Gallsblåsa op

hast_galen

Trådstartare
Hej!
Jag har fått tid att operation för att ta bort min gallblåsan via titthål,
Jag undrar när ni har börjat rida igen? Men oxå jobba. Hur längre har ni varit sjukskriven av tungt arbete?
Har operation gått bra/dåligt?
Mycket frågor som sjuksköterska på op inte kunde svara på, 🤔
 
Jag opererade bort min gallblåsa för några år sen.
Jag blev jättesjuk i bukspottskörtelinflammation först pga gallsten och stopp i gallgången, så jag var rättså medtagen och var på lasarettet 5 dagar för att bli av med inflammationen, innan de opererade mig och jag kunde åka hem dagen efter det.
Blev sjukskriven 3 veckor från mitt jobb(tungt) eftersom min kropp var medtagen men vet inte om de är standard vid titthål.
Men jag mådde iallafall strålande direkt jag kom hem! Satt upp och red försiktigt efter 5 dagar och det kändes precis som vanligt. Hade agrafferna kvar så tog det försiktigt.
I början hade jag lite problem att äta fet mat men det försvann helt sen. Annars har jag aldrig haft några bekymmer, är glad att slippa magkrampen 😂
 
Jag opererade bort min i januari ifjol.

Red så fort stygnen var borttagna, vilket jag tror var 10 dagar.

Bästa jag har gjort, det var såååå skönt att bli av med de smärtsamma gallblåsebesvären.
 
Hej!
Jag har fått tid att operation för att ta bort min gallblåsan via titthål,
Jag undrar när ni har börjat rida igen? Men oxå jobba. Hur längre har ni varit sjukskriven av tungt arbete?
Har operation gått bra/dåligt?
Mycket frågor som sjuksköterska på op inte kunde svara på, 🤔
Jag blev av med min gallblåsa akut för ett år sen. Slutade rida innan p g a att även skritt på markbunden häst gjorde ont i magen. Nu efteråt har jag inte sådana besvär alls.

Jag undviker friterad mat och kan inte längre äta mat med tacokrydda, men i övrigt mår jag mycket bättre. Frekvensen av halsbränna har minskat markant och jag är inte längre illamående på morgonen. Hjärndimman har lättat lite och jag är piggare.

Kommer inte ihåg så mycket om detaljerna kring dagarna/veckorna efter op. Vet dock att jag var på en heldagsutflykt med många timmars vandring någon vecka senare och att den dagen funkade tack vare många sittpauser. Jag hade dock andra problem samtidigt (ont i revben), då jag blev översprungen av en häst en månad tidigare.

Operationen i sig gick jättebra. Det jobbigaste var när narkosen skulle lämna kroppen och smärtan jag fick i ryggen/skulderbladen av gasen de fyller buken med. Den sistnämnda var jag inte beredd på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 209
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 504
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 255
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp