Vårdstrejk avblåst

Skattepengar är skillnaden.
Ingen vill betala hög skatt och de rika har råd att köpa vad de vill ha oavsett.
Den riktigt stora skillnaden skulle jag säga är att de flesta andra verksamheter kan dra ner på produktionen om man inte får tag på den personal som behövs.
Inom offentlig vård är man istället tvungen att fortsätta leverera. Vilket i praktiken bara kan få två utfall: dålig kvalitet på vården eller överbelastning på personalen.
 
Och strejk inom vården är omöjligt att göra ordentligt pga:

1. fara för människors liv
2. skattepengarna kommer in ändå till regionerna

Inom privat sektor blir ju en strejk ett sätt att ekonomiskt skada företaget men det funkar ju inte inom vården.
Och faktum är, vilket stör mig rejält, att även övertidsblockad är ett oerhört trubbigt verktyg. Mina egna villkor berörs inte direkt av konflikten men medlemmar på min arbetsplats - en operationsavdelning - har varit uttagna i blockad. Haken är bara att i princip allt som operationsanmälts per definition har klassats av arbetsgivaren som skyddsarbete. Då pratar vi alltså även om ingrepp som inte är medicinskt indikerade att utföras akut eller på jourtid, utan som läggs på jourtid för att beta av köer. (Vilket är så vanligt att det närmast är praxis.)
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
8 459
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 289
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
10 366
Senast: yamyam
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 096
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp