Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

häsra ska få vara hästar! och det betyder inga täcken! Det är väldigt väldigt få hästar som verkligen fryser, det är nästan bara bullshit att hästägare säger: nej men min häst fryser såden måste ha tjocka täcken på sig. Hästar är inte som männiksor, bara för att vi tycker det är kallt så tycker inte dem det!
min hsät har aldrig täcke på sig och han rids fullt ut trots all päls och mår inte dåligt av det och är i jätte bra kondition! så sluta täcka era hästar!

häsra ska få vara hästar! och det betyder inga täcken! Det är väldigt väldigt få hästar som verkligen fryser, det är nästan bara bullshit att hästägare säger: nej men min häst fryser såden måste ha tjocka täcken på sig. Hästar är inte som männiksor, bara för att vi tycker det är kallt så tycker inte dem det!
min hsät har aldrig täcke på sig och han rids fullt ut trots all päls och mår inte dåligt av det och är i jätte bra kondition! så sluta täcka era hästar!

Eller så gör alla som man vill:angel:

:rofl: Ja ni är roliga tjejer...

Varför borstar man en häst överhuvudtaget (förutom att ta bort smuts)?

Hästen får en massage när den rullar sig (men enligt vissa här inne kanske det är för att bara jävlas) vem vet?:angel:

Man kan bli konfunderad av en dels inlägg och ifrågasättande ang borstning etc på hästar. Vad vet ni igentligen om hästens uppfattning av borstning? Jag har ialla fall fått lära mig,har ni?:confused:
Att läsa en del svar här inne är för mig detsamma som någon hade svarat på frågan:Kratsar du hovarna på din häst? Nej det är för jobbigt, det finns ingen som kratsar hovarna på vilda hästar så då behöver jag inte göra det heller.

Nu går jag ifrån ämnet helt och gör detta också för att avsluta min del i denna uratade tråd.

Senast ändrad:

Ja, hästhållningen av idag är bara bullshit. Tacka vet jag förr i tiden, när hästarna hade det naturligt och bra.

Suck.

Hur länge rullar sig din häst egentligen?

Jag och min häst helt på samma linje...

Han rullar sig tre gånger om året....o jag ryktar honom tre gånger om året....

:D

Jag försöker ju lära mig och förstå saker:p

Har jag fel så har jag, men för tillfället känns inte teorin helt vattentät:angel:

Fast efter att jag började täcka Dorri har han inte hostat en endaste gång, så så länge geggan kvarstår får han nog ha sitt täcke. Jag är faktiskt jättenöjt! :)
Och som sagt kan jag borsta och massera mer nu då det inte dammar så förgrymmat. Kan väl instämma med Djurjouren att det inte är världens roligaste men när tid och lust finns är det mysigt att kunna hålla på ett tag utan att han börjar hosta.

Varför borstar man en häst överhuvudtaget (förutom att ta bort smuts)?

För min del är det just så att jag borstar för att ta bort smutsen, om jag vill att hästen ska få massage så får den det men inte genom en borste.

Hästen får en massage när den rullar sig (men enligt vissa här inne kanske det är för att bara jävlas) vem vet?

Jodå, det är ju allmänt känt att hästen gör sig av med te x mjölksyra i muskler genom att rulla sig. Den vill gärna rulla sig efter ett träningspass, och då får den göra det.

Vad vet ni igentligen om hästens uppfattning av borstning? Jag har ialla fall fått lära mig,har ni?

Ja vad har du fått lära dig då? Vet du tex att det fett som finns runt hårstrået blir åverkad vid rykt. Alltså ju mer du ryktar, desto mindre fett stannar på håret och genom det försvinner delar av hästens naturliga skydd som finns i pälsen.

Hästar är individer, om våra hästar täckas så beror det på att ett sådan behov finns. Personligen anser jag, att om någon vill hänga på sin häst ett tunt täcke för att slippa gräva fram hästen så får de väl göra det då. Vad finns att hetsa upp sig över det? Däremot är jag ingen vän av ordningen när det gäller att täcka hästen vid en massa + grader, det skadar mer än det gör nytta. Men jag skulle inte skrika med fördärvad över det, vill den ryttaren/ägaren ha en slö och oengagerad häst så får de väl ha det, not my problems.

jag har täcke för att dom inte ska frysa och jag borstar ändå, jag tycker det är kul att borsta! på sommaren går han utan täcke men ska ev.på ha ett flugtäcke lite i sommar pga att han är irriterad på flugorna.

Jag är fullt medveten om att alla hästmänniskor har sin lärdom och åsikter om sin egen hästhållning. Men när man skriver att ryktning är totalt meningslöst så reagerar jag. Att rykta sin häst stimulerar blodomloppet,ger massage,tar bort gammal svett,stöv,smuts. Att inte rykta dagligen är jag fullkomligt överrens med dig om att man inte bör göra . Men att täcka hästen dagligen och dessutom att inte rykta efteråt är i mina ögon dålig häst skötsel. Att täcka hästen i tid och otid ( klippta,sjuka,äldre är ej inräknade) är för mig lathet.Och jag lever efter :Hästens välbefinnande går före min egen bekvämlighet.
Att skydda,värma häst genom täcke är jag helt överrens om att det ska vara en självklarhet.Men att täcka för att enbart slippa borsta är mao för mig helt idiotiskt.

Tror säkert att vi har ung samma grundsyn där, men ditt inlägg lät inte bra, och livet har lärt mig att det inte heller är så jävla enkelt alla gånger. MÅnga som på nåt sätt är sjuka klarar av sina hästar och mår själva bättre av att vara aktiva. Men vissa stunder är man inte fullt aktiv och hästarna får inte mer än precis det de behöver, dvs mat, vatten och utevistelse av nåt slag. De dör inte av en dag med omockad box, vilket man ibland kan tro här på forumet.
IDag släppte jag min lilla ponny utan täcke föratt han skulle få gotta sig. Inte rullade han sig inte! Fast han brukar göra det:)
Nog om detta, snart kommer våren!

Efter att ha läst tråden känner jag att jag borde ge ett lite rakare svar:

JA, jag täckar gärna hästar UTE för att slippa borsta LERA.

Jag har helt enkelt inte tid att storstäda häst varje dag.
Jag kommer till stallet vid 19.30-20.00, och då kan ni ju räkna ut när jag är hemma och vad leran gör i extra tid... :angel:

MEN, nuvarande unghäst är verkligen inte förtjust i täcke. Hon blir
arg på det och är ganska grinig när hon haft täcke på sig flera dagar i sträck, så numera får jag offra mig och "jobba natt" i stallet för att ha en någorlunda glad och trevlig häst.

Täcke behöver hon bara ha vid nederbörd, då hon verkar frysa ganska ordentligt när hon blir blöt.

Men en "normal" häst drar jag mig inte för att klä på för min egen bekvämlighet, nej. :cool:

Täcke dygnet runt är nästan samma ska som lera, för de blir ganska ofräscha i pälsen av det. Undviker det om jag kan, alltså.

Personligen så älskar jag att köpa snygga täcken till mina hästar! Men jag använder dem endast vid nederbörd höst/vinter/vår. Jag föredar att borsta bort lera från mina hästar och skölja ur borstarna ofta istället för att borsta lera från täcken och tvätta dem ofta!

Bara för att din häst inte fryser gäller inte det alla. Min connemara har fryst flera ggr i "vinter". 2 grader och regn på tvären är inte skönt. Han har massa päls, så det är inte det det handlar om. Frysa handlar inte heller om grader som vissa tror. Här på västkusten kan man önska att man hade -10 istället för snålblåst och regn. Så vissa dagar har de bara varit ute 4-5 timmar, men hjälp jag tänker inte ha dåligt samvete för det!
Minusgrader är ofta inga problem alls, men detta j-a regn...
Så det som gäller din häst behöver inte vara en sanning för alla hästar!

Borstar gör man väl ändå?

Ja det hoppas jag! Men det är en viss skillnad på att borsta en häst som är bokstavligt talat inpackad i lera än en som redan är "ren".;)

Till viss del lägger jag på täcke för att slippa borsta en helt blötlerig häst. Att bara sanera halsen + huvudet tar 30 minuter, skulle jag behöva göra detsamma med hela kroppen hade jag inte haft tid till att gå i skolan :angel:
Däremot så behöver han även täcke för att inte frysa och spänna sig.
Så sent som idag stog han och skakade pga. blåst och regn och då var det ändå +10 ute OCH han hade ett regntäcke på sig. Har flera ögonvittnen på de ;)
Tycker att man ska se från individ till individ helt enkelt. Vissa behöver täcken mer än andra.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka