Tafsarmband ....

Dina liknelser får mig att tänka att vi bör nog bara ha män på zoo, i reservat eller i små antal vilda, väl reglerat av månatlig skyddsjakt.

Varför lägger du skuld på brottsoffret?

Det gör jag inte. Jag lägger skulden på kulturen som inte lär henne hur man ska göra för att må bra.

Och här så lägger du ansvaret för att män skall kontrollera sig och låta bli att ge sig på andra människor på dem som de ger sig på.
Ser du inte själv vad du skriver eller har du verkligen den åsikten?

Det var du som tolkade mig lite märkligt. Om jag skulle avråda någon från att besöka en kåkstad i johannesburg med rolexklocka och kostym tror jag knappast någon skulle reagera. Fast för vissa är detta med kvinnors klädsel så överdrivet uppförstorat.

Att man råder att agera förebyggande är inte att lägga skulden på offret. Det är att bry sig eftersom personen kommer att klara sig bättre och slippa att bli utsatt.

Det är ju tur att du är så öppen med dina åsikter så att ingen bukefalist skulle göra misstaget att råka på dig i enrum.
Du resonerar väldigt likt en förövare...
Kan vi hålla saklig nivå, tack? Blir du verkligen så provocerad av att någon inte tycker som du att du måste utmåla vederbörande som potentiell våldtäktsman?

Kan vi hålla saklig nivå, tack? Blir du verkligen så provocerad av att någon inte tycker som du att du måste utmåla vederbörande som potentiell våldtäktsman?
Ja när man utrycker att kvinnor minsann ska tänka på hur de klär sig så att de inte ska bli våldtagna eftersom det minsann är helt rimligt att det sker övergrepp i ett "destruktivt system".
Det är otäckt. På riktigt.

Ja när man utrycker att kvinnor minsann ska tänka på hur de klär sig så att de inte ska bli våldtagna eftersom det minsann är helt rimligt att det sker övergrepp i ett "destruktivt system".

Särskilt när det aldrig kommer en förklaring av vad detta destruktiva system är. Jag anar de konservativa idioterna bakom uttrycket, men är öppen för att det finns andra förklaringar.

@Remmer han som våldtog mig var etnisk svensk, han som dömdes för den grova fridskränkningen av mig var etnisk svensk och den absolut största majoriteten av de som tafsat på mig har varit synbart etniska svenskar eller iaf västeuropeer. Däremot har många som stått upp för mig när jag blivit antastad varit män av utomeuropeisk härkomst. Hur förklarar du det. Och jag är själv etnisk svensk, blond och blåögd så det går liksom inte att ta miste på om det nu spelar roll i frågan.
@Remmer jag väntar fortfarande på ett svar på det här.

Det var ett inslag om kampanjen på radion idag (P4 Extra) som avslutades med detta citat från polisens presstalesperson "så det handlar också om, utan att skuldbelägga några offer, så handlar det om att vi har faktiskt ett delat ansvar för hur vi uppträder och vi kan alla göra lite grann för att minska risken för att drabbas av brott".

Det i sig är förstås ett oerhört okunnigt och problematiskt uttalande. Tyvärr sa han dessutom detta efter en beskrivning av hur en kvinna blivit våldtagen på en toalett, så det kunde också tolkas som en kommentar till det fallet. Kan knappt föreställa mig hur det skulle kunna vara för henne att höra våldtäkten beskrivas av polisens presstalesperson och det hela avslutas med en pik om att man bör uppträda på ett visst sätt för att inte bli utsatt.

För att vara en kampanj för ökad medvetenhet fungerar den sådär, med tanke på att inte ens de inom polisen som har som uppgift att informera om kampanjen har lärt sig något.
Lyssnade precis på det igen och han nämnde två fall i anslutning till det jag citerade, innan våldtäkten på toaletten nämnde han också en våldtäkt på en efterfest. Jag hoppas verkligen att de utsatta (alla andra också förstås, men kanske särskilt de som drabbats personligen) inser att han är ute och cyklar med sin kommentar.

Vill man lyssna på intervjun så är den i början av programmet här: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/741755?programid=2151

Vad är du rädd för ska hända?

Hur som helst. En av de som är inne på min linje och vill förändra systemet är Londons nye borgmästare Sadiq Khan som har sett till att förbjuda lättklädda damer i reklam.

http://www.telegraph.co.uk/women/li...han-bans-body-shaming-ads-from-public-transp/

Om jag skulle avråda någon från att besöka en kåkstad i johannesburg med rolexklocka och kostym tror jag knappast någon skulle reagera. Fast för vissa är detta med kvinnors klädsel så överdrivet uppförstorat.
Men kan du inte se skillnaden?
Att till vardags och fest vara tvungen att ta ansvaret för att män inte kan hålla styr på sig själva.
Skall det vara alla kvinnors sak att ta hand om?
På jobbet, i skolan, på stan, hos vänner?
Dessutom så spelar det ingen roll.
Min klädsel var säckiga jeans och tröja den där gången för mer än 40 år sedan och sedesam kjol och en stor skjorta på utlandsjobb i USA för 18 år sedan.
Så du får allt komma med något bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka