Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

Hihi, en lertvillning till Madam :bow:

Det har även varit jätte bra för hennes humör, då hun HATER att blive börstat o pyslat om. Ryktningen var närmare en kamp än en trevlig stund, hon var jätte sur, stressig, spänd i kroppen, bets och trampade runt för att unvika mig

Även där är våra hästar tydligen lika! Min gillar INTE att blir ryktad och borstad och det är alltid en kamp att få henne ren.

Jag tror att det är lätt att bli kategorisk om man bara utgår ifrån sin egen häst. De som hävdar att täcke för att slippa borsta alltid är dåligt har med största säkerhet aldrig stött på en häst som Lulo eller Madam och tror därför att de inte finns :p

KosmosT: Twin peaks rules :bump:

Ah, visst gör det :love: Mer damn good coffee and cherry pie till folket :banana:

har täcke om det behövs pga vädret, inte för att slippa borsta (vilket jag gör även om han haft täcke eller ej).Han är ju oklippt och har fri tillgång på hösilage så han klarar sig till rätt hårda väderlekar och har sällan täcke.

Enda gången som man bestämt att han ska ha täcke oavsett väder är om det är veterinärbesök eller dylikt senare på dagen, och då inte vill att hästen ska vara blöt och lerig.Hästen gillar att rulla sig och blöt lera är väldigt svår att få bort

Jag har en ponny som jag har haft i ca 1 månad :angel: Han har haft täcke på sig hela tiden eftersom han är rakad och även om han inte hade varit rakad så skulle han ha haft täcke på sig då han väldigt lätt får korsförlamning när han fryser

Ja självklart är borstning så naturligt för en häst som man kan komma.. .

När i naturen blir de borstade, eftersom det är så naturligt?
Sen, som jag förstått det, har inte lösdrifts hästar samma behov av rykt eftersom de kan rulla sig och klia sig och det stimulerar hud och päls. Det är den naturliga massagen som måste ersättas av rykning vid uppstallning.

*s* Ja hur lätt är det för en häst som går med täcke??? Att rulla sig och massera sig själv menade jag.

Ja det är en annan femma. Att täcka häst som är klippt eller på annat sätt är känslig för blöta,köld.Men jag menade med mina ifrågasättningar ang täcka hästar,det är på hobby hästar.Där man är rent lat och inte orkar borsta utan väljer att täcka för att snabbt kunna rida.Att du har tävlingshästar etc framkom inte av dina andra inlägg....

Kan inte svara på något som inte är ställd som en fråga! Du skrev din teori om ärftlighet ang rullandet hos sto och avkomma. Den teorin avfärdade jag lika snabbt som jag läst den därav ingen kommentar.

När i naturen blir de borstade, eftersom det är så naturligt?
Sen, som jag förstått det, har inte lösdrifts hästar samma behov av rykt eftersom de kan rulla sig och klia sig och det stimulerar hud och päls. Det är den naturliga massagen som måste ersättas av rykning vid uppstallning.
Ja rykning blir det säkert vid lera *s* skojar bara. Men har du läst mina inlägg?
Finns faktiskt många lösdriftshästar som går täckade dygnet runt... Och många gånger blir det ingen ryktning utan endast en snabb avborstning.Vart kommer då massagen in??? När ryttaren kanar fram och tillbaka på ryggen?:devil:;)

:rofl::rofl::rofl: ja rykning gör vi ofta här:angel::D
Nej jag har inte läst alla dina inlägg, mina är på lösdrift utan täcke så jag tillhör väl dem som borstar av det värsta men inte ryktar ordentligt varje dag, men som gärna masserar ibland.
Ibland önskar jag att jag hade ett magiskt täcke för att slippa lorten, men eftersom de är orakade och varma utan täcke få känns det fel fel fel att dra på ett.

*s* Ja hur lätt är det för en häst som går med täcke??? Att rulla sig och massera sig själv menade jag.

nej då måste man borsta istället, tidigare i tråden var det någon som klagade på att vissa bara tar bort det värsta vid sadeln och inte ryktar ordentligt. Min poäng är väl att de hästarna (som får rulla sig)inte har samma behov av att bli borstade som de uppstallade och täckta hästarna även om det är lätt att tro att det skulle vara tvärtom.

Kan inte svara på något som inte är ställd som en fråga! Du skrev din teori om ärftlighet ang rullandet hos sto och avkomma. Den teorin avfärdade jag lika snabbt som jag läst den därav ingen kommentar.

Inte ärftlighet, inlärt beteende (härmning). Det var som sagt bara en teori, har inga belägg för den.
Syftade snarare på att du inte bemötte det jag skrev om att min häst var en minst lika stor lortgris innan hon kom till mig (och även första halvåret hos mig) då hon aldrig hade täcke. Har träffat på rätt många hästar som aldrig har täcke men ändå älskar att skita ner sig.
Går ju inte riktigt ihop med ditt påstående de rullar sig just för att de är täckade och då använder lera för att sköta pälsen.

Med tanke på att iallafall här i skåne så står de flesta hobbyhästar och hänger i små fyrkantiga hagar . Det innebär att de står i princip stilla 22 timmar/dygn. Om man inte har täcke går en timme åt till att borsta och en till att rida. Hästen hade haft mer nytta av att ridas i två timmar...

*kl*

jag täckar av tre anledningar:

1. ena hästen (gammeltanten) får problem med luftvägarna när hon har blivit blöt och kall.

2. när hästarna (två st i detta fall) är som vandrande lerhögar blir det fruktansvärt dammigt när man borstar dem, vilket inte är bra för varkens hästarnas eller mina lungor.

3. det tar verkligen jättelång tid innan lerhögen blir en häst igen, inget jag vill kalla lathet, men praktiskt är det med täcke.

Dock inte sagt att hästarna jämnt är täckade, är det bara uppehåll så får de gärna gå utan täcke. Jag tycker faktiskt att de då blir lite gladare.

//Mellvina

Senast ändrad av en moderator:

nej då måste man borsta istället, tidigare i tråden var det någon som klagade på att vissa bara tar bort det värsta vid sadeln och inte ryktar ordentligt. Min poäng är väl att de hästarna (som får rulla sig)inte har samma behov av att bli borstade som de uppstallade och täckta hästarna även om det är lätt att tro att det skulle vara tvärtom.

Är det därför mina rullar sig så ofta alltså? :p
F ö gör jag nog ungefär som dig, grovryktar och masserar (inte rykt-massage mao). Masserar hellre "på riktigt" då och då än att stå med mesig ryktborste och bara komma åt det ytliga. Det blir inte massage särskilt ofta (brukar ta vissa utsatta punkter regelbundet, men inte direkt helkroppsmassage) och ändå upplever jag kusarna mjukare än många i samma ålder som ryktas minst en halvtimme per dag.

Precis en borstning av häst för mig innebär en ordentlig avborstning efter konstens alla regler. Dvs en rykt. Men att dra igenom en borste är en borstning och ger inte den massage som hästen behöver i form av borste etc...Jag ryktar hellre en häst ordentligt 1-2 gg i veckan än lägger ett täcke på.

nu vet jag inte vad du har för hästar, men jag får rykta mina hästar 2 h/dag/häst om de ska gå otäckade!

nej tack! 4 timmar bara på rykt (och då räknar jag inte ens med att bara få bort den värsta av leran!)

och sen ska man mocka och göra nåt med hästen oxå nej... mi tid räcker inte. min unghäst går nu otäckad för nu har det torkat upp. men valacken får vackert ha sitt täcke på sig!

min häst går nästan jämt utan täcke, speciellt när ja inte har bråttom på nåt sätt.
men ibland är ja faktiskt lat och orkar inte borsta och försöka få honom ren utan har täcke på på morgonen tills ja kommer..sen efter ridningen så får han gå utan täcke sålänge de inte regnar för mycket för då får han ha sitt fodrade regntäcke på sej..

Ja nu vet jag inte vart du läst.För jag har inte skrivit någonstans att hästar rullar sig för att de har täcken etc. Jag menar att hästar rullar sig för att "massera" klia sig etc... :confused:

Kallblod och shettisar med myyyycket vinterpäls allihop.De går på lösdrift utan täcken men med en matte som gärna ryktar!

Ja nu vet jag inte vart du läst.För jag har inte skrivit någonstans att hästar rullar sig för att de har täcken etc. Jag menar att hästar rullar sig för att "massera" klia sig etc... :confused:

här:

Tydligt tecken på att hästar är i behov av smuts. Dvs päls och hud behöver naturlig rengöring. Alla hästar rullar sig när de sluppit täcken varför?
Någon som vet hur hästens kropp fungerar framförallt päls,hud??

tiotiotio

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit