Takt i galoppen

Sv: Takt i galoppen

Man kan tävla.... för att man tycker att det är kuuul:banana: på enklare tillställningar.

Var ska man börja om det ska vara "perfekt" från start:confused:

Ingen häst uppför sig heller som på träning- vardagsmat.

Man måste ju träna på att tävla också, bara att göra något utanför rutinen är ju jättesvårt och kan ställa till mycket problem och lustiga incidenter... :laugh:

Hade jag bara kunnat 1) sitta ner i traven 2)galoppera 3) rida hade jag också velat ut och träna på att tävla. Inte för att plocka poäng, för det fattar jag också att jag inte skulle göra - men för att ÖVA.

En notis om spöet bara - om ni vill testa mer så kanske ett kortare eller åtm utan viftande slut? Även om det inte nuddade hästen så kanske viftandet störde rätt mkt?

Jo, precis. Funderar på att se hur han reagerar med kortare och hårdare spö, det är ju faktiskt läskigt när det viftar vid rumpan... :p

Ja, det är en riktig :devil: att knäcka när man ska behöva anstränga sig och ändra sin normala hållning. Ska göra en ny kraftansträning för att bättra mig, lovar... :p

Men det är många ömma tår (bok som landar på tårna gör ont) innan man kommer så långt. Jag lyckades inte.

Aj då, jag som har så stora fötter! Kanske ska ha stövlarna med stålhätta? :idea:

:)
Så som jag uppfattar vårat avsaktningsproblem är att jag glömmer att planera dom (här kommer ju även våran brist på tempoväxlings-träning in) och jag lite "panikar", tappar sitsen. Faller lite framåt och tappar rumpan, vilket gör hästen "springig i avsaktningen", jag hamnar i lätt stolsits, låser min hand för att få stopp på honom då jag tappat mina andra hjälper. Min teori är alltså att mitt problem ligger i att jag inte klarar att planera och sitta kvar ordentligt i avsaktningen för att hålla ihop honom, och att det orsakar de andra problemen. Vad tror ni?

Jag håller med axel ang bra jobb:bow:

Nej det som händer är att den inte vill bära utan av drivningen ilar den framåt pga sitt naturligt starka påskjut så blir det enormt svårt att påverka med sätet och det är där handen kommer in, det är otroligt lätt att i det läget bli låst och hållande, och som en följd kuta med ryggen, nästan som ta spjärn. Ändå är det ju det man måste göra, sluta bromsa i handen och låta den släppa fram rörelsen, och därför (som ni ju redan skriver) går det inte att sätta mer tryck innan hästen kan bära.
En bra sadel rekommenderar jag också, men det kommer att bli total överkurs att försöka komma åt något ur det läget på "spö-filmen", utan det behövs jobb för att få den att öka strykan i att bära och våga vila mer på steget. Den vet ju knappt hur man gör, så det är jättebra jobbat av dej!

Jo, märks väldigt tydligt i galoppen om man tar i honom hur det påverkar takten. Har även börjat fundera på om det är därför det ser så himla fruktansvärt ut med en del travares galopp (ja, självklart har de ju naturligt ingen bra) för att folk helt enkelt inte kan låta bli den där innertygeln och att hindra rörelsen? Försöker låta bli att vara hindrande i handen, trodde inte det var så illa som ni säger? :o
Ditt förslag innefattar bla mer galoppfattningar, korta sträckor utan inverkan av handen? (Mer än mjukt stöd alltså)

utifrån det perspektivet ser det inte dåligt ut: Det brukar se mycket värre ut
Fint maskerat beröm? :p:D

TS: jag håller med om att sadeln inte är optimal vare sig för dig eller hästen. Den förefaller ligga för platt på hästen och trycker ner ryggen på den, och även du själv hamnar rakt på ryggraden vad jag kan se. Funkar inte en bomsadel på den?

jag vill se mera halvhalter i programmet : )
fint ekipage i övrigt, jobba på med styrkan och bärigheten så blir det bra!

Tack :)
Sadeln är en vanlig barbackapad, har ingen möjlighet att köpa ny dressyrsadel nu (köpte hoppsadel i höstas då jag inte trodde vi skulle dressyrutvecklas så snabbt nu i vår), studentekonomin klarar inte vad som helst... Sen upplever jag inte så mkt problem med min sadel som ni ser, men man kanske skulle överväga att testa nån annan sadel igen... :crazy: (även om jag älskar närheten och känslan i padden)

En travhäst skjuter MOT handen - de om de är tränade för trav - är ju tränade att hitta balansen där

Nu skall det blir ridhäst och då skall balansen hittas bakifrån, och då kommer allt stöd i handen - hindra det för hästen kommer göra det den är van dvs ta tag i bettet låsa ryggen och paddla

Fast ta tag i bettet har han slutat med för länge sen. Han är väldigt noggrannt genomarbetat i skritt med sökning, den normala stötestenen för travarna... :crazy: Numera får jag aldrig motstånd i handen i skritt o trav(bortsett från då när jag har spö :D ) utan de tillfällen jag får något mer i handen är bara ett resultat av genomarbetning, kommer mer och mer med lösgjordheten.

TS det finns en massa koordinatiosnövningar som man kan använda som hjälper hästen attt hitta en mer lämplig hållning och koordoination - och som kommer hjälpa dig att hitta en bättre balans = ren galopp

Tips på övningar eller var man kan hitta dessa? Kan ju inte bara säga A ;)

Att du kanske rider som Quadrofenia. Vet inte om du här menar nåt positivt eller negativt? Är inte så aktiv på Buke längre...
nu älgar inte din häst som hennes, men den behöver börja kunna bära lite. Vila på stegt en gnutta o sen ta i därfrån. Då krävs det mer distinkt säte av dig. Just detta med distinkt säte får du gärna utveckla (ja, börjar känna mig lite tjatig o korkad nu, men så får det va ;) ), förstår faktiskt inte riktigt vad du menar?

Galoppbommar är för att få lite mer svävmoment i galoppen, men om det blir trassel- byt metod.

Bra idé, ojojoj vad det ska användas bommar till allt möjligt i sommar :)
(Ni får ursäkta att jag gör nytt svar till alla inlägg, men annars lyckas jag inte hålla koll på vad jag ska skriva till var och en och vad ni har skrivit...:o )

Visst kan man in och tävla LC eller högre om man har i bakhuvudet att man inte rider för en placering utan enbart ute efter en bedömning, ha kul och få erfarenhet.

Är själva poängen med "tävlingen" vi ska på, är en liten lätt träningstävling på vardagskväll som bara är för träning inför framtida träningar, hästens psyke behöver mycket invänjning inför nya situationer... :crazy: Och mest en rolig grej :bump:

Ni har ju fått mig att tänka till här på dressyr, tror miljoner övergångar skulle funka utmärkt på honom. Är inte så upphetsande men samlande :)
Galoppfattningar är inlärt från sluta i skritt, för att sen ta upp till trav. Är först de senaste två månaderna vi fattat från trav. Så många galoppfattningar ligger också på vårat sommarschema (oj vad vi kommer få jobba i sommar!)
Huvudet ignorerar jag fullständigt, särskilt i galoppen så det blir inget problem :p (så länge det inte är mellan frambenen...)
Är fantastiskt vad många saker som ju är självklara när ni skriver det, och som jag själv tipsar folk om, men som tydligen inte gäller mig själv? :o

delvis kl

Men hur skulle en miljon övergångar funka på den hästen?
Nu får du ta mitt svar med en stor skopa salt för jag har inga fler erfarenheter än min drulle.

Men takten och renheten i galoppen har på min häst kommit med styrka, och styrkan kommer genom övergångar (among others) Är den så stark att du kan fatta först från trav, en lugn trav för att senare göra det från skritt? Bara några steg, bara under den tiden den bibehåller någon sorts kvalitet och avbrott direkt. Tror att iom att hästen sätter sig lite i fattningen, speciellt från skritt så har du per automatik lite mer luft och har det att bygga vidare på?

Strunta i att det inte blir så snyggt i början, skit i var du har huvudet. Huvudsaken är att den börjar vinkla om bak så komme resten av kroppen av sig själv när den orkar mer. Så tänker iaf jag..

Nu har jag utgått från min häst som inte orkade med sig i galoppen och blir lång och fyrtaktig - och som inte är en travare, kanske skillnad då, jag vet inte..

Tänk bara på... att enl TR måste sadeln vara av engelsk modell, altså den bomlösa sadeln du rider i på filmen är inte godkänd. ;)

Jag vet... :( Inte heller mitt sidepull, så förutom alla andra hemläxor vi har fått jobbar vi fortsatt på bettinvänjning... :crazy:

varför funkar inte bett undrar jag?:)
Annars tycker jag du inte behöver skämmas alls på tävling för din häst. Jag tycker både skritt och traven är fullt godkänt för en LC, hur sen galoppen är kan jag inte se fullt från filmen,där är det helt beroende på renheten av galoppen och hur stor del av bedömningspunkten som är i rätt takt, hur den bedöms.
Det kan ju bli så om det tillkommer spänning på tävlingen att det går ut över renheten i galopparbetet eftersom den är din hästs känsligaste gångart.

Sen tycker inte jag du ska tänka på att det är din balans som är avgörande och att om den blir tipptopp så löser sig allt. Din häst är en travare och de har som regel alltid sämre galopp och är avlade på sätt och vistill det, som någon skrev du måste träna din häst så den får styrka och för en häst som inte har så naturliga lätt för sig mer gratis så tar det längre tid och på vissa travare går det faktiskt inte alls, inte ens om superbalanserande Isabell Werth kommer i sadeln.:)

Fast just den där sadeln är nog den som utvecklat dig så mkt. Utan den hade du inte behövt skaffa dig en sån där urjäklig övermänsklig balans.
Jag ser ju mer fascinerad av människo utveckling är hästutveckling, din balans består men hästar byter man ju då och då.
Du kan faktiskt få låna min sadel i sommar om du vill. Använder den ju inte ändå och den passade väl honom?

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, har en 5 gångare som har fått problem med galoppen. Han har haft fantastisk galopp det har varit hans bästa gångart vi har varit...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka