Ja jag har inte sagt annat. Det syns i tidigare inlägg av mig.Faktum är att det finns en stor mängd faktorer som är orsak till utvecklingen.
Men du ser en stor ökning efter 2005 bland annat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag har inte sagt annat. Det syns i tidigare inlägg av mig.Faktum är att det finns en stor mängd faktorer som är orsak till utvecklingen.
Jag förstår inte hur du menar så jag ser fram emot en mer utförlig beskrivning.
Jag blir inte förvånad snarare förtvivlad.
Tja i Iran behöver man gå täkt, man får inte kyssas offentligt och ogifta personer får inte dela hotellrum.Auto stavningskontrollen spelade mig ett spratt. Ska stå: "Du har en kultur som är extremt sexualiserad men som sedan blir förvånad när medborgarna agerar sexuellt."
Med det menar jag att vi har en kultur som är extremt sexualiserad. Ungdomarna växer upp med porr som sexualundervisning, Kvinnor går extremt utmanande klädda i medier och på gatorna. Människor uppmanas att ha sex med många och gärna att pröva udda sexuella aktiviteter. Människor uppmanas att ha lösa relationer utan given definition mm mm.
I en sådan kultur är det naturligt att det blir högre grad av sexuella brott. Om man nu anser att det är hög prioritet att få ner sexualbrotten ändrar man på denna kultur. Armband och sådant trams gör givetvis ingen skillnad utan är bara ett sätt som ger känslan av att man bryr sig.
Tja i Iran behöver man gå täkt, man får inte kyssas offentligt och ogifta personer får inte dela hotellrum.
Känns det som bättre idé för dig?
Tja i Iran behöver man gå täkt, man får inte kyssas offentligt och ogifta personer får inte dela hotellrum.
Med det menar jag att vi har en kultur som är extremt sexualiserad. Ungdomarna växer upp med porr som sexualundervisning, Kvinnor går extremt utmanande klädda i medier och på gatorna. Människor uppmanas att ha sex med många och gärna att pröva udda sexuella aktiviteter. Människor uppmanas att ha lösa relationer utan given definition mm mm.
Det var ett inslag om kampanjen på radion idag (P4 Extra) som avslutades med detta citat från polisens presstalesperson "så det handlar också om, utan att skuldbelägga några offer, så handlar det om att vi har faktiskt ett delat ansvar för hur vi uppträder och vi kan alla göra lite grann för att minska risken för att drabbas av brott".
Det i sig är förstås ett oerhört okunnigt och problematiskt uttalande. Tyvärr sa han dessutom detta efter en beskrivning av hur en kvinna blivit våldtagen på en toalett, så det kunde också tolkas som en kommentar till det fallet. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kunna vara för henne att höra våldtäkten beskrivas av polisens presstalesperson och det hela avslutas med en pik om att man bör uppträda på ett visst sätt för att inte bli utsatt.
För att vara en kampanj för ökad medvetenhet fungerar den sådär, med tanke på att inte ens de inom polisen som har som uppgift att informera om kampanjen har lärt sig något.
Auto stavningskontrollen spelade mig ett spratt. Ska stå: "Du har en kultur som är extremt sexualiserad men som sedan blir förvånad när medborgarna agerar sexuellt."
I en sådan kultur är det naturligt att det blir högre grad av sexuella brott. Om man nu anser att det är hög prioritet att få ner sexualbrotten ändrar man på denna kultur. Armband och sådant trams gör givetvis ingen skillnad utan är bara ett sätt som ger känslan av att man bryr sig.
Bekvämt att skylla på lättklädda kvinnor eller? Det är inte kvinnors klädsel eller ickeklädsel som är problemet. Vem som helst ska kunna gå naken på stan om de har lust utan att någon ska tro att han har någon rättighet till hennes kropp. Klarar man inte av att se en kvinna med eller utan kläder utan att känna ett behov av att begå övergrepp så är det inte lämpligt att vistas bland människor ensam. Problemet är att män tar sig friheter och ser kvinnor som en ägodel istället för sin jämlike. Det är det som är problemet nu och det är det som alltid har varit problemet. Lär män att de inte har rätt att ta sig de friheterna så är problemet borta. Låt inte småpojkar komma undan med "de är ju pojkar" när de gör dumma saker och säg inte till småflickor att småpojkar visar sina känslor genom att göra otillåtna saker. Lär dagens män vad som är rätt och fel och gör de friheter de tar sig till något vidrigt även i andra mäns ögon så kommer problemet försvinna direkt. Så länge det är okej i grabbkulturen att höhöa när någon drar ett kvinnoförnedrande skämt så kommer vi ingenstans. Om alla män hade sagt ifrån bara 5 av 10 gånger de hörde något nedlåtande mot/om kvinnor så hade sexuella övergrepp snart varit ett unket minne.
Du säger precis det jag skulle sagt..Bekvämt att skylla på lättklädda kvinnor eller? Det är inte kvinnors klädsel eller ickeklädsel som är problemet. Vem som helst ska kunna gå naken på stan om de har lust utan att någon ska tro att han har någon rättighet till hennes kropp. Klarar man inte av att se en kvinna med eller utan kläder utan att känna ett behov av att begå övergrepp så är det inte lämpligt att vistas bland människor ensam. Problemet är att män tar sig friheter och ser kvinnor som en ägodel istället för sin jämlike. Det är det som är problemet nu och det är det som alltid har varit problemet. Lär män att de inte har rätt att ta sig de friheterna så är problemet borta. Låt inte småpojkar komma undan med "de är ju pojkar" när de gör dumma saker och säg inte till småflickor att småpojkar visar sina känslor genom att göra otillåtna saker. Lär dagens män vad som är rätt och fel och gör de friheter de tar sig till något vidrigt även i andra mäns ögon så kommer problemet försvinna direkt. Så länge det är okej i grabbkulturen att höhöa när någon drar ett kvinnoförnedrande skämt så kommer vi ingenstans. Om alla män hade sagt ifrån bara 5 av 10 gånger de hörde något nedlåtande mot/om kvinnor så hade sexuella övergrepp snart varit ett unket minne.
Ja, innan detta var intervjun ganska vettig men den avslutningen kan jag inte se som annat än ett stort misslyckande. I det här sammanhanget är det viktigt för polisen att bygga upp förtroende hos brottsoffer och det gör man inte med den typen av kommentarer.Det var lågt. Lika lågt som LBB brukade lägga sig och hänge sig åt.
Det jag kan hålla med om är att vi alla har ett delat ansvar för hur vi hjälper våra medmänniskor och oss som kollektiv att undvika risken för att drabbas av brott. Alltså uppmärksamma beteenden omedelbart och låta alla förstå att det är oacceptabelt, utan kompromiss. Absolut inte anpassa oss till gärningsmännens bristande förmåga som denna stolle antyder.
Att bara för att jag själv aldrig skulle få för mig att begå ett sådant brott, betyder inte att jag saknar ansvar. Jag kan inte tas undan ansvar för att undlåta att reagera när attityder och jargonger och skämt urartar. Jag kan inte tas undan ansvar för att låta bli att försvara människor som blir utsatta.
Det enskilda brottsoffret kan däremot helt tas undan ansvar för att någon begår brottet mot denne, oavsett hur denne är klädd, vad denne sagt tidigare och vad denne gjort tidigare. Det är helt irrelevant i sammanhanget.
Kan inte någon skicka denna polis på lite utbildning?
Nej!Auto stavningskontrollen spelade mig ett spratt. Ska stå: "Du har en kultur som är extremt sexualiserad men som sedan blir förvånad när medborgarna agerar sexuellt."
En destruktiv extremitet är knappast ett vettigt argument för att behålla en annan destruktiv extremitet.Tja i Iran behöver man gå täkt, man får inte kyssas offentligt och ogifta personer får inte dela hotellrum.
Tyvärr är sådan "grabbkultur" fortfarande alltför vanlig. Som ung sade jag nog ifrån 8 av 10 gånger, mest av osäkerhet som ung tror jag - för att passa in. Idag säger jag ifrån 11 gånger av 10 och blir skogstokig när personer som man betraktar som "normalt" funtade i andra sammanhang antingen drar ett sånt skämt eller skrattar med glatt. Är det något som kan förstöra stämningen totalt på ett event jag är inbjuden till så är det förnedrande skämt mot kvinnor eller svarthyade.
Det finns nog en större medvetenhet idag än för 15 år sedan om att ett sådant skämt kan ta hus i helvete. Men tyvärr är det fortfarande inte ovanligt.
Skämten är allra vanligast i kretsar som är väldigt dåligt upplysta. Som konservativa kretsar där man inte riktigt låtsas förstå forskningsfronten och konsekvenserna. Sådana som @Remmer normalt hyllar.
Människor påverkas av normer så vilka förhållanden folk kommer ingå avgörs till stor del av den kultur vi har. I vår kultur ges idag destruktiva relationer applåder. Givetvis påverkas folk av det. Sedan gör vissa lättledda individer destruktiva livsval som en konsekvens av det.Vem uppmanar till det, menar du?
Sexualundervisningen kan förbättras, men det är oftast den typen av konservativa som du ofta uttrycker dig likt, som motsätter sig ordentlig sexualundervisning i skolan.
Vem ska definiera vilka relationer som är tillräckligt bra? Det måste väl ändå vara upp till parterna som ska ingå i det, eller hur?
Det var ett inslag om kampanjen på radion idag (P4 Extra) som avslutades med detta citat från polisens presstalesperson "så det handlar också om, utan att skuldbelägga några offer, så handlar det om att vi har faktiskt ett delat ansvar för hur vi uppträder och vi kan alla göra lite grann för att minska risken för att drabbas av brott".
Det i sig är förstås ett oerhört okunnigt och problematiskt uttalande. Tyvärr sa han dessutom detta efter en beskrivning av hur en kvinna blivit våldtagen på en toalett, så det kunde också tolkas som en kommentar till det fallet. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kunna vara för henne att höra våldtäkten beskrivas av polisens presstalesperson och det hela avslutas med en pik om att man bör uppträda på ett visst sätt för att inte bli utsatt.
För att vara en kampanj för ökad medvetenhet fungerar den sådär, med tanke på att inte ens de inom polisen som har som uppgift att informera om kampanjen har lärt sig något.
Det är bra att han tar sitt ansvar. Inte vidare schysst att skicka ut ett lamm till lejon och sedan mena att ett lamm måste ha rätt till sin frihet. Är det frihet att bli utsatt? Är det schysst att emotinte propagera emot ett beteende som leder till att hon blir våldsoffer.
Vad är beteendet som gör att offret blir ansvarig? Går på bajamajan i fyllan? Går naken på gatan? Eller har kul på festival med sina kompisar?Det är bra att han tar sitt ansvar. Inte vidare schysst att skicka ut ett lamm till lejon och sedan mena att ett lamm måste ha rätt till sin frihet. Är det frihet att bli utsatt? Är det schysst att emotinte propagera emot ett beteende som leder till att hon blir våldsoffer.
Människor påverkas av normer så vilka förhållanden folk kommer ingå avgörs till stor del av den kultur vi har. I vår kultur ges idag destruktiva relationer applåder. Givetvis påverkas folk av det. Sedan gör vissa lättledda individer destruktiva livsval som en konsekvens av det.
Vilka som avgör vilken typ av relationer som är ok. De/vi som styr kulturen.