Rengöring ridhjälms insida

Islandshästryttare

Trådstartare
Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna för att få bort allt i springorna , tog ett grillspett med och petade med överallt varvat med varmvatten..

Ridhjälmens utsida är såklart inga problem men insidan måste man tänka även på det? Vad tar man och rengör med isåfall?
 
Mellan två stall där det inte finns smitta hade jag inte använt virkon om det inte varit ett uttalat krav.

Hur ser insidan på hjälmen ut? Gissar att den inte har ett löst foder/liner?
 
Ska åka till annat stall än jag brukar och rida och tvättar ju såklart alla kläder , rengjort ridskorna och varit extra noga på sulorna för att få bort allt i springorna , tog ett grillspett med och petade med överallt varvat med varmvatten..

Ridhjälmens utsida är såklart inga problem men insidan måste man tänka även på det? Vad tar man och rengör med isåfall?
Varmvatten tar inte bort virus och bakterier om det inte är över 60 grader.
 
Suck glömde var jag ställde frågan självklart kommer virkon användas också.

Så kanske vi kan återgå till ursprungsfrågan med hjälmens insida måste man rengöra den?
 
Blir ledsen på sådan attityd när man svarar på en fråga i all välmening. Hur ska man veta att du använt virkon när du skriver att du petat med ett grillspett varvat med varmvatten? Jag är ingen tankeläsare och jag kan lova dig att det är långtifrån självklart för alla att använda virkon. Många vet inte ens vad det är.
 
Förlåt för att man kom med ett tips i all välmening. Ja, insidan ska också rengöras.
Jag har nog aldrig få gjort rent hjälmens insida, bortsett från hjälmar med avtagbart innerfoder. Det går ju inte att rengöra på något meningsfullt sätt?
 
Jag har tänkt på det här med att rengöra mellan stall. Nu är vi aldrig i andra stall, men tidigare red dottern på ridskola också så vi rengjorde med Virkon då jag dessutom hade dräktigt sto hemma.
Men hur ser det ut för veterinärer, hovslagare mfl som åker mellan stall?
Jag har tex aldrig sett veterinärerna virkona stövlarna innan eller efter besök. De använde samma stövlar och ev skyddsrock. Samma med hovslagare. De kommer med smuts och hår från tidigare kunder på kläderna.
Hur ska man tänka där?
 
Hur skall man göra rent då?
Tvätta? Skrubba? Det som behövs för att det blir rent. Få bort smutsen helt enkelt. Jag har aldrig fått instruktionen att använda virkon varje gång jag går mellan stall. Göra rent ja, men inte med virkon.

De gånger jag använt virkon är när ridskolan fick kvarka och när jag besökt sto med föl. När det gick kvarka var det tydliga instruktioner från ridskolan hur vi skulle göra.
 
Tack för svaren får torka ur den helt enkelt och låta den torka. Finns inget löstagbart foder och går därmed inte att slänga i tvättmaskinen.
 
Jag har tänkt på det här med att rengöra mellan stall. Nu är vi aldrig i andra stall, men tidigare red dottern på ridskola också så vi rengjorde med Virkon då jag dessutom hade dräktigt sto hemma.
Men hur ser det ut för veterinärer, hovslagare mfl som åker mellan stall?
Jag har tex aldrig sett veterinärerna virkona stövlarna innan eller efter besök. De använde samma stövlar och ev skyddsrock. Samma med hovslagare. De kommer med smuts och hår från tidigare kunder på kläderna.
Hur ska man tänka där?
Att man informerar hovslagaren innan den anländer om det finns minsta misstanke om smitta i stallet.
 
Hur ser insidan ut? Kanske handtvättmedel som man kan använda tilll tex soffor och torka av med en trasa. För 15 års sedan var det in i diskmaskinen som gällde.
 
När jag hoppade mellan 2 stall hade jag 2 olika hjälmar. Men. Det är ju så klart en kostnadsfråga.
 
När jag hoppade mellan 2 stall hade jag 2 olika hjälmar. Men. Det är ju så klart en kostnadsfråga.


Åker till anna stall ytterst sällan 1-3 gånger per år vissa år inte alls så det känns inte riktigt motiverat att lägga pengar på ytterligare en hjälm. Hade jag gjort det regelbundet hade jag hellre haft separat utrustning klart lättare

Har iallafall varit iväg till andra stallet nu .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 862
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp