Vårdstrejk avblåst

Jag jobbar inte inom vården, men jag tycker att det var ett bra steg framåt för Vårdförbundet. Inte tillräckligt såklart men de fick arbetsgivarsidan att ge med sig gällande något som de länge sa blankt nej till. Bra kämpat!
 
Är chef inom vården (som tycker medarbetare förtjänar det bästa) och jag är otroligt besviken. Om jag tolkat det rätt så gäller den nya arbetstidsförkortningen dem som arbetar antingen helt natt eller natt växlat med dag och har ett arbetstidsmått på 40h/vecka.

Jag känner inte till en enda avdelning i min region som arbetar på detta sättet. De flesta som har dygnet runt verksamhet arbetar 3 skift kväll, dag, natt - helger såväl som vardagar. Övriga arbetar 40h vecka på mottagning eller poliklinisk verksamhet.
Det är inom dessa två grupper i sjukvården (framför allt den första gruppen) som man har som absolut svårast att rekrytera och där många lämnar inom några år pga det tuffa klimatet och tempot.

De fick alltså en lönerevision som är sämre än märket som enda resultat av strejken. Det är katastrof. :cry:
Varför värderas inte en dessa yrkesgrupper högre? Sverige kommer inte att ha en kvar en sjukvård så som vi känner till det i framtiden. Vi klarar redan idag inte att leverera tillgänglighet och behovet i samhället ökar för varje år.

Del av avtalet.
  • Heltidsanställd på ständig natt vardagar, men inte söndag och helgdag, sänks från 40 till 36 timmar/vecka.
  • Medlemmar som idag är heltidsanställda och arbetar rotation på vardagar och har 40 timmar/vecka får sänkt veckoarbetstid till 36 timmar och 20 minuter respektive 34 timmar och 20 minuter beroende på hur många nätter de jobbar.
 
Jag fattar inte riktigt, vad händer tex med de som jobbar ständig natt, alla veckodagar? Finns det ens någon nämnvärd mängd folk som jobbar ständig natt men bara på veckodagar? :confused:
 
Vet inte riktigt vad jag ska tro... hos oss jobbar redan nattarbetarna förkortad arbetstid, har inte exakt koll på vad veckotiden är. Lägst antal nätter är 6 st och flest är typ 16 tror jag under en 8 veckorsperiod, resten blir dagtid och ev lite kvällar. Jag som jobbar kvällar och helger utöver dagtid har också förkortad arbetstid, 39.25h vecka.
 
Är chef inom vården (som tycker medarbetare förtjänar det bästa) och jag är otroligt besviken. Om jag tolkat det rätt så gäller den nya arbetstidsförkortningen dem som arbetar antingen helt natt eller natt växlat med dag och har ett arbetstidsmått på 40h/vecka.

Jag känner inte till en enda avdelning i min region som arbetar på detta sättet. De flesta som har dygnet runt verksamhet arbetar 3 skift kväll, dag, natt - helger såväl som vardagar. Övriga arbetar 40h vecka på mottagning eller poliklinisk verksamhet.
Det är inom dessa två grupper i sjukvården (framför allt den första gruppen) som man har som absolut svårast att rekrytera och där många lämnar inom några år pga det tuffa klimatet och tempot.

De fick alltså en lönerevision som är sämre än märket som enda resultat av strejken. Det är katastrof. :cry:
Varför värderas inte en dessa yrkesgrupper högre? Sverige kommer inte att ha en kvar en sjukvård så som vi känner till det i framtiden. Vi klarar redan idag inte att leverera tillgänglighet och behovet i samhället ökar för varje år.

Del av avtalet.
  • Heltidsanställd på ständig natt vardagar, men inte söndag och helgdag, sänks från 40 till 36 timmar/vecka.
  • Medlemmar som idag är heltidsanställda och arbetar rotation på vardagar och har 40 timmar/vecka får sänkt veckoarbetstid till 36 timmar och 20 minuter respektive 34 timmar och 20 minuter beroende på hur många nätter de jobbar.
Förtydligar lite. 40h vecka innebär att man är ledig röda dagar. Oftast mottagningar, vårdcentraler mm.
Jobbar dag/kväll/natt/helg så har man ett arbetstidsmått på 38,25h/vecka,
Många regioner har lokala avtal med förmånligare avtal gällande arbetstidsförkortning redan, dessa riskeras nu att sägas upp om med hänvisning till nya avtalet.

Kombo 40h vecka där man blandar dag och natt existerar knappt inom sjukhusvärlden, så avtalet gynnar en mkt liten andel av alla de som innefattas av avtalet.
 
Förtydligar lite. 40h vecka innebär att man är ledig röda dagar. Oftast mottagningar, vårdcentraler mm.
Jobbar dag/kväll/natt/helg så har man ett arbetstidsmått på 38,25h/vecka,
Många regioner har lokala avtal med förmånligare avtal gällande arbetstidsförkortning redan, dessa riskeras nu att sägas upp om med hänvisning till nya avtalet.

Kombo 40h vecka där man blandar dag och natt existerar knappt inom sjukhusvärlden, så avtalet gynnar en mkt liten andel av alla de som innefattas av avtalet.
Jag tar tillbaka det jag sa tidigare. Det visar att den som inte jobbar i vården har noll koll. Jag vill i alla fall uttrycka mitt stöd för er och er arbetssituation.
 
Förtydligar lite. 40h vecka innebär att man är ledig röda dagar. Oftast mottagningar, vårdcentraler mm.
Jobbar dag/kväll/natt/helg så har man ett arbetstidsmått på 38,25h/vecka,
Många regioner har lokala avtal med förmånligare avtal gällande arbetstidsförkortning redan, dessa riskeras nu att sägas upp om med hänvisning till nya avtalet.

Kombo 40h vecka där man blandar dag och natt existerar knappt inom sjukhusvärlden, så avtalet gynnar en mkt liten andel av alla de som innefattas av avtalet.
Men alltså har man gått med på ett SÄMRE avtal än före start?:eek::eek::eek:
 
Men alltså har man gått med på ett SÄMRE avtal än före start?:eek::eek::eek:
Ja, på sätt och vis kan det bli så för dem som har lokala avtal som idag ger förmånligare arbetstidsförkortning. Det är ju upp till de regionala förhandlingarna nu att hantera. Ett nationellt avtal som det man träffade nu är starkare än en lokalt som kan sägas upp ensidigt av båda parter.
Jag förstår VF tanke med att iaf få till arbetstidsförkortning på agendan och kanske ta nya tag om ett år. (Det är bara ett ettårigt avtal) Men det är verkligen verkligen ett dåligt resultat med tanke på vilka konsekvenser strejken har fått för medlemmarna och patienterna.
 
Hur ser veckotiden ut i verkliga livet för er som jobbar inom vården?
40 timmar låter mycket om man inte går ständig dag kontorstid.
Jag ligger på 36,5 timmar i snitt, tvåskift, inga helger, röda dagar, betalda klämdagar osv. Jobbar inom industri, trodde arbetstiden var samma inom vård iom oregelbundna tider.
 
Väldigt missnöjd. Jobbar i vården (både slutenvård och mottagning inom regionen) och vet ingen som jobbar natt på det sättet att de kommer få sänkt arbetstid till följd av detta avtalet.
Stört mig så mkt på hur SKR bara säger blankt nej till arbetstidsförkortning pga ”det är fel väg att gå” men de har inga förslag alls på vad som är rätt väg för att lyckas få och behålla personal inom slutenvården.
 
Hur ser veckotiden ut i verkliga livet för er som jobbar inom vården?
40 timmar låter mycket om man inte går ständig dag kontorstid.
Jag ligger på 36,5 timmar i snitt, tvåskift, inga helger, röda dagar, betalda klämdagar osv. Jobbar inom industri, trodde arbetstiden var samma inom vård iom oregelbundna tider.
Det är olika mellan olika regioner och beroende på hur man jobbar. Generellt har man regionala avtal som är bättre (kortare arbetstid) än de centrala. Tex heltid natt (inkl helger/storhelger) är 32 h/v i Halland. Heltid rotation (att man jobbar dag/kväll/natt) inkl helger har 34 h/v. Heltid dag/kväll inkl helger tror jag ligger på 38,25 h eller något sådant.
 
Det är olika mellan olika regioner och beroende på hur man jobbar. Generellt har man regionala avtal som är bättre (kortare arbetstid) än de centrala. Tex heltid natt (inkl helger/storhelger) är 32 h/v i Halland. Heltid rotation (att man jobbar dag/kväll/natt) inkl helger har 34 h/v. Heltid dag/kväll inkl helger tror jag ligger på 38,25 h eller något sådant.

Det var ju lite bättre iaf även om det fortfarande känns mycket.
De som går ständig natt här jobbar 32 h/v, fem nätter per vecka, inga storhelger och de har såklart samma klämdagar som resten av oss.
Fattar verkligen varför det är svårt att få folk till vården 😅
 
Det var ju lite bättre iaf även om det fortfarande känns mycket.
De som går ständig natt här jobbar 32 h/v, fem nätter per vecka, inga storhelger och de har såklart samma klämdagar som resten av oss.
Fattar verkligen varför det är svårt att få folk till vården 😅
Ja, just det här med storhelger och röda dagar är en ganska tuff bit och arbetsmåttet 38,25h/vecka är en kompensation för den förlorade lediga tiden. Utslaget på 20 år så motsvarar 38.25h/vecka dvs 40h/vecka. Det är egentligen ingen arbetstidsförkortning.
Undersköterskor som jobbar motsvarande schema som 38.25h har ett arbetstidsmått på 37h/vecka och det motsvarar 15 min/dag vilket var vårdförbundets huvudfråga.
 
Ja, just det här med storhelger och röda dagar är en ganska tuff bit och arbetsmåttet 38,25h/vecka är en kompensation för den förlorade lediga tiden. Utslaget på 20 år så motsvarar 38.25h/vecka dvs 40h/vecka. Det är egentligen ingen arbetstidsförkortning.
Undersköterskor som jobbar motsvarande schema som 38.25h har ett arbetstidsmått på 37h/vecka och det motsvarar 15 min/dag vilket var vårdförbundets huvudfråga.

Men hur kan det var så stor skillnad?
Vi jobbar ju betydligt mindre samtidigt som vi tjänar in afk varje vecka att ta ut när vi vill.
 
Men hur kan det var så stor skillnad?
Vi jobbar ju betydligt mindre samtidigt som vi tjänar in afk varje vecka att ta ut när vi vill.

Förmodligen av samma anledning som att jag på en "statlig expertmyndighet" (dvs så gott som alla är högt meriterade i sitt fält) hade kunnat tjäna nästan 50% mer på att byta till privat sektor.

(Nu finns det en del andra förmåner som gör glappet lite mindre, tex 35 semesterdagar, men ändå.)

Offentlig sektor tjänar inga pengar, så det är lätt att förbise att det skulle kunna vara mer ekonomiskt effektivt att lägga mer resurser på personalen på golvet.
 
Men hur kan det var så stor skillnad?
Vi jobbar ju betydligt mindre samtidigt som vi tjänar in afk varje vecka att ta ut när vi vill.
Det är en oerhört stor grupp det handlar om som skulle få sänkt veckoarbetstid och jag tror inte regionerna har finansiering för det helt enkelt.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
8 437
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 287
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
10 338
Senast: yamyam
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 072
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp