Taggtråd?

Sv: Taggtråd?

Taggtråd hör inte hemma i en hästhage! Och kan man av olika anledningar inte ta bort det så stängsla då med el en bit innanför
Det alternativet är ännu farligare än ren taggtråd. För vad tror du händer om hästen trots allt kommer in i staketet? Taggtråd plus elstötar!?!
Det kan inte bli så mycket värre...

LIA
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Det perfekta och säkra staketet/stängslet existerar inte!

LIA

Nej, har själv erfarenhet av häst som skärde av halsen på wire, för några månader var det en tråd här på buke om en häst som hängde sig på ett rörstaket. Och hur många brännmärken har man inte varit med om med elrep. Men iofs sig så tycker jag att taggtråd är djävulens påfund, iaf dåligt uppsatt/löst liggande ute i naturen.

Mizz- som rullat ihop åtskilliga metrar av detta illvilliga sattyg.
 
Sv: Taggtråd?

NEJ!!!

Trodde faktisk det var förbjudet att stängsla med taggtråd? det borde det vara.... :crazy:
 
Sv: Taggtråd?

Inte på några villkor!
Skulle heller aldrig falla mej in att släppa hästarna i hage med eltråd nån meter innanför taggtråd. Springer de genom första tråden kommer de troligen springa genom den andra också......

Det är inte värt det helt enkelt!
 
Sv: Taggtråd?

Aldrig någonsin!

Trodde liksom Centaur att det redan var förbjudet...det borde ha förbjudits för läääänge sedan!!
 
Sv: Taggtråd?

Freja_ skrev:
Förlåt mig, men det är vad jag har fått lära mig från många olika håll.

Jag som fårbonde med många "fårbondevänner" i olika delar av Sverige har aldrig stött på uppfattningen att taggtråd används för att stängsla in får någonstans.
Det måste i så fall vara en lokal avvikelse i ditt närområde..
 
Sv: Taggtråd?

Jag har ett par hagar där det delvis finns taggtråd. Det mesta sitter som en tråd över stenmur. Vi har tre egna hagar varav den ena stora är på 3 ha, vi lånar en som är enkelt delbar, vardera delen är på ca 2 ha och så arrenderar vi en på ca 7 ha. Våra egna hagar hade sämst stängsel när vi flyttade hit. De två mindre hagarna är nu färdiga, den stora delvis klar. Har en längre sträcka som ska bytas nu i vår. Stängslet i våra hagar bestod av lite allt möjligt. Gammal taggtråd, ny taggtråd, gammalt fårstängsel, nyare fårstängsel, wire, järntråd, eltråd, elband, brädor. På något ställe fanns var det lagat med kätting och lastpall också. :crazy: Så vi har fokuserat på att få våra hagar i ordning först och främst.

Hagarna vi lånar har en del som bara har stenmurar runt (toppen!) och den andra delen har stenmur och en del taggtråd. Hagen vi arrenderar har mycket stenmurar men, även taggtråd. Taggtråden i dessa hagar är relativt nyuppsatt och föreningen vi arrenderar av vill inte att det ska bytas. :crazy: Fast jag håller på att bearbetar dem. Bla så ville de att vi skulle röja all sly som har vuxit upp i stängslet, jag tipsade då om att det växte mindre sly i stängslet om man hade elstängsel istället och att jag kanske skulle byta till det. :angel: Får se om de nappar på det. Målet är att vi ska bli av med all taggtråd.
 
Sv: Taggtråd?

Jaha, många åsikter här... Jag tycker liksom många att taggtråd inte är något vidare bra stängsel, tycker egentligen att det enda vettiga stängslet är ett rejält trästängsel, men hur många har råd/tid att stängsla in sommarhagen med detta?

Jag vill egentligen inte släppa pållarna i denna hagen p.g.a. taggtråden som sitter över gärdesgårdarna på vissa ställen, men efterssom det är en ENORM hage har jag heller ingen lust att sätta upp elstaket på helt egen bekostnad (vi snackar MÅNGA kilometer tråd) i en arrenderad hage efterssom ingen annan i stallet vill vara med och bekosta detta...
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Det alternativet är ännu farligare än ren taggtråd. För vad tror du händer om hästen trots allt kommer in i staketet? Taggtråd plus elstötar!?!
Det kan inte bli så mycket värre...

LIA
Jag håller helt med dig. Det är en otroligt dum och farlig lösning att sätta upp ett nytt staket några meter från det gamla taggtrådsstaketet.

Det är lätt att tänka sig in i situationen vad som kan hända om em häst kommer igenom och hamnar mellan de båda staketen.

Om man gör ett nytt staket så tar man givetvis bort det gamla allt annat ttycker jag är förkastligt.

För övrigt håller jag med dig i det mesta du skriver om taggtråd. Det är inget jag skulle sätta upp men heller inte så hemskt om man har väldigt stora beten.

Små hagar är då en större fara oavsett vilket sorts stängsel man har.
 
Sv: Taggtråd?

javill skrev:
Bla så ville de att vi skulle röja all sly som har vuxit upp i stängslet, jag tipsade då om att det växte mindre sly i stängslet om man hade elstängsel istället och att jag kanske skulle byta till det. :angel:
Där anser jag att du har fel. Det växer upp mer buskar runt elstängsel än runt taggtrådsstängsel. När man har taggtråd så vågar djuren gå riktigt nära och beta in under och ofta även på andra sidan staketet. När man har elstängsel så blir djuren rädda för att gå riktigt nära.

Särskilt om man växelbetar med kor märker man detta. Det blir fler timmar med röjsågen än innan tyvärr.
 
Sv: Taggtråd?

TomasN skrev:
Där anser jag att du har fel. Det växer upp mer buskar runt elstängsel än runt taggtrådsstängsel. När man har taggtråd så vågar djuren gå riktigt nära och beta in under och ofta även på andra sidan staketet. När man har elstängsel så blir djuren rädda för att gå riktigt nära.

Särskilt om man växelbetar med kor märker man detta. Det blir fler timmar med röjsågen än innan tyvärr.

Du har rätt Tomas, visst växer det under elstängslet och djuren går inte gärna nära. Det var mera ett sätt att få föreningen att gå med på ett byte från taggtråd till elstängsel istället. Som det är nu vill jag inte röja den slyn alls som växer runt taggtrådsstängslet eftersom djuren om de skulle fly av någon anledning troligtvis inte springer rakt in i en sly/trädvägg utan förhoppningsvis springer mot öppna ytor. Vi får väl se om de går med på ett byte eller inte. Trästolpar är i toppenskick så det skulle var relativt "enkelt" att byta till eltråd istället. Visserligen skit att ta hand om taggtråden som sitter där idag men, inte ogörligt alls.
 
Sv: Taggtråd?

Min ena ponny var expert på att ta sig ut ur hagar, det enda hon inte tog sig ut ur var en hage som var stängslad med fårnät! Det gick ju inte att krypa igenom. gick hon inte i den så rymde hon, så vilket var att föredra, ett inte optimalt stängsel ur säkerhetssynpunkt, eller att hon sprang ut som hon ville?:confused:
 
Sv: Taggtråd?

Du tänker på krondiken?
Har du missat alla dessa hästar som går ner sig i diken så att räddningstjänsten måste komma med sina kranar och dra upp dom?

LIA
 
Sv: Taggtråd?

Glimfeather skrev:
Det skulle väl i så fall vara diken. Det har vi i en hage.

Skulle vilja undra vad för diken du har för att hålla hästarna inne? Krondiken som LIA pratar om är ju livsfarligt.
 
Sv: Taggtråd?

Trodde som många andra att det var förbjudet att använda taggtråd runt hagar.

Tycker förövrigt att inget djur ska behöva gå i en hage med taggtråd.
 
Sv: Taggtråd?

Nej... jag har svårt att se taggtråd som något bra alternativ. Visst finns det risker med andra staket också. Men taggtråden är nog värst i alla fall när och om olyckan är framme.

Idag finns det mycket bra elaggregat på marknaden. Själv har jag ett hemma som klarar upp till 5 mil stängsel med undervegetation.

Det bästa stängslet är ju som bekant ett bra bete. Om nu hästarna går på så stora ytor som du menar här så borde det ju räcka tillsammans med ett bra uppsatt och väl underhållet elstaket.
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Det alternativet är ännu farligare än ren taggtråd. För vad tror du händer om hästen trots allt kommer in i staketet? Taggtråd plus elstötar!?!
Det kan inte bli så mycket värre...

LIA

Förutsätter att man sätter de där plastgrejorna, vad de nu heter, som skär av eltråden om någon häst skulle fastna + att man har väldigt gott mått till nästa stängsel om man nu tvunget vill släppa hästar i en hage med taggtråd.
Men visst har du rätt i att det kan bli farligt det med.
 
Sv: Taggtråd?

Men fr o m i år så går det att få elstängslet betalt om man byter från taggtråd. Det är ett första steg mot taggtrådsförbud!!!!:banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 375
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
2 569
Senast: Liran
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 771
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp