Taggtråd?

Sv: Taggtråd?

Förutsätter att man sätter de där plastgrejorna, vad de nu heter, som skär av eltråden om någon häst skulle fastna + att man har väldigt gott mått till nästa stängsel om man nu tvunget vill släppa hästar i en hage med taggtråd.
Kombinationen taggtrådsstängsel och elstängsel är vida mycket farligare än bara el eller bara taggtråd!

Det går inte att göra kombinationen mindre farlig med avskärare. Tänk dig tanken: Hästen kommer av någon anledning in under eltråden och in emellan stängslen. Se det framför dig... Vad tror du händer?
Och det är bästa scenariot!

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Taggtråd?

Om olyckan är framme, går det åt helvete oavsett taggtråd, el eller liknande. Det är den krassa sanningen.

Aggregatens kapacitet är sällan orsaken till olyckor eller att hästar tar sig ut. Det är istället dåliga installationer, bristande underhåll av stängsel, klantiga älgar mm. Och inte minst bristande "stängselträning" med hästarna.

LIA
 
Sv: Taggtråd?

Jag har varit med om ett en unghäst blev jagad genom ett taggtrådsstängsel... ingen vacker syn, bringan blev helt uppfläckt, bara en blodig massa, såg ut som köttfärs..:eek:
Men jag har också varit med om ett en unghäst har fastnat i "vanlig" eltråd, hästen ståd då i fleta timmar med ståltråden hårt lindad om benet, såret efteråt gick nästan hela vägen in till benet, runt om.. :cry: Tog nästan ett år innan han blev bra.. Ingen vacker syn det heller..'
Men risken att de gör skadar sig på ståltråd är väl ganska mycket mindre än att de skadar sig på taggtråd"!
Vilket stängsel man än har så kan olyckan vara framme, men skulle aldrig ha min häst på taggtråd!!
 
Sv: Taggtråd?

Morsan skrev:
Skulle tro att om hästen trasslar in sig i elrep skadar den rejält också. Hörde om en häst som fick skinnet avskalat på ben av elrep. Där var det bara avlivning som alternativ. Det är inte bara taggtråd som är vådligt. Bästa tråden, vad jag hört, är välspänd järntråd med el. Den är inte lika seg som elrep är.
Sen om frågan av taggtråd vid murar osv.. Det borde väl inte vara någon större fara! Sällan som hästar vill forcera en stenmur, brukar ju oftast finnas lättare ställen :D

Min häst hittade jag i hagen för 2 år sedan med avskurna senor på bägge bakbenen som ett Elrep 6 mm hade skurit upp med sår som var ca 15*15 cm ända in till skellettet..

Tillverkaren av repet *beklagade att repet inte gått av men *bönderna **ville ha ett hållbart rep :devil:
Repet tillverkas visst i Norrköping:cool:


Mia
 
Senast ändrad:
Sv: Taggtråd?

Texaz skrev:
Men fr o m i år så går det att få elstängslet betalt om man byter från taggtråd. Det är ett första steg mot taggtrådsförbud!!!!:banana: :banana: :banana:

Vem betalar det?! Jag vill gärna ha betalt för att byta taggtrådsbiten i vår stora hage.
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Om olyckan är framme, går det åt helvete oavsett taggtråd, el eller liknande. Det är den krassa sanningen.
LIA

Om man har fjädrar på flera ställen i stängslet, så minskar risken drastiskt att hästarna ska fastna/ skära sig på tråden, då den i och med fjädrarna ger efter.
 
Sv: Taggtråd?

javill skrev:
Vem betalar det?! Jag vill gärna ha betalt för att byta taggtrådsbiten i vår stora hage.
Jag tror att någon länsstyrelse betalar. Om jag inte minns fel tex Östergötland.

Jag tror inte länsstyrelsen i Blekinge har ett sådant bidrag.:( :( :(
 
Sv: Taggtråd?

Aldrig i livet. Min häst går på nästan 30 hektar mark mene jag skulle aldrig tillåta att det fanns taggtrråd någonstans där han vistas.
 
Sv: Taggtråd?

TomasN skrev:
Jag tror att någon länsstyrelse betalar. Om jag inte minns fel tex Östergötland.

Jag tror inte länsstyrelsen i Blekinge har ett sådant bidrag.:( :( :(

Äsch typiskt då. Det hade ju varit ett bra bidrag annars.
 
Sv: Taggtråd?

Kolla upp det med länsstyrelsen, för jag tror nog att det betalas ut på fler håll i landet!!!
 
Sv: Taggtråd?

Absolut inte! Möjligen, om jag ej får ta ner tagg-stängslet, stängsla med nytt bra stängsel en bra bit innanför.
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Om olyckan är framme, går det åt helvete oavsett taggtråd, el eller liknande. Det är den krassa sanningen.



LIA

Helt rätt.... MEN jag hävdar att när olyckan är framme så blir skadorna betydligt värre med taggtråd än andra staketvarianter.. förutom stakningskador då...

Jag vet djur som skadat sig mycket svårt med både elband, rep och ståltråd.... Hade det dessutom varit fullt av vassa taggar på staketet vid de tillfällena så hade skadorn blivit betydligt värra än vad de blev..
 
Sv: Taggtråd?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag hade istället satt vanligt elstängsel innan taggtråden (typ 2 meter emellan). Så har vi fått göra ibland när vi har haft hästar på bete. Men jag skulle ALDRIG låta min häst gå i en hage med bara taggtråd.

DET däremot har jag för mig inte är tillåtet, att kombinera eltråd och taggtråd. Däremot är det tillåtet (därmed säger jag inte att det är bra) att ha hästar i befintliga hagar med taggtråd, men inte att sätta upp nya hagar med taggtråd.
 
Sv: Taggtråd?

Jodå, det är inte bara tillåtet utan dessutom en rekommendation. Det är däremot inte tillåtet att ha el i taggtråden!
 
Sv: Taggtråd?

Aha! Det kanske är jag som missförstått uttrycket "att kombinera eltråd och taggtråd".
 
Sv: Taggtråd?

vet inte om det stämmer men hörde att man inte får lov att ha el och taggtråd på samma stolpe, inte äns med distans. jag släpper inte på taggtråd, har sett för många skador(framför allt på 70-80 talet då det va ännu vanligare...)

vill inte heller ha elstaket en bit innanför, om hästen går igenom så kommer den ju i taggtråden i allafall. och i värsta fall så gör även eltråden det.:eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 375
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
2 569
Senast: Liran
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 771
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp