Så är det ju, men regionerna är politiskt styrda och då finns inte långsiktighet med som alternativ tyvärrDet lär ju inte vara billigare med konstanta sjukskrivningar och utarbetad personal
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så är det ju, men regionerna är politiskt styrda och då finns inte långsiktighet med som alternativ tyvärrDet lär ju inte vara billigare med konstanta sjukskrivningar och utarbetad personal
Jag är oerhört missnöjt och kommer troligtvis lämna den offentliga vården inom kort. Det är inte värt att arbeta ihjäl sig, trots världens bästa jobb.Tänkte att det här är för viktigt för att bakas in i Svensk politiktråden. Vi har ju en del som arbetar inom vården här på buke. Är ni nöjda, missnöjda. Vad är det bästa och sämsta med avtalet?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nytt-vardavtal-klart/
Skattepengar är skillnaden.Men hur kan det var så stor skillnad?
Vi jobbar ju betydligt mindre samtidigt som vi tjänar in afk varje vecka att ta ut när vi vill.
Den riktigt stora skillnaden skulle jag säga är att de flesta andra verksamheter kan dra ner på produktionen om man inte får tag på den personal som behövs.Skattepengar är skillnaden.
Ingen vill betala hög skatt och de rika har råd att köpa vad de vill ha oavsett.
Och faktum är, vilket stör mig rejält, att även övertidsblockad är ett oerhört trubbigt verktyg. Mina egna villkor berörs inte direkt av konflikten men medlemmar på min arbetsplats - en operationsavdelning - har varit uttagna i blockad. Haken är bara att i princip allt som operationsanmälts per definition har klassats av arbetsgivaren som skyddsarbete. Då pratar vi alltså även om ingrepp som inte är medicinskt indikerade att utföras akut eller på jourtid, utan som läggs på jourtid för att beta av köer. (Vilket är så vanligt att det närmast är praxis.)Och strejk inom vården är omöjligt att göra ordentligt pga:
1. fara för människors liv
2. skattepengarna kommer in ändå till regionerna
Inom privat sektor blir ju en strejk ett sätt att ekonomiskt skada företaget men det funkar ju inte inom vården.
Skattepengar är skillnaden.
Ingen vill betala hög skatt och de rika har råd att köpa vad de vill ha oavsett.
Om vi nu gör det just nu, varför har ungefär all statlig verksamhet får extrema sparkrav? Vi har anställningsstopp och ligger tre personer back på bara min arbetsplats.Nu betalar vi dock hög skatt. Känns mer som pengarna går till fel saker, dålig planering, tusen mellanchefer osv
Om vi nu gör det just nu, varför har ungefär all statlig verksamhet får extrema sparkrav? Vi har anställningsstopp och ligger tre personer back på bara min arbetsplats.