Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Sits inom AR

Jag citerade stycket tidigare i tråden

Hur menar du att man får mer tryck - för om något förändras i kroppen så påverkar det resten av kroppen, sp antingen lägger man mer tyngd - eller så skjuter man ifrån

Jag tror det hela handlar om att du inte ser vad som saknas

:confused:Nu har jag faktiskt ingen aning om vad du menar. Var det till någon annan?

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

Jag tror nog det är biggan som behöver uppsöka en duktig tränare som kan förklara för henne för jag kan inte göra annat än förmedla hur Minna själv arbetar och jag kan bara säga att biggan totalt missuppfattat arbetet.
hi.hi. Nu blev det nästan komiskt på ett sätt, men jag ska svara och inte skratta bort det.
Jo det är just det jag gör och har gjort i åratal. Jag tycker om att prata utbildning av häst och ryttare med tränare och instruktörer. Helt enkelt för att jag tycker det är intressant, roligt och väldigt lärorikt. Dessutom blir det mer och mer intressant med tiden. Började med det i början av 80-talet när jag blev riktigt dressyrbiten och har fortsatt med det genom åren. (och har inga planer på att sluta) Det handlar om tränare på olika nivåer (a,b och c tränare) dressyrdomare, tävlingsryttare, ridskolans utbildade instruktörer, lärare på utbildningar och privattränar. Det har varit mina egna tränare och andras tränare när jag varit och tittat på träningar och kurser. Det är inte enbart dressyrtränare, även om de är flest, utan från olika inriktning och olika discipliner. (bra tränare finns inom alla inriktningar tycker jag)
Detta med takt och tempo har givetvis kommit upp mängder av gånger i detta utbildningsdiskussioner. Inte så att vi diskuterat specifikt den frågan, eftersom det aldrig varit någon som ifrågasatt det, men i fråga om hästens utbildning kommer det alltid upp eftersom det är en viktig bit.
(detta har alltså ingenting med tv-programmet med Brink att göra. Jag tyckte bara att det var ett lämpligt exempel att ta)

Eftersom jag aldrig tidigare hört någon enda ryttare ifrågasatt detta så är jag övertygad om att någonstans i diskussionen föreligger det ett stort missförstånd. Det är inte rimligt annars.
Det är ju flera som skrivit i tråden som inte heller känner igen detta ifrågasättande. Det är ju inte bara jag. Har full förståelse för att flera av dem valt att inte fortsätta då det blivit en "låst diskussion". En diskussion är bara givande om alla parter är öppna för vad andra säger och inte låser sig fast. (tycker jag)
Alla får träna sina hästar som de vill. Vissa vill utvecklas och andra är säkert nöjda som det är. Vissa tror att de har svaren på allt och det får de tro. Sanningen kommer ikapp alla tillslut.
Jag tänker i alla fall fortsätta utvecklas tillsammans med min häst för att jag tycker det är roligt.:laugh:

Senast ändrad:

Och jag har kommit till ett annat stadie:-). det är så jäkla svårt att rida så jag är nöjd med en häst som "håller fast sig" (det de flesta kallar för taktfast häst). En häst som är "taktfast" kräver inte så mkt av mig som ryttare. Jag kan hamna fel, fisa, peta näsan etc. men ändå göra en massa roliga övningar och grejor. Ridning ska vara lätt är min nya totalt oseriösa filosofi:D

Min häst är väldigt taktmässig. Men inte förlåtande. Hon är otroligt känslig o det ställer en hel massa krav på mig (i mina värsta stunder funderar jag på en ny karriär som skogsmulle:o). Det märks otroligt mycket om jag hamnar lite fel osv. Otroligt nyttigt men jobbigt:idea: Dock ska det ganska mycket till innan hon blir kort och "springig".

När jag får ordning på sitsen så hon får vara mer ifred, ja dååå blir det skoj (och "lätt").:bump:

Jag kämpar hela tiden med att lindra lilla hästens lidande av SIS :D

Ja det känns ju väldigt märkligt att man hänvisar till att be en duktig tränare förklara vad man själv menar.
Eftersom jag förklarade på minst 5 ställen i tråden innan den blev delad och vissa förstår med en gång och andra inte efter 5:e gången så får jag ju inse att jag inte förklarar tillräckligt bra. Då tycker jag det är bättre att någon annan förklarar som kan det bättre än mig. Inget konstigt med det. Det är ju bara för att jag vill få fram innebörden till de som ännu inte förstår vad jag skrivit.

Detta med takt och tempo har givetvis kommit upp mängder av gånger i detta utbildningsdiskussioner. Inte så att vi diskuterat specifikt den frågan, eftersom det aldrig varit någon som ifrågasatt det, men i fråga om hästens utbildning kommer det alltid upp eftersom det är en viktig bit.

Ja men så är det ju att det är viktigt med takt o tempo men det är ju den specifika frågan som är skillnaden här i hur vi tolkar, så den är ju den viktiga, det vi inte är överens om är ju varför man skulle variera takten lite som man varierar tempo:confused:

Så det är ju den frågan som är viktig att ställa och jag tror du ska ställa den och berätta här om svaret:idea:

Jag har hållit uppe i ett antal år med träningen av olika orsaker, men fått en nytändning nu med min unga häst. Vi tränar bl.a för en B-tränare som i sin tur tränat i många många år för en A-tränare o GP-domare. I vår träning pratar vi aldrig om att stärka hästen genom att ändra takten. Jag kan inte heller erinra mig att någon tränare jag ridit för tidigare genom åren (även dessa högt utbildade tränare o ryttare) har sagt något sådant.
För att stärka hästen varierar vi däremot tempot genom att i vissa moment begära ett lite kortare tempo några steg. Vi leker en hel del med steglängden, vi kortar o minskar steglängden, MEN med bibehållen takt.

För många år sedan när jag började utbilda nuvarande hästens mamma så tränade jag en period för en motsvarande A-tränare vilken tävlat internationellt i GP o senare också blev GP-domare. Denna häst blev lätt spänd o kort o trippig i steget. Fokus låg då på att till en början konsekvent hålla hästen i det tempo som var rätt för henne, där hon började slappna av o komma till arbete, och därmed bli betydligt mer taktfast i steget. Men inte heller där lekte vi med takten. Utan med tempo o steglängd.

så den är ju den viktiga, det vi inte är överens om är ju varför man skulle variera takten lite som man varierar tempo:confused:
Det är variation av takt och tempo som alltid kommer upp i samtalen om hästens utbildning.
Så det är ju den frågan som är viktig att ställa och jag tror du ska ställa den och berätta här om svaret:idea:
Det har jag gjort på 5-6 ställen i tråden. Vissa förstår direkt och andra inte alls hur mycket jag än förklarar. Jag inser att mina förklaringar inte är bra nog och därför tycker jag man ska ställa den till en kunnig instruktör som kan förklara det bättre än jag. (om man är intresserad förstås)

hi.hi. Nu blev det nästan komiskt på ett sätt, men jag ska svara och inte skratta bort det.
:

Ja jag väntar fortfarande...

Ursprungligen postat av bigganl
men som sagt, Brink hörde jag och har var väldigt tydligt. (eftersom han förklarade vad och varför)

Det skulle vara intressant att få reda på den förklaringen då hur man bär sig åt för att få samma steglängd i en snabb takt som en långsam takt.

Och varför?

Det är variation av takt och tempo som alltid kommer upp i samtalen om hästens utbildning.

Det har jag gjort på 5-6 ställen i tråden. Vissa förstår direkt och andra inte alls hur mycket jag än förklarar. Jag inser att mina förklaringar inte är bra nog och därför tycker jag man ska ställa den till en kunnig instruktör som kan förklara det bättre än jag. (om man är intresserad förstås)

Jag känner mej också urtjatig just nu:o Men det är klart att takt och tempo alltid kommer upp ang hästens utbildning men frågan var ju inte den.

Kopierar in det jag skrev förrut:

Ja men så är det ju att det är viktigt med takt o tempo men det är ju den specifika frågan som är skillnaden här i hur vi tolkar, så den är ju den viktiga, det vi inte är överens om är ju varför man skulle variera takten lite som man varierar tempo:confused:

Och nej jag förstår inte det du skriver om orsaken, det gör jag inte, att andra förstår vet jag inte vad det beror på, men jag tycker liksom inte att du har svarat riktig på mina (och andras) frågor när det gäller syftet med att variera takten lite då och då bara för att man ska kunna variera takten (och inte bara med det syftet som jag och andra skrivit)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju insett för länge sedan att du anser dig ha kommit lite länger än oss andra dönickar, och det är ju bara att gratulera.

men det som inte stämmer för mig är varför du då inte kan förklara med utgångspunkt från din egen ridning, om du då menar att man skall variera takten

- är det något som du diskuterar med tränare som något som kommer i framtiden? eller något som du jobbar med nu?

För för mig så låter det som du är intresserad av ridning på ett abstrakt intellektuellt plan väldigt långt från ett praktiskt hantverk

Jag tror de flest av oss kan förklara hur vi arbetar med takt och tempo till vardags - men inte du trots flera uppmaningar

Det är precis det som jag har emot vissa floskler. Orden är rätt men verkligheten avslöjar ngt helt annat.

och det är nog här som det skiljer sig åt att vi ser helt olika bilder framför oss på rätt

Därför så är det omöjligt att diskutera ur ridstils perspektiv - utan man måste tala ur ett biomekaniskt perspektiv

Senast ändrad:

Biggan skrev

Nu blandar du ihop saker. Han menar att man ska sitta mitt över hästen, men lägga lite mer tryck på sitt inre sittben som en signal/förtydligande/undrelättande för hästen att den ska korta den sidans muskler och länga den andra sidan. (underlätta böjning/förklara böjningen)Nu ser jag att min förklaring var rätt bluddrig. Hoppas det framgår vad jag menar.

jag svarade

Jag citerade stycket tidigare i tråden

Hur menar du att man får mer tryck - för om något förändras i kroppen så påverkar det resten av kroppen, sp antingen lägger man mer tyngd - eller så skjuter man ifrån

Jag tror det hela handlar om att du inte ser vad som saknas

och ja det var till dig

Och jag säger att på det sätt som det gör så får de "katastrofala" följder ur taktsynpunkt

Bent skriver i sin bok

När hästen böjer sig korrekt måste den yttre ryggmmusklen sträcka* sig mer och framträder mer: på så vis sitter den avlsappade ryttaren djupare med det inre sittbenet. Det kan ibland i korrektursyfte vara nädvändigt att använda sig av det yttre sittbenet. Ryttaren bör dock så långt det är möjligt hitta tillbaka till avslappning och inte bli sittande på den av hästens muskler som sträcker sig

Problem 1 om muskeln sträcker* sig så kommer den att sänka ryggen. Sträckning = sänkning. Böjning = välvning ( om man skall hänvisa till biomekanik så måste man änvända rätt termer och det gör man om man är insatt i ämnet . Böjning /sträckning är basics)

Problem 2 om den yttre rygghalvan känns högre så beror det på att hästen inte är horisontellt rak dvs den har roterat ryggraden innåt och det gör den om man lägger för mycket vikt inåt :o

och det är därför som man får problem med rakriktning och därmed takt - hästen kantar man ser det på att öronen inte är på samma nivå

googla själva efter bild.... Men det finns en massa dylika illustrationer i boken

Och CS och PK har samma problem - så det är alls inte personligt, bara en diskussion från ett biomekaniskt perspektiv

det man gör på hästryggen får konsekvenser - ibland förödande om målet är hälsa för hästen

Senast ändrad:

Är det alldeles självklart?

Jag snubblade på detta citat - jag letar efter andra saker i den boken.

jag tror faktiskt att en hel del inte fattar vad där står, för då skulle man inte gå över ån efter vatten

och grejjen är - är det vatten de hämntar

Jag har skrivit om den här underlinjen i åratal - hur aktiviteten där behövs för att stabilisera hästen så den håller ihop ( när den gör det blir takten ren)

Jag vill inte vara otrevlig men väldigt många har inte orsakssammanhang klara för sig. och det är väldigt många tränare för de är inte intresserade av biomekanik på det sättet

Jag la in en länk på vad ordet ekvivalent betyder. Och det jag skrev är att takten uppstår ur jämnvikt.

Och att säga att jag går en annan väg är att säga, när jag vill ha eld så hämtar jag vatten

För allt det här trixandet med överlinjen, oavsett stil skapar konstgjord spänning som hindrar korrekt balans.

jag skall se om jag kan photoshoppa lite

Jag håller med i det du skriver, det var en av anledningarna att jag inte tyckte metoderna passade mig. För det funkade inte helt enkelt. Men det var inte filosofierna och målet som inte funkade, tränaren säger "det HÄR ska vi förbättra! Om den här biten blir bättre så funkar det här bättre!" och det hade tränaren alldeles rätt i, men det tog ett par månaders testande hemma själv innan jag hade lyckats översätta det till något som faktiskt funkade för oss! :p Är man bortskämd med tränare där man ser resultatet direkt efter bara något - ett par försök så känns det såklart som en omväg. Men det handlar också om individuella tränares pedagogik och anpassningsförmåga, olika människor kan ha olika styrkor på den biten även om de "egentligen" vet vad det är för målbild man är ute efter och själv lyckas utföra det i praktiken.
Jag skulle nog tro att BB själv är bättre på att individanpassa än vad tränarna som följer hans metoder är, att BB själv är den som går ifrån sina egna regler oftare än andra.

Jag kan ju inte säga att "tänket" inte fungerade som helhet, för det var många godbitar som faktiskt hjälpte framåt i ridningen tack vare det teoretiska, även om det kändes som att det tog onödigt lång tid att implementera samma sak i sin ridning. Det finns absolut detaljer som jag själv skippar för att jag tycker annat funkar bättre. Men de som faktiskt kommit en bra bit genom att följa riktlinjerna mer eller mindre till punkt och pricka tycker jag vittnar om att jodå, nog går det.
Dock är man såklart strategisk och väljer det som fungerar bäst i ens egen ridning när man har olika metoder att välja på! ;)

Senast ändrad:

Ja. Jag har också fått en del från Bent - så det är inte så att jag vill kasta ut barnet med badvattnet.

och det är fritt fram att rida vilken stil man vill - det är det här "för hästen" som jag reagera på för då måste det vara i jämnvikt - allt annat blri ansträngande och obehagligt för hästen

jag har "paintat" så gott jag kan för jag har två bilder som så himla väl illustrerar hur denna höjning av muskletonus i underlinjen är själva förutsättningen för att takten skall bli ren

Här är hästen en aning mer anspänd i underlinjen, så att pilbågen - välvning uppåt skapas. Skenan bak komemr då vara parallell med underarmen fram = backmover
al1.jpg

Här samma häst med det omvända förhållande mer spänning i överlinjen än i underlinjen- bakbenet kan inte längre swinga igenom - det tar stopp uppåt helt enkelt. denna häst sitter inte ihop.
Vad som hindrar ryggen att vara avspänd framgår inte av bilden, det kan vara sits, förmodligen sadel och ffa den korta halsen. Om hästen skall kunna slappna av i ryggen så måste den tillåtas släppa fram och ned halsen så bröstryggen kan komma upp. Här har man inte uppnått pilbåge hästen kan då inte arbeta i jämnvikt och takten blir både oren och för snabb. Och det ohälsosamma är att den går med konstant spänning i sina ryggmuskler den får mjölksyra och kommer stöka för mjölksyra gör ont
a2.jpg

Detta är grundläggande biomekaniska koncept

Senast ändrad:

Fio och Jacko!Ja, jag trivs, det var svårt att släppa den där perfektionen men det underlättar att inte ha en egen häst som man "förstör".
Attan vad roligt det är.
Målet är så klart att kunna kombinera det till slut, men just nu vill jag göra avancerade saker utan krav bara för att jag vill det.
Och alla roliga övningar som jag kan plåga eleverna med sen är alldelles fantastiskt att få i sitt bagage, sån kunskap hade jag aldrig kunnat skaffa mig i sverige.
Annorlunda....Väldigt annorlunda...

Inte ens dressyrliten får alltid till det att underlinjen har högre tonus än överlinjen så takten blri ren

http://www.tullstorp.nu/images/om/dressyr1.jpg

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/dressyr/dressyr.jpe

här ser det rent ut - men spänningen är högre i överlinjen - då hästen inte släpper halsen. Ingen pilbåge ( den spänns ju av underlinjen och rätar ut halsen)

http://www.horse-vision.se/fadde o nicki 439....JPG

Här noll aktiverad underlinje

http://www.amiedahlqvist.se/Bilder/RidkonstPiaff.jpg

Ovanstående som jag citerade och här visar bilder på med och utan är ju det grunläggande om hästen skall tränas på ett hälsofrämjande sett

Senast ändrad:

Jag tror iofs att den övre hästen skulle se ungefär likadan ut som den andra om man satte en ryttare på hästen! ;) Blir för knasigt i mitt huvud att jämföra en "oformad" häst mot en häst med ryttare! :p Men jag tror jag är med på poängen.

Intressant vad man ser i bilder! :D
Jag håller med i allt utom 3:e bilden där jag tror man blir lurad utifrån hästens byggnad. Som jag ser det var den liite för "kort", jajjemän, men effekten finns där delvis iaf. Garanterat lättare fram än "oformad", rygg och manke med. En ypperlig exempelbild om man vill jämföra hur olika formen kan bli på olika hästar! ;) Och bättre än det man ser i genomsnitt, tycker jag.

Nu har jag tittat i mina böcker också, skrivna av bl.a. Kyra, Reiner Klimke, och ingenstans står det att man ska variera takten annat än under unghästens träning för att den ska hitta sin balans. Så jag är fortfarande frågande till varför man skulle laborera med takten hos en utbildad häst i balans?

Kan tillägga att min gamla häst behövde arbetas i ett lite friskare tempo (= frisk arbetstrav) under uppvärmning för att hon skulle börja använda sin kropp o sina bakben själv. Hon hade annars en viss benägenhet att vilja använda bettet som "ett femte ben". Men detta något friskare tempo fick ALDRIG någonsin hållas på bekostnad av takten.

Jag tror iofs att den övre hästen skulle se ungefär likadan ut som den andra om man satte en ryttare på hästen! ;) Blir för knasigt i mitt huvud att jämföra en "oformad" häst mot en häst med ryttare! :p Men jag tror jag är med på poängen.

Nja

Den övre är ju mer formad än den undre dvs den är i en hållning med underlinjen mer anspänd än överlinjen

och det behövs om hästen skall bära vikt dvs ryttaren
Den måste välva sig upp mot ryttaren för att bära ergonomiskt dvs i balans

det är grunden hos alla mästare och får stöd i biomekaniken (vetenskapen)

Ingen ridning utan denna hållning är hälsosam för hästen - kul eller inte

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama