Takt i galoppen

Sv: Takt i galoppen

Fast det en travare gör är inte det samma som en ridhästs påskjut

Det påskjutet som man vill ha hos en ridhäst handlar om att det går ÖVER RYGGEN och ut öronen

En travhäst skjuter MOT handen - de om de är tränade för trav - är ju tränade att hitta balansen där

Nu skall det blir ridhäst och då skall balansen hittas bakifrån, och då kommer allt stöd i handen - hindra det för hästen kommer göra det den är van dvs ta tag i bettet låsa ryggen och paddla

TS det finns en massa koordinatiosnövningar som man kan använda som hjälper hästen attt hitta en mer lämplig hållning och koordoination - och som kommer hjälpa dig att hitta en bättre balans = ren galopp

Tack :)

Hmm, du får gärna förtydliga vad du menar här? Hänger inte helt med.
Att du kanske rider som Quadrofenia. nu älgar inte din häst som hennes, men den behöver börja kunna bära lite. Vila på stegt en gnutta o sen ta i därfrån. Då krävs det mer distinkt säte av dig.

Galoppbommar är för att få lite mer svävmoment i galoppen, men om det blir trassel- byt metod.

Ja :laugh:

KL

Och varför inte galoppbommar med lite höjd sedan = studs som "löshoppning" fast börja med bara bom
och testa att öka sedan någon dm i taget = gymnastik för ryggen = rörlighetsträning

Ta bra hjälp så någon kan bedömma avstånd

Varför skulle hon inte kunna rida ett LC program? :confused:
Hästen är lydig och gör det den ombedes göra. Sen finns det saker att jobba på framför allt galoppen som sagt, men att den inte skulle kunna gå ett LC program, varför i hela friden inte då? :confused:

Delvis KL
Håller med! LC är ju inte precis avancerat, det är väl till för att öva? Jag tycker absolut att TS kan rida programridning, speciellt eftersom hon poängterade att det bara är för skojs skull och utan större mål än att ta sig runt :)
Hur ska man få erfarenhet om man aldrig provar? Dessutom tycker jag det såg bra ut, och inte minst: BRA mkt bättre än flera ekipage jag sett på våra lokaltävlingar Lätt B... :crazy:

Varför skulle hon inte kunna rida ett LC program? :confused:
Hästen är lydig och gör det den ombedes göra. Sen finns det saker att jobba på framför allt galoppen som sagt, men att den inte skulle kunna gå ett LC program, varför i hela friden inte då? :confused:

Visst kan man in och tävla LC eller högre om man har i bakhuvudet att man inte rider för en placering utan enbart ute efter en bedömning, ha kul och få erfarenhet.
hur finlirar man och går tillbaks till grunderna samtidigt ? :confused:

Befäst och bemästra grunderna. Få en stark häst som orkar bära och inte bara skjuta på och ge ryttaren möjlighet att få ännu bättre sits vilket kommer hjälpa med att gå vidare. Både häst och ryttare tjänar på det i längden.

:bow::bow:
Klart man kan rida ett LC program. Det gör man ju för att det är KUL. Inte många travare som kan prestera det denna pållen gör och de startar i högre klasser ändå.:crazy:

Jag håller med i allt du skriver :bow:

frågan är vad man tjänar på nu - och vad som visar sig mest gynnsamt i längden

Den grund man lägger i att få hästen till balans är en stor investering på hälsakontot i framtiden

Hälsa = balans

Senast ändrad:

delvis kl

Men hur skulle en miljon övergångar funka på den hästen?
Nu får du ta mitt svar med en stor skopa salt för jag har inga fler erfarenheter än min drulle.

Men takten och renheten i galoppen har på min häst kommit med styrka, och styrkan kommer genom övergångar (among others) Är den så stark att du kan fatta först från trav, en lugn trav för att senare göra det från skritt? Bara några steg, bara under den tiden den bibehåller någon sorts kvalitet och avbrott direkt. Tror att iom att hästen sätter sig lite i fattningen, speciellt från skritt så har du per automatik lite mer luft och har det att bygga vidare på?

Strunta i att det inte blir så snyggt i början, skit i var du har huvudet. Huvudsaken är att den börjar vinkla om bak så komme resten av kroppen av sig själv när den orkar mer. Så tänker iaf jag..

Nu har jag utgått från min häst som inte orkade med sig i galoppen och blir lång och fyrtaktig - och som inte är en travare, kanske skillnad då, jag vet inte..

Senast ändrad:

FWIW jag tycker du har rätt :laugh:
- det kommer med styrka

också; när det är kardinalfel så hjälper inte övergångar

PÅ min gick det inte att träna fattningar för han blir så het - men don efter person -Och problem i galoppen behöver inte lösas i galoppen

För oss med udda raser gäller det att hitta styrka för det inte helt lätta /naturliga

i det här fallet också rörlighet tro jag

skritta 30 dm cavaletti fick Tiff göra för att återfå rörlighet i ryggen efter operation

det finns massa vägar och lösningar - som hjälper hästen

absolut, man kan inte bara göra en sak, cavaletti, klättring osv.. men till slut måste man ta sig an problemet i den gångart problemet sitter i - också!! Men självklart inte om man inte reder ut det. Då måste man väl ha insikt att lägga av och hitta andra vägar.

Tack för påminnelse om upphöjda cavalettibommar.. ska utsätta pålle för det i helgen.

Visst kan man in och tävla LC eller högre om man har i bakhuvudet att man inte rider för en placering utan enbart ute efter en bedömning, ha kul och få erfarenhet.

Befäst och bemästra grunderna. Få en stark häst som orkar bära och inte bara skjuta på och ge ryttaren möjlighet att få ännu bättre sits vilket kommer hjälpa med att gå vidare. Både häst och ryttare tjänar på det i längden.

Har du vaknat på fel sida? vad är det för kommentar? :confused: Att hon är så dålig att hon inte kan förvänta sig ngra som helst resultat? du vet väl inte om det är en träningstävling, en program ridning med bedömning, eller en klubbdressyr LC hon ska starta? :confused: Vad jag vet rider du väl själv träningstävlingar fast din häst inte är riktigt på g? :confused: En LC är så grundläggande att sitter lydnaden hos hästen, formen är ACCEPTABEL ngt så när, och vägarna rids nogsamt och grundligt, samt ryttaren är avstämd i sina hjälper, så kan man nog rida ett sånt program på lokal nivå utan att skämma ögonen ur sig - som ngn annan sa - man ser betydligt värre skräckexpel ibland i LB klasser gud förbjude, så hög nivå som LB nu är : ) Och folk rider LA klasser på icke godkända procent också - vad är skillnaden undrar jag ?

ser inte hur befästa och bemästra grunderna är "finlir" som du skrev.
i övrigt - helt korrekt, varför grunderna är viktiga!

Senast ändrad:

Jag håller med i allt du skriver :bow:

frågan är vad man tjänar på nu - och vad som visar sig mest gynnsamt i längden

Den grund man lägger i att få hästen till balans är en stor investering på hälsakontot i framtiden

Hälsa = balans

Ja och inte fan ser jag hur hästen eller ekipaget skulle ta skada av att därmed rida igenom ett LÄTT C program och få en bedömning. Kanske rentav det är nyttigt att få en bedömning och en del tips på vägen : ) :angel:

Jisses.

Folk kommer ut på LA banor regelbundet där hästen visserligen går ett LA program hemma i paddocken, men aldrig varit ute på en allmän plats och inte har sinnesnärvaron, eller lydnaden för den delen, att kunna hantera det ö.h.t. vad spelar det då för roll att den råkar gå LA hemma? Tycker ekipaget vi bevittnat visar på lugn och väldigt trolig förmåga att kunna genomföra ett novis program även på icke-hemma nivå. varför ska folk börja bespotta och förfasa sig över det? Löjligt.

Senast ändrad:

Folk kommer ut på LA banor regelbundet där hästen visserligen går ett LA program hemma i paddocken, men aldrig varit ute på en allmän plats och inte har sinnesnärvaron, eller lydnaden för den delen, att kunna hantera det ö.h.t. vad spelar det då för roll att den råkar gå LA hemma?

:o :o :o

springer genast och avanmäler mig till sommarens tävlingar... :eek:

pöss!!

Din häst har väl både färdigheten, lite rutin och även resultat på tävlingsbanan vad jag vet : )
att sen procent kan hoppa upp eller ner, ja så är det. Alltid. för alla. Att procent inte alltid blir godkända för den skull, det är just min poäng.

pöss tillbaks!!!!!!!!!!!! :love:

KL
stör mig på folk som aldrig knappt eller ALDRIG varit ute på en dressyrtävlingsbana i ens LÄTT C som likväl sitter här och bedömer folk som uppvisar skäliga positiva grunder, och vill starta en LÄTT c som vi som sagt inte vet om det är en träningstävling, klubbtävling eller gudarna vet vad. det är knappast en regional gissar jag :)

säg åt folk att inte rida ridborgarmärket heller vet ja för det lär ju finnas saker kvar att jobba på :cool:

Senast ändrad:

KL
stör mig på folk som aldrig knappt eller ALDRIG varit ute på en dressyrtävlingsbana i ens LÄTT C som likväl sitter här och bedömer folk som uppvisar skäliga positiva grunder, och vill starta en LÄTT c som vi som sagt inte vet om det är en träningstävling, klubbtävling eller gudarna vet vad. det är knappast en regional gissar jag :)

säg åt folk att inte rida ridborgarmärket heller vet ja för det lär ju finnas saker kvar att jobba på :cool:

Huvudet på spiken...

Som sagt, det är LÄTT C vi pratar om. Och det finns ALLTID saker att jobba på, för ALLA ryttare, oavsett nivå. Ett ekipage som inte har några problem skulle väl ändå knappast starta lätt c??

Hej,

Absolut tycker jag du kan åka ut och tävla LC dressyr, det ser harmoniskt och trevligt ut, sedan att takten och schwunget inte är det bästa är en annan femma, man får se betydligt värre saker än detta på tävlingsbanorna.
Tänk bara på... att enl TR måste sadeln vara av engelsk modell, altså den bomlösa sadeln du rider i på filmen är inte godkänd. ;)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, har en 5 gångare som har fått problem med galoppen. Han har haft fantastisk galopp det har varit hans bästa gångart vi har varit...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat