Taggtråd?

Sv: Taggtråd?

Det är även tillåtet att sätta upp nya taggtrådsstängsel. Det diskuteras dock att förbjuda det för häst men, som jag har förstått det är det inte klubbat ännu.
 
Sv: Taggtråd?

förslaget ligger att förbjuda taggtråd helt. det är väldigt mycket vilda djur som "stryker med". grann-kommunen har visst förbjudit att taggtråden ska sitta uppe på vinterhalvåret pga. viltskador. hörde det av en kompis senast ikväll.
 
Sv: Taggtråd?

Taggtråd hör inte hemma i en hästhage!

Tycker inte att den hör hemma i någon hage på något djurslag!!

Själv så ska jag riva ca 500 meter taggtråd i dubbla rader i helgen, ingenting jag ser fram emot, men vad 17...:d
 
Sv: Taggtråd?

javill skrev:
Det är även tillåtet att sätta upp nya taggtrådsstängsel. Det diskuteras dock att förbjuda det för häst men, som jag har förstått det är det inte klubbat ännu.

Jo det är redan förbjudet att sätta upp nya taggtrådsstängsel för häst. Befintliga stängsel får användas till 31 dec 2009.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS2005_11_L100_2.pdf

Det tråkiga är att samtidigt som djurskyddsmyndigheten försöker få bort taggtråden så vill elsäkerhetsverket kraftigt begänsa styrkan i elstängsel.
 
Sv: Taggtråd?

hillevie skrev:
förslaget ligger att förbjuda taggtråd helt. det är väldigt mycket vilda djur som "stryker med". grann-kommunen har visst förbjudit att taggtråden ska sitta uppe på vinterhalvåret pga. viltskador. hörde det av en kompis senast ikväll.
Har kommunen rätt att kräva det? Jag är mycket tveksam till det. Vilken förordning stödjer de sig på?
 
Sv: Taggtråd?

ingen aning. det va en bekant till mig som sa det, fast är det sant så tycker jag att det är possitivt. har sett intrasslade, hängande råddjur i gammal taggtråd.
 
Sv: Taggtråd?

Morsan skrev:
Skulle tro att om hästen trasslar in sig i elrep skadar den rejält också. Hörde om en häst som fick skinnet avskalat på ben av elrep. Där var det bara avlivning som alternativ. Det är inte bara taggtråd som är vådligt. Bästa tråden, vad jag hört, är välspänd järntråd med el. Den är inte lika seg som elrep är.
Sen om frågan av taggtråd vid murar osv.. Det borde väl inte vara någon större fara! Sällan som hästar vill forcera en stenmur, brukar ju oftast finnas lättare ställen :D

Det om elrepen är inte bara hörsägen...var på kurs vid ett tillfälle där just hästsäkerhet disskuterades och Agria var på plats.
Det var inga fagra bilder dom visade på skador från elrep och eltråd!!! :eek:
Det enda som enligt dom skulle vara dugligt (om man inte har skarvlås som kan gå upp vid belastning var 3-5 meter eller nått) är 1,5 cm elband, för de kan gå av vid belastningen som blir då en häst går igenom staketet.

Och NEJ, jag ät inte för taggtråd, så har vi rett ut det oxå :p
 
Sv: Taggtråd?

Freja_ skrev:
Nej, aldrig. Taggtråd är fårstängsel, fast jag tycker inte man ska ha det till får heller.


taggtråd är inte fårstängsel, det är till kor...finns speciella till får,
 
Sv: Taggtråd?

hillevie skrev:
ingen aning. det va en bekant till mig som sa det, fast är det sant så tycker jag att det är possitivt. har sett intrasslade, hängande råddjur i gammal taggtråd.
Ja gammal taggtråd är ett gissel som det borde tas krafttag mot. Välunderhållet taggtrådsstänsel är dock ingen större fara för vilda djur.

Att förbjda taggtråd att sitta uppe vintertid är samma sak som att förbjuda taggtråd helt. Visst kan man vara för ett förbud men bönderna måste få rimlig tid att ställa om i så fall.
 
Sv: Taggtråd?

TomasN skrev:
Jo det är redan förbjudet att sätta upp nya taggtrådsstängsel för häst. Befintliga stängsel får användas till 31 dec 2009.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS2005_11_L100_2.pdf

Det tråkiga är att samtidigt som djurskyddsmyndigheten försöker få bort taggtråden så vill elsäkerhetsverket kraftigt begänsa styrkan i elstängsel.

Då rättar jag mig själv. Visste inte att förslaget gått igenom redan! Bra tycker jag. Ska bara få grannarna att inse det också. Läste förresten det där om elaggregaten. Man kan ju bli trött för mindre. :smirk:
 
Sv: Taggtråd?

visst är det så, men det har iallafall här disskuterats vilt bland bönderna i 10 års tid nu att det "snart" ska bli förbjudet(väldigt många bönder har bytt till elrep).

sen är iallafall här problem med att endel bönder bara sätter ny taggtråd på den gamla dåliga. vissa staket är bara "trassel". det fördärvar ju för alla.
 
Sv: Taggtråd?

hillevie skrev:
visst är det så, men det har iallafall här disskuterats vilt bland bönderna i 10 års tid nu att det "snart" ska bli förbjudet(väldigt många bönder har bytt till elrep).

sen är iallafall här problem med att endel bönder bara sätter ny taggtråd på den gamla dåliga. vissa staket är bara "trassel". det fördärvar ju för alla.
Ja tänker man lite längre än näsan räcker så inser man att det är en risk att sätta nya taggtrådsstänsel. Om taggtråd förbjuds så står man där med en värdelös investering.

Trassliga staket är ju egentligen förbjudna redan nu. Stängsel skall vara väl uppsatt och underhållet står det ju faktiskt i föreskrifterna.

Elrep används sällan av bönder häromkring. Oftare är det ståltråd som gäller. Ståltråd är nästan det enda som fungerar om man har stora beten.
 
Sv: Taggtråd?

här är det mest elrep som används, funkar bra för dom jag pratat med. bara den är av bra kvalitet. den "billiga" funkar inte lika bra på stora marker. våra beten ligger på runt 5 ha/hage. kanske inte så stora, men det är ju inte direkt litet heller :D
 
Sv: Taggtråd?

Vår "stallägare" arrenderar mark och där är det endast järntråd som gäller, för viltets skull. Får inte ha eltråd/snöre. Bitvis finns även taggtråd, men där har vi dragit järntråd för.

Enligt markägaren så händer några olyckor varje år, där rådjur trasslat in sig i eltråd.
 
Sv: Taggtråd?

I stallet jag står i så har vi taggtråd på några ställen tyvärr. Stallägaren gillar inte eltråd för det måste underhållas med batterier och älgarna springer sönder trådarna och det är jobbigt.
Visst jag kan flytta, men stallet har allt jag vill ha förutom varmvatten. Jag har flyttat flera ggr och flyttat tillbaka flera ggr också, borta bra men hemma bäst. Bra storlek och terräng i hagarna gör att jag kan ha överseende med det. Satt en eltråd oavnpå taggtråden. Hästarna vet att det vita bandet betyder el och de hör hur det knäpper och håller sig ifrån det. Visst kan jag stängsla om hela hagarna med trästaket men det har inte jag råd med utan jag väntar till 2010 när han måste byta. Vill han börja tidigare så gör jag gärna jobbet bara han håller med material.
Har förövrigt sett skador med elrep som är lika illa som de med taggtråd. Och hästar har dött i järnrörsstaket. Visst, i en perfekt värld skulle man ha vita platsstaket modell A-staketet (heter de så?) men det är inte en perfekt värld. Om/när jag får en egen gård så blir det vita trästaket i alla fall.
 
Sv: Taggtråd?

fast vita plast staket tillhör inte heller en perfekt värld. har sett olyckor med det oxå. när plasten blivit utsatt för tillräckligt med sol osv. blir den skörare, springer hästen då på stolpen kan den knäckas. det som blir kvar är sylvasst... dom kan skära upp sig rejält, har själv sett det.
 
Sv: Taggtråd?

Taggtråd alldrig i närheten av där hästar går!! Jag har sett två hästar bli svårt skadade av taggtråd och ett halvblod som hade trasslat in sig i taggtråd, fått benet över huvudet som givetvis var av. Hon sköts på plats inlindad i denna helvetiska taggtråd med svåra plågor, hon var bara tre år. Jag mår bokstavligen illa när jag ser taggtråd i närheten av en häst.
 
Sv: Taggtråd?

tycker synd om alla djur som går på taggtråd.......
har du sett juvret på en ko som vid betes släpp trott att den är fenomenal hoppare ? en granne en bit bort fick nödslakta en ko förra året då juver och spenar inte längre va "helt".
har själv haft en häst som trasslat in ett ben allvarligt på -70 talet.
den gick aldrig att använda "fullt ut" igen
 
Sv: Taggtråd?

Vad är då optimalt. Taggtråd och ståltråd och elstängsel är inte önskvärt.
Elrep ger lika illa skador som taggtråd ihop med elstötarna
Band kan bränna/skära och skava hemskt det med.
Trä kan splittras upp i buken på hästen
Metallrör kan den dels kväva sig mot och dels bryta sig ganska illa om den slår mot
Vad finns kvar?
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Liran
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 106
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 162
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp