Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

Intressant, så du vill inte umgås med din häst/ar utöver vid arbete? Borst/rykt är ju som massage för hästen... Väldigt ärligt men dock intressant teori...

Jag tror nog att nästan alla har någongång tckt för att slippa borta. Kanske inför en tävling, utställning eller kanske inför en försäljning. Men att ha det regelbundet är inget som jag skulle satsa på.

Jag hade täcke på min förra häst, ganska långt fram på vårkanten så länge det var lerigt.

Jag jobbade mycket (gör fortfarande iofs...) och det var skönt att slippa borsta lera varje kväll. Med täcke på var jag ju hemme före 22, om jag hade tur... :d

Den hästen tyckte inte heller om när man borstade alltför våldsamt , samtidigt som hon inte "led" i sitt täcke, så där kände jag att jag fick vara lite lat.

Nuvarande häst är dock inte helt förtjust i att ha täcke på sig, så hon får slippa, medan jag jobbar natt i stallet. Hon älskar även när man borstar mycket, länge och hårdhänt. Så himla bortskämd är hon, det lilla livet... ;)

Ja jag umgås massor med pållarna. Jag masserar dom, ger dem healing, laser behandlingar, ttouch behandlingar.

Menar du att ryktning är mer naturlig massage än vad massage är?

Djurjouren: vilket täcke använder du då?

Min gamla HATAR regn och ska man hålla henne på bra humör så är det täcke eller hus som gäller.

Jag HATAR lera och få lungorna fulla av damm, så jag täckar gärna av den anledningen, speciellt under perioder när vi faktiskt tränar.

Nu när vi skogsmullar (eh ja nu har hon ju boxvila sedan fyra veckor) så spelar det mindre roll, då går hon mer naken.

Men borstar gör jag ändå, det har ingenting med lera eller inte lera att göra. Det är socialt, trevligt och bra pälsvård :)

NeffiNov3.jpg

Och när hästen ser ut såhär har jag INGEN lust att rida. Den till höger är samma häst som på min avatar :angel: Den till vänster är grå men lite lätt nedsmutsad där också (mina båda två).

Senast ändrad:

har täcke endast när det regnar, snöar eller är kallt. skulle aldrig ha täcke bara för att slippa borsta :S. och då är mina hästar skitiga, båda är brunsvarta, var gråa när hjag tog in dom en gång..

Säg du den borstning som ger massage. Förr när man ryktade så svetten lackade så var det massage, numera är det mest en smekning av pälsen:D
Numera använder jag enbart Amigotäckenea, sitter perfekt, skaver aldrig, trycker inte bakom manken så som mång atäcken gör eller skaver dem under halsen.
Mina hästar har samma täcke på sig dygnet runt dessutom!!!!

Ja självklart är borstning så naturligt för en häst som man kan komma.. Massage är en sak som man bör ha kunskap om för att utöva.

Precis en borstning av häst för mig innebär en ordentlig avborstning efter konstens alla regler. Dvs en rykt. Men att dra igenom en borste är en borstning och ger inte den massage som hästen behöver i form av borste etc...Jag ryktar hellre en häst ordentligt 1-2 gg i veckan än lägger ett täcke på.

:bow::bow::bow:

Jag har oftast täcke på min,vill inte att han ska bli kall och blöt,sen har vi inte det minsta skydd i vinterhagarna,inte ens ett träd,så han kan inte söka någorlunda skydd ens på hela dagen,så då känner jag att jag vill täcka honom vid nederbörd! Sen är han unghäst och växer fortfarande,vill hålla han varm då,plus att han ligger massa i hagen och vilar,vill inte att han ska ligga på kall/fuktig mark längre stunder.

När hagen är 100% torr (att man kan sätta sig ner utan att bli blöt i baken) och fint väder,då ryker täcket!

Att det är av lathet för att slippa bortsa är då bara bullshit,med tanke på att jag borstar av han ordentligt varenda morgon och kväll,och då pratar vi MINST 30-40 min/gången,och nu när han fäller blir det betydligt mer..

Precis en borstning av häst för mig innebär en ordentlig avborstning efter konstens alla regler. Dvs en rykt. Men att dra igenom en borste är en borstning och ger inte den massage som hästen behöver i form av borste etc...Jag ryktar hellre en häst ordentligt 1-2 gg i veckan än lägger ett täcke på.

Hur menar du??

Om jag hade gjort så så hade mina pållar haft ganska ont i ryggen nu...att stå i regn och rusk hela dagen utan täcke är rena döden för en elitidrottsman (som ju en travhäst i fullkondition faktiskt är)

Då jag inte är någon fantast av täcken tycker jag det är slappt att använda täcke bara för att hästen inte ska bli smutsig - Att få rulla är ju en naturlig sak för hästen!

Skulle du resonerat likadant om du haft min häst? (se bilder i ett tidigare inlägg)
Jag skiter i hur naturligt det är :cool: den hästen kommer icke ut i lerig hage utan täcke, av den enkla anledningen att jag inte orkar/hinner göra en smärre arkeologisk utgrävning varje dag före ridning.

Jag har inget imot att hästar ruller sig, och dom gör det även med täcke.

Lulo (när släkt med kosmosT's häst :D) triller mer än hon går på 4 ben, med eller utan täcke :rofl:
mudder_lulo.jpg-for-web.jpg

bemärk att marken faktisk är tör, men vi hade et hörna där altid var blött, och som var det bäste ställe att trille runt.

Jag började med et regntäcke för att slippa använda högtryckstvätten innen ridning, vi stod även i kollektiv stall varav fler hästar inte tålte damm, så hur lätt är det att börsta en jätte lerig häst i stallet då alternativt var stå ute i regnet :crazy:
Dom senaste åren är hun också klippet, då hun hon är en björn på vinteren och svettas enormt vid ridning.

Det har även varit jätte bra för hennes humör, då hun HATER att blive börstat o pyslat om. Ryktningen var närmare en kamp än en trevlig stund, hon var jätte sur, stressig, spänd i kroppen, bets och trampade runt för att unvika mig, så den första biten af ridningen gick med att hitta frem det goda humöret igen.. Nu står hun still, slapnar av och tyckar om att bli pyslat om, i kort tid.

Så villken häst trives bäst? Den utäckade häst, som hatar ryktning, som inte blir mycke riden på senhöst/vinter så att al motion sker i rasthage eller den klippt o täckad hästen, som inte stresser över ryktningen och som rids kontinuerligt och ser annat än rasthagen.

KosmosT: Twin peaks rules :bump:

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit