Täcke bara för att slippa borsta?

Sv: Täcke bara för att slippa borsta?

Ja, visst har man stött på de som har täcke på för att slippa borsta lera dagarna i ända.

Jag har alltid så lite täcke som möjligt, för hästarnas skull. Min ena (halvrakade) har gått otäckad i över en vecka. Hon njuter järnet, och kommer in med en rejällerinpackning varje kväll:p. Är det ihållande regn så måste jag täcka denna dam (typ en hel dag), annars blir hon öm i musklerna. Det är den enda häst jag haft, som varit så känslig för nederbörd. Men inte mkt att göra åt det! Men att jag får stå och gno bort lera är ingen anledning för mig att täcka. Tvärtom så njuter jag av att se henne njuta av att gå naken! Inte för att jag njuter när jag sedan får stå och borsta bort all lera:angel:, men det är smällar man får ta!

*knappen*

Våra hästar går täckade eftersom de är klippta och/eller känsliga för regn och kyla. I år har det dock inte varit så kallt att vi fått sätta på de riktigt tjocka täckena.

När det blir varmt i marken och temperaturen håller sig över 10-15 grader så går de så klart otäckade. Skulle det vara ihållande regn under sommaren kan det hända att de får regntäcken på sig då de spänner sig i ryggmusklerna för att hålla värmen.

Att borsta hästarna är en självklarhet!
Här om dagen så var det riktigt varmt och skönt i solen så min häst tog jag av täcket på en stund innan jag tog in för att rida. Tror att han rullade sig 3-4 ggr direkt efter varandra. :D
Borsta bort någon lera behövde jag dock inte göra då vi har sandjordar. Det enda som rasade var hår, massor med hår! :cool:

På senvåren/sommaren/hösten kan jag inte tänka mig att ha täcke för en sån sak. På vintern har jag täcke för att hästarna inte ska vara blöta när jag ska rida, och för att de inte ska frysa såklart men den här vintern har varit så mild att det inte behövts för kylans skull.

Fast helt ärligt så är jag rätt slarvig med att rykta bort lera ur estetisk aspekt, däremot så inte sadeln ska skava såklart.
Det där med att ryktandet ingår i hästägarskapet anser jag är skitsnack, hästarna mår inte dåligt av att vara smutsiga - då skulle de knappast se så nöjda ut när de rullar sig i smutsen! :p Att förebygga skav är en annan femma, men alla hästar rids/tränas ju inte.

jag hatar att borsta lera och har inte så mkt tid att jag kan stå och borsta en halvtimme varje dag, så mina hästar har typ alltid täcke om dem inte går i en ren, torr gräshage! dessutom är två av mina hästar djävulskt kittliga och borstningen för dem är ett nödvändigt ont, så jag förkortar gärna den processen för både min och deras skull!

bara för att man vill att saker ska gå enkelt och effektivt, är man lat då? :crazy: jag trodde man var smart... hästarna lider knappast av att ha täcke på sig så länge man köper av bra kvalité och med god passform, samt anpassar efter väderlek!

nja, många gör det nog av ren lathet men jag rider ju ofta och då är det skönt att slippa få in en långhårig ponny som har stått ute i spöregn som tar hhur lång tid som helst att få torr, men viist kan man tycka det är skönt med en ren häst ibland men jag tycker om att bortsa så han går mest utan ^^

jag vill ha henne utan täcke så nu e det avvänjning. en häst som e van att gå påbylsad kan man ju inte bara slita av skyddet för. mitt mål e ju att ha henne täckefri så mycket som möjligt.borsta måste ju göras ändå. när hon har rullat sig så ja då sitter det överallt även under täcket. vill bara ha täcke då det öser ner eller är snöstorm å bitande kyla.:)

Vi har täcke på våra hästar för att dom tränas hårt och blir svettiga. Utan täcke skaffar dom vinterpäls och då tar det jätte lång tid innan dom torkar, vilket leder till att dom dels inte kanske hinner gå ut igen och dom blir lättare sjuka. Rullar och blir leriga blir dom ju med eller utan täcke.... :smirk:

Jag är snarare tvärt emot, jag har oftast inte täcken på mina, men i stallet där jag jobbar får hästarna gå utan täcken när det är lerigt om det är varmt föratt jag ska slippa tvätta! :angel: Såklart sätter jag på dom täcken om det är för kallt, men då har oftast leran ändå frusit :idea:

jag hatar att borsta lera och har inte så mkt tid att jag kan stå och borsta en halvtimme varje dag, så mina hästar har typ alltid täcke om dem inte går i en ren, torr gräshage! dessutom är två av mina hästar djävulskt kittliga och borstningen för dem är ett nödvändigt ont, så jag förkortar gärna den processen för både min och deras skull!

bara för att man vill att saker ska gå enkelt och effektivt, är man lat då? :crazy: jag trodde man var smart... hästarna lider knappast av att ha täcke på sig så länge man köper av bra kvalité och med god passform, samt anpassar efter väderlek!

Måste bara fråga dej ,,får inte dina hästar skavfläckar från täckena?

Från en som aldrig täcker sina skäckar (grisar som rullar sej jämt).

Mitt sto har i princip alltid täcke på sig, hon är helklippt på vintern (klipper hala kroppen+benen) och då har hon ett tjock vinter täcke med hals. När det börjar bli varmare framåt april så bter ja till vinter täcke utan hals sedan ett fodrat regn täcke efter det ett vanligt regn täcke och sedan när sommer kommer ett flugtäcke då hon är känslig mot bromsa och bliningbett (får stora svullnader).
Jag har absolut inte täcke för att slippa borsta utan för att hon inte ska frysa när hon är klippt, tränar och tävlar med henne så hon rids väldigt mkt.
Jag borstar ALLTID! förstår inte hur vissa kan lägga sadel och sätta på träns på leriga hästar tänk er själva om vi skulle rulla oss i sand och sedan ta på en tight tröja, inte så skönt va?

Har man täcke på hästen får man mer tid till att "putsa" hästen och få igång blodcirkulationen istället för att stå med piggbårsten i evigheter för att få bort leran. Vissa hästar är känsliga andra inte. Min ponny hatar när det blåser o regnar. Hon börjar skaka och vill komma in. Andra som har tjock vinterpäls kan vara utan täcke (ett + är om de har fri tillgång till hö/ensilage så de håller sig varma och de måste ha skydd från vind,regn etc.)
Hästar som rids mycket och tränas på vintern bör klippas och då är det ett måste att ha täcke på hästen.
På sommaren behöver man ju inte ha täcke om man inte ska tävla nästa dag eller om hästen är känslig för flugor o mygg.
Men svar Nej, man har inte täcke Bara för att få slippa borsta.

Senast ändrad av en moderator:

jag kan ju svara, mina hästar har aldrig haft skav förutom nu nnär ena täcket gick sönder och kardborren vek sig och skavde!

men hästen ska inte ha skav av täcket, då passar det inte!

Jag lägger på täcke när det är kallt eller regnar mycket för att min häst får ont i ryggen om hon blir blöt eller kall :smirk: testa lägge i år att inte ha täcke, men när hon stod och skaka och la på 35grader i temp så va de dags att tänka om så nu är de täcke när det regnar!
Så mycket som möjligt och aldrig för att jag ska rida, borsta är halva nöjet ;)

*kl*

Det är jätteintresant att läsa era åsikter!
Nja, det är ingen "fördom" jag vet flera stycken som täckar sina hästar för att slippa rykta...
Själv är jag sådan att jag hellre tar hand om en blöt och lerig häst än ett blött och lerigt täcke:angel:
Sen förstår jag givetvis att man ryktar (förhoppningsvis!!!) sina hästar även fast man har täcke och jag har inget emot att ni täckar era hästar, själv gör jag bara inte det med mina! Sen kan jag tala om att min gamla welsh har en vinterpäls på en decimeter minst och så mängder av lera på det...:cool:

nej dom har täcke för att inte bli våta och kalla!

borstar gör jag ändå.

Precis så skulle jag också vilja beskriva det! :bow:

Däremot hade vi ett tunnt täcke på i onödan när pålle stod i ett annat stall.

Leran i vinterhagen var så fruktansvärd - den gick ända upp till knäna och det var omöjligt att hinna med och överhuvudtaget få rent hästen från den tjocka, blöta och kladdiga leran för att kunna rida innan det blev för sent på kvällen.

Vill dock påpeka att vi sa upp oss väldigt snabbt när vi insåg hur hagen var och man inte fick någon förståelse från stallägaren.

Nu tar vi av täcket så fort vädret tillåter oavsett om hästen blir smutsig eller ej. :)

Senast ändrad:

*kl*
Tror allvarligt inte att många som svarar gör det ärligt.:angel:
Klart det är skönt för yngre att täcka för att slippa borsta.Så behändigt att ta av täcket och sadla med en gång. Plus att det verkar mode i att täcka sin häst. Nej allt för många hästar går med täcken i onödan, förstör både päls och hud.

Ja, till rubrikens fråga, Hur många av er lägger på ett täcke på hästen bara för att slippa rykta leriga/ allmänt "smutsiga" hästar?
Själv går mina hästar i princip alltid utan täcke, tror jag använt täcke på den ena max 10 ggr om ens det sedan jag köpte henne för 8 mån. Och då är det endast p.g.a att jag ska rida t.ex. lektion senare och vill ha en torr häst ifall det regnar när jag släppte ut henne. I mitt tycke ska hästarna få vara hästar så långt som möjligt.. Detta innebär inte att jag har något emot att andra har täcken!

Så nu vill jag höra hur ni resonerar kring detta! :bump:
Nej!

Har det på för att skydda mot väta o kyla.
mina hästar rullar sig inte så.......

Som Centaur skrev så borstar man väl ändå- för välbefinnandet:)

Ja, det kan hända att jag täckar bara för att slippa borsta:angel:
MEN, det är bara om jag ska på kurs eller ngt liknande.
Annars går pållen utan täcke. Vid regn, snöfall har han tunt regntäcke.

:)När det är extremt lerigt väntar jag lite extra med att ta av täckena på våren, men nä, jag har normalt sett inte täcke på sommaren för att hålla hästen ren. De får ofta gå nakna, hela sommarhalvåret är de det.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 879
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 216
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka