hästen kanske tydligt
har lättare i en eller ett par gångarter, de flesta har nog olika styrkor i kapaciteten för samling resp. längning, att det ena kommer lättare sas. Eller - passagehästar vs. piaffhästar som någon uttryckt det!
Poängen är iaf att man måste "få" tappa lite för att komma vidare. Ett steg bakåt, två steg framåt. Man kanske behöver testa lite olika för att man börjar ifrågasätta huruvida det man hade verkligen ÄR optimalt. Man utvecklas med tiden och likaså synen på vad som är optimalt.
Eller- i undantagsfall, men som jag själv säkert kommer råka ut för med kusen om vi ens hinnar ta oss så långt att det skulle räknas - så kommer det säkert behöva inverkas en hel del i det mesta och justeras lite hit och dit periodvis just för att det hela tiden ska hända något. Behöver knappast vara specifikt takten men poängen är att för
psykets skull, för att hålla intresse/fokus och kommunikation, så kan man ibland behöva ändra bara för ändrandets skull, inte för att ändringen i sig är tänkt att vara bättre än det man först hade.
En annan sån specialgrej är ju om man själv faktiskt
vill kunna variera takten för att anpassa till show/musik. Själv bestämma vilken takt hästen ska gå i för takten i sig snarare än dressyrens syfte i sig. Ta ryttaren med pinnen [vad var det det hette nu igen?!] i sitstråden som exempel. Den hästen måste garanterat kunna anpassa sin takt också för att det ska bli bra, även om takten då garanterat inte kommer vara optimal ur dressyrsyfte. Eller uppvisningshästar som kan piaffera i takt med musiken. -Den piaffen kommer garanterat inte vara "optimal" ur piaffens ursprungliga dressyrsyfte men det är ju inte det heller man vill åt.
Ingen regel utan undantag!
För att knyta det mer till ditt inlägg: Som ryttare har vi olika mål och preferenser. Den ene har dressyren som mål för att stärka och göra hästen trevlig att rida rent allmänt, men för dressyrens skull. Den andre har målet att hästen ska fungera bättre i något annat, något speciellt som man behöver dressyren för. Den tredje kanske t o m bara gör det av ren pliktskyldighet för att man "ska" dressyra också!
M.fl. varianter såklart.
I slutändan blir det ju alltså inte "bara för att det är roligt" om du har ett längre syfte med dressyrridningen - att
kunna reglera - för ett helt annat syfte än dressyrens egna mål.