Klåda började efter avmaskning. Råd!

Zalandra

Trådstartare
Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter.
Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla blodmasken. Fick Cydectin runt 21 maj. I början av juni började han få klåda och kliade sig sårig på pannan och en liten bit ner på mulen samt uppe vid öronen. Började fjälla i man och huvud och få skrov och lite sår. Tappat lite man. Började behandla med lite olika medel, Bionix, silverlotion, superbra hästsalva och vegebom. Nu är det typ helt borta men upptäckte nu att han har klåda på svansen och kliat av där. Så börjat behandla där. Har eksemtäcke och huva nu. Han har dock inte varit såhär förr och allt började efter avmaskningen? Nu har han eller nån av hästarna han går med bitit eller kliat bort päls ca 1 dcm ovanför svansen. Nån som varit med om detta? Några tips?
 
Det läskiga är att nu när jag läser om denna typ av avmaskning samt om nackbandmask stämmer det på pricken. När de avmaskning med sånt typ av medel kan de få klåda efter! Kan det vara det!? Om man kollar på dessa bilder är det så det sett ut i stort sätt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240628_113859_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240628_113859_Samsung Internet.jpg
    133,8 KB · Visningar: 61
Det läskiga är att nu när jag läser om denna typ av avmaskning samt om nackbandmask stämmer det på pricken. När de avmaskning med sånt typ av medel kan de få klåda efter! Kan det vara det!? Om man kollar på dessa bilder är det så det sett ut i stort sätt.
Visst kan det vara så, det finns en risk att de blir förgiftade om det haft stora angrepp av mask och när den sedan dör så påverkar det hästen.
 
De jag hört som reagerat på avmaskningen och nackbandmask har reagerat ganska omgående efter avmaskningen, inte 1-2 veckor efteråt.
 
Överkänslig mot insekter? Kan det vara någon växt i hagen som ställer till det? SVA Giftiga växter
Ser inte ut att finnas med något liknande på biverkningslistan på cydectin. Vet ej varför veterinären valde just cydectin när din häst "bara" hade 600 epg. Lite overkill kanske.

Fanns en gammal tråd här om liknande symptom men det visade sig sannolikt vara extra giftiga knott. Tråd
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 241
Senast: Jaag
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 337
Senast: Boj
·
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
5 977
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 990
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp