Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)
Nja
Den övre är ju mer formad än den undre dvs den är i en hållning med underlinjen mer anspänd än överlinjen
och det behövs om hästen skall bära vikt dvs ryttaren
Den måste välva sig upp mot ryttaren för att bära ergonomiskt dvs i balans
det är grunden hos alla mästare och får stöd i biomekaniken (vetenskapen)
All ridning utan denna hållnisg skapad av hållningsmuskler är nedbrytande istället för uppbyggande kul eller inte
och utan denna hållning kommer man inte till ridnig
ja att bar klättra upp på en häst får den att sagga på mitten - därför är prio 1 att hjälpa den återfå balans och rörlighet i kroppen, och den får den när den stabiliserar ryggen med underlinjen
att istället få den att hålla huvudet upp eller ned in eller ut är bara olika varianter på att man har missförstått hur kroppen fungerar biomekaniskt
Sedan att man kan säga ordet hjälper inte - en häst är en häst
Jag tror iofs att den övre hästen skulle se ungefär likadan ut som den andra om man satte en ryttare på hästen! Blir för knasigt i mitt huvud att jämföra en "oformad" häst mot en häst med ryttare! Men jag tror jag är med på poängen.
Nja
Den övre är ju mer formad än den undre dvs den är i en hållning med underlinjen mer anspänd än överlinjen
och det behövs om hästen skall bära vikt dvs ryttaren
Den måste välva sig upp mot ryttaren för att bära ergonomiskt dvs i balans
det är grunden hos alla mästare och får stöd i biomekaniken (vetenskapen)
All ridning utan denna hållnisg skapad av hållningsmuskler är nedbrytande istället för uppbyggande kul eller inte
och utan denna hållning kommer man inte till ridnig
ja att bar klättra upp på en häst får den att sagga på mitten - därför är prio 1 att hjälpa den återfå balans och rörlighet i kroppen, och den får den när den stabiliserar ryggen med underlinjen
att istället få den att hålla huvudet upp eller ned in eller ut är bara olika varianter på att man har missförstått hur kroppen fungerar biomekaniskt
Sedan att man kan säga ordet hjälper inte - en häst är en häst