Amma till valpar

ingela119

Trådstartare
Hejsan!
Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra. Hon ville inte veta av valparna så vi har flaskmatat dom. I går provade vi med munkorg på henne o hon tillät de att dia. Men i dag blev hon arg igen på en valp. Därför kollar jag runt nu. Vi bor i Skåne vid kristianstad. Det är 11 valpar men räknar inte med att någon kan ha alla de. Men kanske hälften. De behöver ju mer än att dia från en tik. Kan ju vara så med att hon inte vill fortsätta dia om hon mår dåligt. Hör gärna av er om ni vet någon. Har ingen aning om hur sånt här fungerar med amma.
 
Hejsan!
Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra. Hon ville inte veta av valparna så vi har flaskmatat dom. I går provade vi med munkorg på henne o hon tillät de att dia. Men i dag blev hon arg igen på en valp. Därför kollar jag runt nu. Vi bor i Skåne vid kristianstad. Det är 11 valpar men räknar inte med att någon kan ha alla de. Men kanske hälften. De behöver ju mer än att dia från en tik. Kan ju vara så med att hon inte vill fortsätta dia om hon mår dåligt. Hör gärna av er om ni vet någon. Har ingen aning om hur sånt här fungerar med amma.
Har du pratat med veterinär? Jag undrar om man inte kan ge tiken oxytocin så hon iaf tycker om valparna även om ni kommer bli tvungna att stödmata henne. Jag hoppas det löser sig för er. :heart
 
Hejsan!
Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra. Hon ville inte veta av valparna så vi har flaskmatat dom. I går provade vi med munkorg på henne o hon tillät de att dia. Men i dag blev hon arg igen på en valp. Därför kollar jag runt nu. Vi bor i Skåne vid kristianstad. Det är 11 valpar men räknar inte med att någon kan ha alla de. Men kanske hälften. De behöver ju mer än att dia från en tik. Kan ju vara så med att hon inte vill fortsätta dia om hon mår dåligt. Hör gärna av er om ni vet någon. Har ingen aning om hur sånt här fungerar med amma.
Det bör finnas Facebookgrupper där du kan söka efter en amma, kolla runt lite.

Sedan är det inte konstigt att tiken inte är i fas än, det är bara ett par dagar sedan operationen och allt är säkert väldigt omtumlande. Även utan kejsarsnitt kan det ta lite tid innan mamman landar i situationen. Jag hade fortsatt tvångsdia valparna, med munkorg på mamman och stöttning från en lugn människa som kan skapa en så trygg och positiv situation som möjligt. I början kan det förmodligen vara obehagligt för djuret med diandet, juvren kan säkert vara lite ömma och spända, det är en speciell känsla när mjölken rinner till, valparna kanske klöser och gnäll och pip kan vara stressande.

Så, kämpa på och hoppas allt löser sig till det bästa 🩷!
 
Har du pratat med veterinär? Jag undrar om man inte kan ge tiken oxytocin så hon iaf tycker om valparna även om ni kommer bli tvungna att stödmata henne. Jag hoppas det löser sig för er. :heart
Ja vi har kontakt med veterinär, även varit och kollat henne igen då hon flåsar hela nätterna mm. Allt såg bra ut och prover. De är ingen som sagt att vi kan ge något. De säger bara att de kan bli så efter kejsarsnitt och att vi får stödmata. Just nu sover vi väl mellan 2-3 timmar på ett dygn men kämpar på med de små licens och mamman. ❤️
 
Det bör finnas Facebookgrupper där du kan söka efter en amma, kolla runt lite.

Sedan är det inte konstigt att tiken inte är i fas än, det är bara ett par dagar sedan operationen och allt är säkert väldigt omtumlande. Även utan kejsarsnitt kan det ta lite tid innan mamman landar i situationen. Jag hade fortsatt tvångsdia valparna, med munkorg på mamman och stöttning från en lugn människa som kan skapa en så trygg och positiv situation som möjligt. I början kan det förmodligen vara obehagligt för djuret med diandet, juvren kan säkert vara lite ömma och spända, det är en speciell känsla när mjölken rinner till, valparna kanske klöser och gnäll och pip kan vara stressande.

Så, kämpa på och hoppas allt löser sig till det bästa 🩷!
Jag har letat på face men hittar ingen där de är aktiva. Söker på amma hund mm.
Vi kommer att ge de en chans då hon vill in till dom och lägger sig så de får dia. Dock med munkorg. Har morrat på någon. Så får vi stödmata och hjälpa de med kiss/bajs. De var mest om de inte skulle gå eller om hon blivit sjuk, då är det bra att haft plan b. Hon har börjat bli svår med torrfoder och att få i henne mat som är superviktigt. Har någon tips på annat än torrfoder som är bra får ni gärna skriva 🤗. ❤️
 
Jag har letat på face men hittar ingen där de är aktiva. Söker på amma hund mm.
Vi kommer att ge de en chans då hon vill in till dom och lägger sig så de får dia. Dock med munkorg. Har morrat på någon. Så får vi stödmata och hjälpa de med kiss/bajs. De var mest om de inte skulle gå eller om hon blivit sjuk, då är det bra att haft plan b. Hon har börjat bli svår med torrfoder och att få i henne mat som är superviktigt. Har någon tips på annat än torrfoder som är bra får ni gärna skriva 🤗. ❤️
Färskfoder? Konserv? Förstår om ni inte vill/orkar hålla på med BARF och i synnerhet inte när ni redan har fullt upp med att ta hand om de små men vår hundar var väldigt matglada när vi BARF:ade.
 
Jag hade oxå utfodrat henne i valprummet, mina tikar lämnar aldrig lådan för att äta, det får bli mat på "sängen" 1 ev 2v oxå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 128
Senast: russinbulle
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
32 029
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 103
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 123
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp