Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

jag borstar nog mia hästar mindre om de är leriga, för det känns så hopplöst då, " det här kommer aldrig bli bra ändå" så jag borstar bort leran som sitter fast o sen hämtar jag damsugaren för att sen borsta lite igen, men det blir aldrig lika bra tyvärr... men är de ganska rena så kan jag borsta hur länge som helst...

är det bara jag som är knäpp eller? ;)

Så menade jag inte. Jag anser att täckande och borstande inte har någonting med varandra att göra. Jag använder täcke - men inte av den anledningen. Det jag menade var att, oavsett om man använder täcke eller inte - vill man inte borsta så ska man inte ha häst, punkt. Hela "grejen" med att inte borsta, var det jag reagerade på, inte på täcke eller inte.

Förstår du?

okej då förstår jag dig!

håller med dig, men tror (hoppas) att det inte är så många som skiter i att borsta bara för att hästen är täckad.

Har inte läst några andra svar.
Men så här är det för mig.
Jag äger ett stycke svart häst.Som antagligen i tidigare liv varit korsning mellan mullvad grävling och gris och flodhäst. och dessa takter sitter i.
Och ja under de lerigaste peroiderna kan jag ha täcke på honom för att slippa stå i timmar innan ridning och borsta.Han har inte tålamod att stå så länge och går till slut upp i varv.Dessutom gillar han inte att bli överdrivet borstad.speciellt inte nu under fällning då han blir öm i huden .då spar jag heller honom obehaget av överdrivet borstande och slänger på ett täcke i stället.
Och jag har problem med min rygg vilket gör att skulle jag stå i dessa tre timmar i sträck och borsta skulle jag inte ta mig upp på hästen öht sedan pga värk.
Dock borstar jag alltid hela hästen innan jag rider och jag går över honom med borsten igen efter ridningen sen på kvällen ryktar jag i en timme innan nattning.Jag får lov att dela upp det så här för min kropp pallar helt enkelt inte av att stå och gno så länge åt gången som skulle behövas om han gick täckeslös.
När det är torrt i hagen får han givetvis gå utan täcke.
Här är bilder när han är "lindrigt skitig"
11951929.jpg

11951930.jpg

Ärligt talat så låter det som en tvättäkta fördom. Ingen har väl täcke på för att slippa rykta sin häst? Mina hästar har täcke för att inte bli kalla och stela i sina muskler.

Hehe.. jag tycker iof att jag har en legitim anledning.jag täckar inte för att jag är lat.Utan för att det är ett nödvändigt ont.

Sen att hästen dessutom är känslig i sina muskler är iof en annan historia och jag kan inte tro att de lerinpackningarna han gör med kall lera är direkt bra för hans muskler heller.

Jag gör och resonerar precis som du.
(däremot är det ingen fördom att det finns de som täcker sina hästar för att de inte orkar borsta leriga hästar. Jag vet flera som resonerar så)

jag har täcke på mina för att slippa att de ska bli kalla och blöta, för hästarnas skull. Min ena är verkligen en frusen varelse så han behöver täcke jämt. Visst är det skönt att slippa stå och borsta lera dagarna i ända, men det är inte därför jag har täcke, men det blir en positiv biverkning. Borsta gör man ju hur som helst, oavsett om de är leriga eller ej, så det kommer man ju inte "undan" i alla fall.

Tyvärr har jag mött alltför många som har täcke "i stället för" ryktborstar!

Själv har jag täcke på min buse regniga höst/vinterdagar bara för att få nöjet att rykta honom på kvällen.
Det är inte lätt att rykta en blöt ponny med full vinterpäls!

(däremot är det ingen fördom att det finns de som täcker sina hästar för att de inte orkar borsta leriga hästar. Jag vet flera som resonerar så)
Det har jag oxå sett många gånger.Där det tragiskt nog handlar om ren lathet från ägarens sida.Himmla beklagligt för hästarna hästarnas skull.Jag vet även flertalet som inte äger en ryktborste och skrapa.

Nyköpta hästen går alltid täckad, nästan iallafall.

1. Han är rakad och fryser som satan annars.
2. Han älskar att skita ner sig och det är inte så värst kul när man tränar 2 gg/vecka o har en skäck som oftast ser ut som en grön/grå skäck... :angel:
3. På sommaren har han täcke mitt på dagen då han är lite allergisk mot alla satans flygkryp.

Annars tycker jag att man ska använda täcke så lite som möjligt, min förra foderhäst hade bara täcke när det regnade eller var vääääldigt kallt. Men sen var han inte rakad heller så...

Självklart ägnar jag minst 60 min åt att rykta, varje dag.

edit: + att min rygg aldrig skulle palla att stå i 2-3 timmar o rykta.

Senast ändrad:

Tyvärr har jag mött alltför många som har täcke "i stället för" ryktborstar!

Själv har jag täcke på min buse regniga höst/vinterdagar bara för att få nöjet att rykta honom på kvällen.
Det är inte lätt att rykta en blöt ponny med full vinterpäls!

Jo tack. :cool: Vi har en i stallet som har 3 hästar som nog knappt sett en ryktborste, täcke vet de dock väl vad det är... :cool:

Våra hästar har täcke på sig, när det är kallt/regnigt nog att det behövs. Jag borstar hästen noga, oavsett om den är lerig eller inte. Men såklart är det ett plus med täcken, att hästarna inte har superleriga när man ska rida. Som någon skrivit innan så tar det ganska lång tid att borsta ett 173 cm högt lermonster så det blir skinande rent. Men borstar noggrannt gör man såklart ändå!

jag har täcke för mina hästar går ute dygnet runt och det är inte direkt fint väder här nere.. annars har dom det aldrig. men vte många som har täcke för att slippa borsta en skitig häst.. de e ju löjligt.

Nää verklingen inte, vill inte att han ska bli våt och kall.
Men om det är jätte fint väder, åker det av.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka