Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

Tydligt tecken på att hästar är i behov av smuts. Dvs päls och hud behöver naturlig rengöring. Alla hästar rullar sig när de sluppit täcken varför?
Någon som vet hur hästens kropp fungerar framförallt päls,hud??

Intressant teori :cool: men min häst hade aldrig haft täcke innan jag köpte henne, och var lika mycket lortgris då...enligt uppgift har hon varit det hela sitt liv. Morsan hennes var likadan.
Har jobbat med hästar tidigare och träffat mååånga olika...somliga rullar sig nästan aldrig, andra är som grisar. Likaväl som en del skitar ner ohyggligt i boxen medan andra är prydliga.
Tror snarare det har med arv och uppväxt att göra - rullande morsa, rullande föl.

jag har täcke på min häst för att han inte ska bli blöt och kall.

sen så är det ju helt klart en fördel att han inte blir lika skitig med täcke som utan för jag har astma och får därför lite svårt för att andas när han är lerig och det dammar.
funkar ok om jag kan borsta honom ute men det är inte alla dagar man kan det.

men jag borstar ALLTID före jag rider så jag har inte täcke för att slippa borsta.
Alla i mitt stall har täcken på sina hästar och ALLA borstar sina hästar

Min häst har nästan gått utan täcke hela vintern har inte varit så kallt här, nu när hagarna är leriga skulle det spara mej mkt tid om han hade haft täcke på sig :smirk: han rullar sig så han har lera överallt, tog 45 min och borsta han för någon dag sedan :smirk:. Har satt på han täcke i hagen för att ha nskulle vara ren om vi skulle till veterinär och liknande...

Jasså? Min har fri tillgång på bra hö.Nog rullar han sig lika mycket ändå.Min älskar helt enkelt att rulla sig.. och gör det minst 2-3 ggr dag ute som inne.
Han är frusen och börjar han frysa äter han inte heller utan står och spar energi och spänner sig.Är han täckad så håller han värmen bättre och äter oxå bättre. :)

Vad de gäller de som struntar i att borsta helt finns det tyvärr rötägg både bland de som täckar och bland de som inte täckar sina hästar. Jag har träffat ett antal hästägare som har sina hästar helt otäckade och som pga tidsbrist då bara hinner borsta där sadel och träns ska ligga, resten av hästen borstas aldrig. De hästarna lider i mina ögon betydligt värre än de som går med täcke och blir borstade samma korta tid.

Hur sjutton får man det till att en häst lider av att inte bli ryktad regelbundet på hela kroppen?
Att långhåriga hundar/katter osv kan börja lida när de får totalt hoptovad päls och inte kan se, får obehag av att tovorna "drar" i skinnet osv, det kan jag se som en djurskyddsaspekt. På vilket sätt är det djurplågeri för en häst? :confused:
Det är såklart en sak om hästen går med pissfläckar så länge och mycket att det fräter sönder huden. Men även om de inte borstas alls sköter lite regn i regel om den biten innan det ens närmar sig djurplågeri-nivå.

Jag har faktiskt blivit kallad djurplågare för att jag inte ryktat hästen. Visst var den dammig, dock blev den dammig igen så snart täcket las på som användes både inne och ute i brist på täckesbyten av stallägaren. Kunde på inget sätt märka att hästen mådde dåligt av att bli ryktad varannan- var tredje dag istället för dagligen när den ändå inte reds. Därav min slutsats att djurplågeri börjar bli ett mycket uttjatat ord.

jag har täcke för att han inte ska bli blöt och kall.Har man täcke kan han ju inte rulla sig och "borsta" sig naturligt

Min har täcke för att inte bli blöt eller kall. Borstar gör man ju ändå? En självklarhet anser jag.

Jasså? Min har fri tillgång på bra hö.Nog rullar han sig lika mycket ändå.Min älskar helt enkelt att rulla sig.. och gör det minst 2-3 ggr dag ute som inne.
Han är frusen och börjar han frysa äter han inte heller utan står och spar energi och spänner sig.Är han täckad så håller han värmen bättre och äter oxå bättre. :)

:bow::bow:Exakt så gör min, börjar han frysa så står han helt still, spänner sig och börjar skaka.

har täcke på min häst, för att han inte ska bli kall eller blöt sen att han blir mindre lerig ser jag bara som ett litet + ;) borsta honom i vilket fall som helst minst 1 ggr om dan.

Kl* Vill bara tillägga att hade de flesta gett sina hästar tillräckligt med grovfoder ute så hade många hästar kunnat gå utan täcke året om också.

Min pålle går på nästan fri tillgång på grovfoder, har täcke på honom iaf, då han inte sätter så mycket vinter päls.

Tydligt tecken på att hästar är i behov av smuts. Dvs päls och hud behöver naturlig rengöring. Alla hästar rullar sig när de sluppit täcken varför?
Någon som vet hur hästens kropp fungerar framförallt päls,hud??

Min häst rullar sig inte när han får av sig täcket, enda gången han rullade sig när han kom in var när vi haft skitväder, han frös så att han skakade då var inte ens täcket tillräkligt varmt, han var torr under annars. Kan säga att jag tyckte då riktigt synd om dom hästarna som fått gå utan, hagkompisarna till honom (går utan täcke året runt) frös så dom hoppade.

Tycker inte man behöver övertäcka hästarna som många gör men vill inte att min pålle ska behöva stå och frysa om det är dåligt väder, har som tjockast haft 100-150 g täcke på honom, och vid bra väder går han utan.

Så här "tjock" vinterpäls sätter han
19305070.jpg

Tror snarare det har med arv och uppväxt att göra - rullande morsa, rullande föl.

Min gammeldam verkligen ääälskade att rulla sig :love:
Hon fullkomligt gnodde in leran överallt, även inuti öronen. Hennes dotter däremot rullar sig i snitt 3-4 ggr per år, under fällperioden när det kliar. Aldrig annars. Hon tycker lera är äckligt och hon hatar verkligen att bli blöt.

Så, ingen regel som inte har ett undantag ;)

Hur sjutton får man det till att en häst lider av att inte bli ryktad regelbundet på hela kroppen?
Att långhåriga hundar/katter osv kan börja lida när de får totalt hoptovad päls och inte kan se, får obehag av att tovorna "drar" i skinnet osv, det kan jag se som en djurskyddsaspekt. På vilket sätt är det djurplågeri för en häst? :confused:
Det är såklart en sak om hästen går med pissfläckar så länge och mycket att det fräter sönder huden. Men även om de inte borstas alls sköter lite regn i regel om den biten innan det ens närmar sig djurplågeri-nivå.

Jag har faktiskt blivit kallad djurplågare för att jag inte ryktat hästen. Visst var den dammig, dock blev den dammig igen så snart täcket las på som användes både inne och ute i brist på täckesbyten av stallägaren. Kunde på inget sätt märka att hästen mådde dåligt av att bli ryktad varannan- var tredje dag istället för dagligen när den ändå inte reds. Därav min slutsats att djurplågeri börjar bli ett mycket uttjatat ord.

Jag borstar min unghäst varannan dag när hon ska jobbas med och hon mår prima! ;)

nej verkligen inte.

täcket på min åker av vid 10 och är det ca 5 grader är det bara regntäcke som gåller.

har inget sommartäcke överhuvudettaget!!!

Jag har täcke på alla som rids/körs/tränas av en enda anledning och det är för att slippa borsta. Jag anser att borstning är den tråkigaste meningslösaste sysslan i världshistorien så därför har jag täcke.

Det har jag oxå sett många gånger.Där det tragiskt nog handlar om ren lathet från ägarens sida.Himmla beklagligt för hästarna hästarnas skull.Jag vet även flertalet som inte äger en ryktborste och skrapa.

Allvarligt! Jag som har så många så att jag nästan skäms när ngn ska hjälpa mig att rykta :crazy: Jag är GALEN i att köpa ryktborstar (så kul och hyfsat billigt att köpa en ryktborste i varje affär ist för ett täcke t.ex.) och har särskilda syften för varje och små listor i ryktlådorna med olika knep osv :rofl:

Ang täcken så håller jag med er som skrivit att det är roligare att rykta en ren häst. Då kan jag finputsa i timmar. Att grovborsta lera är inget skoj.

När det gäller täcken så har de flesta av mina varit täckade på vinterhalvåret eftersom vi har tävlingshästar som är klippta och inte får bli kalla. Avelsston och unghästar går utan dock. Hade vid ett tillfälle en svart och en vit ponny samtidigt och de hade jag kunnat tänka mig att täcka pga lera. (De behövde täcke ändå men ja, ifall att de inte hade behövt.) Skimmeln kunde man ju duscha för att få ren men jag duschar ärligt talat inte en häst varje dag, särskilt inte i vinterkylan. Den svarte däremot var ju hopplöst eftersom dusch inte hjälpte på damm och stöv. Rykta i det oändliga var det enda som hjälpte :crazy:

Långt blev det här men så tycker jag ;)

Mvh Jate Volim

Jag älskar att rykta och tycker det är superkul när hästarna glänser i boxarna men ju fler hästar man haft i sitt liv desto lättare är det att inse sin begränsning. Nu har vi inte så många för tillfället men som det var innan kunde vi haft 2-3 heltidstjänster om alla hästarna skulle ryktas en timme om dagen :D

Våra hästar borstas och ryktas när de ska arbetas och ibland på kvällen ändå om man har tid över. Avelsston ryktas regelbundet när föl och unghästar ändå ska borstas och hanteras.

Annars är det intressant detta med hästar som rullar och inte. Mamma och jag har varsin unghäst 3 + 4 år. Min är 3 år och sto, sätter ingen vinterpäls (går otäckad och har inte frysit i år, dock kanske pga milt väder) ganska känslig i huden. --> Rullar sig nästan aldrig. Mammas är 4 år valack, hingst länge, ser ut som en mammut i pälsen och är mkt noga med att göra inpackningar i den varje dag :D

Gissa vem av oss som har roligast när de ska ryktas på eftermiddagen :banana:

Då jag inte är någon fantast av täcken tycker jag det är slappt att använda täcke bara för att hästen inte ska bli smutsig - Att få rulla är ju en naturlig sak för hästen! De tillfällen jag själv använder täcke är vid regn & blåst - Då får de ett tunnare regntäcke på sig!

Är bara glad att min islänning rullar & gnuggar sig i leran för vad päls det faller av. I "mitt" tidigare stall fanns det en person som var extrem när det gällde täcken - Hans häst stog med täcke dygnet runt - Ute/inne, sommar som vinter. Gick i sjukhage MED täcke för att inte bli smutsig - sommartid! //Linda

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit