Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nej protein ger inte klåda, dock kan stärkelse ge upphov till en massa skumma symtom jämte höga andelar fruktaner i gräset.

Det skrev jag inte heller, bara att socker och för mkt protein är kända faktorer som påverkar känsliga hästar negativt. (förlåt, har min petnoga dag idag :p)
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Fast många hästar får ju exem som stannar även efter att man slutat gett betfor eller havre och sedan får hästen varje sommar exem..Och det är här jag är förbryllad... Om man tar bort havre betfor eller vad nu hästen är allergisk mot ska ju symptomen försvinna.

Som på Jorunn.. sp länge honinte får nått av dessa 3 saker kiar hon sig inte... eller får dessa hämska blåsor:crazy:

Som Korven skrev, det är inte alla som reagerar på fodersorter. Man måste gå till botten ordentligt med vad som verkligen är roten till det onda, se mitt första inlägg i tråden...
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Frågar rakt ut i luften...
Hur i hela friden kan Bensylbensoat (skabb-medel) fungera mot ett allergi/knott/mag "baserat" problem?
Läs här bl a http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=969043
Och det finns fler trådar plus att i England så är det allmänt känt bland gamla hästgubbar somm ett medel mot eksem på ponnier.:eek:
Någon som kan ge ett logiskt svar?

Har också läst lite om det nu, skulle väl tänka mig att det kan funka eftersom det håller borta insekter och stillar klåda. Någon som prövat på islandshäst?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Det skrev jag inte heller, bara att socker och för mkt protein är kända faktorer som påverkar känsliga hästar negativt. (förlåt, har min petnoga dag idag :p)

På vad sett påverkar proteinet en känslig häst?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Dämpar klådan, vilket alla typer av acetylsyre medel gör. Horsol är ett exempel.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

På vad sett påverkar proteinet en känslig häst?

Har träffat på flera fall, framför allt med tävlingsinriktade ryttare som överfodrar. Man proppar i hästen kraftfoder men snålar på grovfodret. En isis är ju förhållandevis liten dessutom och flera jag träffat på verkar generellt känsligare för foder av vissa slag. Då har jag träffat flera tusen hästar av alla sorter under mina dryga 35 år i hästvärlden så det är ingen 10-hästars-observation... Det är allmänt känt att typiska symptom på proteinöverskott är t.ex. gallor, dåliga karleder, på sikt också diarré med risk för uttorkning som följd, dålig prestationsförmåga osv. Och då är vi inne i den onda spiralen och så rullar det bara på...

Finns mycket info om foder som förklarar vad som händer i hästens kropp när den äter, detta är ett exempel. http://www.capactiva.se/utf.htm Där står bl.a. detta:

"För mycket protein
Även proteiner kan skapa problem om de kommer i för stor dos åt gången. De fortsätter då onedbrutna ned i blind- och tjocktarm. Där finns patogena bakterier, clostridiumbakterier, som då stimuleras och förökar sig. Hästen blir får diarré, vilket leder till vattenbrist. Clostridiumbakterierna bildar toxiner (gifter) och hästen kan i värsta fall dö Detta kallas för ”Baron-Gruff-sjukan”. Det krävs dock en stor överkonsumtion av protein innan det är någon fara. Om proteinöverskottet kommer från grovfoder (som äts långsamt) kan hästen äta tre gånger sitt näringsbehov utan att må dåligt.

För att kunna använda protein som energi måste hästen göra sig av med kväve. Det ”kostar” energi, vilket gör att en för hög proteingiva kan leda till en ”seg” tävlingshäst."
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Den jag har sett var just en islandshäst som hadde riktigt fult exem i manen och på bakdelen. Den har tydligen haft det i många år. Dom behandlade med skabbmedel och den blev bättre redan efter nån vecka. Nu är han helt ok och går utan täcket som hann annars alltid har! Manen är fortfarande kort men har växt ut en bit redan och han är mycket coolare i hagen än innan

Om det stoppar insekterna från att sticka ok, men det verkar konstigt att det skulle räcka med det om det är en allergi!
Men det är väl bra att det funkar.. :)
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nej men nu är du nog ute och seglar, här pratar vi ju inte om att hästen reagerar på protein utan i vilken form. Det är ju allmänt påvisat att minst 75 % av proteinet som krävs för det dagliga intaget ska komma från grovfoder, så vad du skriver om är en felutfodring helt enkelt vilket är grundat på ren och skär okunskap.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Tycker snarare att jag svarade på din fråga om hur protein KAN påverka negativt. Däremot är det kanske en liten avstickare från trådens ämne om klåda/eksem. Men när magen kommer i obalans kan iofs klådan bli en följd på sikt så helt ovidkommande anser jag inte att det är...
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Självklart hamnar magen i obalans om man utfodrar hästen på det sättet, betänk själv om du skulle tillföra dig själv ditt dagliga intag av protein och energi genom att äta bananer och sega råttor, hur mår man då?

Men poängen är fortfarande den, att proteiner rätt tillfört inte alls skadar eller ger problem men det gör däremot en felutfodring.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Vad tror ni är främsta orsaken till att en sv.född islänning börjar klia sig?
Magen, ev medicinering?
Kanske medicin som rubbar balansen i magen?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Klådan börjar ju inte bara för att, i grunden finns något som bidrar. Genetiskt ska man nog inte räkna bort, sådana hästar har förmodligen potentiella risker vad gäller eksem och någonstans i ledet finns häst/ar med hudproblem i botten.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Vad tror ni är främsta orsaken till att en sv.född islänning börjar klia sig?
Magen, ev medicinering?
Kanske medicin som rubbar balansen i magen?

Jag tror att den främsta orsaken är genetiskt, dvs att dispositionen för att vara känslig mot allergier/allergiska reaktioner är ärftligt.

En häst som fått dessa anlag av en/båda sina föräldrar behöver inte bli sjuk men har lättare att bli det under vissa omständigheter (minskad immunförsvar vid sjukdom, miljöombyte, ovanligt knottrik sommar osv).
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Kan bara svara på att störningar i magen ofta yttrar sig som eksem/hudproblem, oavsett var man är född eller vilken ras eller art man tillhör.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nja, iså fall borde ju det vara en regel och inte ett undantag, för de som får magproblem och inte hudproblem då?
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jag måste vara hemskt trött i huvudet.. :crazy: jag förstår inte din fråga?

Om jag ska förtydliga mig:
Det är långt ifrån ovanligt att problem i magen yttrar sig i hudproblem. Så, att en häst börjar klia sig efter medicinbehandling tex känns inte starkt relaterat till om den är svenskfödd eller ej.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Och jag menar att det någonstans finns en disposition för hudproblem, alla hästar börjar ju inte klia sig för att de får magproblem men för de som gör så finns säkert en underliggande disposition för det.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Mm men genetiskt får jag inte till det för min häst iaf.

Hans mamma är sv.född var eksemfri och utan hudproblem, hon togs bort för ett par år sedan då hon hade problem med hovarna och var gammal.
Pappan är isl.född men har inget eksem eller hudproblem.
Hans halvsyskon har inte heller de haft hudproblem, en hade dock problem med flera koliker och gick även bort i kolik.

Ännu längre bakåt så hittar jag inte heller någon info att de skall ha haft hudproblem eller eksem.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nu ska man inte bara titta på föräldrar, utan även på deras föräldrar.

Med disposition menas att hästen har en potentiell risk för att utveckla t ex eksem, med det är inget sagt så alltid sker. Här finns flera andra faktorer som spelar in. Te x miljö, foder mm.
 
Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Jaja, precis, självklart. :idea:
Och man kan också tänka sig att det kan bryta ut pga tex försämrat immunförsvar just vid magproblemstillfället, de sammanlagda orsakerna blir för mycket.

Samma häst kanske aldrig visar hudproblem om inte två saker samtidigt inträffar.
Min islandsfödda har aldrig kliat sig det minsta, mjällar inte och har även verkat ganska immun mot insektsbett osv i allmänhet, dvs han bryr sig inte.
Men i januari, om han äter blött hösilage och får betfor när hans immunförsvar är i botten, då får han galen klåda på sidorna av kroppen...
Go figure..

Dessutom finns det så många svenskfödda hästar av raser som funnits här väldigt många generationer, typ nordisar och gotlandsruss, som drabbas av eksem, att jag inte kan se varför en svenskfödd islänning inte skulle kunna få klåda även om dess föräldrar inte har det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 977
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 529
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 916
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 191
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp