Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

nu vet jag inte vad du har för hästar, men jag får rykta mina hästar 2 h/dag/häst om de ska gå otäckade!

nej tack! 4 timmar bara på rykt (och då räknar jag inte ens med att bara få bort den värsta av leran!)

och sen ska man mocka och göra nåt med hästen oxå nej... mi tid räcker inte. min unghäst går nu otäckad för nu har det torkat upp. men valacken får vackert ha sitt täcke på sig!

Dammsug. :idea:

ja gör det, men det hjälper inte mot stövet! stövet sätter sig fast på nåt sätt...:crazy:

fast det är ju tillfälligt med så mkt stöv som det är nu... nu tar det aldrig slut liksom... vet inte vad jag ska hitta på, men jag hoppas att det bara är under fällningen som det är så extremt... sist när 2 timmar ryktning inte gav nån skillnad så sprayade jag på pälsglans för jag tröttnade så på det.

Jag red en unghäst för några år sedan vars svarta päls alltid hade någon sorts råttgrå nyans när han kom in från hagen. Efter en liten stunds dammsugning o efterputs med en mjuk borste så, voilá, hästen var blanksvart o snygg igen! :banana:

knapplån

Jag har i perioder täcke på min vita häst inne, enbart för att slippa de tråkiga pissefläckarna. Fy på mig! ;)

Efter att ha läst tråden och funderat en massa undrar jag om jag ska börja täcka Dorri för att slippa lorten. Han är dammkänslig så det händer att han hostar när skiten ska av och jag får dåligt samvete varje gång jag borstar honom. Foder och strö kan jag ju fixa till men dammet - ja jag kan ju inte strunta i att borsta lortgrisen! Så nu är det "bara" det kvar, och trots att vi står ute så yr det ju smuts.
Men vad ska man ha för täcke då? Amerigo, är det ett märke?
Eller ngt tunt regntäcke som andas bara?
Finns det någon med råd:bow:

Efter att ha läst tråden och funderat en massa undrar jag om jag ska börja täcka Dorri för att slippa lorten. Han är dammkänslig så det händer att han hostar när skiten ska av och jag får dåligt samvete varje gång jag borstar honom. Foder och strö kan jag ju fixa till men dammet - ja jag kan ju inte strunta i att borsta lortgrisen! Så nu är det "bara" det kvar, och trots att vi står ute så yr det ju smuts.

Horseware har mycket bra täcken, både lite dyrare och lite billigare. Sedan gäller det ju att hitta modeller som passar till just DIN häst och då får man nog tyvärr prova sig fram. Åtminstonde kring stockholm finns en hel del bra ställen som också säljer begagnat - företag som tvättar täcken brukar ha koll.

Jag har oftast bara ett vanligt regntäcke med tunt foder. Det gäller ju som sagt först o främst att hitta ett som ligger bra o bekvämt på hästen.
Till min häst passar bla Shires och Kimberley...men det allra bästa, som hon använder klart mest, är ett märkeslöst billigt från Rusta :D

Aha! Och det har jag en i närheten!
Vi har ett märkeslöst regntäcke men det är lite fodrat, skulle eg vilja ha ett helt ofodrat - åker och kollar in Rusta! :)

Ja, kolla in det du! Finns nog trådar om det på Utrustning om du söker lite...vill minnas att det var blandade åsikter om det.

Efter att ha läst tråden och funderat en massa undrar jag om jag ska börja täcka Dorri för att slippa lorten. Han är dammkänslig så det händer att han hostar när skiten ska av och jag får dåligt samvete varje gång jag borstar honom.

Har inte läst hela tråden - men det där tycker jag var ett viktigt argument. Med tanke på hur man själv ser ut och känner sig efter en rykt av en rejält skitig häst - damm o skit i håret, i ansiktet, på kläderna och inte minst i näsan - hur mår då hästen!? Massvis med damm som har letat sig ner i andningsvägarna. Och andra hästar som råkar stå inne i stallet samtidigt har också fått sin beskärda del av damm i näsborrarna.
Du är åtminstone så klok att du borstar ute!

Horseweres täcken är :love:
Rätt tänkt ang dammet. Den bästa jag jobbat hos (på den tiden en av landets bästa travtränare) hade totalförbud på att borsta dammiga hästar, alla skulle duschas och det håller jag fortfarande hårt på. Jag dushar allt som rör sig och drar i värsta fall bort lera med en sån där svettskrapa i metall. Jag har just nu 2 som går otäckade, ungarnas ludna shettis och min islandsunghäst. Borstar aldrig dammig häst med borste så att dammet ryker. Väldigt hälsovådligt för både djur och människa.

Efter dagens ridtur åkte iaf regntäcket på eftersom det ändå börjat regna lite när vi kom hem. Han såg en aning förvånad ut - har ju trots allt knappt täckt honom sedan regnperioden november. Men jag ska prova det och se hur det fungerar:)

Exemtäcke kanske? I lite glansigare material. Om det inte behövs värme såklart, men då kan man ju lika gärna ha ett vanligt utetäcke som sitter bra och inte ger skav.
Exemtäcket är ju väldigt juste på så vis att det håller hästen sval, även om de har en tendens att gå sönder snabbt (fast det har nog att göra med exemhästar = hästar som har exemtäcken = hästar som vill klia...)

...annars kan man ju använda en lätt fuktad trasa/handduk. Först ta bort grovjobbet med t ex en piggborste om hästen är väldigt lerig (jag är själv dammallergiker och brukar t o m stå och pilla bort de största intorkade lerklumparna för hand för att slippa dammet) bara väldigt snabbt så det inte hinner damma så mycket, och sen stryka med trasan/handduken.?

Har inte läst hela tråden - men det där tycker jag var ett viktigt argument. Med tanke på hur man själv ser ut och känner sig efter en rykt av en rejält skitig häst - damm o skit i håret, i ansiktet, på kläderna och inte minst i näsan - hur mår då hästen!? Massvis med damm som har letat sig ner i andningsvägarna. Och andra hästar som råkar stå inne i stallet samtidigt har också fått sin beskärda del av damm i näsborrarna.
Du är åtminstone så klok att du borstar ute!

Uteboxar är guld i såna lägen! :p

Fast så skulle jag aldrig gjort. Jag täckar i början på hösten de som ska vara täckade. Missar jag höstintäckningen och de sätter päls så täckar jag inte förrän nästa päls, annars blir det helfel för hästen som ställt in kroppen till en viss omgivning (täcke).
Jag klipper aldrig en häst, slutade för 3 år sen då jag bara såg negativa effekter av det. Men jag har ute mina hästar väldigt mkt så det kan ju beror på det. Kanske funkar fint på innehästar.

jag gör de delvis för att slippa borsta så eriga skitiga hästar och för att ja har som klippta.

Är allergisk så de är enda sätter för att ja ska må bra!

jag gör de delvis för att slippa borsta så eriga skitiga hästar och för att ja har som klippta.

Är allergisk så de är enda sätter för att ja ska må bra!

Testat en sån där dammfiltermask?
Fick jag ha i somras vid höpåsepackande och påfyllande av spån... :angel:

jag håller med.

lite lathet att inte orka borsta!

fast sen tycker jag ändå det är skillnad om man har en skimmel och ska på tävling/utställning, då är det ok!

Vi som har kroppsliga problem då som verkligen inte klarar av att borsta urskitig häst dagligen?+

KL
Leriga hästar ska bortas av utomhus- för att inte får det i stallmiljön o som sen rörs runt igen vid varje sopning.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka