Taggtråd?

Sv: Taggtråd?

det är ju just det, inget är riskfritt.:crazy:

själv har jag elrep/band, med "avskärare"(eller vad det heter) med jämna mellanrum. än så länge har vi varit "skade fria" med det. peppar peppar...;)

personligen har jag sämst erfarenhet av taggtråd, fårstängsel, plaststolpar och järnstaket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Taggtråd?

Polly_Mulle skrev:
Vad är då optimalt. Taggtråd och ståltråd och elstängsel är inte önskvärt.
Elrep ger lika illa skador som taggtråd ihop med elstötarna
Band kan bränna/skära och skava hemskt det med.
Trä kan splittras upp i buken på hästen
Metallrör kan den dels kväva sig mot och dels bryta sig ganska illa om den slår mot
Vad finns kvar?

En stenmur borde ju vara hyfsat säker, men kanske en aningens jobbig att konstruera.:angel:
 
Sv: Taggtråd?

Har precis flyttat min pålla till ett tillfälligt bete. Med, ja, taggtråd.
Jag skulle inte välja det själv på mina egna hagar, men jag tar risken. Det här handlar om enorm hage, som tar timmar att gå runt, som innefattar skog, ängar, ja, allt som kan tänkas.

Nu är de tre som går där, gammeltanten fjording som bott där 25 år, shettis på 10, bott där 8 år, samt min egen.
I hagen har det under åren fötts och bott 3 andra fjordingar där samt en hel drös kor.
Och ingen har faktiskt skadats. Kanske det beror på att den är så stor, vad vet jag. Men jag väljer den ändå. För att det är frihet i största möjliga grad!
 
Sv: Taggtråd?

Läste en gång i en hästbok att det optimala var en riktigt tät häck. har dock aldrig sett det i verkliga livet...
 
Sv: Taggtråd?

Pazuzu skrev:
En stenmur borde ju vara hyfsat säker, men kanske en aningens jobbig att konstruera.:angel:

Ja, stenmurar är helt klart bäst! Stora delar av våra hagar består av stenmurar. Det hade inte varit fel ha sådana runt hela. Fast ekonomin tillåter inte det. Men, när jag blir onödigt rik så. :D
 
Sv: Taggtråd?

javill skrev:
Ja, stenmurar är helt klart bäst! Stora delar av våra hagar består av stenmurar. Det hade inte varit fel ha sådana runt hela. Fast ekonomin tillåter inte det. Men, när jag blir onödigt rik så. :D


Beror på vad man har för hästar: Våra klättrar över stenmurar = livsfarligt!
 
Sv: Taggtråd?

Krasux skrev:
Beror på vad man har för hästar: Våra klättrar över stenmurar = livsfarligt!
Det finns bra och det finns dåliga stenmurar, vi har bägge delar här. En bra stenmur är nästan lodrät och omöjlig att klättra på. Det sämsta är stenmurar som börjar rasa, de kan vara riktigt farliga.

Sen är inte stängselmaterialet det viktigaste egentligen. Stora beten utan trånga fickor och tillräckligt med mat så brukar hästana aldrig trycka mot staketen och då undviks skador.
 
Sv: Taggtråd?

Jag skulle aldrig släppa häst i en liten hage eller vinterhage med taggtråd då jag tror att understimulerade hästar hittar på mer "bus" och riskerar att komma för nära taggtråden.

Om jag hittar en underbar sommarhage som är stooor och omväxlande, och där stängslet är väl spänt och satt så att inga små trånga utrymmen bildas ("fickor") så skulle jag nog släppa trots att det fanns taggtråd. Dock skulle jag se över försäkringen och teckna full veterinärvård, för jag skulle nog oroa mig en hel del och vilja vara säker på att kunna bekosta ev. skador. Jag tror att det är större risk för en häst att skada sig i en liten, tråkig hage med annat stängselmaterial än i en stor, stimulerande hage med massor av gräs och taggtråd.

Längs Bjärehalvöns kust finns ett naturreservat där stora delar används till bete under sommarhalvåret. Där går både kor, får och hästar ingärdade av havet och mur+taggtråd. Där är områdena väldigt stora, det känns nästan som fridrift, och jag har inte hört om något djur som skadat sig där de senaste 10 åren (känner bönder som har sina djur på bete där, har iof aldrig frågat om något hänt men när vi sitter och pratar djur så känns det som det borde kommit upp om något hänt). Kanske finns någon annan som vet?

Så jag tycker du kan släppa på bete!
 
Sv: Taggtråd?

Man kan ju se matematiskt på det hela och matematiken bevisar att du har rätt.

Antalet meter stängsel per kvadratmeter bete blir ju mindre ju större hagen är. Så rimligen blir tiden en häst befinner sig nära ett staket kortare. Risken att skadas av stängsel blir då mindre.
 
Sv: Taggtråd?

aldrig i hela mitt liv att jag tillåter mina hästar gå i en hage med taggtråd! :eek:

Min ena häst har vatt med om en hemsk olycka.. Hon gick i en sommarhage där det var lite taggtråd men det va en otrolig stoor hage, Hon blev helt panikslagen i hagen p.g.a andra hästars beteende, Hon sprang in i taggtråden fastnade & fick mer panik, slog & drog , fastnade ännu mer försökte hoppa över, men tagtråden skar in i benen .. Till slut hade hon kommit loss, men med rejäla skador.. Juvret hade helt slitits bort från sin plats och satt nästan på sidan av magen, benen var mycket sönderslitna. Jag höll på och dö när jag kom till stallet när jag fick veta detta.. Kändes som man redan hade misst sin häst... :(

MEN TACK OCH LOV ATT DET FINNS BRA VETRINÄRER!!!
hon var skeptiskt först, men . dom fixa till det och nu är hästen helt återställd & rids som vanligt och blir tävlad...

Snacka om att ha änglavakt..

MEN, tillåt inte att era hästar går i hage med taggtråd .. ni ser vad som kan hända !!!

th_2003jan-aug014.jpg
 
Sv: Taggtråd?

*kl*

En liten fundering bara...

Hur gör ni som har beteshagar som gränsar till grannens beteshagar, och denne har taggtråd uppsatt? Har förstått på vissa svar i denna tråden att det är idioti att stängsla innanför taggtråd, och det är ju samma sak som att jag och grannen har olika stängsel. Min sommarhage som består av 3 ängar och två skogsområden har till stor del naturstängsel, en ca 160 cm hög stengärdesgård, ca 110 tjock (undrar om de födde upp elefanter där förr:rofl: ) och en del som är stängslad med fyra eltrådar. En utav ängarna gränsar dock till grannens betesmark, där denne har taggtråd uppsatt på sin sida. Det är ca 1 meter mellan våra stängsel, och en smalare gärdesgård ca 80 cm hög emellan. Jag är inte speciellt orolig över detta då mina hästar (eller korna de sambetar med) inte har någon anledning att ta sig ut då det alltid finns gott om bete och stora ytor att vandra omkring på (tar ca 1 h. att vandra runt hagen).

Tycker ni att det är idioti att jag inte bekostar mig att stängsla om grannens betesmark?
 
Sv: Taggtråd?

Jag kan ju bara berätta vad som hände för ca en timme sedan här hemma...på tal om att ha dubbla staket, el framför taggtråden.

Grannen kom med en lastbil full med kvigor som skulle släppas på betet som ligger kanske 300-400 meter i från våra hagar men sikten är fri dit. Mina små shettisar går för sig i hagen som gränsar direkt till kohagen så de var jag på väg att leda därifrån för att de inte skulle bli stressade. Under tiden så passar min KORKADE halvblodsvalack på att dra igång med hela sitt register; skrika, tokspringa, nästan knocka åringen som går med honom OCH som avslutning på denna uppvisning så springer han helt enkelt ner hela grannens elstaket och knäcker en sisådär 4-5 stolpar. Han drar också med sig åringen in och denna springer också igenom tråden därför att han inte hittar hålen som storebror har gjort.

Jag blir så trött, hur stor hjärna har han egentligen? Det är inte första gången han springer så fort att han inte kan stanna, han har knäckt trästaket också...

Ni kan ju själva föreställa er om det hade varit taggtråd eller el med taggtråd bakom...
Så det där med att hästar går fram och "känner" att det är piggar eller att det är el framför det är ju skitsnack, det gör de INTE om de får upp farten av någon anledning kan jag lova.
Vad jag tror är att många sparar in en peng på detta att låta taggtråden sitta eller att man sparar jobbet och det tycker jag är rent ut sagt för jäkligt.

Har sett en taggtrådsskada live en gång, ett ungsto som hade försökt hoppa över men blev hängande i ljumskarna, det var den värsta sårskada jag sett i a f.
 
Sv: Taggtråd?

men om grannen tar ner sitt taggtrådsstaket och "nyttjar" ditt el staket på andra sidan, skulle inte det funka???
 
Sv: Taggtråd?

hillevie skrev:
men om grannen tar ner sitt taggtrådsstaket och "nyttjar" ditt el staket på andra sidan, skulle inte det funka???
Precis, så gjorde jag. Frågade bonden som har korna i hagen bredvid om jag fick ta bort hans taggtråd som satt 2 m från min eltråd. Det fick jag mer än gärna, den skulle bort och de hade inte haft tid att byta ut den. Nu kan korna beta ända emot hästarnas stängsel så försvinner slyn emellan också.
 
Sv: Taggtråd?

Orkar inte läsa hela tråden men om det nu finns stora ytor som hästen kan röra sig på så borde den inte ha något behov av att ta sig ut ur hagen? Som någon sa så existerar inte det perfekta stängslet, tyvärr. Men hur var det förr i tiden, hade de en massa stengär som stängsel? :confused:

Vi har taggtråd längst ner i hagen vid avgränsningen till snårskogen där det är vått och eländigt men ingen häst eller ko har gått över där. Inte någon annan stanns för den delen för hagen ligger på ca 10ha och där finns plats att röra sig på och gott om bete. Runt resten utav hagen så skiftar det mellan stålrörs staket & elstängsel och el- & taggtrådstängsel + stengär.
 
Sv: Taggtråd?

Whirlie skrev:
Jag skulle aldrig släppa häst i en liten hage eller vinterhage med taggtråd då jag tror att understimulerade hästar hittar på mer "bus" och riskerar att komma för nära taggtråden.

Om jag hittar en underbar sommarhage som är stooor och omväxlande, och där stängslet är väl spänt och satt så att inga små trånga utrymmen bildas ("fickor") så skulle jag nog släppa trots att det fanns taggtråd. Dock skulle jag se över försäkringen och teckna full veterinärvård, för jag skulle nog oroa mig en hel del och vilja vara säker på att kunna bekosta ev. skador. Jag tror att det är större risk för en häst att skada sig i en liten, tråkig hage med annat stängselmaterial än i en stor, stimulerande hage med massor av gräs och taggtråd.

Längs Bjärehalvöns kust finns ett naturreservat där stora delar används till bete under sommarhalvåret. Där går både kor, får och hästar ingärdade av havet och mur+taggtråd. Där är områdena väldigt stora, det känns nästan som fridrift, och jag har inte hört om något djur som skadat sig där de senaste 10 åren (känner bönder som har sina djur på bete där, har iof aldrig frågat om något hänt men när vi sitter och pratar djur så känns det som det borde kommit upp om något hänt). Kanske finns någon annan som vet?

Så jag tycker du kan släppa på bete!

Det är ungefär så "min" hage ser ut och som sagt, det är inga djur som har skadat sig pga det. Min ponny har därimot skadat sig av en pinne som var i hagen men ska man vara petig och ta bort allt i hagen så blir det en tråkig hage och hästen blir understimulerad...lite skador får man räkna med. Kan tillägga att det har stått en väldigmassa skrot i hagen men de har inte ens skadat sig av det
 
Sv: Taggtråd?

Med tanke på vilka förödande konsekvenser taggtråd kan ge, skulle jag aldrig NÅGONSIN kunna tänka mig att låta vissa bitar av hagen vara instängslad med det, hur stort betet än må vara!:eek:
Sådana risker tar man inte!
 
Sv: Taggtråd?

HeJ!

Nej, det gör jag inte.

En häst i panik springer igenom alla typer av staket och kollar inte först om det är taggtråd! En olycka händer så lätt. Dessutom är det snart inte tillåtet med taggtråd till hästar, ändå, så det är lika bra att pilla bort redan nu.

/ Lavinia, som inte minns villket år taggtråden skulle bort, men läste det igår senast
 
Sv: Taggtråd?

_CorpseBride_ skrev:
Med tanke på vilka förödande konsekvenser taggtråd kan ge, skulle jag aldrig NÅGONSIN kunna tänka mig att låta vissa bitar av hagen vara instängslad med det, hur stort betet än må vara!:eek:
Sådana risker tar man inte!
Men det finns större risker som hästägare gärna tar. Ställa upp i fälttävlan tex. Om man säger att man aldrig är berädd att riskera något så kan man inte använda hästen ens.

Misstolka inte mitt inlägg nu - jag gillar inte heller taggrtåd men är inte heller rabiat motståndare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 365
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 765
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 453
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 806
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp