Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Vi pratar om olika saker. Jag pratar om olika vägar till samma mål (inte identiskt men nära nog), självklart vill bb + ryttare som följer läran också ha samma resultat.
Den biten du diskuterar är jag inte särskilt intresserad av att gå in på - vad han i detalj skulle göra fel i utbildningsplanen. Jag har aldrig ridit för BB själv, aldrig varit på någon clinic med honom (prioriterar den ungefära tusenlapp det skulle kosta som åskådare till egen ridning istället! ;) ) så det närmaste jag är att komma hans lära öht är via två av hans böcker och att jag ridit två ynka gånger för en tränare (riddare) som säger sig följa BB´s filosofier.
Dock bara av de två lektionerna kunde jag känna ganska stor skillnad i tillvägagångssätt/resultat för just mig och min häst som ekipage mot tränaren som mer har sina egna idéer och som passar mig som person bättre.

(Men, som sagt - takten i sig är bara en del i ett pussel och som bekant så är EN del i ett pussel värdelös om man inte har andra bitar också för en bra helhet. Vilket ju är ungefär det du skriver. Det krävs mer för att kunna få den där optimala takten, inte bara att i sig ändra takten. Dock kan ju fokuset på att ändra takten vara en del på vägen till att få en bättre helhet, beroende på tanke bakom och hur det utförs - hur det passar in i helheten.)

Så länge inte takten är optimal till det arbetet man skall utföra så måste man ju kunna påverka den så att den till slut blir optimal. Men egentligen så är det ju inte bara takten du påverkar utan takten avslöjar ju oxå resultat av ditt arbete.

Dvs ju mer lösgjord och genomarbetat hästen blir och ju mer den arbetar över ryggen desto mer optimal kommer takten bli.

När hästen har hittat sin optimala takt och den kan bibehålla samma takt i arbetstrav, samlad trav och ökad trav, samt arbetsgalopp,samlad galopp och ökad galopp så förstör man inte detta genom att ändra på takten så man har olika takt i övergångarna inom gångarten som en hel del i denna tråden menar att dom strävar efter. Det är där jag och massa andra menar att dom blandar ihop takt och tempo för det är ju en tempoändring man gör eftersom man ändrar på steglängden inom gångarten.

men som sagt, Brink hörde jag och har var väldigt tydligt. (eftersom han förklarade vad och varför)

Det skulle vara intressant att få reda på den förklaringen då hur man bär sig åt för att få samma steglängd i en snabb takt som en långsam takt.

Och varför?

Senast ändrad:

När hästen har hittat sin optimala takt och den kan bibehålla samma takt i arbetstrav, samlad trav och ökad trav, samt arbetsgalopp,samlad galopp och ökad galopp så förstör man inte detta genom att ändra på takten så man har olika takt i övergångarna inom gångarten som en hel del i denna tråden menar att dom strävar efter. Det är där jag och massa andra menar att dom blandar ihop takt och tempo för det är ju en tempoändring man gör eftersom man ändrar på steglängden inom gångarten.

Jag har börjat förstå den sidan av diskussionen och jag respekterar den åsikten eftersom det är en vinkling av det hela och en välmotiverad sådan. För det du skriver här håller jag personligen med om - varför ändra på det optimala? :p Eller snarare - varför greja öht när hästen isf redan går i balans och avspänt?
I de fall man vill ändra på takten så har man inte det optimala för det man vill göra, så ser jag det också = ett kvitto. Och det är ju på vägen dit (som jag och många fler befinner sig på) man har nytta av att kunna inverka på takten. Som en del av helheten, för att inte bli låst i det dåliga utan försöka förbättra.

Det blir lite som diskussionen med huvudplaceringen. Vare sig man använder det som kvitto eller själv försöka inverka på den så kommer den fungera som ett kvitto oavsett - för du kan inte "fejka" att hästen inte är ihopdragen i överlinjen t ex! ;) Dock kan det ibland ge något att inverka på huvudpositionen på andra sätt, att man t ex uppmuntrar till framåt/nedåt eller "tar upp" huvudet på en häst som lägger sig för mycket i handen eller kanske på en häst som brukar bocka. Om man "fejkar" så är det antingen för det oskolade ögat endast eller så kommer det märkas i t ex. övergångar.
Det tycker jag också man kan jämföra med takten. Mestadels är det tempot man vill inverka på och takten mer som kvitto. Däremot finns det situationer (jämför med huvudpositionen) där det även kan ge något i helheten att inverka mer direkt på takten.
Att målet inte är att störa det rena, "den optimala takten" det tycker jag de flesta verkar vara med på?

Senast ändrad:

Det blir lite som diskussionen med huvudplaceringen. Vare sig man använder det som kvitto eller själv försöka inverka på den så kommer den fungera som ett kvitto oavsett - för du kan inte "fejka" att hästen inte är ihopdragen i överlinjen t ex! ;)

det är ju det som sådan här diskussioner visar - att folk inte ser när det inte är rätt och det är en fejkad form :o

Jag har börjat förstå den sidan av diskussionen och jag respekterar den åsikten eftersom det är en vinkling av det hela och en välmotiverad sådan. För det du skriver här håller jag personligen med om - varför ändra på det optimala?p Eller snarare - varför greja öht när hästen isf redan går i balans och avspänt?
I de fall man vill ändra på takten så har man inte det optimala för det man vill göra, så ser jag det också = ett kvitto. Och det är ju på vägen dit (som jag och många fler befinner sig på) man har nytta av att kunna inverka på takten. Som en del av helheten, för att inte bli låst i det dåliga utan försöka förbättra.

Det blir lite som diskussionen med huvudplaceringen. Vare sig man använder det som kvitto eller själv försöka inverka på den så kommer den fungera som ett kvitto oavsett - för du kan inte "fejka" att hästen inte är ihopdragen i överlinjen t ex! ;) Dock kan det ibland ge något att inverka på huvudpositionen på andra sätt, att man t ex uppmuntrar till framåt/nedåt eller "tar upp" huvudet på en häst som lägger sig för mycket i handen eller kanske på en häst som brukar bocka. Om man "fejkar" så är det antingen för det oskolade ögat endast eller så kommer det märkas i t ex. övergångar.
Det tycker jag också man kan jämföra med takten. Mestadels är det tempot man vill inverka på och takten mer som kvitto. Däremot finns det situationer (jämför med huvudpositionen) där det även kan ge något i helheten att inverka mer direkt på takten.
Att målet inte är att störa det rena, "den optimala takten" det tycker jag de flesta verkar vara med på?

Ja nu är du med tycker jag:D Precis så, man måste KUNNA påverka takten men varför greja när hästen är i ett läge där den arbetar bäst, :confused:

Tyvärr är nog inte alla med på din sista mening där, det är det som är problemet att några tror sej om att kunna bibehålla den takten så bra rakt igenom så att dom måste börja greja "bara för att" det ska gå:confused: Eller "bara för att" det blir trist annars:cool::confused:

Som jag har fattat det, om man ska sammanfatta det hela:confused:

Däremot är alla överens om att takten ska gå att påverka:bump:

Tyvärr är nog inte alla med på din sista mening där, det är det som är problemet att några tror sej om att kunna bibehålla den takten så bra rakt igenom så att dom måste börja greja "bara för att" det ska gå:confused: Eller "bara för att" det blir trist annars:cool::confused:

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, har varit inloggad för sällan i förhållande till kvantiteten! ;) Men jag tror nog mycket är en definitionsfråga, eller på hur man vinklar det.
Att man t ex säger att "när hästen går i den optimala takten" - betyder ju inte att man menar att hästen kan hålla det ett helt pass eller ens mer än kortare sträckor? Eller att man kanske börjat snudda på det men ännu inte kan säga att den är "optimal".
Nu är det en ren spekulation från min sida för det är inget jag har funderat på i någon större skala innan diskussionen dök upp, men jag tänker att det optimala säkert kan variera också beroende på vad du gör. Oavsett vilken nivå man är på så kommer alltid vissa saker vara lättare och vissa saker svårare, och det kommer alltid finnas kvar så länge man fortsätter sträva framåt och inte plötsligt nöjer sig med att mer flyta med i det man har, stannar av i utvecklingen.

På vissa hästar/ekipage blir det mycket mer tydligt för att hästen kanske tydligt har lättare i en eller ett par gångarter, de flesta har nog olika styrkor i kapaciteten för samling resp. längning, att det ena kommer lättare sas. Eller - passagehästar vs. piaffhästar som någon uttryckt det! :p
Poängen är iaf att man måste "få" tappa lite för att komma vidare. Ett steg bakåt, två steg framåt. Man kanske behöver testa lite olika för att man börjar ifrågasätta huruvida det man hade verkligen ÄR optimalt. Man utvecklas med tiden och likaså synen på vad som är optimalt.
Eller- i undantagsfall, men som jag själv säkert kommer råka ut för med kusen om vi ens hinnar ta oss så långt att det skulle räknas - så kommer det säkert behöva inverkas en hel del i det mesta och justeras lite hit och dit periodvis just för att det hela tiden ska hända något. Behöver knappast vara specifikt takten men poängen är att för psykets skull, för att hålla intresse/fokus och kommunikation, så kan man ibland behöva ändra bara för ändrandets skull, inte för att ändringen i sig är tänkt att vara bättre än det man först hade.
En annan sån specialgrej är ju om man själv faktiskt vill kunna variera takten för att anpassa till show/musik. Själv bestämma vilken takt hästen ska gå i för takten i sig snarare än dressyrens syfte i sig. Ta ryttaren med pinnen [vad var det det hette nu igen?!] i sitstråden som exempel. Den hästen måste garanterat kunna anpassa sin takt också för att det ska bli bra, även om takten då garanterat inte kommer vara optimal ur dressyrsyfte. Eller uppvisningshästar som kan piaffera i takt med musiken. -Den piaffen kommer garanterat inte vara "optimal" ur piaffens ursprungliga dressyrsyfte men det är ju inte det heller man vill åt.

Ingen regel utan undantag! :)

För att knyta det mer till ditt inlägg: Som ryttare har vi olika mål och preferenser. Den ene har dressyren som mål för att stärka och göra hästen trevlig att rida rent allmänt, men för dressyrens skull. Den andre har målet att hästen ska fungera bättre i något annat, något speciellt som man behöver dressyren för. Den tredje kanske t o m bara gör det av ren pliktskyldighet för att man "ska" dressyra också! :p M.fl. varianter såklart.
I slutändan blir det ju alltså inte "bara för att det är roligt" om du har ett längre syfte med dressyrridningen - att kunna reglera - för ett helt annat syfte än dressyrens egna mål.

Senast ändrad:

Nja när man gör en kur så ändrar man takten på musiken så att den passar hästens takt.

Som när man gör spinning på gymet där har dom ju ett vred som dom snabbar upp takten i musiken ibland bara för att djävlas :devil:

Men det andra så nej det var inte önskvärt att ha samma takt i övergångarna inom gångarten utan det var önskvärt att ändra på takten. Men egentligen tror jag inte på det utan jag tror bara att dom blandat ihop takt och tempo dvs steglängd.

Ingen regel utan undantag!

Nja det är ju just det som är problemet i den här diskussionen när man diskuterar takt som något fristående som det blir (takt är ju en egen kvalitet)
att det verkar som en en del inte riiktigt förstår kopplingen till balans, och att ge hästen förutsättningar att arbeta optimalt så som målet är.

Särskilt när man blandar ihop takt och tempo så blir det ju helt fel. En sån sak som balans kan man ju inte tycka om, utan frågan blir istället hur viktig man anser att balansen är i hästens arbete. :confused: DET kan man väl ha synpunkter på. Men även om man jagar en kossa i snabb galopp måste ryttaren ha kontroll över balansen så där borde man kunna vara överens om man verkligen tänker efter, kan jag tycka.

Sen är det nog svårt att diskutera balans också, när vi alla har så olika uppfattningar om vad det är. När jag tycker att jag och min häst är i balans, tycker någon annan att det saknas komponenter. Det blir svårt att vara rent objektiv kring begreppet balans. För någon menas "avslappning", för någon annan menas att hästen börjat lägga vikt bak osv osv.

Ibland är det nästan lika svårt att diskutera ridning som att rida. :laugh:

Susan, intressant citat du hittat åt oss! :idea: För mig är det klockrent det du skriver - med att det läggs så mkt fokus på att länga överlinjen innan man ens klarar av att korta underlinjen. (Det kom ut fel - det låter som det är något enkelt att göra: så menar jag inte!). När ryttaren klarar av att påverka underlinjen måste ryttaren samtidigt tillåta en längning av överlinjen, men att försöka länga överlinjen innan är rätt meningslöst.

Sen är det nog svårt att diskutera balans också, när vi alla har så olika uppfattningar om vad det är. När jag tycker att jag och min häst är i balans, tycker någon annan att det saknas komponenter. Det blir svårt att vara rent objektiv kring begreppet balans. För någon menas "avslappning", för någon annan menas att hästen börjat lägga vikt bak osv osv.

Ibland är det nästan lika svårt att diskutera ridning som att rida. :laugh:

Fast även om man kan diskutera om det saknas komponenter och att de flesta av oss är förfärligt, skrämmande långt från det perfekta:o så är det skälen till att sträva mot en takt där hästen kan arbeta optimalt som inte kan diskuteras så mycket tycker jag. Bara för att jag är dålig på att klara av en sak så betyder det inte att jag ska sluta sträva mot det läget och hitta på ursäkter eller förklaraingar och göra på annat sätt...... Jag är dålig på att hitta och behålla en bra takt där hästen har sitt läge att arbeta bäst (på den här hästen menar jag nu) det är jättesvårt (men betydligt lättare nu än tidigare, något händer ändå) men skälet till att det är viktigt ändras inte för det. Det är det jag menar att om man diskuterar takten som nåt man kan eller t o m bör börja ändra bara för sakens skull, för att det skulle då tillföra något att oavsett vilket läge man är i mixtra med takten, då har man missat vad takten handlar om.

Om man inte ens anser att det är viktigt att sträva efter en viss takt där hästen kan arbeta så kommer man heller inte att stärka hästen till att kunna arbeta där.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller helt med dig!

Men det är ändå svårt när alla har så olika uppfattning om vad balans är. ;)

Jag säger som du, varför inte satsa mot idealet och inse att man inte ens kanske kommer att hamna i samma land i slutänden. ;)

Sv: Sits inom AR

[
QUOTE=Susan;13037352]Och just därför ställs det större krav på att han har på fötterna det han påstår
Ja det är ju det jag menar.
jag tycker att det finns rätt mycket gemensamt mellan de som har ett bredare anseende i hästräningsvärlden. tex von neindorff, de kunffy, Zettl. podhajsky osv.
Ja absolut. Jag har Podhajsky har jag läst. (och läser lite emellanåt) och det stämmer väldigt bra överens med mitt sätt att rida och träna, vilket också BB gör. (nu rider ju inte jag för honom men för hans elever och de kan knappast undervisa helt annorlunda än vad han gör)
Men sedan finns det de som inte har samma gedigna bakgrund utan uppfinner efter eget tycke något som de själva anser bättre BB är en av dem PK en annan, och CS en tredje,
Ja och det håller inte jag med om. Vet inte vilka PK ochCS är, men det kan jag kanske klura ut)
och alla försöker de få biomekanik att passa till deras "åsikt" om hu hästen skall ridas, de är alla väldigt bra på populisitisk marknadföring
Ingen tränare kan försöka få biomekanik att passa deras åsikt. Det är ju givet. Mekaniken är vad den är och en bra tränare tar just hänsyn till hästens och ryttarens mekanik/mentalitet/mm för att träningen ska bli så optimal som möjligt. DET är bra träning för mig. (Sen får de kalla den vad 17 de vill.) Det är viktigast för mig när jag väljer tränare.
helt klart måste läran ifrågasättas om den är helt uppåt väggarna
Ja. Allt ska ifrågasättas tycker jag och håller det inte hela vägen dör det förmodligen ut ganska snabbt.

bent påstår tex. i sin bok att maniten får sitta på den muskel som länger sig i böjning, man skall sitta på insidan

Då frångår han något som "alla" är överens om, dvs att man skall sitta på mitten. och det motstrider också det forskningsresultat som hittar sambandet mellan ryttaren som kan placerar sig mitt på hästens tyngdpunkt
Nu blandar du ihop saker. Han menar att man ska sitta mitt över hästen, men lägga lite mer tryck på sitt inre sittben som en signal/förtydligande/undrelättande för hästen att den ska korta den sidans muskler och länga den andra sidan. (underlätta böjning/förklara böjningen)Nu ser jag att min förklaring var rätt bluddrig. Hoppas det framgår vad jag menar.
Detta är inget unikt för BB heller.

Sv: Sits inom AR

Jag citerade stycket tidigare i tråden

Hur menar du att man får mer tryck - för om något förändras i kroppen så påverkar det resten av kroppen, sp antingen lägger man mer tyngd - eller så skjuter man ifrån

Jag tror det hela handlar om att du inte ser vad som saknas

Senast ändrad:

Jag håller helt med dig!

Men det är ändå svårt när alla har så olika uppfattning om vad balans är. ;)

Präcis

Men det finns ju en massa checker om man är på rätt väg

fungerar övergångar?

kan jag alltid rida FDO dvs om jag ger tygel - tuggar hästen den ur händerna utan att tappa hållning och söker den sig då framåt nedåt gradvis?

kan jag samla och länga?

kan jag böja om utan taktfel. Kan jag gå ur ur öppna och förvänd sluta. kan jag rida saxar?

En del tror att det krävs många år av träning för att nå dit - jag säger att det krävs att hamna i balans. (om vi bortser från det som hör till svårare Dressyr)
Ju sämre balans (olika varianter av Co - traktion) ju mer muskler krävs för att stånka runt

Så nej när vi diskuterar så är det svårt för alla tar för givet att de rider i balans så länge de inte står på öronen, men balans har man först när man kan rulla hästen som en boll i alla riktningar utan att tappa takt och tempo - och Yeah right att ngn är där:grin:

Vi pratar om olika saker. Jag pratar om olika vägar till samma mål (inte identiskt men nära nog), självklart vill bb + ryttare som följer läran också ha samma resultat.

Är det alldeles självklart?

Jag snubblade på detta citat - jag letar efter andra saker i den boken.

jag tror faktiskt att en hel del inte fattar vad där står, för då skulle man inte gå över ån efter vatten

och grejjen är - är det vatten de hämntar

Jag har skrivit om den här underlinjen i åratal - hur aktiviteten där behövs för att stabilisera hästen så den håller ihop ( när den gör det blir takten ren)

Jag vill inte vara otrevlig men väldigt många har inte orsakssammanhang klara för sig. och det är väldigt många tränare för de är inte intresserade av biomekanik på det sättet

Jag la in en länk på vad ordet ekvivalent betyder. Och det jag skrev är att takten uppstår ur jämnvikt.

Och att säga att jag går en annan väg är att säga, när jag vill ha eld så hämtar jag vatten

För allt det här trixandet med överlinjen, oavsett stil skapar konstgjord spänning som hindrar korrekt balans.

jag skall se om jag kan photoshoppa lite

Och även "tvärtom" - när jag skriver "vräka" eller "tappa balans" verkar det kanske för vissa som om jag borde rida med stödhjul, när det jag refererar till är ganska små nyanser. :D (Nej, så är det givetvis inte alltid, ibland är det stora nyanser som visar hur mkt jag och hästen tappar balansen, jag har ju köpt mig en häst som är rätt tydlig...)

Och jag har kommit till ett annat stadie:-). det är så jäkla svårt att rida så jag är nöjd med en häst som "håller fast sig" (det de flesta kallar för taktfast häst). En häst som är "taktfast" kräver inte så mkt av mig som ryttare. Jag kan hamna fel, fisa, peta näsan etc. men ändå göra en massa roliga övningar och grejor. Ridning ska vara lätt är min nya totalt oseriösa filosofi:D

Sista lektionen red jag en vacker långmanad spanjor, på en hand på blank stång och i fotöljsadel med fårskinnsfoder och fyrkantiga stigbyglar. Vi galoperade på en 10 metersfyrkantsvolt och i varje hörna gjorde vi en pluttevolt i slowmotiongalopp. Det var lätt, det var kul:bump: Mina ben hängde långs hans sidor som två urvridna disktrasor och jag kände mig som ....som......hm.....Jan brink kanske :-)

Men....Om ni sett det hade ni sett en häst med sänkt rygg, spjärnandes med underhalsen och totalt i avsaknad av spänst och lösgjordhet.
Men det skiter jag i för roligt var det :bump:

Funderar på att aldrig mer bli seriös, roligare så här och bättre för självförtroendet.

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama