Takt och tempo (från Sits inom AR)

Sv: Takt och tempo (från Sits inom AR)

:) Men då är jag med på banan, för det är ju det jag jobbar med - och ack så svårt.

MEN

Jag försöker att rubba takten också ibland, just på grund av att han gärna är i "sin" takt.. BAAAAM BAAAAM BAAAAM
men jag vill ha: BAM BAM BAM BAM.. lite kvickare och lite rappare för att gå tillbaka till BAAAAM BAAAAM BAAAAM

Gud så bra förklarat :angel:

Energinivån som Tuaphua skriver om är ju självklart också så otroligt viktigt. Men det som är viktigast för min pålle är att han först kommer till avslappning innan jag kan skapa tryck.

Alla pass inleds av en rätt spänd häst med tryck som iaf inte rör sig genom kroppen, lite kortare steglängd.. men när han slappnar av och låter rörelsen gå genom kroppen DÅ är det läge att sätta lite tryck. Innan är det ingen mening.

Men däremot kan jag förstå att man kan luras av att tro att det är "rätt" för han är jäkligt flashig och spänstig då.

Ja men då har du svarat själv:angel: :D

Om du läser hela så förstår du.:idea:

Målet är att från myrtraven och till längning ha samma och ja det är just det svåra så varför skulle du medvetet ändra den då mot att bli snabbare:o Det blir den ju ändå om man säger så, när det blir svårt, spänning, obalans, whatever och det är det man får påverka tillbaka till den takt där hästen verkligen arbetar i balans! Och där brukar även avspänningen komma, så småningom.

Visst är det så att om man gör ngt nytt, begär lite mer osv så kommer spänningen men då är det just den där balansgången att inte för sakens skull kräva en rörelse som hästen inte klarar av utan ta det i steg och öka kraven, och inte tappa målet att få till balansen för annars gör ju det man begär inte nån större nytta? Missförstå inte nu, menar inte att man inte ska begära mer, men det finns också tränare som låter elever rida svårare rörelser än de klarar av i vilken form som helst och det pågår månad efter månad och då är det inte positivt.:crazy: Då man borde backa istället. För att få till rätt kvaliteer i arbetet innan man går vidare. Balansgång!

Sv: Sits inom AR

OK!

men då kanske vi ska ta o skriva ett brev till BB då o tala om för han att han är helt ute o cyklar ang takt, vore ju synd om han ska forts lära ut sånna felaktigheter

Jag tror han är rätt medveten om kritiken, det är väl ingen mästare som är direkt imponerad även om de uttrycker sig mer eller mindre diplomatiskt

Å andra sidan var BB's fru väldigt kritisk till vad Kottas höll på med, ansåg han var helt fel ute. Hon skriver här ibland

Själv tror jag BB skrattar hela vägen till banken

Ja men har är också en flitigt anlitad tränare och flera av dessa är i sin tur också tränare med ett stort antal elever. Där skiljer han sig nog från de flesta av oss.

Och just därför ställs det större krav på att han har på fötterna det han påstår

jag tycker att det finns rätt mycket gemensamt mellan de som har ett bredare anseende i hästräningsvärlden. tex von neindorff, de kunffy, Zettl. podhajsky osv.

Men sedan finns det de som inte har samma gedigna bakgrund utan uppfinner efter eget tycke något som de själva anser bättre BB är en av dem PK en annan, och CS en tredje, och alla försöker de få biomekanik att passa till deras "åsikt" om hu hästen skall ridas, de är alla väldigt bra på populisitisk marknadföring

helt klart måste läran ifrågasättas om den är helt uppåt väggarna

bent påstår tex. i sin bok att maniten får sitta på den muskel som länger sig i böjning, man skall sitta på insidan

Då frångår han något som "alla" är överens om, dvs att man skall sitta på mitten. och det motstrider också det forskningsresultat som hittar sambandet mellan ryttaren som kan placerar sig mitt på hästens tyngdpunkt

Just i det här fallet tror jag att Bent helt enkelt missförstått de ridläror han läst

Ta en grön häst som galopperar på en volt. Den tar låånga språng - då måste den först börja ta kortare steg för att få med sig kroppen och dessa steg tar inte lika lång tid som de lååånga. Lite kvickare i takten helt enkelt, men hästen tuffar inte på framåt på samma sätt. När hästen börjar förså och lyssna på ryttarens rytm så kan man bara genom sitsen göra stegen långsammare och högre. Och ska du göra en lite mindre volt så kan inte hästen göra det med sjumilasteg utan steglängen måste anpassas till voltstorleken och då blir det lite snabbare steg eftesom hästen inte har styrka att göra det med tillräckligt mkt kadenz i början. Därmed inte sagt att det ska gå fort, tvärtom, men i den takt hästen klarar och ryttaren därför väljer.

Nu har jag bara kommit hit o vet inte om någon svarat redan.

Men, i alla fall. Jag är inte riktigt med dig här. Min unga häst tar lååånga o stooora galoppsprång, jag vill få den mer reglerbar genom att hon blir starkare. Men jag vill INTE ha en snabbare galopp för det. Jag vill behålla samma fina takt men galoppen behöver komma ännu mer uppåt så att säga. Vi har kommit en bit på väg, men än återstår mycket jobb.

När det gäller minskning av volt så har vi endast gjort det i trav än. Och en sak som jag varit superdupernoga med hela hela tiden är att takten INTE ändras bara för att volten blir mindre. Om takten ändras o steget alltså blir kortare o snabbare så har jag inte hjälpt henne tillräckligt, hon har inte fått rätt förutsättning för att kunna minska volten. Då går jag ut, hittar läget o gör om.

Att takten rubbas tillfälligt när man börjar med ett nytt moment är en annan sak, balansen rubbas (och jag är tyvärr inte skicklig nog för att ha min häst i balans 100% av tiden). Men målet måste ju alltid vara att så snart som möjligt hitta rätt takt igen där hästen alltså är i balans.

Men nej, inte i verkligheten och jag tror inte att någon vettig tränare heller skulle säga att det är ett mål att sträva efter, att det skulle finnas något vettigt syfte:confused: Jag uppfattar ju inte heller varken Brink eller Kyras citat så, jag uppfattar inte heller att det var vad hon sa på nämnda clinic. Vad jan sa vet jag ju inte, men det hörde du. Så vi kommer nog att uppfatta det olika.....

Kyra tränar ju både Jan och Minna så det vore ju konstigt om Jan skulle mena en sak och Kyra och Minna en annan sak.

Jag tror nog det är biggan som behöver uppsöka en duktig tränare som kan förklara för henne för jag kan inte göra annat än förmedla hur Minna själv arbetar och jag kan bara säga att biggan totalt missuppfattat arbetet.

Framförallt blir det konstigt om man diskuterar begrepp som man inte kan relatera till i sin egen ridning

man är väldigt säker på sin sak - men kan man inte beskriva hur - då går det bort för mig

Säga är en sak - göra en annan

Framförallt blir det konstigt om man diskuterar begrepp som man inte kan relatera till i sin egen ridning

man är väldigt säker på sin sak - men kan man inte beskriva hur - då går det bort för mig

Säga är en sak - göra en annan

Ja det känns ju väldigt märkligt att man hänvisar till att be en duktig tränare förklara vad man själv menar.

Jag har förklarat att man kvickar upp upptaget från marken och att det är det som menas och så tränar Minna och hela världen + min tränare, hade just den diskussionen med min tränare härom dagen (vi pratar nog i telefon säkert 3ggr i veckan) hon spenderar ju ungefär 4 timmar dagligen i samma ridhus som Minna så jag litar nog mer på henne än vad biggan tror sig ha hört i en intervju med Jan Brink.
Min tränare har ju oxå ridit in och utbildat Favourit till 7-8 års ålder under den tiden hon bodde och arbetade i Tyskland. Favourit gick ju bla EM nu då med Tinne om någon missat det. Jag håller henne som ganska kompetent när det gäller att utbilda hästar och vad det gäller hur och varför med saker och ting.

Så är det säkert. Jag kan ärligt säga att jag har svårt att se när man skulle komma till det läget där man inte längre vill/behöver kunna påverka takten på ett eller annat sätt. Men så är det såklart svårt att se längre än till en viss horisont om det inte känns greppbart just nu. Kanske kommer det ganska tidigt ändå att man inte vill ändra takten som "grund" men fortfarande hjälpa till lite med takt bara i vissa lägen för att till slut, förhoppningsvis, inte behövas alls.
Vilket dock är svårt att tänka sig när man suttit på många takt-osäkra hästar "av naturen" (med t ex passanlag och som haft tölt som gångart eller "bara" väldigt svårt för någon gångart). Och lättare att tänka sig förmodligen med en häst som har "ren" takt i grunden. I traven t ex är kallisen så taktsäker så har den bestämt sig för att det är trav som gäller (pga stress) kan den kännas som att den stannar och kommer stå stilla men fortfarande rör benen i samma travtakt. Vilket var grymt frustrerande när denna takt alltid var i övertempo men behändigt när det börjat bli en bättre arbetstakt som också är väldigt stabil i takten tills man råkar kräva för mycket eller stör.
Rent teknikmässigt är det ganska självklart att man inte vill rubba en bra takt, den som är optimal för ändamålet. Men på vägen mot målet finns det å andra sidan också ganska självklara anledningar till att vilja ändra takten.

Men nu får du nog läsa igen:o för jag har också skrivit att man måste kunna påverka takten det är klart. Men det är för att komma till balans och ett läge där hästen kan arbeta, och inte bara för att....

Och jo det är massor att hålla reda på jag vet, men takten är grundförutsättningen för att få hästen att arbeta på ett hälsosamt sätt, så det är det allra viktigaste. Det andra spelar inte så stor roll annars.:o
Takten ska ju vara den som är rät, men om man har en stortravande häst så TROR jag att man måste snabba på den lite för att lära den att ta kortare kliv men ändå bibehålla samma energi- annars är risken stor att den bara blir kort o slapp. När sen hästen förstår, kan o orkar, så behöver man inte tänka så.

Brinken föredrar ju hästar med mindre trav men kvickare( som han kallar för modern sporthäst)- lättare för att trampa. Inte den gamla "Schwedengang". Att man letar efter en häst som har gångarter som är lättare att påverka. Sen är givetvis mentaliteten viktig o att man håller hästen intresserad av att fortsätta vilja arbeta i många år. Gör jobbet omväxlande o lätt mellan varven- arbetsglädje.

Totola skrev

Men på vägen mot målet finns det å andra sidan också ganska självklara anledningar till att vilja ändra takten.

Näe faktiskt inte eftersom det inte är takten som är problemet egentligen :angel:

Det är bara ett symptom på att något är fel

Hittade detta av en slump i "Physical therapy and massage for the horse" i kapitlet om Anatomi och basic biomechanical concepts

Equilibrium
A point of equilibrium exists between the top/bottom (or extension/flexor) groups, wich is essential to all equitation. It cannot be achieved until the abdominal (mag) musculature is in the correct state of tonus.

Unless the horse is relaxed and confident, succesful work and and the development of approppriate musculature cannot be undertaken, the dorsal chain ( övrlinjen) will be dominant, locking the top line and hindering amplitude (bakbensaktivitet genom ryggen) of movement

Många tränare verkar helt omedvetna om ovanstående vilket är då en medicinsk beskrivning av hur hästen fungerar - och det skit samma om Kottas Balkenhol eller Anky eller Bent säger emot detta för då har del FEL

Vissa tror jag faktistk inte har insett detta - det jag redan fårn början kritiserat BB för är att han inte får igång denna muskeltonus i underlinjen PK gör det inte - han anser den inte behövs eftersom han medveten höjjer halsen och då extraspänner överlinjen (dorsal chain)

det som är intressant är ju då - hur får man tag i denna underlinje dadadada :angel:

för det är den man skall ha tag i inte leta takt - för det är bra att krafsa på ytan och bota symptom iställlt för orsak

Många tränare borde nog läsa denna boken :grin: minst

Fast igen, det är en takt som den kan arbeta i och komma igenom ryggen och vara aktiv i, det är ju inte långsam takt för sakens skull.:confused: Så menar inte jag. Om den är som du skriver så jobbar den ju inte heller, den går och såsar i sitt bekvämlighetsläge, och ja då måste man få den till arbetsläge, förstås. Då saknas energin och det är den man vill lägga till mer av mer aktivitet. Dom får engagera sej lite mer, medan det på andra blir att balansera upp till en lugnare takt.

Jag tror alla hästar har en takt där dom verkligen är i balans och kan arbeta ändamålsenligt och det är den man ska påverka hästen till att gå i. Sen hur man kommer dit är ju olika beroende på utgångsläge förstås. Men varför sen sitta och ändra är ju frågan:confused:, jag tror dom flesta har nog av att hålla den balansen igenom arbetet och ska ägna sej åt att bibehålla den inte sitta och ändra när det inte finns skäl för det:cool:
Att komma tillbaka till den vid svårigheter, övergångar, osv är nog en fullt tillräcklig utmaning även för de skickliga.

Tror jag, eftersom takten är en så grundläggande kvalitet.

jag översätter

Jämnvikt /balans

det finns ett tillsdånd av jämnvikt/balans mellan överlinjen och underlinjens muskulatur vilket är avgörande föra all ridkonst. denna balans kan inte uppnås förrän magmuskulaturen har tillräcklig hög anspänning :idea:

Om hästen inte är avspänd och har tillit till sin ryttare, kan inte framskridande arbete och muskeluppbyggnad upptas, ryggmusklerna kommer att vara mer spända än underlinjen, vilket låser överlinjen och hindrar bakbenen

Slut på översättning

problemet är att folk inte SER eller känner när detta sker - beroende på att de inte har erfarnhet att rida utan en överlinje som är mer spänd än underlinjen :o :o :o

Och tänker man till lite, så inser man hur vansinnigt det är detta fokus på att länga överlinjen - när det som skall ske biomekaniskt -är att sätta fart på underlinjen :o :o :o

och det sker när hästen slappnar av och har förtroende för sin ryttare

borde man då inte lägga fokus på det senare då:devil: att hästen skall "kunna" slappna av och lita på sin ryttare.

Hm torde vara mest effektivt - OCH SNÄLLAST MOT HÄSTEN

Senast ändrad:

balans mellan överlinjen och undelrinjens muskler

KopiaavKopiaavBild022.jpg

grejjen är att de där magmusklerna - deras funktion är att ta bakbenet framåt

Det enda sättet att få hästen att sparka igång dem är att rida "framåt" utan att hästen trillar fram på bogarna

Så all kritik om att det är för lite bakbensaktivitet har en anatomisk fysiologisk grund

Rätt få ryttare på vår nivå kan sitta i jämnvikt om man trummar igång bakkärran så pass att man får en korrekt dynamisk muskeltonus, så hästen känner aldrig den tilliten att den släpper till i ryggen :o

Det som var bra med denna bild i en annan tråd var att den hållningen är ett bevis på att ryttaren fått tag i underlinjen - rejält

http://i172.photobucket.com/albums/w30/Tiffany_K_album/th_dressa4.jpg

Om man inte får tag i underlinjen kommer man aldrig kunna korta understödsytan på hästen korrekt

det finns avarter men det är cirkuskonster

Senast ändrad:

Fast det där hänger ihop, upplever jag. Du kan "påverka takten" på väldigt olika sätt varav vissa är rent av dåliga, vissa inte särskilt givande, andra konstruktiva/bra. Men om du kommer åt takten i positiv bemärkelse så kommer du också åt andra positiva effekter. Om du t ex försöker påverka takten genom att dutta ett spö på ett ben och mekaniskt ändra rytmen så tror jag t ex inte det är lika effektivt som att med sin sits och sitt fokus försöka påverka hur hästen använder sin kropp helhetsmässigt och då försöka påverka det i den riktning man vill ha det. Att t ex lägga fokuset på rätt takt i sin egen kropp samtidigt som man underlättar för hästkroppen att använda kroppen "rätt" till den takt man vill åt.

(Men, som sagt - takten i sig är bara en del i ett pussel och som bekant så är EN del i ett pussel värdelös om man inte har andra bitar också för en bra helhet. Vilket ju är ungefär det du skriver. Det krävs mer för att kunna få den där optimala takten, inte bara att i sig ändra takten. Dock kan ju fokuset på att ändra takten vara en del på vägen till att få en bättre helhet, beroende på tanke bakom och hur det utförs - hur det passar in i helheten.)

Senast ändrad:

Det är ju rätt intressant att du skriver det eftersom "min" tränare också kritiserat den biten - vill först ha bakbenen skolade att kliva på framåt för att öht få igång något ryggsving. Dock är det helt enkelt en annan väg med samma målbild, för jag tror ju knappast BB´s tanke "egentligen" är att ha en häst som inte "får plats" med sina bakben framåt, han använder bara en annan väg dit.
Sen har det inte med tempot eller takten att göra i det läget, det är helt enkelt riktningen på benen. Att t ex börja snurra runt och vilja ha böjning med fokus på innertygel/innerskänkel ger med stor sannolikhet en sladdande bakdel och innerbak som kommer tvära snarare än kliva på framåt, oavsett vilket tempo man gör det i. Jämfört med att först lägga upp en ridning som skolar hästen att kliva rakt fram med sina bakben innan man går vidare.

Senast ändrad:

Det är ju rätt intressant att du skriver det eftersom "min" tränare också kritiserat den biten - vill först ha bakbenen skolade att kliva på framåt för att öht få igång något ryggsving. Dock är det helt enkelt en annan väg med samma målbild, för jag tror ju knappast BB´s tanke "egentligen" är att ha en häst som inte "får plats" med sina bakben framåt, han använder bara en annan väg dit.

Men eftersom han inte förstår betydelsen av det som Kyra kallar horisontellt rak och som kommer när ryttaren sitter på mitten ( hon visar detta tydligt på sina videos)(och Bent kommer aldrig dit efetrsom han inte sitter på mitten)

I all fall det arbetet han gör påverkar hovarnas placering, men eftersom hästen inte är horisontellt rak så får han aldrig med sig bäckenet: bäckenet kommer med när hästen håller det rakt i våg och då måste man sitta på mitten - och sitta stilla där och inte låta hästen flytta på en :devil:

Jag tjatar som en dåre att det är bakdelen som skall på plats - inte hoven

Och visst har detta med takten att göra - det är när du kan hjälpa hästen att hålla bäckenet i våg och att den inte ramlar med mer vikt i ett framben som du får takten som tack för besväret

skit i takten - skit i huvudet - skit i hovarna - rid hästen i våg - gör då det så har du också lättare att hjälpa den när den tippar framåt, mycket lättare för den att ta tillbaka vikten än när den ser ut som en tredimensionell romb

Senast ändrad:

Om du t ex försöker påverka takten genom att dutta ett spö på ett ben och mekaniskt ändra rytmen
det där är verkligen vilja och inte kunna för mig

Att t ex lägga fokuset på rätt takt i sin egen kropp samtidigt som man underlättar för hästkroppen att använda kroppen "rätt" till den takt man vill åt.
Ja man kan hjälpa hästen att hålla balansen och ffa är man bra på det här så följer man inte med i hästens obalnser. Jättevitkigt på en kräbbhäst som tuaphua skrev om. Båda våra hästraser är avlade att gå i oländig teräng där alla fyra ben kan göre helt olika saker och stå på olika nivå och ta olika långa steg. Jättesvårt när hästen är så rörlig i sin kropp och har en medfödd tendens att låsa ryggen för att frigöra snabb individuell benaktivitet.

många prickar

Jag tror alla hästar har en takt där dom verkligen är i balans och kan arbeta ändamålsenligt och det är den man ska påverka hästen till att gå i.
.................................

Tror jag, eftersom takten är en så grundläggande kvalitet.

Ja eftersom takt är ekvivalent med balans

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama