Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)
Men då är jag med på banan, för det är ju det jag jobbar med - och ack så svårt.
MEN
Jag försöker att rubba takten också ibland, just på grund av att han gärna är i "sin" takt.. BAAAAM BAAAAM BAAAAM
men jag vill ha: BAM BAM BAM BAM.. lite kvickare och lite rappare för att gå tillbaka till BAAAAM BAAAAM BAAAAM
Gud så bra förklarat
Energinivån som Tuaphua skriver om är ju självklart också så otroligt viktigt. Men det som är viktigast för min pålle är att han först kommer till avslappning innan jag kan skapa tryck.
Alla pass inleds av en rätt spänd häst med tryck som iaf inte rör sig genom kroppen, lite kortare steglängd.. men när han slappnar av och låter rörelsen gå genom kroppen DÅ är det läge att sätta lite tryck. Innan är det ingen mening.
Men däremot kan jag förstå att man kan luras av att tro att det är "rätt" för han är jäkligt flashig och spänstig då.
Men då är jag med på banan, för det är ju det jag jobbar med - och ack så svårt.
MEN
Jag försöker att rubba takten också ibland, just på grund av att han gärna är i "sin" takt.. BAAAAM BAAAAM BAAAAM
men jag vill ha: BAM BAM BAM BAM.. lite kvickare och lite rappare för att gå tillbaka till BAAAAM BAAAAM BAAAAM
Gud så bra förklarat
Energinivån som Tuaphua skriver om är ju självklart också så otroligt viktigt. Men det som är viktigast för min pålle är att han först kommer till avslappning innan jag kan skapa tryck.
Alla pass inleds av en rätt spänd häst med tryck som iaf inte rör sig genom kroppen, lite kortare steglängd.. men när han slappnar av och låter rörelsen gå genom kroppen DÅ är det läge att sätta lite tryck. Innan är det ingen mening.
Men däremot kan jag förstå att man kan luras av att tro att det är "rätt" för han är jäkligt flashig och spänstig då.
Ja men då har du svarat själv
Om du läser hela så förstår du.
Målet är att från myrtraven och till längning ha samma och ja det är just det svåra så varför skulle du medvetet ändra den då mot att bli snabbare Det blir den ju ändå om man säger så, när det blir svårt, spänning, obalans, whatever och det är det man får påverka tillbaka till den takt där hästen verkligen arbetar i balans! Och där brukar även avspänningen komma, så småningom.
Visst är det så att om man gör ngt nytt, begär lite mer osv så kommer spänningen men då är det just den där balansgången att inte för sakens skull kräva en rörelse som hästen inte klarar av utan ta det i steg och öka kraven, och inte tappa målet att få till balansen för annars gör ju det man begär inte nån större nytta? Missförstå inte nu, menar inte att man inte ska begära mer, men det finns också tränare som låter elever rida svårare rörelser än de klarar av i vilken form som helst och det pågår månad efter månad och då är det inte positivt. Då man borde backa istället. För att få till rätt kvaliteer i arbetet innan man går vidare. Balansgång!