Sv: Är det bara jag som har problem med Horseware ?
Om du vill tumla så skulle iaf Mark Todd-täckena tumlas, förut.
Har ett sådant till henne med, & det kan tvättas & tumlas i 40 grader, utan att krympa
.Så om ny liners ska köpas in så blir det MT före HW.
Att det läcker in i HW:s liners är för att Rambo XL inte är kompatibelt med HW:s liners. Dom har inga för den modellen, så jag får räkna med att det läcker in. Måste ha halsdel på då jag använder det ihop med liners för att XL är så djup i uringningen vid bogen, annars blir linern helt dygnsurt.
Det var lite det jag ville få en diskussion om, hur HW liners kan vara av så dålig kvalité jämfört mot ex.MT täcket, Kantband i nylon ska inte kunna krympa oavsett kvalité. Har andra stalltäcken som jag tvättar & tumlar i 40 grader utan problem.
Så min slutsats är att kantbandet på HW liners måste vara av bomull & därför krymper.
Varför väljer man då bomull om man kan använda nylonband som tål så mkt mer ?
Är det ingen som har haft bekymmer med spännena på mag gjodarna ?
Sedan tycker jag det är tråkigt när man framför synpunkter & får till svar om att man är ensam om problemen, istället för att bemöta kunden på ett proffessionellt sätt, & bara säga att man vidarebefodrar åsikterna för ev. framtida förbättringar om fler återkommer om problemen.
Som många skriver i tråden & jag hört på annat håll är att kvalitén försämrats över tid. Dom tycks leva på gamla meriter................. ni som skriver att ni haft Era täcken i 10-15 år har dom täckena som gav HW det "goda" ryktet, som dom lever på idag....................
Har själv arbetat i djurbutik i många år, & där satte vi kunden i första rummet, aldrig att vi försvarade produkterna. För det är kundens synpunkter som är viktig & ofta en produkts överlevnad.
Jag tvättar inte grismajjas täcken för skoj skull, bryr mig inte om utsidan. Men det är ofrächt att ha ett skittigt täcke på insidan full av stöv. Skulle aldrig kunna tänka mig att låta någon av mina hästar gå med ett täcke i 10 år utan att tvätta insidan.
Hennes regntäcke tvättas en gång i månaden under dom lerigaste/regnigaste årstiderna, på sommaren tvättas det inte alls. Det hon har nu har jag tvättat kanske 15 ggr på 2 år i 30 grader, dock har jag impregnerat det 3ggr/år. För jag vill inte ha täcket så tungt av vatten,då det inte hinner torka under natten till nästa dag. Men det läcker inte, vill förtydliga det.
Shires kvalitéts täcken blir inte så blöta att dom inte hinner torka över natten, så dom har jag knappt behöva tvätta över huvud taget mer än 1-2 ggr/år.
Summa sumarium är att jag tycker att man inte får det man betalar för i förhållande till andra bra märken ute. Det handlar inte om att följa tvättråden, utan vad kvalitén klarar.
Kan nämna att det nya Rambo täcket som jag har till den andra hästen, har handtvättats en gång i 30 grader för att det läckte efter 2 månader, har dock inte hänt igen. Vet ej vad som hände då, men linern under var alldeles blöt över ryggen, & jag fick impregnera det på nytt.
Efter en hel dags regnande så är det dyng surt av vatten, & tar ett helt dygn att torka, ska det vara så ? Han rullar sig ALDRIG ! Täcket är bara 3 mån gammalt, köte det i September 2012.
Har inte lust att skicka det på reklamation för att det blir tungt av väta, men bara läckt en gång. Behöver ju täcket dagligen i vårat blöta land.
Har bytes täcken, men då har jag inget att byta med. Då får jag vänta till sommaren att skicka in det.
Proceduren att reklamera tar ju väldigt lång tid med har jag förstått.Då det ska skickas till HW i England & kostar skortan om dom inte hittar något fel.
Så för mig är garantin värdelös.
Sedan att säga att spännena inte omfattas av garantin pg.av yttre påverkan
Så om du har en häst som rullar sig dagligen så bör man inte ha detta täcke
Kan påpeka att jag hade 2 XL täcken (köpta 2010)där spännena är lika svåra att få på & av, som används till samma häst. Dom blev det efter 1 år, behöver bända ut dom med tång regelbundet, för småjustering.
Har nu sålt det ena täcket då jag inte tycker att det höll den kvalitén som utlovats, & köpt ett nytt andra täcke från England, men 1680D & Ballistisk nylon.
Borde kanske fråga det nästa gång jag köper ett täcke, om det tål daglig rullning ute i hagen ?
Min debatt handlar inte om att följa tvättråden, utan kvalitén på täcket & dess detaljer i förhållandet till priset.
En kvalitéts produkt bör hålla för 40 grader maskintvätt, utan att garantin ska förfalla.Vill även förtydliga att jag tumlar mina liners ibland, aldrig regntäckena.