Takt i galoppen

PiperGarden

Trådstartare
Är lite hemmablind... Skulle uppskatta om någon vill titta på den här filmen och kommentera takten i galoppen, hur pass oren den är :D Filmen visar ett helt L:C program.

http://www.youtube.com/watch?v=_Dzwch360aw

Självklart får ni även komma med andra kommentarer och tips :) Tänkte tävla nu till sommaren, så alla tips om vad jag ska tänka tills dess tas emot tacksamt!

Sv: Takt i galoppen

Överlag tycker jag att det såg riktigt trevligt ut :)
Men som alltid finns det lite detaljer att slipa på ;)

Viktigt genom hela programmet att tänka på takten/rytmen. Hästen ska trampa på med ett bra driv utan att "springa fort". Ofta hjälper det om du själv räknar takten: "En-två, en-två". I galoppen samma sak: "En-två-tre, en-två-tre". Tänk stora luftiga språng!

Att få mjuka övergångar är också viktigt för helhetsintrycket. Tänk på att hålla takten genom hela övergången. Takten ska inte ändras, bara gångarten. Låter lätt men kräver övning! I övergångarna i serpentinen så stannade hästen upp lite innan övergången (förmodligen en bra halvhalt), skulle vara en ännu bättre övergång om den hade bättre "flyt" genom övergången. (om du förstår vad jag menar.. :p)

Men som sagt, trevligt ridet! :) Hästen ser lugn och avspänd ut och du stör den inte mer än nödvändigt. Tummen upp!

Tack så mycket :)

Tänk på att hålla takten genom hela övergången. Takten ska inte ändras, bara gångarten.

Väldigt bra tanke, ska ha det i huvudet nästa gång jag rider! Har svårt för att rida ordentligt framåt i övergångar och halter, vilket ju syns i avsaktningarna och tappade bakben i halten... :angel: Men tror nog att det tankesättet kan få mig att fokusera lite mer framåt, ska bli roligt att testa.

Ser rätt mjukt och stadigt ut i stort, men jag tycker att den behöver mycket mer takt både i trav och galopp. Den får inget svävningsmoment varken i traven eller galoppen. Tycker du kan rida på mer framåt i bägge gångarterna, utan att den ramlar iväg för mycket givetvis, men mer TRYCK! :)

Tycker du har fått bra tips! Dvs takten, speciellt i övergångarna och lite mer tryck i hästen utan att det går fortare.

En liten detalj som jag tycker att du skulle kunna tänka på är att slappna av så du släpper ner hälen en aning. Du ser ut att ha gaska långa ben så kan tänka mig att du drar upp den lite för att du tycker att du kommer åt hästen mer.

Men jag tycker det ser väldigt mjukt och stabilt ut i övrigt. Du har en bra sits som inte stör hästen. :)

Jag tycker hästen är väldigt nära fyrtakt i galoppen hela tiden. Pusha på mer framåt/uppåt så hästen lyfter från marken.

hehe, nu låter du lite som min tränare ;)
Jo, han behöver mer tryck och det är en av mina stora svagheter att jag inte riktigt vågar rida honom framåt med rädsla för att han ska balla ur fullständigt (något känslig pojke... :crazy: ) Testade att bara ha med ett spö och hålla, fick genast bättre tryck och gång i honom, men går ännu inte att galoppera med spö...
När du skriver att han behöver mycket mer takt i både trav och galopp, exakt vad menar du? Känner mig lite förvirrad med dessa tävlingsdressyrtermer... :o Bara att det ska "betonas mer" i hans takt, alltså mer sväv så den blir tydligare? Och hur isf jobbar ni med detta? Spännande det här :bump:

Tycker du har fått bra tips! Dvs takten, speciellt i övergångarna och lite mer tryck i hästen utan att det går fortare.

En liten detalj som jag tycker att du skulle kunna tänka på är att slappna av så du släpper ner hälen en aning. Du ser ut att ha gaska långa ben så kan tänka mig att du drar upp den lite för att du tycker att du kommer åt hästen mer.

Men jag tycker det ser väldigt mjukt och stabilt ut i övrigt. Du har en bra sits som inte stör hästen. :)

Tack :) Orkar inte titta på filmen igen (har sett den nån gång... :p ), men som jag minns det är det främst i galoppen jag drar upp hälen? Har fortfarande väldigt svårt för att hålla ihop honom i galoppen så då använder jag allt jag kan :angel: Inser efter era kommentarer att jag faktiskt måste vänja in hästen på spö nu, och få lite mer action i honom. Har jobbat så länge med att få honom lugn och att lyssna så det känns märkligt...

Jag tycker hästen är väldigt nära fyrtakt i galoppen hela tiden. Pusha på mer framåt/uppåt så hästen lyfter från marken.

:) Man blir så hemmablind när man bara sitter och rider sin egen häst hela tiden, känner aldrig nån annan takt. Ska jobba på mer energi, utan att han vrålar iväg... :angel: Testade att galoppera med spö och takten blev ju bättre när energin kom, dock gick det emellanåt liiite väl fort...

Jo...alltså han tassar liksom fram, tycker faktiskt att det är tydligare i traven än galoppen. Trav är ju liksom "spring", din häst GÅR mer. Hästen ska ju ha lite svävmoment även i trav, dvs. att alla fyra hovarna lyfts från marken samtidigt. Det har inte din häst, utan den har alltid två fötter i marken. Dvs mer framåt, mer halvhalter, mer styrka. Inget du kan fixa i eftermiddag dvs, utan fortsätt att träna på det varje gång du rider! Mycket tempoväxlingar, för när du rider mer framåt "tvingas" hästen att "fjädra" mer i traven, sen tar du tillbaks igen och försöker ha kvar samma tryck men med kortare steg.

Usch, va jobbigt med tempoväxlingar, är ju mycket trevligare utan :p Vet väl innerst inne oxå att vi behöver det, men har inte orkat ta tag i det. Har inga förväntningar av att klara av nånting på en em med den hästen, allt tar det tid den tar (trodde aldrig jag skulle komma till att kunna starta lätta dressyrklasser ens). Sitter gärna och såsar runt i samma behagliga tempo, men nu ska det minsann ridas tempoväxlingar och övergångar hela sommaren (iaf efter dom här två veckornas bete/tentaperiod...).
Nåt tips på rolig och nyttig övning?

Tempoväxlingar tycker jag personligen att man ska lägga in hela tiden, ska sitta i ryggmärgen. Bara något så enkelt som att när du rider på fyrkanten, "fräs" på lite på kortsidorna, minska i alla hörn, öka på långsidan, några korta steg mitt på, rid på framåt igen, minska i hörnet igen. På så vis får du 12 tempoväxlingar upp och ner på ett varv.

Något helt annat som jag tänkte på är att du gör halt och hälsar i första uppridningen vilket man inte ska göra. :D

haha, ok. Är det helt borttaget från båda LC-programmen? :D Blir ju svårt att låta bli...

Såg bra ut, fast du får inget svävningsmoment i varken trav eller galopp. Jobba på det så bättre!

Tack för kommentarerna :)
Roligt att äntligen ha en representativ film för min häst och få så bra och konstruktiv kritik :bow:

Knuffar även för om nån mer vill specifikt kommentera galopptakten, eller är den helt ok ren (bortsett från dåligt med sväv)? :)

Hehehe, nu måste jag ju lägga upp filmen där du red med spö :D
Där kan vi snacka om tryck :-)
Återkommer.

Ok, här kommer LADDAD pålle. Det trixiga med denna hästen är att han har varit typ...... helgalen? Förlåt ryttarinnan :-) och det har lagts mkt energi och tid på att få honom lugn. Man kan inte trycka till honom nu, inte så mkt som man skulle vilja för då är det explosionsrisk. Hans tryck får nog komma med tiden. Även om man liksom VILL trycka på honom, jag har träningsvärk i min rumpa när jag tränat dem, jag står liksom och DRIVER omedvetet :D

http://www.youtube.com/watch?v=LaDiXGLctJE

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, har en 5 gångare som har fått problem med galoppen. Han har haft fantastisk galopp det har varit hans bästa gångart vi har varit...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat