Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

kl. Är inte den här diskussionen litet lik - Nejmen k ö p e r hon sina kakor - jag bakar alltid mina själv- ve och fasa- men vi som bakar själva vi är riktiga hemmafruar vi. :angel:

jag har täcke på min, jag anpassar efter väderlek.

min häst e helklippt samt att hon e väldigt känslig.

givetvis har man inte tjocka täcken på om de e 20 grader varmt och torrt i hagen.

men jag hatar att stå med piggborsten och försöker på bort lera på HELA hästen, eftersom min gillar att göra lerinpackning på hela henne :p

men en sak jag älskar e att borsta henne, man får sån härlig kontakt med hästen och hästen tycker det e skönt, förutom under magen, kittlas så ju :D.

men täcke e guld värt de dagar man ha bråttom bara ta av täcket borsta över hela kroppen. så färdig!!

och då får de inga skav även att man inte har borstat dem!!

täcke har man för hästarnas skull.

för hellre en klippt häst som e varm o torr

än en med tjock päls som e blöt o som aldrig torkar.

skulle aldrig sadla en fuktig häst!! då får den skav.....

:confused:
Kl* Vill bara tillägga att hade de flesta gett sina hästar tillräckligt med grovfoder ute så hade många hästar kunnat gå utan täcke året om också:smirk:

Kl* Vill bara tillägga att hade de flesta gett sina hästar tillräckligt med grovfoder ute så hade många hästar kunnat gå utan täcke året om också:smirk:

Mmmmm, stämmer kanske men då får man inte bo i Skåne där övervägande vintern består av hård blåst samt ösregn hela dagarna :crazy:

Om man har storbal hö i hagen och hästen står och skakar i regnet då?
Jag har sett många sådana hästar och jag vet att den stora majoriteten av människor ger sina hästar tillräckligt med grovfoder.

Vill tillägga att om man har hästar med väl fungerande mage/ämnesomsättning och utan en massa muskelspänningar i onödan så hade det nog varit betydligt fler som kan gå otäckade. Förutom de som klipps såklart, men att man hade sluppit ha 400g + vid nollgradigt och sådär :angel:

Hur bra hästarna håller värmen är ju individuellt - men det är intressant att reda ut vad det där individuella beror på. Eftersom det även kan variera från period till period för samma häst.
Jag har ju t ex haft en fryslort som blev betydligt bättre när en del spänningar försvann, magen mådde bättre och den fick riktigt bra silage med höga värden. Och plötsligt kunde gå utan täcke eller stå med genomblött täcke utan att frysa, från att ha stått och skakat när den blivit blöt.

kl. Är inte den här diskussionen litet lik - Nejmen k ö p e r hon sina kakor - jag bakar alltid mina själv- ve och fasa- men vi som bakar själva vi är riktiga hemmafruar vi. :angel:

Haha:rofl::rofl:

Jag kan ju säga att det INTE var det jag ville få fram när jag startade tråden!

givetvis har man inte tjocka täcken på om de e 20 grader varmt och torrt i hagen.

Eee... har du något täcke alls när det är 20 grader varmt? Även ett tunt täcke är djuplågeri enligt mig.

Själv har jag täcke på mina hästar om det är ihållande regn, även på sommaren, eftersom att om det regnar länge utan uppehåll lägger sig pälsen ner igen och hästen blir lätt blöt inpå huden, vilket inte är speciellt trevligt för den. Inget den dör av iofs...
Jag har aldrig täcke för att slippa borsta, som många andra sagt borstar man hästen även när den är ren. Skulle hästen vara så lerig att det inte går att ha utrustning jobbar jag på annat sätt.

När det gäller kyla klarar hästar som har mat ca 60 grader kallare än vi människor utan att frysa, så oftast tyder en vältäckad häst på frusen ägare...

/Sokrates

Det kan hända att jag lägger på ett tunnt täcke om vi ska träna eller något tidigt på morgonen, men annars får han gå utan täcke när han kan, dvs när det är uppehåll och inte blåser orkan typ.

Jag har täcke största delen av året, men inte för att slippa borsta.
Kanske finns det de som har täcke av den anledningen, men jag har iallafall inte mött någon! :) tur för mig.

Självklart går hon utan när det blir varmt och fint - men regntäcke har hon även på sommaren om det regnar. Hon gillar inte att vara våt och kall :p

Jag täckar min häst från senhösten för att han inte ska sätta så mycket päls, då slipper jag klippa honom. Han jobbar alldeles för hårt för att kunna gå med vinterpäls.

På senvår, sommar och tidig höst går han otäckad för då behövs täcket inte.

Men visst kan jag erkänna att det är skönt när det är täckes-säsong och leran sitter på täcket och inte på hästen, för jag har linser och bortar man en lerig häst med linser i ögonen måste man gå och tvätta av linserna med jämna mellanrum.
Ordentlig borstning före varje ridtur och en rejäl ryktning efter varje ridtur ingår året runt, oavsett om han har täcke eller inte. Det är ju knappast så att hästen är ren bara för att den haft täcke på sig, den är bara mindre lerig.

För övrigt tycker jag att de som har täcke för att slippa brottas med leran varje dag under höst och vår knappast är några hemska människor. Förutsatt att de fortfarande borstar hästen ordentligt är det väl knappast så att hästen lider av att gå med ett välsittande täcke på sig. Det är ju snarare en smart lösning på ett jobbigt problem och hästägaren får mer tid till ryktning.

Vad de gäller de som struntar i att borsta helt finns det tyvärr rötägg både bland de som täckar och bland de som inte täckar sina hästar. Jag har träffat ett antal hästägare som har sina hästar helt otäckade och som pga tidsbrist då bara hinner borsta där sadel och träns ska ligga, resten av hästen borstas aldrig. De hästarna lider i mina ögon betydligt värre än de som går med täcke och blir borstade samma korta tid.

*skrattar ihåligt*

enligt en del av er lär jag väl vara en hästplågare av rang, då min häst nästan alltid går täckad av den enda anledningen att hon inte ska skita ner sig.
Men då ska ni veta att vi inte snackar 'lite smuts', inte heller 'skapligt mycket smuts'. Vi snackar lermonstret från helvetet :eek:

Några bilder på min rara lilla häst då hon varit ute utan täcke:

smutsmadam2.jpg

Img_1304.jpg

Img_1303.jpg

Jag kan lova er, skulle hon gå utan täcke skulle jag aldrig hinna rida, bara borsta och tvätta. Dessutom gillar hon inte ens att bli borstad :crazy:

Tydligt tecken på att hästar är i behov av smuts. Dvs päls och hud behöver naturlig rengöring. Alla hästar rullar sig när de sluppit täcken varför?
Någon som vet hur hästens kropp fungerar framförallt päls,hud??

Nej,men då täckar du ju för att slippa borsta hästen ren:cool:

Ehh, om du läser mitt inlägg nr två så täckar jag för att slippa skrapa av lera av en häst som nog hade varit mullvad i sitt tidigare liv. Om jag täckade så kunde jag faktiskt borsta hästen ren.

Kosmostanten - din ser ut att vara kusin med min gamla häst :rofl::rofl:

Inte jag iallafall...plockade av min tant täcket i förra veckan när det var så fint väder...Vilken glad häst jag fick, hon hade rullat sig väl och såg ut som en liten vildponny som det bara skrek bus om...:love:

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?
  • Annonsera mera hundar 2