Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

Vi har täcke på vårat fullblod på hösten för att vi har hemska lerhagar, och han fullkomligen älskar att göra sej till en grå gris från en brun häst.
Plus att han är ngt fruktansvärt håröm, går knappt att borsta med en vanlig borste när han är ren.
Plus att han ska få slippa få hosta av allt damm som det blir.

Men självklart borstar vi honom länge ändå! Det tkr jag är en självklarhet om man har en häst!

Det är min åsikt.
Men vi gör det för honoms skull, och det tror jag många andra här också gör, täckar för hästens skull!

*kl*
Något jag själv tycker är att de är alla människors val om dom vill täcka eller inte, men ser jag en häst som är täckad i värmen pga att de "kanske" börjar regna en liten sommarskur! så kan ja bli flyförbannad. Jag kan acceptera de att man inför en tävling vill hålla sin häst ren, MEN att skylla ifrån sig på sådant som "min häst är 1,70+ jag når inte upp" (KÖP EN MINDRE HÄST NÄSTA GÅNG, SOM DU KAN HANTERA)
"han/hon är hårömm" (Hårömmhet får inte driva till de att man täckar..)

eller den värsta bortförklaringen av dom alla; "Jag har inte tid"...(varför köppte du hästen om du inte har tiden för den?)

Men visst detta är mina resonemang, jag har två killar som går på lösdriften, aldrig behövt täckas. OCH! har aldrig varit sjuka, ömma osv... Inte ens den blekaste förkylningen...

Men vi gör det för honoms skull, och det tror jag många andra här också gör, täckar för hästens skull!

Åtminstånde är det en bra förklaring som låter bra, att man "täckar för hästens skull". Tyvärr blir det väldigt fel ibland, trots det argumentet, när det saknas kunskap. Nu pratar jag om hästar som täckas för VARMT. Mycket vanligare än hästar som står och fryser nämligen : )

Boj: håller med dig, förrutom sista biten: jag tycker att det är djurplågeri att täcka för varmt, och det borde inte vara "upp till var och en" om de vill ha en slö, oengagerad, lidande häst pga för varm täckning.

KL:
ang. ryktning:
jag ryktar i stort sett aldrig min häst. :angel:
han tycker inte om vare sig hårda borstar eller borstar med för kort borsts, så som en riktig ryktborste ser ut.
Borstar ofta bort lera med piggborsten, vilket han tolererar bra, och sen är det en borste med längre, mjuka strån, som gäller. Baby borst modell typ : )

han är blank och har inte mkt stöv i pälsen ö.h.t. Folk kommenterar titt som oftast hur blank han är och att "du måste rykta ofta eller hur?". det gör jag som sagt inte, har inte gjort på de snart 5 år jag haft honom. Han är som sagt finare än de flesta hästar trots det, i pälsen.

pälsens kondition har ofta mer att göra med en bra foderstat och gott allmäntillstånd och hälsa, än frekvent borstning. Däremot är det viktigt för pälsens kondition och det allmänna tillståndet att den LUFTAS väl, och inte är instängt dygnet runt i en massa tjocka täcken konstant. Som Boj säger - massage ges på andra sätt för min del.

Senast ändrad:

Jag hoppas alla är medvetna om att ryktens funktion inte enbart är att hästen ska bli ren! Rykten stimulerar blodomloppet i huden. Blodet för ju runt all näring och syre och det är viktigt för uppbyggandet av hästens kondition. Rykten stärker också musklerna och är viktiga för musklernas utveckling.

Alla hästar har rätt att bli ryktade dagligen! Vildhästar "ryktar" varandra naturligt, men tamhästar får denna rykt av människan.

Jag hoppas alla är medvetna om att ryktens funktion inte enbart är att hästen ska bli ren! Rykten stimulerar blodomloppet i huden. Blodet för ju runt all näring och syre och det är viktigt för uppbyggandet av hästens kondition. Rykten stärker också musklerna och är viktiga för musklernas utveckling.

Alla hästar har rätt att bli ryktade dagligen! Vildhästar "ryktar" varandra naturligt, men tamhästar får denna rykt av människan.

Hur menar du nu?
tamhästar går väl förhoppningsvis i hage lika mkt och har kompisar?

ryktningen är överreklamerad : )

Jag tycker om att borsta innan körning, ponnyn älskar det och står och njuter. Ibland kan jag stå i en timme och borsta. Så inga täcken för att slippa här inte.

Har täcke på min för regn/blåst/snö.
Hon går med täcke höst/vinter/vår, även sommar om det regnar väldigt mkt.
Har henne klippt under vinterhalvåret + att hon är ganska frusen.
Sen att det är ett + att hon inte blir så skitig har inte ett dugg me saken att göra :)

Jag menar våra tamhästar! Vildhästar ryktar varandra väldigt noga har jag läst! Våra tama hästar kan ju givetvis gnaga lite på varandra i ren kamratanda i bland och vifta bort flugor från varandra och så vidare, men eftersom inte våra hästar är uppväxta i det vilda (i allafall inte de flesta) har de inte samma instikt som vildhästarna. De "ryktar" inte varandra på samma sätt som vildhästar gör, dvs de stimulerar inte blodcirkulationen på varandra! Rykten är väldigt bra för ALLA hästar. Jag menar inte att hästar kan dö eller bli sjuka av att inte bli ryktade, men jag tror på friskare hästar om man ryktar dem ordentligt varje dag, oavsett om de är smutsiga eller inte. Sedan finns det förstås olika raser som är mer eller mindre beroende av rykt. Dessutom är ju rykten en fin gemenskap häst och människa emellan och de föesta hästar njuter ju av att bli borstade, eller i allafall lite kliade :)

Men om hästen får massage regelbundet och får sträcka ut före/efter träningspass, lite kamratligt "kli" då och då, ryktas såpass att den inte är smutsig där utrustningen ska sitta före träning för att undvika skav, varför skulle just RYKTEN vara så viktig då? :p

Har hört många säga att hästar ska ha minst en halvtimmes rykt per dag för blodcirkulationens skull. Vilket har fått mig att ifrågasätta och tycka det är rätt överdrivet. Om rykten verkligen skulle behövas minst 30 minuter per dag så undrar jag hur musklerna och kroppen mår som inte kan ta hand om sin blodcirkulation själv, eller hur den egentligen tränas om den varje dag behöver 30 minuters "mes-massage" av rykt för att fungera bra! :p
Att man gör det för att undvika skav, det är jag helt med på. Men för mig räcker det normalt sett (när den inte är överdrivet lerig) med ca 10 minuters rykt per dag, inga skav hittills och kroppen har blivit mjukare och mjukare trots den bristfälliga dagliga rykten! ;) Ska jag bara gå en promenad eller låta hästen vila ryktar jag f ö inte alls, kanske om jag känner mig fåfäng för dagen.

Fånigt med de som täcker hästarna bara för att de är lata! Hästar är väl på något sätt som grisar, de flesta älskar att rulla sig i lera..

Jag ger väl intryck av att täcka min häst ofta, men vad gör man inte när lille skrutten vägrar bli tjock och bara skakar i hagen :(

Varför jag ställer frågan beror på att jag har själv, och många fler med mig en riktig pälshäst. Vintertid har våra islänningar vinterpäls som är ca 20 mm tjock eller mer, att rykta och sen tro att detta sätter fart på cirkulationen är nog naivt.;)
Men visst sjutton borstar vi våra hästar, det är liksom ett måste.

Men om hästen får massage regelbundet och får sträcka ut före/efter träningspass, lite kamratligt "kli" då och då, ryktas såpass att den inte är smutsig där utrustningen ska sitta före träning för att undvika skav, varför skulle just RYKTEN vara så viktig då? :p

Har hört många säga att hästar ska ha minst en halvtimmes rykt per dag för blodcirkulationens skull. Vilket har fått mig att ifrågasätta och tycka det är rätt överdrivet. Om rykten verkligen skulle behövas minst 30 minuter per dag så undrar jag hur musklerna och kroppen mår som inte kan ta hand om sin blodcirkulation själv, eller hur den egentligen tränas om den varje dag behöver 30 minuters "mes-massage" av rykt för att fungera bra! :p

Ja precis.
Jag undrar om inte den där "minst 1 timmes rykt varje dag" uppkom då man hade hästar företrädesvis på stall (t.ex. större ridskolor & militären). Undrar också till hur mycket cirkulationen främjas av rykt i förhållande till att hästen rör på sig?
Skulle gissa att rykten är en piss i Nilen... (??)

Ja precis.
Jag undrar om inte den där "minst 1 timmes rykt varje dag" uppkom då man hade hästar företrädesvis på stall (t.ex. större ridskolor & militären). Undrar också till hur mycket cirkulationen främjas av rykt i förhållande till att hästen rör på sig?
Skulle gissa att rykten är en piss i Nilen... (??)

Gissningsvis, ja..
Men är det som du säger så förstår jag att man gärna vill ha sina dyra tävlingshästar ryktade en timme per dag, om dom står inne dygnet runt förutom träningen eller bara får ett par timmars utevistelse.
Jag (och du gissar jag) föredrar att förebygga på andra sätt! :p

*knappen*

Jag som borstar 12 hästar om dagen då? Är jag lat som vill ha täcke på lortgrisarna i bunten? Jag har mellan 1.5 till 2 timmar på mig för hästvård, vilket på ridskola är ganska väl tilltagen tid. Där ska också sjukvård ingå med kylning, sårvård, ev strålrötebehandling osv. Jag är nog en lat djurplågare.

Jag kan gå med på att ha täcke dagen innan man skall tävla osv bara för att slippa stressa med en lerig häst på tävlingsmorgonen som det ofta är, men inte annars!

Täcke bara för att slippa borsta? Nej inte bara, men för att pållan ska slippa hosta i dammolnet (får väl skaffa dammsugare) när man avlägsnar gyttjeinpackningen. Dessutom tycker jag faktiskt att det är trevligt att hinna rida innan mörkrets inbrott. Kanske jag skulle ha låtit bli att skaffa mig en levande varelse då jag tillhör den samhällsklass som måste ha ett förvärvsarbete för att ha råd med drömhästen och därmed använder ca 40tim/vecka till detta nödvändiga, några få timmar att sova och ännu färre till matlagning,tvätt och att umgås med familjen. Jag ägnar hellre tid till att klia min häst i örat (hon älskar det) än att borsta lera. Upptäckte idag att jag faktiskt inte fick bort all lera på korset igår (hon var blöt där då) så jag är nog kanske en djurplågare och dessutom lat för idag var det TÄCKE PÅ!!!!:devil::devil:

Jag täckar för att hästen inte ska bli blöt/kall och sätta så mkt päls. Visst är det skönt att han inte blir lika smutsig som om han hade gått utan, men min häst som isortsett lerbadar varje dag går inte att få tillräckligt ren för att kunna lägga en sadel på t.ex om leran är blöt. Trots att han har täcke så borstas/ryktas han minst 30 min om dagen, oftast ca 45 min/dag så jag täckar inte av lathet, men det besparar mig väldigt mkt att arbete att ha honom täckad. Dock så går han ju otäckad när det börjar bli varmt på våren, lite lera får man ta :D

Dammsugare är faktiskt guld! :)
Har funderat på det själv eftersom jag får lite nysattacker vid torr-lera-rykt! :p Fick prova hos en tränare.

*KL*
Det är faktiskt numera förbjudet enligt djurskyddslagen att täcka en häst för andra orsaker än som skydd för väder och vind samt veterinära skäl. Med andra ord alla som bara täckar för att hästen ska hålla sig ren bryter mot lagen. Kan vara värt att tänka på för del, kanske.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka