Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Ofta förbrukar spända och stressade hästar mer magnesium är det normala, då kan det bli en elak rundgång eftersom kroppen har ett stort behov av att muskler fungerar vilket magnesium hjälper till med. Vid brist kan muskelkramper uppstå och hästen stressar ännu mera, värt att notera är att kroppens största muskel är hjärtat. Man bör alltså se över magnesium i foderstaten så att den täcker.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Foderstat kan ju vara svårt under sommartid, vad händer om hästen får för mkt magnesium? Lagras det då?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Det vill till ett rejält överskott om det ska uppstå förgiftning, så den risken är mycket, mycket liten. Sommartid är det nog oerhört sällsynt med en brist av magnesium.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Intressand det där med klöver...

Ja de hade det i hans gamla stall och vi har det dessvärre i den hagen han går i nu men den lär "dö" rätt snart då de lovar oss frostnätter...
Så du tror alltså att klöver kan vara negativt?
För visst är klöver extra kraftigt? Vad innehåller klöver som inte vanligt gräs innehåller?

Vad tycker ni är bäst, flytande b-vitamin eller b-vitamin i pulverform?
Flytande kanske innehåller mer socker men är kanske mindre torrt och osmakligt än pulver? Vet inte alls bara tänker...
Skall nämligen inhandla B-vitamin men har inte besämt sort ännu.

Funderar även på att byta kraftfoder från Eggersmann naturmüsli till Eggersman Derma Vital, derma vitalen skall tydligen vara ännu effektivare för eksemhästar och det var tydligen hästar som blivit bättre när de ätit detta.

Saxat från hemsidan
"Derma Vital Cubes är ett speciellt foder för hästar med hudproblem.
Många hästar av nordiska raser t.ex. Islandshästar, Tinker och Friserhästar reagerar med hudförändringar på höga mängder av kolhydrater eller speciellt på havre, havreskalkli eller andra havreprodukter.
För att undvika att låta det komma så långt, utvecklades Derma Vital, fullständigt utan havre eller andra beståndsdelar av havre och speciellt för att understödja hudens skyddsfunktion med Zink i den organiskt bundna formen Zinkkelat och med Biotin.
Utöver det tillsattes en speciell blandning av örter för att understödja regenereringen av hudförändringar som sommareksem osv. Genom den högre halten av växttråd och speciellt genom tillsatsen av fruktdrav optimeras matsmältningen då även störningar i matsmältningssystemet kan utlösa hudreaktioner."


Jag mailade Eggersmann med lite frågor ang vad som kan tänkas passa min häst då jag funderar på att byta från Naturmüsli
saxat ur mail från deras kundservice

"Vi har ju det som heter Derma Vital som är ett specialfoder för eksemhästar som visat sig funka bra. Det tar dock ett tag innan de ser effekt, kanske inte förrän till våren igen, men ju längre han har ätit det innan vår solen kommer ju bättre. Du kan ge samma mängd där och så får vi hoppas att han äter det! J Det är nämligen pelleterat för att få ner stärkelse och kolhydrat nivån. Mkt zink b la i den.
Vi har så många ”eksemisar” som blivit helt symtomfria. Det låter som hokus pokus och jag kan nästan inte tro det själv, men efter så många mail från kunder som intygar att de är bra så får man tro på det.
Men. Alla blir inte bra.
Viktigt dock är att du inte ger annat kraftfoder samtidigt för då försvinner effekt och tanken med Derma. Inte spannmål eller betfor heller. "

Det lär ju inte skada att prova iaf...
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Förstod att det var riktat till mig, Gullan har så vitt jag vet inga hästar i Rag :p
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jag tycker pelleterat b-vitamin har fungerat bäst, pälsen blir helt fantastisk. (finns på gr***gården) Får du tag på koncentrerat b1-vitamin så har jag hört att det ska vara bäst för exemhästar. Räkna med ca 3-4 veckor innan du ser resultat av pellets vitaminen. Men jag lovar att du kommer se skillnad!

Det andra fodret tror jag absolut att du ska pröva. stärker min teori ang att behandla exem innifrån och undvika havre. Behöver du energi så ge ex olja. Funkade bra för mig. kan ju hända att han får det energin han behöver av det nya kraftfodret!

Lycka till!

Ang. klöver så vet jag bara av vissa hästar som reagerat på att gå i hagar med mycket klöver (spec vit). Vet inte av några dokumenterade studier i ämnet. Vet dock att många gamla "hästgubbar" pratade om det när jag var mindre och sa att det inte var bra för hästarna. Du kan ju se om du kan hitta en hage nästa år utan vitklöver och se om det gör någon skillnad?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jo funderar på det fodret, är rätt säker på att jag skall prova.
Räknade på foderstatden och den skulle tom passa bättre än det han har idag iom hans behov :)

Det + linfröolja, mineraler och b-vitamin. Tror det kan vara riktigt bra.
Börjar jag nu så har han ju gott om tid på sig att förstärka immunförsvaret och magen tills nästa säsong :)

Kommer känna mig som värsta "dressyrtanten" med en massa tillskott men det får va, gör det honom bättre så är det värt det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 937
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 526
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 906
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 189
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp