Täcke bara för att slippa borsta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 240
  • Visningar Visningar 15 670
Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

MIn häst har alltid täcke på sej,förutom när det är solsken och lite varmare. Och det är mest för att hålla antingen lite värme och slippa bli blöt!=) Är det lathet?

Vi som har kroppsliga problem då som verkligen inte klarar av att borsta urskitig häst dagligen?+

måste bara undra om de gäller även dom dagarna de är väldigt varmt ute men endå väldigt lerigt?
har hästen täcke på sej endå pga av att den inte får bli lerig då?

Vi som har kroppsliga problem då som verkligen inte klarar av att borsta urskitig häst dagligen?+

Med risk för att låta elak:
Ska man verkligen ha en häst om man inte klarar att ta hand om den? Om man inte har hjälp med det nödvändiga jobbet då vill säga.
OM det går så långt att det går ut över hästen (nu är inte det här nödvändigtvis ett sånt fall, man kan ju som sagt t ex ha exemtäcke på kusen om det är för varmt för att ha annat täcke) så hur ansvarsfull är man då som skaffar häst? :p

Ja det lät elakt tycker jag. Alla måste väl få lösa vården utefter sin och hästens möjligheter och behov. Vi har täcke på en häst för att "slippa borsta", med det menas inte att vi inte borstar utan att vi slipper brottas med lera varje dag vilket skulle göra att vi inte hann med. Han mår inte dåligt av det kan jag lova.
Hur frisk ska man vara för att kunna ta hand om en häst tycker du?
Måste man borsta en viss tid? Och är isåfall dammsugare ok? Den masserar väl inte.

Ska man verkligen ha en häst om man inte klarar att ta hand om den?

Nej usch för alla travtränare och tävlingsryttare som inte har tid att stå och borsta sina hästar 20 min på varje sida varje dag.

och vem avgör om hästen far illa? du?

Ja kanske det, men idag har jag iaf varit nöjd, det började ju snöa inatt också och eftersom det mesta av vinterpälsen är borta nu gjorde det inget att regntäcket var på. Oroade mig lite på jobbet eftersom vissa i tråden hävdat att bara ett regntäcke blir kallt, men hos oss verkar inte det stämma iaf. Han var både torr och inte kall under täcket. Inte direkt jättevarm heller men det är ju bara bra.
Och inte ett enda host vid rykten :bump:så nu känns det som att jag kan borsta honom mer än tidigare.
Så täcket åkte på igen efter ridningen.

Jajjamen, när hästen är nytvättad inför tävling är jag så hemsk att jag sätter täcke på den för att slippa få bort lera & skit när den rullar sig i hagen för att torka sig:angel:

jag har ont i min kropp och vissa dagar är mkt värre än andra.Jag kan borsta mina h ästar så mkt som det behövs,jag har 2 st varav den ena går utan täcke och den andra med bla för att araben blir stel om han blir kall vilket även gör att jag bara har en lerig häst att ta rätt på.Vissa dagar tar jag mig inte ens upp ur sängen knappt,,,stapplar till stallet om min medis inte kan ha dom och då är det jävligt skönt att bara ha ett lermonster.

Mina h ästar mår alldeles utmärkt och har bra lovord från både massörer,equiterapeuter,hovslagare och instruktörer så nej dom far nog knappast illa av att gå med täcke

Med risk för att låta elak:
Ska man verkligen ha en häst om man inte klarar att ta hand om den? Om man inte har hjälp med det nödvändiga jobbet då vill säga.
OM det går så långt att det går ut över hästen (nu är inte det här nödvändigtvis ett sånt fall, man kan ju som sagt t ex ha exemtäcke på kusen om det är för varmt för att ha annat täcke) så hur ansvarsfull är man då som skaffar häst? :p

Nu ska jag vara lika elak tillbaka......

Mina hästar går ute massor,ska gå på lösdrift from hösten...1 av 2 har täcke!!
Jag kan ta hand om mina hästar och jag ska erkänna...visst jag borstar dom inte varje dag men va fan...det finns saker som är viktigare de dagar jag har ont så som att se till att dom får rent i boxen och mat...dock kollas dom igenom varje dag ordentligt och spolas av på benen så kom inte och tala om för mig jag inte borde ha häst mer eller mindre.
Hästar har jag haft hela mitt liv och jag har inte valt att ha problem med kroppen...mina hästar mår alldeles strålande utan att bli borstade 2 timmar dagligen osv.....
Ansvarsfull är jag nog tillräckligt....
Nästa gång tycker jag du ska tänka efter före du skriver något då det kan såra fruktansvärt då vi är väldigt många som har kroppsliga problem som har hästar....och även om du inte t ror det så mår dessa hästar mkt bra.

Ja det lät elakt tycker jag. Alla måste väl få lösa vården utefter sin och hästens möjligheter och behov. Vi har täcke på en häst för att "slippa borsta", med det menas inte att vi inte borstar utan att vi slipper brottas med lera varje dag vilket skulle göra att vi inte hann med. Han mår inte dåligt av det kan jag lova.
Måste man borsta en viss tid? Och är isåfall dammsugare ok? Den masserar väl inte.

Tusen tack :bow::bow:

Det är nog ganska vanligt faktiskt...
Många som inte förstår hur viktig rykten är.

Jag har haft häst i typ 7 år och aldrig ryktat mina hästar. Visst, jag borstar så gott som dagligen, men står inte och ryktar i 15-30 min med skrapa och hela köret.
Varför är rykten så viktig?

Nu ska jag vara lika elak tillbaka......

Mina hästar går ute massor,ska gå på lösdrift from hösten...1 av 2 har täcke!!
Jag kan ta hand om mina hästar och jag ska erkänna...visst jag borstar dom inte varje dag men va fan...det finns saker som är viktigare de dagar jag har ont så som att se till att dom får rent i boxen och mat...dock kollas dom igenom varje dag ordentligt och spolas av på benen så kom inte och tala om för mig jag inte borde ha häst mer eller mindre.
Hästar har jag haft hela mitt liv och jag har inte valt att ha problem med kroppen...mina hästar mår alldeles strålande utan att bli borstade 2 timmar dagligen osv.....
Ansvarsfull är jag nog tillräckligt....
Nästa gång tycker jag du ska tänka efter före du skriver något då det kan såra fruktansvärt då vi är väldigt många som har kroppsliga problem som har hästar....och även om du inte t ror det så mår dessa hästar mkt bra.

Det här var ju knappast menat till dig personligen det hoppas jag du förstår. Utan rent hypotetiskt utifrån påståendet.
För att ta ett mer konkret exempel på vad jag menar:
Jag skaffar häst utan någon som helst som hjälper mig med egen kropp som är i så dåligt skick att jag inte klarar av attlyfta upp hästarnas ben för att kratsa hovarna, jag klarar inte att bära mer än max 30 liter vatten per dag om jag tar det i flera omgångar, jag orkar knappt att mocka själv och har hästarna installade på kvällen.
Om jag verkligen inte skulle klara det en vecka i sträck, hur bra omhändertagna blir hästarna?

Så för att förtydliga. Jag pratar INTE om dig. Utan från det du skrev om "tänk på de som inte klarar av att rykta hästarna" - det är ju knappast något vanligt scenario som halva hästsverige kan använda som argument, och så länge det inte går ut över hästarna (vilket man ju kan lösa, t ex genom att inte ha för varma täcken) är det nog inte många som har invändningar mot det.

Om man inte är frisk och vill ha häst så självklart får man det. Men om man inte har förusättningar att faktiskt ta hand om hästen på ett bra sätt, ingen hjälp öht och inte kan anpassa vardagen så det funkar och sånt som är viktigt för hästen bortprioriteras - nej då är det oansvarigt att ha ett djur öht. Knappast vanligt.
Om jag är grovt manodepressiv och skaffar en häst, utan att ha medryttare eller bussiga stallkompisar/stallägare som kan hoppa in när jag plötsligt hamnar i en kris och inte klarar av att åka till stallet - och jag VET att det finns risk för det när jag skaffar en häst, var jag verkligen tillräckligt ansvarsfull för att skaffa häst då?

Grejen är ju inte huruvida någon tycker si eller tycker så. Grejen är att det är det ovannämnda som ofta är det som leder till djurplågeri, INTE taskiga intentioner. Att man faktiskt inte har förutsättningar (hälsa/pengar o dylikt) nog att ta hand om en häst och inte var mogen nog att inse det innan man skaffade häst eller inte gör sig av med den i tid. Med det absolut inte sagt att jag menar att de som har täcke för att inte behöva rykta sin häst skulle vara ansvarslösa djurplågare. Med det säger jag att jag tar för givet att de flesta som tycker vardagsjobb är för tungt för fysiken har hjälp om det behövs eller anpassar situationen på ett bra sätt. Finns det situationer där man INTE kan anpassa sig till hästens välbefinnande, ja då börjar man närma sig. Men som sagt - inget problem så vanligt att jag ansåg det bör tas hänsyn till genomgående i tråden, särskilt som det går att täcka snällt om man verkligen behöver ha täcke på hästen = inget övertäckande.

Jag har haft häst i typ 7 år och aldrig ryktat mina hästar. Visst, jag borstar så gott som dagligen, men står inte och ryktar i 15-30 min med skrapa och hela köret.
Varför är rykten så viktig?

Jag använder sällan de redskapen heller...tar det värsta med piggborste och rotborste sen har jag 3 kanon borstar som får bort damm och smuts....ryktar jag mina hästar någongång så kan jag berätat att det inte blir mkt stöv i skrapan så alltså funkar mina mjukis borstar alldeles utmärkt.

Undrar också varför rykten är så viktig.

Jag har täcke på alla som rids/körs/tränas av en enda anledning och det är för att slippa borsta. Jag anser att borstning är den tråkigaste meningslösaste sysslan i världshistorien så därför har jag täcke.

Djurjouren, det här som att sticka in skallen i ett getingbo. Du gjorde just det.;):rofl:

Vad är naturlig massage? Knappast den som kommer från ryktborsten, jag har svårt att komma på var i det fria de kan finna en sådan när andan faller på?:confused:;)

Det där funderade jag också på:angel: Men jag orkade inte fråga....

Vad är naturlig massage? Knappast den som kommer från ryktborsten, jag har svårt att komma på var i det fria de kan finna en sådan när andan faller på?:confused:;)

Nu i pälsfällningstider kanske de borde ha dagligt kliande istället? :p

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag... 2 3
Svar
58
· Visningar
9 888
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 217
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 581
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka