Takt i galoppen

Sv: Takt i galoppen

KL

Skaffa en sadel som inte sätter dig i stolsits. En som håller dig balanserad så du kan påverka med säte och inte behöver bli hängande i handen.
Olja upp gångjärnen i armbågar och handleder så att du blir mer följsam med handen. Du är totallåst, i armbågen speciellt, vilket gör att du inte får en stadig, mjuk och följsam hand. Rid utan spö tills handen blivit stadig så du inte sitter och duttar på hästen hela tiden.

Sträck på dig! Du sitter bak på skinkorna (vad jag kan se trots pösig T-shirt) och kutar med ryggen, axlarna framskjutna. Du har tre sittben: Sittbenen samt blygdbenet. Alla tre skall ha kontakt i sadeln. Bak med axlarna, upp med bröstkorgen. Alla delar i kroppen hänger ihop som i ett enda snöre. Om en del hamnar fel drar det allt annat fel.

Tänk inte programridning nu. Du har mycket jobb kvar med att bygga upp lydnad. Övergångar skritt halt i massor. Tillbaka till ABC. Gas broms och styrning.

Och nej, galoppen var inte ren i första videon.

Trevlig häst som du har gjort ett bra jobb med. Nu är det dags att finlira mer och få ordning på grunderna.

Fast den har fortfarande inget tryck tycker jag. Den har inget påskjut, det är bara benen som rör sig. Möjligtvis rör de sig snabbare och mer stressat på andra videon, men fortfarande inget påskjut och tryck i kroppen.

Förmodar att det är en travare o då gör du ett gott jobb.

En sdn kan man inte bara rida på framåt med, utan massor med tempoväxlingar/ avstämmningar.

Galoppbommar kan göra gott. det krävs dock ett mkt markerat säte för att få till det. Den behöver mkt mer hjälp.

Du kan gott rida tävligen- om du tar det för vad det är- vilka förutsättningar den har.

Lycka till:laugh:

Tack för ditt svar. Hoppas jag nu inte låter som nån tjurig okunnig ryttare som bara går i försvarsställning, för det är inte så det är menat, men jag kan inte hålla med om allt du säger. Vet inte om du främst bedömer den andra filmen nu?
Tycker inte jag sitter särskilt mycket i stolsits generellt? Tittar lite extra på spö-filmen nu (som inte är särskilt representativ då jag aldrig rider med spö) och kan se att min sits är betydligt sämre där (vilket jag ju även kände när jag red). Hästen blev mycket stressad av spöet (som enligt personerna som var där, inklusive tränare, aldrig rörde hästen utan det var tillräckligt att det rörde sig i luften), vilket gör att jag för att lyckas hålla hästen har låst hela armarna och tryckt framåt/nedåt med hälarna= rider i lätt stolsits bitvis med spända ben... :crazy: Men utan spö tycker jag inte att jag kan se dessa sitsbrister? :confused:
Jo, sträcka på mig är ett evigt problem, nån gång ska jag väl oxå lära mig att inte titta ner på min snygga häst... :angel: Däremot så kan jag lova att jag sitter på och rider med sittbenen, det har den där :devil: Djurjouren tryckt in i mig under några år...
Tycker inte heller att lydnaden och övergångarna är så dåliga i filmen utan spö (jo, med spö är dom ju rent katastrofala), är fullständigt medveten om att det behövs arbete och särskilt då framåtridningen i avsaktningar som andra poängterat.
Är jag verkligen så hemmablind så jag inte ser alla dessa fel i ridningen? :cool:
(Tack förresten också för omdömet om galopptakten :) )

KL

Skaffa en sadel som inte sätter dig i stolsits. En som håller dig balanserad så du kan påverka med säte och inte behöver bli hängande i handen.
Olja upp gångjärnen i armbågar och handleder så att du blir mer följsam med handen. Du är totallåst, i armbågen speciellt, vilket gör att du inte får en stadig, mjuk och följsam hand. Rid utan spö tills handen blivit stadig så du inte sitter och duttar på hästen hela tiden.

Sträck på dig! Du sitter bak på skinkorna (vad jag kan se trots pösig T-shirt) och kutar med ryggen, axlarna framskjutna. Du har tre sittben: Sittbenen samt blygdbenet. Alla tre skall ha kontakt i sadeln. Bak med axlarna, upp med bröstkorgen. Alla delar i kroppen hänger ihop som i ett enda snöre. Om en del hamnar fel drar det allt annat fel.

Tänk inte programridning nu. Du har mycket jobb kvar med att bygga upp lydnad. Övergångar skritt halt i massor. Tillbaka till ABC. Gas broms och styrning.

Och nej, galoppen var inte ren i första videon.

Trevlig häst som du har gjort ett bra jobb med. Nu är det dags att finlira mer och få ordning på grunderna.

Håller helt med dig här, har inte sett spö-filmen innan och det gör ju skillnaden mellan korrekt tryck och stress-tryck. Han arbetar inte heller igenom kroppen ordentligt på den senare filmen, vilket ju kändes väldigt tydligt från ryggen :angel: Blev mer energi och tryck så i hästen, men han var inte tillräckligt avslappnad för att använda den på ett korrekt sätt genom hela kroppen.

Tack :)
Ska jobba vidare med mycket övergångar och tempoväxlingar när vi sätter igång igen, har jobbat mycket med det tidigare för grundläggande lydnad men när det började funka så har det lite glidit undan... Börjar känna mig som världens latmask som bara halvglider runt i nåt såstempo... :o:p

Galoppbommar kan göra gott. det krävs dock ett mkt markerat säte för att få till det. Den behöver mkt mer hjälp.

Hmm, du får gärna förtydliga vad du menar här? Hänger inte helt med?

Jo, tävlingen blir bara en liten träningstävling och jag är fullständigt överlycklig över att vi faktiskt har kommit så långt så jag funderar på att tävla, ballar han inte ur och hoppar över staketet så är jag nöjd :D

Är lite hemmablind... Skulle uppskatta om någon vill titta på den här filmen och kommentera takten i galoppen, hur pass oren den är :D Filmen visar ett helt L:C program.

http://www.youtube.com/watch?v=_Dzwch360aw

Självklart får ni även komma med andra kommentarer och tips :) Tänkte tävla nu till sommaren, så alla tips om vad jag ska tänka tills dess tas emot tacksamt!

För det första så med tanke på omständigheterna så ser det inte så tokigt ut. :)

Men du vet ju själv att takten inte är som den ska, det är heller inte tryck som fattas utan som du själv förstår mera genom kroppen - ännu mera genom kroppen. och det kommer med bättre teknik och koordination från hästens sida

och en bättre balans och inverkan från din sida - men just den delen av rytteriet är det få som är bra på att förmedla

Grunden är i alla fall -att din stigbygel måste hamna under din tyngdpunkt - det kommer göra hela skillnaden. Så du behöver en sadel som hjälper dig och passar hästen - men det är ju en vetenskap i sig och svårt utan vettig hjälp för de flesta snör bara in på ett märke

Det dvs bättre balans kan som sagt bota dina problem snabbt

Nej, du låter inte som om du gnäller eller går i försvar. Du ser det jag ser i andra filmen. Att den vevar i luften trodde även jag på min men tränaren sa att det duttade, bara yttersta spetsen på snärten, men det räckte för att hästen skulle bli spänd och springig. Bort med spöt och fram med 5-56 och olja upp armbågarna. :)

Övergångarnas lydighet i första filmen säger jag inget negativt om, däremot saknas styrka hos hästen ett hålla ihop sig själv i övergångarna. Ett typiskt tecken på styrkebrist är att han kör upp huvudet i i övergången. Speciellt till lägre tempo.

Tempoväxlingar, övergångar hela tiden. Inte bara rida en gångart i transportsträckor utan mata in övergångar och tempoväxlingar, halvhalter kan man inte få för många. Även en halvhalt är en tempoväxilng.

Står fortfarande för att en bättre sadel skulle hjälpa dig mycket. Man skall aldrig underskatta betydelsen av en sadel som sätter en i balans och ger stöd. Jag har lärt mig den läxan den hårda vägen.

Jag har också förmågan att kuta och titta ner. Ett trick är att INTE rida i pösiga kläder. Något som är mer figurnära är mycket bättre. Dels ser tränaren mycket bättre hur man sitter och när man ser sig själv på film/bild sitta i figursytt med kutig rygg så skäms man rejält. Det räcker med ett par bilder så har man i bakhuvudet att sträcka upp sig. HUR man sitter är otroligt viktigt.

Nej, som sagt så rider jag aldrig med spö utan vi testade det endast detta dressyrprogram för att se om vi kunde få just lite mer tryck och energi i honom... vilket ju inte fick så bra utfall :crazy: Tycker du att mina armar är låsta även i filmen utan spö?
Ja, styrkan är under utveckling. Är kanske inte så konstigt då form och arbete i trav lossnade för oss först i december, så med lite tid så. Blir nog mycket cavaletti och övergångar i sommar, samtidigt som han går på sitt kuperade naturbete. Kommer ha värsta biffen till hösten :D
Med tanke på att jag även går kutigt och har gjort så hela mitt liv ändras det tyvärr inte av ett par bilder, men periodvis är jag bättre. Men ska verkligen försöka ta tag i det!
Är verkligen glad över allas positiva och bra konstruktiva kritik :bow:

Där slog du huvudet på spiken eller vad det heter! Som du säger, du fick mer tryck, men han är för spänd för att kunna förvalta det korrekt.

Jag tycker att Axel har uttryckt det så väldigt bra:

"Skapa inte mer tryck än du kan bruka"

ypperligt att ha med sig... *tummen upp*

Jag som sett dig från början kan ju säga att jag är stum av förundran över din sits nu. För du var KUTIG (typ som mig:o) innan. Nu sitter du så man blir avundsjuk.

Min första tanke är att det känns som att du klämmer med laren och pa sa sätt pressar ner hästens rygg lite och far den att hamna lite pa bogarna, samtidigt som du kanske är lite för hard i handen. Om du försöker slappna av i laren och tänker cowboy/gammal hästgubbe som är hjulbent och samtidigt försökervara mjuk i handen sa tror jag att du kan hjälpa din häst till att fa mer svävmoment i galoppen.

Det får jag nog säga är bra betyg för en travare som BARA haft påskjut och inget bärigt alls. Nu ska man bara träna några år på att få ihop de där två att sammarbeta liksom.

En notis om spöet bara - om ni vill testa mer så kanske ett kortare eller åtm utan viftande slut? Även om det inte nuddade hästen så kanske viftandet störde rätt mkt?

Fö tycker jag du ser ut att göra ett kanonjobb! Och hur du kan sitta så still och mjuk när hästen flyger och far och tappar takten är för mig en gåta :bow: till dig!

Jag känner igen det där med att även gå kutigt. Jag går kutigt och framåtlutad. Ibland skärper jag till mig även där. Dansat många år och fick lära mig att ha känslan av att från toppen av huvudet gick ett snöre rakt upp som håller uppe hela kroppen och sträcker en uppåt.

Det gamla tricket att gå om kring med en bok på huvudet är inte het fel. Såg ett program om tjejerna på playboy mansion där de tränade på detta. Dom kunde göra nästan vad som helst med kroppen och boken låg stilla uppe på skallen.

Men det är många ömma tår (bok som landar på tårna gör ont) innan man kommer så långt. Jag lyckades inte.

Jag håller med axel ang bra jobb:bow:

Tycker inte heller att lydnaden och övergångarna är så dåliga i filmen utan spö (jo, med spö är dom ju rent katastrofala), är fullständigt medveten om att det behövs arbete och särskilt då framåtridningen i avsaktningar som andra poängterat.

Nej det som händer är att den inte vill bära utan av drivningen ilar den framåt pga sitt naturligt starka påskjut så blir det enormt svårt att påverka med sätet och det är där handen kommer in, det är otroligt lätt att i det läget bli låst och hållande, och som en följd kuta med ryggen, nästan som ta spjärn. Ändå är det ju det man måste göra, sluta bromsa i handen och låta den släppa fram rörelsen, och därför (som ni ju redan skriver) går det inte att sätta mer tryck innan hästen kan bära.
En bra sadel rekommenderar jag också, men det kommer att bli total överkurs att försöka komma åt något ur det läget på "spö-filmen", utan det behövs jobb för att få den att öka strykan i att bära och våga vila mer på steget. Den vet ju knappt hur man gör, så det är jättebra jobbat av dej!

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att det bara är benen som rör sig

KL

Men det som saknas är ju inte tryck - det är ju att den rör sig i ryggen

Hästar som inte är ridhästar behöver så oerhört mycket hjälp med balansen för att ens tänka ryggverksamhet

Travare har ju också en benägenhet att vara stela i ryggmuskulaturen - vilket hindrar magmusklerna - vilka skapar ryggevrksamhetenn

utifrån det perspektivet ser det inte dåligt ut: Det brukar se mycket värre ut

men som sagt de behöver hjälpt - och en ultrabalans hos ryttaren - för när de hamnar i obalans kan de inte var tillåtande i handen - och blockerar då ryggens rörelser.

Låst hand = låst hals = låst rygg hos hästen

Då bromsar man i självaverket ryggverksamhet. Särskilt i galoppen, så gör hästens försök att använda hela kroppen och inte bara benen, så medfördet att halsen kommer att bli längre och kortare beroende på vari stegsekvensen. Kontakten fram måste tillåta det och då krävs en lätt kontakt och medgående hand - och för det - en sadel som hjälper ryttaren att hitta sin balans - så att det går att förhålla sig så till bettet

På hästar med mer naturlig balans är det svårt nog - på sådan här är det ännu svårare och en koordinationsfråga för hästen - den skall använda kroppen på ett helt annat sätt

Man måste komma åt den koordinationen. Både häst och ryttare skulle vara hjälpta av tömkörning

Tuff uppgift - och TS har kommit en bra bit själv.
men för det sista så behövs mer balans och koordination

KL

Varför skulle hon inte kunna rida ett LC program? :confused:
Hästen är lydig och gör det den ombedes göra. Sen finns det saker att jobba på framför allt galoppen som sagt, men att den inte skulle kunna gå ett LC program, varför i hela friden inte då? :confused:

hur finlirar man och går tillbaks till grunderna samtidigt ? :confused:

TS: jag håller med om att sadeln inte är optimal vare sig för dig eller hästen. Den förefaller ligga för platt på hästen och trycker ner ryggen på den, och även du själv hamnar rakt på ryggraden vad jag kan se. Funkar inte en bomsadel på den?

jag vill se mera halvhalter i programmet : )
fint ekipage i övrigt, jobba på med styrkan och bärigheten så blir det bra!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, har en 5 gångare som har fått problem med galoppen. Han har haft fantastisk galopp det har varit hans bästa gångart vi har varit...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka