Välja nytt golv

Araminta

Trådstartare
Jag ska byta golv i min 60-talslägenhet. Originalparketten i vardagsrum och sovrum är bortom räddning enligt golvläggare och jag ogillar laminatet i hallen.

Således är det ca 50 kvadrat som ska få ett enhetligt golv i massivt trä. Jag prioriterar kvalité och vill ha något som inte bara håller i 50 år, utan också känns relevant och tidlöst om 50 år.

Vad hade ni lagt för golv om ni var i min sits? Brädor, parkett, träslag, ytbehandling? Vad räknar ni som tidlöst och har någon koll på om det går några starka trender inom golv just nu (så att jag kan undvika dem)?
 
Jag ska byta golv i min 60-talslägenhet. Originalparketten i vardagsrum och sovrum är bortom räddning enligt golvläggare och jag ogillar laminatet i hallen.

Således är det ca 50 kvadrat som ska få ett enhetligt golv i massivt trä. Jag prioriterar kvalité och vill ha något som inte bara håller i 50 år, utan också känns relevant och tidlöst om 50 år.

Vad hade ni lagt för golv om ni var i min sits? Brädor, parkett, träslag, ytbehandling? Vad räknar ni som tidlöst och har någon koll på om det går några starka trender inom golv just nu (så att jag kan undvika dem)?

Jag har precis samma problem, och ocksa 60-tals lagenhet med runt 50 kvadrat som behover nytt golv. Tanker i nulaget pa nagot ek, men har inte kommit mycket langre an sa
 
Jag har precis bytt golv i min lägenhet, la ett ekparkett-golv från Bauhaus. Valde ett mattlackat eftersom jag gillar känslan att gå på det. Jag valde ett klassiskt ekgolv eftersom jag tänker att det är tidlöst och neutralt.

Det var helt okej att lägga, tog en helg ett få bort det gamla golvet och lägga nytt i kök, hall och vardagsrum.

Tänk på att ett parkettgolv bygger mer på höjden än ett laminatgolv, kan påverka möjligheten att öppna dörrar osv ;)
IMG_3364.jpeg
 
Jag ska byta golv i min 60-talslägenhet. Originalparketten i vardagsrum och sovrum är bortom räddning enligt golvläggare och jag ogillar laminatet i hallen.

Således är det ca 50 kvadrat som ska få ett enhetligt golv i massivt trä. Jag prioriterar kvalité och vill ha något som inte bara håller i 50 år, utan också känns relevant och tidlöst om 50 år.

Vad hade ni lagt för golv om ni var i min sits? Brädor, parkett, träslag, ytbehandling? Vad räknar ni som tidlöst och har någon koll på om det går några starka trender inom golv just nu (så att jag kan undvika dem)?
Vi har fiskbensparkett, både original och ganska nylagd. Lägenheten är från slutet av 40-talet men är mycket annat i original så försök att lägga liknande är mitt tips.det nya är från 2011 och inte alls i lika bra kvalitet som det gamla, men det harmonierar ändå.
 
Jag hade lagt fiskbensparkett med fris. Men jag hade inte velat ha trä innanför ytterdörren så hade lagt linoleummatta i hall.
Är det ett absolut krav med enhetlighet? Om så kanske det behövs något annat för att kännas rätt i hallen.

Jag har lite svårt att förstå den stora tonvikt det på senare tid lagts vid att golv ska gå obrutet över en massa rum. Ur mitt perspektiv är det en sådan sak som skulle kunna flaggas med lite trend-vibbar. Men jag är nog inte något bra trendorakel i allmänhet...
 
En del hallar har klinkers för att göra det lättare att moppa rent. Även kök tycker jag med fördel kan ha något tåligt material som inte färgar när man tappar sojasås, ketchup, blåbärssoppa eller liknande. Vilket jag gör med jämna mellanrum. Just nu har jag ett uråldrigt linoleumgolv golv som tyvärr faktiskt fått lite fläckar (under bordsskyddet som jag har Megaras matskålar på, som inte går bort, plus en del hack när jag tappade gjutjärnsgrytan och liknande i golvet.

Edit: Har parkett i vardagsrummet och hallen, men den sjunger på sista versen och kommer inte att kunna räddas. En hel del plattor är svarta och bubbliga efter att ha tappats vatten på i olika omgångar. Kommer behöva byta allt, men inte golvet i sovrummet och datorrummet som är av vanliga träbrädor som är slipade.
 
Jag har precis bytt golv i min lägenhet, la ett ekparkett-golv från Bauhaus. Valde ett mattlackat eftersom jag gillar känslan att gå på det. Jag valde ett klassiskt ekgolv eftersom jag tänker att det är tidlöst och neutralt.

Det var helt okej att lägga, tog en helg ett få bort det gamla golvet och lägga nytt i kök, hall och vardagsrum.

Tänk på att ett parkettgolv bygger mer på höjden än ett laminatgolv, kan påverka möjligheten att öppna dörrar osv ;)Visa bifogad fil 148255

Stort tack för bild! Matt ek ser lovande ut färgmässigt. Det är bara en dörr som drabbas och utifrån hur ojämnt golvt redan är (golvläggaren hade aldrig sett något liknande :o) så räknar jag med att det kommer krävas en del pyssel med underlaget oavsett.
 
Vi har fiskbensparkett, både original och ganska nylagd. Lägenheten är från slutet av 40-talet men är mycket annat i original så försök att lägga liknande är mitt tips.det nya är från 2011 och inte alls i lika bra kvalitet som det gamla, men det harmonierar ändå.

Tyvärr är det inget här som går att rädda men tack för heads up ang kvaliteten!
 
Jag hade lagt fiskbensparkett med fris. Men jag hade inte velat ha trä innanför ytterdörren så hade lagt linoleummatta i hall.
Är det ett absolut krav med enhetlighet? Om så kanske det behövs något annat för att kännas rätt i hallen.

Jag har lite svårt att förstå den stora tonvikt det på senare tid lagts vid att golv ska gå obrutet över en massa rum. Ur mitt perspektiv är det en sådan sak som skulle kunna flaggas med lite trend-vibbar. Men jag är nog inte något bra trendorakel i allmänhet...

Jo jag har också mina funderingar kring hallgolvet. Då hallen är lite krokigt byggd så är tanken just nu att lägga några tåligare plattor i den första lilla kvadraten precis innanför dörren och låta trägolvet ta vid därefter.

Jag kommer att ha ett annat golv i köket och plattorna i badrummet blir kvar där de är. Det är i nuläget rejält olika golv i nästan alla rum då parketten i vardagsrum och sovrum skiljer sig åt i både mönster och nyans, och så valnötslsminat i hallen mellan. Det ser inte bra ut.. Så med tanke på planlösningen och även variationen jag har i väggfärger, så behöver jag att golven hjälper till att binda ihop det hela.

Men jag förstår trenden du syftar på och jag är inte heller jätteförtjust i estetiken när alla rum ska smältas ihop med varandra. Här har det dock snarare gått lite för långt åt andra hållet.
 
Jag har kört på vitlackerad trestavsparkett i ek när jag fixade golv i min lägenhet för ett par år sedan. Jag fick intrycket att breda plankor generellt sett gör sig bättre stora rum, medan 3-stav får mindre ytor att upplevas större. Att det är billigare är ju inte heller någon nackdel.
Sedan lade jag stenliknande klinker innanför halldörren. Mycket nöjd med detta, slipper bekymra mig om golvet när jag kommer in med blöta skor och liknande.

Bild under pågående renovering, men golven syns iaf:
3287.jpg
 
Var i golvaffär igår - gillade mycket o denna stilen - typ "rustic oak" eller "smoked oak"
Gillade också se som hade lite karaktär och ådror på ytan, och inte slätlackat

Jag kommer ha kakelgolv i badrum och kök, och anledningen till att jag vill ha enhetligt i resten är helt enkelt att det blir färre val att göra.
Sen borde väl lgh upplevas som större, när det "flyter" mer mellan rummen?
 

Bifogade filer

  • 20240628_144745.jpg
    20240628_144745.jpg
    200,1 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp