Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)
Jag tror nog det är biggan som behöver uppsöka en duktig tränare som kan förklara för henne för jag kan inte göra annat än förmedla hur Minna själv arbetar och jag kan bara säga att biggan totalt missuppfattat arbetet.
hi.hi. Nu blev det nästan komiskt på ett sätt, men jag ska svara och inte skratta bort det.
Jo det är just det jag gör och har gjort i åratal. Jag tycker om att prata utbildning av häst och ryttare med tränare och instruktörer. Helt enkelt för att jag tycker det är intressant, roligt och väldigt lärorikt. Dessutom blir det mer och mer intressant med tiden. Började med det i början av 80-talet när jag blev riktigt dressyrbiten och har fortsatt med det genom åren. (och har inga planer på att sluta) Det handlar om tränare på olika nivåer (a,b och c tränare) dressyrdomare, tävlingsryttare, ridskolans utbildade instruktörer, lärare på utbildningar och privattränar. Det har varit mina egna tränare och andras tränare när jag varit och tittat på träningar och kurser. Det är inte enbart dressyrtränare, även om de är flest, utan från olika inriktning och olika discipliner. (bra tränare finns inom alla inriktningar tycker jag)
Detta med takt och tempo har givetvis kommit upp mängder av gånger i detta utbildningsdiskussioner. Inte så att vi diskuterat specifikt den frågan, eftersom det aldrig varit någon som ifrågasatt det, men i fråga om hästens utbildning kommer det alltid upp eftersom det är en viktig bit.
(detta har alltså ingenting med tv-programmet med Brink att göra. Jag tyckte bara att det var ett lämpligt exempel att ta)
Eftersom jag aldrig tidigare hört någon enda ryttare ifrågasatt detta så är jag övertygad om att någonstans i diskussionen föreligger det ett stort missförstånd. Det är inte rimligt annars.
Det är ju flera som skrivit i tråden som inte heller känner igen detta ifrågasättande. Det är ju inte bara jag. Har full förståelse för att flera av dem valt att inte fortsätta då det blivit en "låst diskussion". En diskussion är bara givande om alla parter är öppna för vad andra säger och inte låser sig fast. (tycker jag)
Alla får träna sina hästar som de vill. Vissa vill utvecklas och andra är säkert nöjda som det är. Vissa tror att de har svaren på allt och det får de tro. Sanningen kommer ikapp alla tillslut.
Jag tänker i alla fall fortsätta utvecklas tillsammans med min häst för att jag tycker det är roligt.